Rozdział 3 - Świadectwa i patenty w służbie pokładowej - Kwalifikacje zawodowe i skład załóg statków żeglugi śródlądowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2003.50.427

Akt utracił moc
Wersja od: 24 lutego 2014 r.

Rozdział  3

Świadectwa i patenty w służbie pokładowej

§  9.
1.
Ustala się w służbie pokładowej następujące świadectwa i patenty żeglarskie:
1)
świadectwo marynarza żeglugi śródlądowej;
2)
świadectwo starszego marynarza żeglugi śródlądowej;
3)
świadectwo bosmana żeglugi śródlądowej;
4)
świadectwo sternika żeglugi śródlądowej;
5)
patent żeglarski przewoźnika żeglugi śródlądowej;
6)
patent żeglarski szypra żeglugi śródlądowej;
7)
patent żeglarski stermotorzysty żeglugi śródlądowej;
8)
patent żeglarski kapitana żeglugi śródlądowej:
a)
klasy A - uprawniający do kierowania statkami żeglugi śródlądowej na śródlądowych drogach wodnych i morskich wodach wewnętrznych,
b)
klasy B - uprawniający do kierowania statkami żeglugi śródlądowej wyłącznie na śródlądowych drogach wodnych.
2.
Wzory świadectw i patentów żeglarskich określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  10.
Stanowisko młodszego marynarza żeglugi śródlądowej może zajmować osoba posiadająca dokument stwierdzający odbycie podstawowego przeszkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy na statkach, wydany przez armatora statku.
§  11.
Do uzyskania świadectwa marynarza żeglugi śródlądowej wymagane jest posiadanie 3-miesięcznej praktyki pływania na statkach żeglugi śródlądowej.
§  12. 3
 Do uzyskania świadectwa starszego marynarza żeglugi śródlądowej wymagane jest posiadanie:
1)
świadectwa marynarza żeglugi śródlądowej, dodatkowej 6-miesięcznej praktyki pływania w służbie pokładowej na statkach żeglugi śródlądowej niebędących małymi statkami oraz złożenie egzaminu z zakresu wymaganej wiedzy i umiejętności praktycznych albo
2)
co najmniej świadectwa marynarza wachtowego w żegludze morskiej w dziale pokładowym, albo
3)
stopnia marynarza albo podoficera rezerwy Marynarki Wojennej lub Oddziału Morskiego Straży Granicznej w dziale pokładowym, dodatkowej 6-miesięcznej praktyki pływania w służbie pokładowej na statkach żeglugi śródlądowej niebędących małymi statkami na stanowisku marynarza, albo
4)
świadectwa lub dyplomu ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej o kierunku żegluga śródlądowa albo dyplomu uczelni w specjalności żegluga śródlądowa, świadectwa marynarza i dodatkowej 3-miesięcznej praktyki pływania na statkach żeglugi śródlądowej niebędących małymi statkami oraz złożenie egzaminu z zakresu umiejętności praktycznych, albo
5)
patentu żeglarskiego stermotorzysty oraz miesięcznej praktyki pływania na statkach żeglugi śródlądowej niebędących małymi statkami.
§  13. 4
 Do uzyskania świadectwa bosmana żeglugi śródlądowej wymagane jest posiadanie:
1)
świadectwa starszego marynarza żeglugi śródlądowej oraz dodatkowej 6-miesięcznej praktyki pływania w służbie pokładowej na statkach żeglugi śródlądowej niebędących małymi statkami albo
2)
dyplomu oficera w dziale pokładowym w żegludze morskiej albo stopnia oficera w dziale pokładowym Marynarki Wojennej lub stopnia oficera w dziale pokładowym Oddziału Morskiego Straży Granicznej, albo
3)
świadectwa lub dyplomu ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej o kierunku żegluga śródlądowa albo dyplomu uczelni w specjalności żegluga śródlądowa, świadectwa starszego marynarza oraz dodatkowej miesięcznej praktyki pływania na statkach żeglugi śródlądowej niebędących małym statkami.
§  14.
Do uzyskania świadectwa sternika żeglugi śródlądowej wymagane jest posiadanie:
1)
świadectwa bosmana żeglugi śródlądowej, dodatkowej 6-miesięcznej praktyki pływania w służbie pokładowej na statkach żeglugi śródlądowej o napędzie mechanicznym niebędących małymi statkami oraz złożenie egzaminu z zakresu wymaganej wiedzy i umiejętności praktycznych albo
2)
