Rozdział 3 - Oficerowie służby mechanicznej. - Kwalifikacje zawodowe oficerów i rybaków na polskich morskich statkach rybackich.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1964.12.74
Akt utracił moc Wersja od: 25 marca 1964 r.
Rozdział 3.
Oficerowie służby mechanicznej.
Oficerowie służby mechanicznej.
§ 12.
W służbie mechanicznej ustala się następujące stopnie oficerskie: 1)
oficer mechanik okrętowy IV klasy, 2)
oficer mechanik okrętowy III klasy, 3)
oficer mechanik okrętowy II klasy, 4)
oficer mechanik okrętowy I klasy.§ 13.
1.
W służbie mechanicznej ustala się następujące stanowiska oficerskie: 1)
asystent maszynowy - pomocnik kierownika maszyn nie pełniący samodzielnie służby, 2)
IV mechanik - pomocnik kierownika maszyn, 3)
III mechanik - pomocnik kierownika maszyn, 4)
II mechanik - pomocnik kierownika maszyn, 5)
I mechanik - zastępca kierownika maszyn, 6)
starszy mechanik - kierownik maszyn.2.
Na statkach, na których nie ma stanowiska starszego mechanika, kierownikiem maszyn jest I mechanik, a zastępcą kierownika maszyn - II mechanik.§ 14.
Dla ustalenia uprawnień zawodowych i praktyki kwalifikacyjnej oficerów służby mechanicznej rozróżnia się 5 kategorii morskich statków rybackich:Kategoria V - statki o mocy głównych silników spalinowych od 50 do 150 KM,
Kategoria IV - statki o mocy głównych silników spalinowych od 150 do 250 KM oraz statki o mocy głównych silników parowych poniżej 400 KM,
Kategoria III - statki o mocy głównych silników spalinowych od 250 do 400 KM oraz statki o mocy głównych silników parowych od 400 do 650 KM,
Kategoria II - statki o mocy głównych silników spalinowych od 400 do 1.500 KM oraz statki o mocy głównych silników parowych od 650 do 1.800 KM,
Kategoria I - statki o mocy głównych silników spalinowych ponad 1.500 KM oraz statki o mocy głównych silników parowych ponad 1.800 KM.
§ 15.
Do uzyskania stopnia oficera służby mechanicznej wymagane są następujące warunki:1.
do uzyskania stopnia oficera mechanika okrętowego IV klasy: 1)
ukończenie Państwowej Szkoły Rybołówstwa Morskiego w specjalności służby mechanicznej, 2)
posiadanie 18-miesięcznej praktyki, w tym 9 miesięcy pływania na statku rybackim w charakterze członka załogi lub ucznia w dziale służby mechanicznej, z tego co najmniej 3 miesiące na stanowisku asystenta, oraz 9 miesięcy praktyki w warsztatach mechanicznych, w tym co najmniej 3 miesiące praktyki stoczniowej przy budowie lub naprawie maszyn okrętowych; praktykę w warsztatach Państwowej Szkoły Rybołówstwa Morskiego w specjalności służby mechanicznej oraz przy instalowaniu siłowni okrętowych na statkach i przy remontach klasy co najmniej 4-letniej zalicza się do praktyki w warsztatach mechanicznych, 3)
osoby, które w czasie nauki w Państwowej Szkole Rybołówstwa Morskiego nie odbyły przewidzianej programem szkolenia kierowanej praktyki pływania na statkach znajdujących się w eksploatacji, obowiązane są złożyć ponadto egzamin praktyczny na statku,albo:
4)
posiadanie stopnia motorzysty lub smarownika, 5)
posiadanie 54-miesięcznej praktyki pływania na statkach rybackich w charakterze członka załogi lub ucznia w dziale służby mechanicznej, w tym co najmniej 18 miesięcy na stanowisku motorzysty lub smarownika na statkach rybackich co najmniej IV kategorii i 6 miesięcy na stanowisku asystenta maszynowego; 24 miesiące pływania mogą być zastąpione praktyką w warsztatach mechanicznych i stoczniach przy budowie lub naprawie maszyn okrętowych; dla absolwentów Zasadniczej Szkoły Rybołówstwa Morskiego i szkół równorzędnych w specjalności służby mechanicznej ogólny okres wymaganej praktyki pływania jest o 9 miesięcy krótszy, 6)
złożenie egzaminu teoretycznego i praktycznego;2.
