Rozdział 3 - Rybacy służby mechanicznej. - Kwalifikacje zawodowe oficerów i rybaków na polskich morskich statkach rybackich.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1964.12.74

Akt utracił moc
Wersja od: 25 marca 1964 r.

Rozdział  3.

Rybacy służby mechanicznej.

§  29.
W służbie mechanicznej ustala się następujące stopnie i stanowiska rybackie:
1)
praktykant motorzysty,
2)
młodszy motorzysta, pomocnik palacza,
3)
palacz,
4)
motorzysta, smarownik,
5)
magazynier maszynowy.
§  30.
Do uzyskania stopni rybackich w służbie mechanicznej wymagane są następujące warunki:
1.
do uzyskania stopnia praktykanta motorzysty:
1)
posiadanie 6-miesięcznej praktyki w warsztatach mechanicznych,
2)
złożenie egzaminu z zakresu bezpieczeństwa pracy na statku rybackim;
2.
do uzyskania stopnia młodszego motorzysty:
1)
ukończenie Zasadniczej Szkoły Rybołówstwa Morskiego w specjalności służby mechanicznej lub Zasadniczej Szkoły Budowy Maszyn Okrętowych albo Wydziału Mechanicznego Zasadniczej Szkoły Żeglugi Śródlądowej lub szkoły równorzędnej,

albo:

2)
posiadanie stopnia praktykanta motorzysty,
3)
posiadanie 18-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku praktykanta motorzysty przy obsłudze silników spalinowych,

albo:

4)
posiadanie tytułu robotnika wykwalifikowanego w zawodzie mechanika silników spalinowych oraz 6-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku praktykanta motorzysty,

albo:

5)
posiadanie tytułu ślusarza maszynowego oraz 9-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku praktykanta motorzysty;
3.
do uzyskania stopnia pomocnika palacza:
1)
posiadanie 12-miesięcznej praktyki w warsztatach mechanicznych lub 6-miesięcznej praktyki przy obsłudze kotłów,
2)
złożenie egzaminu z zakresu bezpieczeństwa pracy na statku rybackim;
4.
do uzyskania stopnia palacza:
1)
posiadanie stopnia pomocnika palacza,
2)
posiadanie 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku i w stopniu pomocnika palacza,
3)
złożenie egzaminu;
5.
do uzyskania stopnia motorzysty:
1)
posiadanie stopnia młodszego motorzysty,
2)
posiadanie dodatkowej 18-miesięcznej praktyki pływania przy obsłudze silników spalinowych na statkach rybackich; dla absolwentów Zasadniczej Szkoły Rybołówstwa Morskiego i szkół równorzędnych w specjalności służby mechanicznej okres wymaganej dodatkowej praktyki pływania jest o 9 miesięcy krótszy,
3)
osoby, które nie ukończyły Zasadniczej Szkoły Rybołówstwa Morskiego w specjalności służby mechanicznej lub szkoły równorzędnej, obowiązane są złożyć ponadto egzamin;
6.
do uzyskania stopnia smarownika:
1)
posiadanie stopnia palacza,
2)
posiadanie dodatkowej 18-miesięcznej praktyki pływania na statku na stanowisku palacza,
3)
złożenie egzaminu;
7.
do uzyskania stopnia magazyniera maszynowego:
1)
posiadanie stopnia motorzysty lub smarownika,
2)
posiadanie dodatkowej 18-miesięcznej praktyki pływania na statkach rybackich ponad 800 BRT na stanowisku motorzysty lub smarownika.
§  31.
1.
Praktykant motorzysty nie pełni samodzielnej służby.
2.
Młodszy motorzysta może być:
1)
kierownikiem maszyn na statkach rybackich o mocy maszyn do 50 KM,
2)
zastępcą kierownika maszyn na statkach rybackich V kategorii.
3.
Motorzysta może być:
1)
kierownikiem maszyn na statkach rybackich V kategorii,
2)
zastępcą kierownika maszyn na statkach rybackich IV kategorii,
3)
pomocnikiem kierownika maszyn na statkach rybackich III kategorii.