świadectwa starszego marynarza żeglugi śródlądowej, dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania w służbie pokładowej na statkach żeglugi śródlądowej o napędzie mechanicznym niebędących małymi statkami oraz złożenie egzaminu z zakresu wymaganej wiedzy i umiejętności praktycznych, albo
3) 5
 świadectwa lub dyplomu ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej o kierunku żegluga śródlądowa albo dyplomu uczelni w specjalności żegluga śródlądowa, 6-miesięcznej praktyki pływania w służbie pokładowej na statkach żeglugi śródlądowej o napędzie mechanicznym niebędących małymi statkami oraz złożenie egzaminu z umiejętności praktycznych, albo
4) 6
 dyplomu oficera w dziale pokładowym w żegludze morskiej albo stopnia oficera w dziale pokładowym Marynarki Wojennej lub stopnia oficera w dziale pokładowym Oddziału Morskiego Straży Granicznej, 3-miesięcznej praktyki pływania w służbie pokładowej na statkach żeglugi śródlądowej o napędzie mechanicznym niebędących małymi statkami na stanowisku bosmana oraz złożenie egzaminu z zakresu wymaganej wiedzy i umiejętności praktycznych.
§  15. 7
 Do uzyskania patentu żeglarskiego przewoźnika żeglugi śródlądowej wymagane jest posiadanie:
1)
12-miesięcznej praktyki pływania na statkach żeglugi śródlądowej, w tym co najmniej miesięcznej praktyki na promie w charakterze pomocnika przewoźnika, oraz złożenie egzaminu z zakresu wymaganej wiedzy i umiejętności praktycznych albo
2)
12-miesięcznej praktyki pływania na promie w charakterze pomocnika przewoźnika i złożenie egzaminu z zakresu wymaganej wiedzy i umiejętności praktycznych.
§  16.
Do uzyskania patentu żeglarskiego szypra żeglugi śródlądowej wymagane jest posiadanie:
1)
świadectwa bosmana żeglugi śródlądowej, 12-miesięcznej praktyki pływania na statkach bez napędu mechanicznego niebędących małymi statkami oraz złożenie egzaminu z zakresu wymaganej wiedzy i umiejętności praktycznych albo
2)
świadectwa sternika żeglugi śródlądowej, 6-miesięcznej praktyki pływania na statkach bez napędu mechanicznego niebędących małymi statkami oraz złożenie egzaminu z zakresu wymaganej wiedzy i umiejętności praktycznych.
§  17.
Do uzyskania patentu żeglarskiego stermotorzysty żeglugi śródlądowej wymagane jest posiadanie:
1)
12-miesięcznej praktyki pływania na statkach żeglugi śródlądowej o napędzie mechanicznym oraz złożenie egzaminu z zakresu wymaganej wiedzy i umiejętności praktycznych albo
2)
stopnia chorążego Marynarki Wojennej lub Oddziału Morskiego Straży Granicznej oraz 3-miesięcznej praktyki pływania na statkach żeglugi śródlądowej.
§  18.
1.
Do uzyskania patentu żeglarskiego kapitana żeglugi śródlądowej klasy B wymagane jest posiadanie 48-miesięcznej praktyki pływania na statkach żeglugi śródlądowej, w tym co najmniej 24 miesięcy na statkach o napędzie mechanicznym i 24 miesięcy na stanowisku bosmana lub sternika, oraz złożenie egzaminu z zakresu wymaganej wiedzy i umiejętności praktycznych.
2.
Do uzyskania patentu żeglarskiego kapitana żeglugi śródlądowej klasy A wymagane jest posiadanie:
1)
praktyki, o której mowa w ust. 1, w tym 6 miesięcy praktyki na morskich wodach wewnętrznych, oraz złożenie egzaminu z zakresu wymaganej wiedzy i umiejętności praktycznych albo
2)
dyplomu oficera w dziale pokładowym w żegludze morskiej albo stopnia oficera Marynarki Wojennej lub Oddziału Morskiego Straży Granicznej oraz 6-miesięcznej praktyki pływania na statkach żeglugi śródlądowej.
3.
Dla osób, które ukończyły co najmniej szkołę średnią o kierunku żegluga śródlądowa, wymiar praktyki pływania na statkach żeglugi śródlądowej, o których mowa w ust. 1, wynosi 24 miesiące, w tym co najmniej 12 miesięcy na statkach o napędzie mechanicznym oraz 12 miesięcy na stanowisku bosmana lub sternika.
§  19.
1.
Ustala się następujące uprawnienia zawodowe posiadaczy świadectw i patentów w służbie pokładowej:
1)
świadectwo marynarza żeglugi śródlądowej - uprawnia do zajmowania stanowiska marynarza na każdym statku żeglugi śródlądowej;
2)
świadectwo starszego marynarza żeglugi śródlądowej - uprawnia do:
a)
