Rozdział 2 - Oficerowie specjalności mechanicznej statków morskich - Kwalifikacje zawodowe i skład załóg polskich statków morskich.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1992.49.227

Akt utracił moc
Wersja od: 10 kwietnia 1998 r.

Rozdział  2

Oficerowie specjalności mechanicznej statków morskich

§  13.
Dla ustalenia uprawnień zawodowych i praktyki kwalifikacyjnej oficerów specjalności mechanicznej statki morskie dzieli się na następujące kategorie:
1)
kategoria V - statki o mocy napędu głównego większej niż 140 KW, lecz nie większej niż 500 KW,
2)
kategoria IV - statki o mocy napędu głównego większej niż 500 KW, lecz nie większej niż 750 KW,
3)
kategoria III - statki o mocy napędu głównego większej niż 750 KW, lecz nie większej niż 1100 KW,
4)
kategoria II - statki o mocy napędu głównego większej niż 1100 KW, lecz nie większej niż 3000 KW,
5)
kategoria I - statki o mocy napędu głównego większej niż 3000 KW.
§  14.
W specjalności mechanicznej ustala się następujące stopnie oficerskie:
1)
oficer elektryk okrętowy,
2)
oficer mechanik okrętowy V klasy,
3)
oficer mechanik okrętowy IV klasy,
4)
oficer mechanik okrętowy III klasy,
5)
oficer mechanik okrętowy II klasy,
6)
starszy oficer mechanik okrętowy.
§  15. 26
 
