Rozdział 2 - Wykaz stanowisk na statkach żeglugi śródlądowej i minimalny skład załogi - Kwalifikacje zawodowe i skład załóg statków żeglugi śródlądowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2003.50.427

Akt utracił moc
Wersja od: 24 lutego 2014 r.

Rozdział  2

Wykaz stanowisk na statkach żeglugi śródlądowej i minimalny skład załogi

§  4.
Ustala się następujące stanowiska, niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi:
1)
w służbie pokładowej:
a)
młodszy marynarz,
b)
marynarz,
c)
starszy marynarz,
d)
bosman,
e)
sternik,
f)
kierownik statku;
2)
w służbie maszynowej - mechanik.
§  5.
1.
Minimalny skład załogi uzależniony jest od systemu eksploatacji i czasu pracy statku.
2.
Ustala się następujące systemy eksploatacji statku, w zależności od jego czasu pracy:
1)
system A1 - oznaczający żeglugę statku przez okres nieprzekraczający 14 godzin w ciągu doby, przy czym statek powinien zatrzymać się na nieprzerwany, co najmniej 8-godzinny postój;
2)
system A2 - oznaczający żeglugę statku przez okres nieprzekraczający 18 godzin w ciągu doby, przy czym statek powinien zatrzymać się na nieprzerwany, co najmniej 6-godzinny postój;
3)
system B - oznaczający całodobową żeglugę statku.
§  6.
1.
Ustala się następujący minimalny skład załogi dla statków bez napędu mechanicznego, wchodzących w skład zestawów holowanych:
Lp.Nośność statkuZałoga statkuSystem eksploatacji statku
A1A2B
1od 15 do 200 tonKierownik statku122
Starszy marynarz---
Marynarz--1
Młodszy marynarz---
2od 201 do 750 tonKierownik statku122
Starszy marynarz--1
Marynarz1--
Młodszy marynarz-1-
3powyżej 750 tonKierownik statku122
Starszy marynarz112
Marynarz---
Młodszy marynarz1--
2.
Dla statków, o których mowa w ust. 1, nieposiadających:
1)
urządzeń sterowych, które mogą być obsługiwane przez jedną osobę,
2)
łączności radiotelefonicznej lub przewodowej pomiędzy stanowiskiem sternika a stanowiskami manewrowymi,
3)
wciągarek o napędzie mechanicznym,
4)
możliwości podawania podczas żeglugi, ze stanowiska sternika, sygnałów optycznych i akustycznych

zwiększa się stan załogi o 1 marynarza - jeżeli statek eksploatowany jest w systemie A1 lub A2, oraz o 2 marynarzy - w systemie B.

