Rozdział 2 - Wykaz stanowisk na statkach żeglugi śródlądowej i minimalny skład załogi - Kwalifikacje zawodowe i skład załóg statków żeglugi śródlądowej.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2003.50.427
Akt utracił moc Wersja od: 24 lutego 2014 r.
Rozdział 2
Wykaz stanowisk na statkach żeglugi śródlądowej i minimalny skład załogi
Wykaz stanowisk na statkach żeglugi śródlądowej i minimalny skład załogi
§ 4.
Ustala się następujące stanowiska, niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi:1)
w służbie pokładowej:a)
młodszy marynarz,b)
marynarz,c)
starszy marynarz,d)
bosman,e)
sternik,f)
kierownik statku;2)
w służbie maszynowej - mechanik.§ 5.
1.
Minimalny skład załogi uzależniony jest od systemu eksploatacji i czasu pracy statku.2.
Ustala się następujące systemy eksploatacji statku, w zależności od jego czasu pracy:1)
system A1 - oznaczający żeglugę statku przez okres nieprzekraczający 14 godzin w ciągu doby, przy czym statek powinien zatrzymać się na nieprzerwany, co najmniej 8-godzinny postój;2)
system A2 - oznaczający żeglugę statku przez okres nieprzekraczający 18 godzin w ciągu doby, przy czym statek powinien zatrzymać się na nieprzerwany, co najmniej 6-godzinny postój;3)
system B - oznaczający całodobową żeglugę statku.§ 6.
1.
Ustala się następujący minimalny skład załogi dla statków bez napędu mechanicznego, wchodzących w skład zestawów holowanych:Lp. | Nośność statku | Załoga statku | System eksploatacji statku | |||
A1 | A2 | B | ||||
1 | od 15 do 200 ton | Kierownik statku | 1 | 2 | 2 | |
Starszy marynarz | - | - | - | |||
Marynarz | - | - | 1 | |||
Młodszy marynarz | - | - | - | |||
2 | od 201 do 750 ton | Kierownik statku | 1 | 2 | 2 | |
Starszy marynarz | - | - | 1 | |||
Marynarz | 1 | - | - | |||
Młodszy marynarz | - | 1 | - | |||
3 | powyżej 750 ton | Kierownik statku | 1 | 2 | 2 | |
Starszy marynarz | 1 | 1 | 2 | |||
Marynarz | - | - | - | |||
Młodszy marynarz | 1 | - | - |
2.
Dla statków, o których mowa w ust. 1, nieposiadających:1)
urządzeń sterowych, które mogą być obsługiwane przez jedną osobę,2)
łączności radiotelefonicznej lub przewodowej pomiędzy stanowiskiem sternika a stanowiskami manewrowymi,3)
wciągarek o napędzie mechanicznym,4)
możliwości podawania podczas żeglugi, ze stanowiska sternika, sygnałów optycznych i akustycznychzwiększa się stan załogi o 1 marynarza - jeżeli statek eksploatowany jest w systemie A1 lub A2, oraz o 2 marynarzy - w systemie B.
3.
Minimalny skład załogi dla promów bez napędu mechanicznego, urządzeń pływających, innych obiektów pływających oraz scalonych materiałów pływających ustala, na wniosek armatora, dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej, uwzględniając system ich eksploatacji.§ 7.
1.
Ustala się minimalny skład załogi dla statków o napędzie mechanicznym, zestawów pchanych i zestawów sprzężonych:1)
dla statków towarowych o napędzie mechanicznym:Lp. | Długość statku (L) w m | Załoga statku | System eksploatacji statku | ||
A1 | A2 | B | |||
1 | L ≤ 70 | Kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
Sternik | - | - | - | ||
Bosman | 1 | - | 1 | ||
Starszy marynarz | - | - | 1 | ||
Marynarz | - | 1 | - | ||
Młodszy marynarz | - | - | - | ||
2 | 70 < L ≤ 86 | Kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
Sternik | 1 | - | - | ||
Bosman | - | 1 | 2 | ||
Starszy marynarz | - | - | - | ||
Marynarz | - | - | - | ||
Młodszy marynarz | - | - | - | ||
3 | L > 86 | Kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
Sternik | 1 | - | - | ||
Bosman | - | 1 | 2 | ||
Starszy marynarz | - | - | - | ||
Marynarz | 1 | - | 1 | ||
Młodszy marynarz | - | 1 | - |
2)
dla holowników i lodołamaczy:Lp. | Moc mechanicznego urządzenia napędowego | Załoga statku | System eksploatacji statku | ||
w kW (KM) | A1 | A2 | B | ||
1 | do 150 (200) włącznie | Kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
Sternik | - | - | - | ||
Bosman | - | 1 | 1 | ||
Starszy marynarz | - | - | - | ||
Marynarz | 1 | - | 1 | ||
Młodszy marynarz | - | - | - | ||
2 | powyżej 150 (200) | Kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
do 300 (400) włącznie | Sternik | - | - | - | |
Bosman | - | 1 | 1 | ||
Starszy marynarz | 1 | - | 1 | ||
Marynarz | - | - | - | ||
Młodszy marynarz | - | 1 | 1 | ||
3 | powyżej 300 (400) | Kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
do 450 (600) włącznie | Sternik | 1 | - | - | |
Bosman | - | 1 | 1 | ||
Starszy marynarz | - | - | 1 | ||
Marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
Młodszy marynarz | - | - | - | ||
Mechanik | 1 | 1 | 1 | ||
4 | powyżej 450 (600) | Kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
Sternik | 1 | - | 1 | ||
Bosman | - | 1 | - | ||
Starszy marynarz | 1 | 1 | 2 | ||
Marynarz | - | - | - | ||
Młodszy marynarz | - | - | - | ||
Mechanik | 1 | 1 | 1 |
3)