zajmowania stanowiska starszego marynarza na każdym statku żeglugi śródlądowej,
b)
kierowania scalonymi materiałami pływającymi oraz statkami bez napędu mechanicznego o iloczynie długości i szerokości nieprzekraczającym 20 m2;
3)
świadectwo bosmana żeglugi śródlądowej - uprawnia do:
a)
zajmowania stanowiska:
-
bosmana na każdym statku żeglugi śródlądowej,
-
kierownika obiektu pływającego,
b)
kierowania scalonymi materiałami pływającymi oraz statkami bez napędu mechanicznego o iloczynie długości i szerokości nieprzekraczającym 20 m2;
4)
świadectwo sternika żeglugi śródlądowej - uprawnia do:
a)
zajmowania stanowiska:
-
sternika na każdym statku żeglugi śródlądowej,
-
kierownika obiektu pływającego,
b)
kierowania scalonymi materiałami pływającymi oraz statkami bez napędu mechanicznego o iloczynie długości i szerokości nieprzekraczającym 20 m2;
5)
patent żeglarski przewoźnika żeglugi śródlądowej uprawnia do kierowania promem lub łodzią przewozową bez napędu mechanicznego;
6)
patent żeglarski szypra żeglugi śródlądowej uprawnia do:
a)
kierowania każdym statkiem bez napędu mechanicznego,
b)
zajmowania stanowiska kierownika urządzenia pływającego;
7)
patent żeglarski stermotorzysty żeglugi śródlądowej uprawnia do kierowania:
a)
małym statkiem,
b)
łodzią przewozową o napędzie mechanicznym;
8)
patent żeglarski kapitana żeglugi śródlądowej uprawnia do kierowania każdym statkiem, z uwzględnieniem ograniczeń zawartych w tym patencie, z tym że:
a)
statkiem pasażerskim - po ukończeniu 24 lat i złożeniu egzaminu z zakresu dodatkowej wiedzy wymaganej do kierowania statkami pasażerskimi,
b)
statkiem pasażerskim o zdolności przewozowej powyżej 400 osób - po odbyciu dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku kierownika statku pasażerskiego o zdolności przewozowej większej niż 200 osób,
c)
statkiem I kategorii - w przypadku posiadania praktyki pływania na stanowisku sternika na statku I kategorii, w wymiarze co najmniej połowy okresu określonego odpowiednio w § 18 ust. 1 lub 6 miesięcy na stanowisku kierownika statku II kategorii.
2.
Ustala się następujące kategorie statków:
1)
II kategoria - statki towarowe i zestawy o długości do 86 m, statki pasażerskie bez miejsc sypialnych do 250 pasażerów, statki pasażerskie z miejscami sypialnymi do 50 pasażerów oraz holowniki i lodołamacze o mocy mechanicznego urządzenia napędowego do 300 kW;
2)
I kategoria - statki towarowe i zestawy, statki pasażerskie, holowniki oraz lodołamacze o parametrach wyższych niż określone w pkt 1.
§  20.
Do kierowania statkami uprawiającymi żeglugę po wodach:
1) 8
 Odry - od połączenia z Kanałem Gliwickim do km 704,1,
2)
rzeki Wisły - od ujścia rzeki Przemszy do granicy z wodami morskimi,
3)
rzeki Warty - od Kanału Ślesińskiego do ujścia Noteci

wymagane jest posiadanie praktyki pływania polegającej na przepłynięciu w charakterze członka załogi statku żeglugi śródlądowej, w okresie ostatnich pięciu lat, 8 razy w dół i 8 razy w górę danej drogi wodnej lub jej odcinka, oraz złożenie egzaminu ze znajomości tej drogi wodnej lub jej odcinka.

3 § 12 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 3 lipca 2009 r. (Dz.U.09.110.916) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2009 r.
4 § 13 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 3 lipca 2009 r. (Dz.U.09.110.916) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2009 r.
5 § 14 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 3 lipca 2009 r. (Dz.U.09.110.916) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2009 r.
6 § 14 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 3 lipca 2009 r. (Dz.U.09.110.916) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2009 r.
7 § 15 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 3 lipca 2009 r. (Dz.U.09.110.916) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2009 r.
8 § 20 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 20 września 2007 r. (Dz.U.07.174.1221) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 września 2007 r.