1.
Do uzyskania stopnia oficera elektryka okrętowego wymagane jest:
1)
ukończenie wyższej uczelni o kierunku elektrotechnika, 24-miesięczna praktyka pływania w charakterze członka załogi w specjalności elektrycznej lub mechanicznej na statkach morskich oraz złożenie egzaminu przez osoby, które nie ukończyły wyższej uczelni morskiej; 1/3 wymaganej praktyki pływania może być zastąpiona praktyką przy budowie lub naprawie elektrycznych urządzeń okrętowych w warsztatach lub stoczniach; dla absolwentów wyższych uczelni morskich o kierunku elektrotechnika w specjalności elektromechanika okrętowa wymagana praktyka pływania wynosi 12 miesięcy, albo
2)
posiadanie wykształcenia średniego zawodowego o kierunku elektrotechnika, 36-miesięczna praktyka pływania w charakterze członka załogi w specjalności elektrycznej lub mechanicznej na statkach morskich oraz złożenie egzaminu; 1/3 wymaganej praktyki pływania może być zastąpiona praktyką przy budowie lub naprawie elektrycznych urządzeń okrętowych w warsztatach lub stoczniach.
2.
Do uzyskania stopnia oficera mechanika okrętowego V klasy wymagane jest:
1)
ukończenie wyższej uczelni morskiej, o kierunku mechanika i budowa maszyn w specjalności eksploatacji siłowni okrętowych oraz 3-miesięczna praktyka pływania na statkach morskich w dziale mechanicznym albo
2)
posiadanie dyplomu inżyniera mechanika o specjalności budowy lub obsługi silników spalinowych albo eksploatacji siłowni okrętowych oraz 6-miesięczna praktyka pływania w charakterze członka załogi w specjalności mechanicznej na statkach morskich, albo
3)
posiadanie dyplomu oficera elektryka okrętowego oraz 12-miesięczna praktyka pływania w charakterze członka załogi w specjalności mechanicznej na statkach morskich co najmniej III kategorii, albo
4)
ukończenie wyższej uczelni morskiej o kierunku elektrotechnika okrętowa, 6-miesięczna praktyka pływania w charakterze członka załogi w specjalności mechanicznej na statkach morskich co najmniej III kategorii oraz złożenie egzaminu, albo
5)
posiadanie stopnia motorzysty okrętowego, dodatkowa 12-miesięczna praktyka pływania w charakterze członka załogi w specjalności mechanicznej na statkach co najmniej V kategorii oraz złożenie egzaminu przez osoby, które nie ukończyły co najmniej średniej szkoły zawodowej o kierunku budowy lub obsługi maszyn lub siłowni okrętowych, budowy lub obsługi silników spalinowych, albo
6)
posiadanie stopnia podoficera Marynarki Wojennej lub Straży Granicznej oraz 48-miesięczna praktyka pływania w specjalności mechanicznej na statkach morskich co najmniej V kategorii, albo
7)
posiadanie stopnia chorążego Marynarki Wojennej lub Straży Granicznej oraz 24-miesięczna praktyka pływania w specjalności mechanicznej na statkach morskich co najmniej V kategorii, albo
8)
posiadanie stopnia mechanika żeglugi śródlądowej I klasy oraz złożenie egzaminu.
3.
Do uzyskania stopnia oficera mechanika okrętowego IV klasy wymagane jest:
1)
ukończenie wyższej uczelni o kierunku mechanika i budowa maszyn w specjalności eksploatacja siłowni okrętowych, 15-miesięczna praktyka pływania w charakterze członka załogi lub studenta w specjalności mechanicznej na statkach morskich; 1/3 wymaganej praktyki pływania może być zastąpiona praktyką przy budowie lub naprawie maszyn okrętowych, w stoczniach, zakładach produkcyjnych lub warsztatach mechanicznych, albo
2)
posiadanie dyplomu inżyniera mechanika, stopień motorzysty okrętowego, dodatkowa 15-miesięczna praktyka pływania w charakterze członka załogi w specjalności mechanicznej, w tym 6 miesięcy na stanowisku motorzysty na statku III kategorii lub powyżej, oraz złożenie egzaminu; 1/3 ogólnej wymaganej praktyki pływania może być zastąpiona praktyką przy budowie lub naprawie maszyn okrętowych w stoczniach, zakładach produkcyjnych lub warsztatach mechanicznych, albo
3)
posiadanie dyplomu oficera okrętowego, 12-miesięczna praktyka pływania w charakterze członka załogi w specjalności mechanicznej, w tym co najmniej 6 miesięcy w charakterze motorzysty na statku III kategorii lub powyżej, oraz złożenie egzaminu, albo
4)
posiadanie stopnia oficera mechanika okrętowego V klasy, dodatkowa 12-miesięczna praktyka pływania w charakterze członka załogi w specjalności mechanicznej, w tym 6 miesięcy na stanowisku motorzysty na statku co najmniej II kategorii lub oficera mechanika wachtowego na statku III kategorii lub II oficera mechanika na statku IV kategorii, oraz złożenie egzaminu, albo
5)
posiadanie stopnia motorzysty okrętowego, dodatkowa 24-miesięczna praktyka pływania w charakterze członka załogi w specjalności mechanicznej, w tym co najmniej 6 miesięcy na stanowisku motorzysty na statkach III kategorii lub powyżej, oraz złożenie egzaminu; dla osób z wykształceniem średnim zawodowym o kierunku budowy lub obsługi maszyn, lub siłowni okrętowych okres wymaganej praktyki pływania wynosi 18 miesięcy, albo
6)
posiadanie stopnia chorążego Marynarki Wojennej lub Straży Granicznej oraz 48-miesięczna praktyka pływania w specjalności mechanicznej na statkach morskich III kategorii lub wyższej.
4.