dla statków pasażerskich bez miejsc sypialnych:Lp. | Dopuszczalna liczba pasażerów | Załoga statku | System eksploatacji statku | ||
A1 | A2 | B | |||
1 | do 75 pasażerów | Kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
Sternik | - | - | - | ||
Bosman | 1 | - | 1 | ||
Starszy marynarz | - | 1 | - | ||
Marynarz | - | - | 1 | ||
Młodszy marynarz | - | - | - | ||
Mechanik | - | - | - | ||
2 | od 76 do 250 pasażerów | Kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
Sternik | - | - | - | ||
Bosman | 1 | - | 1 | ||
Starszy marynarz | - | 1 | - | ||
Marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
Młodszy marynarz | - | - | 1 | ||
Mechanik | - | - | - | ||
3 | od 251 do 600 pasażerów | Kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
Sternik | 1 | - | 1 | ||
Bosman | - | 1 | 1 | ||
Starszy marynarz | - | - | - | ||
Marynarz | 1 | 1 | 2 | ||
Młodszy marynarz | - | - | - | ||
Mechanik | - | - | - | ||
4 | powyżej 601 pasażerów | Kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
Sternik | 1 | - | 1 | ||
Bosman | - | 1 | - | ||
Starszy marynarz | 1 | - | 1 | ||
Marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
Młodszy marynarz | - | - | - | ||
Mechanik | 1 | 1 | 1 |
4)
dla statków pasażerskich z miejscami sypialnymi:Lp. | Ilość miejsc sypialnych | Załoga statku | System eksploatacji statku | ||
A1 | A2 | B | |||
1 | do 50 miejsc sypialnych | Kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
Sternik | - | - | 1 | ||
Bosman | 1 | 1 | - | ||
Starszy marynarz | - | - | 1 | ||
Marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
Młodszy marynarz | - | - | 1 | ||
Mechanik | - | - | - | ||
2 | od 51 do 100 miejsc | Kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sypialnych | Sternik | 1 | - | 1 | |
Bosman | - | 1 | - | ||
Starszy marynarz | - | - | 1 | ||
Marynarz | 2 | 1 | - | ||
Młodszy marynarz | - | - | - | ||
Mechanik | - | 1 | 1 | ||
3 | powyżej 100 miejsc | Kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sypialnych | Sternik | 1 | - | 1 | |
Bosman | - | 1 | 1 | ||
Starszy marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
Marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
Młodszy marynarz | - | - | - | ||
Mechanik | 1 | 1 | 1 |
5)
dla zestawów pchanych i sprzężonych:Lp. | Rodzaj zestawu Długość (L) w m | Załoga zestawu | System eksploatacji zestawu | ||
Szerokość (B) w m | A1 | A2 | B | ||
1 | Zestaw pchany z jedną | Kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
barką L ≤ 86 m | Sternik | 1 | - | - | |
Bosman | - | 1 | 2 | ||
Starszy marynarz | - | - | - | ||
Marynarz | - | - | - | ||
Młodszy marynarz | - | - | - | ||
Mechanik | - | - | - | ||
2 | Zestaw pchany lub sprzężony | Kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
o L ≤ 125 m i B < 12 m | Sternik | 1 | - | 1 | |
Bosman | - | - | - | ||
Starszy marynarz | - | 1 | 1 | ||
Marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
Młodszy marynarz | - | - | - | ||
Mechanik | - | - | - | ||
3 | Zestaw pchany lub sprzężony | Kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
o L ≤ 125 m i B > 12 m | Sternik | 1 | - | 1 | |
oraz | Bosman | - | 1 | - | |
L > 125 m i B ≤ 12 m | Starszy marynarz | - | - | 1 | |
Marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
Młodszy marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
Mechanik | - | - | - | ||
4 | Zestaw pchany lub sprzężony | Kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
o L > 125 m i B > 12 m | Sternik | 1 | - | 1 | |
Bosman | - | 1 | 1 | ||
Starszy marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
Marynarz | 1 | 2 | 1 | ||
Młodszy marynarz | 1 | - | - | ||
Mechanik | - | - | - |
2.
Dla statków, o których mowa w ust. 1, niespełniających warunków określonych w § 6 ust. 2 oraz nieposiadających:1)
urządzeń napędowych, które można obsługiwać ze stanowiska sternika,2)
na stanowisku sternika przyrządów kontrolnych urządzeń napędowych, sygnalizujących nieprawidłowości w pracy tych urządzeń,zwiększa się skład załogi o 1 marynarza - jeżeli statek jest eksploatowany w systemie A1 albo A2, oraz o 2 marynarzy - w systemie B.
3.
W uzasadnionych przypadkach, uwzględniając wdrożenie osiągnięć postępu naukowo-technicznego bądź przeznaczenie statku lub szczególne warunki jego obsługi, dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej może zwiększyć albo zmniejszyć skład załogi określony w ust. 1 lub określić wymagania dotyczące kwalifikacji członków załogi tego statku.§ 8.
1.
Na statkach o napędzie mechanicznym wymienionych w § 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 5 jeden z członków załogi powinien posiadać uprawnienia do obsługi mechanicznych urządzeń napędowych statku.2.
Na statkach pasażerskich wymienionych w § 7 ust. 1 pkt 3 i 4 jeden z członków załogi, poza kierownikiem statku, powinien posiadać uprawnienia do obsługi mechanicznych urządzeń napędowych statku.