3.
Minimalny skład załogi dla promów bez napędu mechanicznego, urządzeń pływających, innych obiektów pływających oraz scalonych materiałów pływających ustala, na wniosek armatora, dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej, uwzględniając system ich eksploatacji.
§  7.
1.
Ustala się minimalny skład załogi dla statków o napędzie mechanicznym, zestawów pchanych i zestawów sprzężonych:
1)
dla statków towarowych o napędzie mechanicznym:
Lp.Długość statku (L) w mZałoga statkuSystem eksploatacji statku
A1A2B
1L ≤ 70Kierownik statku122
Sternik---
Bosman1-1
Starszy marynarz--1
Marynarz-1-
Młodszy marynarz---
270 < L ≤ 86Kierownik statku122
Sternik1--
Bosman-12
Starszy marynarz---
Marynarz---
Młodszy marynarz---
3L > 86Kierownik statku122
Sternik1--
Bosman-12
Starszy marynarz---
Marynarz1-1
Młodszy marynarz-1-
2)
dla holowników i lodołamaczy:
Lp.Moc mechanicznego urządzenia napędowegoZałoga statkuSystem eksploatacji statku
w kW (KM)A1A2B
1do 150 (200) włącznieKierownik statku122
Sternik---
Bosman-11
Starszy marynarz---
Marynarz1-1
Młodszy marynarz---
2powyżej 150 (200)Kierownik statku122
do 300 (400) włącznieSternik---
Bosman-11
Starszy marynarz1-1
Marynarz---
Młodszy marynarz-11
3powyżej 300 (400)Kierownik statku122
do 450 (600) włącznieSternik1--
Bosman-11
Starszy marynarz--1
Marynarz111
Młodszy marynarz---
Mechanik111
4powyżej 450 (600)Kierownik statku122
Sternik1-1
Bosman-1-
Starszy marynarz112
Marynarz---
Młodszy marynarz---
Mechanik111
3)
dla statków pasażerskich bez miejsc sypialnych:
Lp.Dopuszczalna liczba pasażerówZałoga statkuSystem eksploatacji statku
A1A2B
1do 75 pasażerówKierownik statku122
Sternik---
Bosman1-1
Starszy marynarz-1-
Marynarz--1
Młodszy marynarz---
Mechanik---
2od 76 do 250 pasażerówKierownik statku122
Sternik---
Bosman1-1
Starszy marynarz-1-
Marynarz111
Młodszy marynarz--1
Mechanik---
3od 251 do 600 pasażerówKierownik statku122
Sternik1-1
Bosman-11
Starszy marynarz---
Marynarz112
Młodszy marynarz---
Mechanik---
4powyżej 601 pasażerówKierownik statku122
Sternik1-1
Bosman-1-
Starszy marynarz1-1
Marynarz111
Młodszy marynarz---
Mechanik111
4)
dla statków pasażerskich z miejscami sypialnymi:
Lp.Ilość miejsc sypialnychZałoga statkuSystem eksploatacji statku
A1A2B
1do 50 miejsc sypialnychKierownik statku122
Sternik--1
Bosman11-
Starszy marynarz--1
Marynarz111
Młodszy marynarz--1
Mechanik---
2od 51 do 100 miejscKierownik statku122
sypialnychSternik1-1
Bosman-1-
Starszy marynarz--1
Marynarz21-
Młodszy marynarz---
Mechanik-11
3powyżej 100 miejscKierownik statku122
sypialnychSternik1-1
Bosman-11
Starszy marynarz111
Marynarz111
Młodszy marynarz---
Mechanik111
5)
dla zestawów pchanych i sprzężonych:
Lp.Rodzaj zestawu

Długość (L) w m

Załoga zestawuSystem eksploatacji zestawu
Szerokość (B) w mA1A2B
1Zestaw pchany z jednąKierownik statku122
barką L ≤ 86 mSternik1--
Bosman-12
Starszy marynarz---
Marynarz---
Młodszy marynarz---
Mechanik---
2Zestaw pchany lub sprzężonyKierownik statku122
o L ≤ 125 m i B < 12 mSternik1-1
Bosman---
Starszy marynarz-11
Marynarz111
Młodszy marynarz---
Mechanik---
3Zestaw pchany lub sprzężonyKierownik statku122
o L ≤ 125 m i B > 12 mSternik1-1
orazBosman-1-
L > 125 m i B ≤ 12 mStarszy marynarz--1
Marynarz111
Młodszy marynarz111
Mechanik---
4Zestaw pchany lub sprzężonyKierownik statku122
o L > 125 m i B > 12 mSternik1-1
Bosman-11
Starszy marynarz111
Marynarz121
Młodszy marynarz1--
Mechanik---
2.
Dla statków, o których mowa w ust. 1, niespełniających warunków określonych w § 6 ust. 2 oraz nieposiadających:
1)
urządzeń napędowych, które można obsługiwać ze stanowiska sternika,
2)
na stanowisku sternika przyrządów kontrolnych urządzeń napędowych, sygnalizujących nieprawidłowości w pracy tych urządzeń,

zwiększa się skład załogi o 1 marynarza - jeżeli statek jest eksploatowany w systemie A1 albo A2, oraz o 2 marynarzy - w systemie B.

3.
W uzasadnionych przypadkach, uwzględniając wdrożenie osiągnięć postępu naukowo-technicznego bądź przeznaczenie statku lub szczególne warunki jego obsługi, dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej może zwiększyć albo zmniejszyć skład załogi określony w ust. 1 lub określić wymagania dotyczące kwalifikacji członków załogi tego statku.
§  8.
1.
Na statkach o napędzie mechanicznym wymienionych w § 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 5 jeden z członków załogi powinien posiadać uprawnienia do obsługi mechanicznych urządzeń napędowych statku.
2.
Na statkach pasażerskich wymienionych w § 7 ust. 1 pkt 3 i 4 jeden z członków załogi, poza kierownikiem statku, powinien posiadać uprawnienia do obsługi mechanicznych urządzeń napędowych statku.