Do uzyskania stopnia oficera mechanika okrętowego III klasy wymagane jest:
1)
ukończenie wyższej uczelni o kierunku mechanika i budowa maszyn w specjalności eksploatacja siłowni okrętowych, stopień oficera mechanika okrętowego IV klasy, dodatkowa 12-miesięczna praktyka pływania na stanowisku oficera mechanika wachtowego na morskich statkach handlowych co najmniej III kategorii; dla absolwentów wyższych uczelni morskich wymagana praktyka pływania wynosi 6 miesięcy, albo
2)
posiadanie stopnia oficera mechanika IV klasy, dodatkowa 18-miesięczna praktyka pływania na stanowisku oficera mechanika wachtowego na morskich statkach handlowych co najmniej III kategorii oraz złożenie egzaminu.
5.
Do uzyskania stopnia oficera mechanika okrętowego II klasy wymagane jest:
1)
ukończenie wyższej uczelni o kierunku mechanika i budowa maszyn w specjalności eksploatacja siłowni okrętowych, stopień oficera mechanika okrętowego III klasy, dodatkowa 18-miesięczna praktyka pływania na stanowisku oficera mechanika wachtowego na morskich statkach handlowych co najmniej III kategorii, w tym 12 miesięcy na stanowisku starszego oficera mechanika na morskich statkach handlowych III kategorii, albo II oficera mechanika na morskich statkach handlowych II kategorii, albo oficera mechanika wachtowego na morskich statkach handlowych I kategorii, oraz złożenie egzaminu; dla absolwentów wyższych uczelni morskich okres wymaganej praktyki wynosi 12 miesięcy,
2)
posiadanie stopnia oficera mechanika okrętowego III klasy, dodatkowa 24-miesięczna praktyka pływania na stanowisku oficera mechanika wachtowego na morskich statkach handlowych co najmniej III kategorii, w tym 12 miesięcy na stanowisku starszego oficera mechanika na statkach III kategorii lub II oficera mechanika na statkach II kategorii lub oficera mechanika wachtowego na statkach I kategorii, oraz złożenie egzaminu.
6.
Do uzyskania stopnia starszego mechanika okrętowego wymagane jest:
1)
ukończenie wyższej uczelni o kierunku mechanika i budowa maszyn w specjalności eksploatacja siłowni okrętowych, stopień oficera mechanika okrętowego II klasy, dodatkowa 18-miesięczna praktyka pływania na stanowisku oficera mechanika wachtowego na morskich statkach handlowych co najmniej III kategorii, w tym 12 miesięcy na stanowisku starszego oficera mechanika na statkach II kategorii lub II oficera mechanika na statkach I kategorii, oraz złożenie egzaminu, albo
2)
posiadanie stopnia oficera mechanika okrętowego II klasy, dodatkowa 24-miesięczna praktyka pływania na stanowisku oficera mechanika wachtowego na morskich statkach handlowych co najmniej III kategorii, w tym 12 miesięcy na stanowisku starszego oficera mechanika na statkach II kategorii lub II oficera mechanika na statkach I kategorii, oraz złożenie egzaminu.
7.
(skreślony).
§  16.
W specjalności mechanicznej ustala się następujące stanowiska oficerskie:
1)
oficer elektryk,
2)
oficer mechanik wachtowy,
3)
II oficer mechanik,
4)
starszy oficer mechanik.
§  17.
Ustala się następujące uprawnienia zawodowe oficerów specjalności mechanicznej:
1)
oficer elektryk okrętowy może być oficerem elektrykiem na każdym statku,
2)
oficer mechanik okrętowy V klasy może być:
a)
motorzystą okrętowym na każdym statku,
b)
oficerem mechanikiem wachtowym na statku III kategorii,
c)
II oficerem mechanikiem na statku IV kategorii,
d)
starszym oficerem mechanikiem na statku V kategorii,
3) 27
oficer mechanik okrętowy IV klasy może być:
a)
oficerem mechanikiem wachtowym na każdym statku,
b)
II oficerem mechanikiem na statku III kategorii,
c)
starszym oficerem mechanikiem na statku IV kategorii,
4) 28
oficer mechanik okrętowy III klasy może być:
a)
oficerem mechanikiem wachtowym na każdym statku,
b)
II oficerem mechanikiem na statku II kategorii,
c)
starszym oficerem mechanikiem na statku III kategorii,
5) 29
oficer mechanik okrętowy II klasy może być:
a)
II oficerem mechanikiem na każdym statku,
b)
starszym oficerem mechanikiem na statku II kategorii.
6)
starszy oficer mechanik okrętowy może być starszym oficerem mechanikiem na każdym statku.
§  18.
Zajmowanie stanowiska starszego oficera mechanika lub II oficera mechanika na statkach z napędem innym niż tłokowy silnik spalinowy oraz na statkach o zwiększonych wymogach bezpieczeństwa, wymienionych w § 3 ust. 3, wymaga co najmniej 6-miesięcznej praktyki pływania na stanowiskach oficerskich na tych statkach i złożenia egzaminu z wiedzy specjalistycznej.
26 § 15 zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 7 stycznia 1998 r. (Dz.U.98.9.34) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 lutego 1998 r.
27 § 17 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 7 stycznia 1998 r. (Dz.U.98.9.34) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 lutego 1998 r.
28 § 17 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 7 stycznia 1998 r. (Dz.U.98.9.34) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 lutego 1998 r.
29 § 17 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 7 stycznia 1998 r. (Dz.U.98.9.34) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 lutego 1998 r.