do uzyskania stopnia oficera mechanika okrętowego III klasy: 1)
posiadanie stopnia oficera mechanika okrętowego IV klasy, 2)
posiadanie świadectwa dojrzałości, 3)
posiadanie dodatkowej 24-miesięcznej praktyki pływania na statku na stanowiskach oficerskich w dziale służby mechanicznej, w tym co najmniej 6 miesięcy na stanowisku zastępcy kierownika maszyn na statkach rybackich III kategorii lub 12 miesięcy na stanowisku pomocnika kierownika maszyn na statkach rybackich co najmniej II kategorii; praktykę pływania na stanowisku asystenta maszynowego zalicza się w ilości nie większej niż 6 miesięcy, 4)
osoby, które nie ukończyły Państwowej Szkoły Rybołówstwa Morskiego w specjalności służby mechanicznej lub które nie posiadają uprawnień równorzędnych (§ 16), obowiązane są złożyć ponadto egzamin teoretyczny;3.
do uzyskania stopnia oficera mechanika okrętowego II klasy: 1)
posiadanie stopnia oficera mechanika okrętowego III klasy, 2)
posiadanie świadectwa dojrzałości, 3)
posiadanie dodatkowej 24-miesięcznej praktyki pływania na statku na stanowiskach oficerskich w dziale służby mechanicznej, w tym co najmniej 6 miesięcy na stanowisku kierownika maszyn na statkach rybackich III kategorii albo zastępcy kierownika maszyn na statkach rybackich II kategorii lub 12 miesięcy na stanowisku pomocnika kierownika maszyn na statkach rybackich I kategorii, 4)
osoby, które nie ukończyły Państwowej Szkoły Rybołówstwa Morskiego w specjalności służby mechanicznej lub które nie posiadają uprawnień równorzędnych (§ 16), obowiązane są złożyć ponadto egzamin teoretyczny;4.
do uzyskania stopnia oficera mechanika okrętowego I klasy: 1)
posiadanie stopnia oficera mechanika okrętowego II klasy, 2)
posiadanie świadectwa dojrzałości, 3)
posiadanie dodatkowej 18-miesięcznej praktyki pływania na statku na stanowisku oficerskim w dziale służby mechanicznej - w tym 9 miesięcy na stanowisku kierownika maszyn na statkach rybackich II kategorii lub zastępcy kierownika maszyn na statkach rybackich I kategorii albo 36-miesięcznej dodatkowej praktyki pływania na stanowisku kierownika maszyn na statkach rybackich III kategorii lub zastępcy kierownika maszyn na statkach rybackich II kategorii, 4)
złożenie egzaminu.§ 16.
Osoby posiadające dyplom inżyniera budowy okrętów ze specjalnością budowy maszyn i siłowni okrętowych lub świadectwo technika budowy okrętów z tą samą specjalnością mogą ubiegać się o uzyskanie dyplomu oficera służby mechanicznej na warunkach określonych w § 15 dla absolwentów Państwowej Szkoły Rybołówstwa Morskiego. Okres praktyki wymaganej do uzyskania stopnia oficera mechanika okrętowego IV klasy jest dla techników dłuższy od ustalonego w § 15 ust. 1 pkt 2 o dodatkowe 9 miesięcy praktyki pływania w charakterze członka załogi w dziale służby mechanicznej oraz 6 miesięcy praktyki w warsztatach mechanicznych przy budowie lub naprawie maszyn okrętowych.§ 17.
Asystentem maszynowym na statkach rybackich III, II i I kategorii może być osoba, która spełniła warunki wymagane do uzyskania stopnia oficera mechanika okrętowego IV klasy, z wyjątkiem wymaganej praktyki pływania na stanowisku asystenta maszynowego i egzaminu praktycznego, jeżeli egzamin ten jest wymagany.§ 18.
Ustala się następujące uprawnienia zawodowe oficerów służby mechanicznej:1.
Oficer mechanik okrętowy IV klasy może być: 1)
kierownikiem maszyn na statkach rybackich IV kategorii z wyjątkiem statków szkolnych, 2)
zastępcą kierownika maszyn na statkach rybackich III kategorii z wyjątkiem statków szkolnych, 3)
III mechanikiem na statkach rybackich II kategorii, 4)
IV mechanikiem na statkach rybackich I kategorii.2.
Oficer mechanik okrętowy III klasy może być: 1)
kierownikiem maszyn na statkach rybackich III kategorii z wyjątkiem statków szkolnych, 2)
zastępcą kierownika maszyn na statkach rybackich II kategorii z wyjątkiem statków szkolnych, 3)
III mechanikiem na statkach rybackich wszystkich kategorii.3.
Oficer mechanik okrętowy II klasy może być: 1)
kierownikiem maszyn na statkach rybackich II kategorii z wyjątkiem statków szkolnych, 2)
zastępcą kierownika maszyn na statkach rybackich wszystkich kategorii, z wyjątkiem statków szkolnych I kategorii.4.
Oficer mechanik okrętowy I klasy może być kierownikiem maszyn na statkach rybackich wszystkich kategorii. Do zajmowania stanowiska kierownika maszyn na statkach-bazach rybackich i statkach szkolnych I kategorii wymagane jest posiadanie 24-miesięcznej praktyki na stanowisku kierownika maszyn na innych statkach.