Dział 2 - KWALIFIKACJE OFICERSKIE. - Kwalifikacje zawodowe członków załóg polskich statków morskich.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1983.52.232

Akt utracił moc
Wersja od: 31 marca 1987 r.

DZIAŁ  II

KWALIFIKACJE OFICERSKIE.

Oficerowie specjalności pokładowej statków morskich, z wyjątkiem statków rybackich.

§  6.
1.
Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do oficerów specjalności pokładowej statków morskich objętych rozporządzeniem, z wyjątkiem statków rybackich.
2.
Przez praktykę pływania, wymaganą do uzyskania poszczególnych stopni określonych w niniejszym rozdziale, rozumie się praktykę na statkach morskich z własnym napędem innych niż rybackie, z tym że przy ubieganiu się o stopnie oficera pokładowego III, II i I klasy oraz kapitana żeglugi wielkiej praktyka ta powinna być nabyta na statkach przeznaczonych i używanych do przewozu ładunków lub pasażerów w żegludze międzynarodowej.
§  7.
1.
Dla ustalenia uprawnień zawodowych i praktyki kwalifikacyjnej oficerów specjalności pokładowej rozróżnia się następujące rodzaje żeglugi morskiej:
1)
żegluga krajowa,
2)
żegluga międzynarodowa (wielka).
2.
Przez żeglugę krajową rozumie się żeglugę na wodach morskich w odległości nie przekraczającej 20 mil morskich od linii brzegu morskiego Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
3.
Przez żeglugę międzynarodową (wielką) rozumie się żeglugę na pozostałych akwenach morskich.
§  8.
W specjalności pokładowej ustala się następujące stopnie oficerskie:
1)
szyper III klasy żeglugi krajowej,
2)
szyper II klasy żeglugi krajowej,
3)
szyper I klasy żeglugi krajowej,
4)
oficer pokładowy III klasy,
5)
oficer pokładowy II klasy,
6)
oficer pokładowy I klasy,
7)
kapitan żeglugi wielkiej.
§  9.
1.
W specjalności pokładowej ustala się następujące stanowiska oficerskie:
1)
asystent pokładowy,
2)
oficer wachtowy,
3)
I oficer,
4)
starszy oficer,
5)
kapitan.
2.
Urząd morski określa statki, na których występuje stanowisko starszego oficera.
3.
Na statkach, na których wymagana jest zgodnie z odrębnymi przepisami okrętowa straż pożarna, ustala się odrębne stanowisko oficera pożarowego pełniącego funkcję komendanta tej straży.
§  10.
Do uzyskania stopnia oficerskiego w specjalności pokładowej wymagane jest spełnienie następujących warunków:
1) 3
do uzyskania stopnia szypra III klasy żeglugi krajowej:
a)
ukończenie wyższej szkoły morskiej o kierunku nawigacyjnym oraz posiadanie stopnia starszego marynarza albo
b)
posiadanie wykształcenia średniego zawodowego o kierunku pokładowym, posiadanie 18-miesięcznej praktyki pływania w charakterze członka załogi lub ucznia w specjalności pokładowej, w tym co najmniej 6 miesięcy na stanowisku starszego marynarza (1/3 okresu wymienionej praktyki pływania może być odbyta na statkach żeglugi śródlądowej), oraz złożenie egzaminu przez osoby, które ukończyły szkołę żeglugi śródlądowej,
c)
posiadanie stopnia starszego marynarza lub starszego rybaka, posiadanie dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku starszego marynarza lub starszego rybaka oraz złożenie egzaminu,
2)
do uzyskania stopnia szypra II klasy żeglugi krajowej:
a)
ukończenie wyższej szkoły morskiej o kierunku nawigacyjnym oraz posiadanie 9-miesięcznej praktyki pływania na stanowiskach oficerskich w specjalności pokładowej

albo

b)
posiadanie stopnia szypra III klasy żeglugi krajowej, posiadanie dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowiskach oficerskich w specjalności pokładowej oraz złożenie egzaminu,
3)
do uzyskania stopnia szypra I klasy żeglugi krajowej:
a)
ukończenie wyższej szkoły morskiej o kierunku nawigacyjnym oraz posiadanie 18-miesięcznej praktyki pływania na stanowiskach oficerskich w specjalności pokładowej

albo

b)
posiadanie stopnia szypra II klasy żeglugi krajowej, posiadanie dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowiskach oficerskich w specjalności pokładowej oraz złożenie egzaminu,
4)
do uzyskania stopnia oficera pokładowego III klasy:
a)
ukończenie wyższej szkoły morskiej o kierunku nawigacyjnym w specjalności transportu morskiego oraz posiadanie 18-miesięcznej praktyki pływania w charakterze członka załogi lub studenta w specjalności pokładowej, w tym co najmniej 6 miesięcy na stanowisku asystenta pokładowego w żegludze międzynarodowej (wielkiej) po ukończeniu szkoły,

albo

b)
posiadanie stopnia szypra I klasy żeglugi krajowej, posiadanie dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku asystenta pokładowego w żegludze międzynarodowej (wielkiej) oraz złożenie egzaminu,

albo

c)
posiadanie stopnia starszego marynarza, posiadanie dodatkowej 48-miesięcznej praktyki pływania w charakterze członka załogi w specjalności pokładowej, w tym co najmniej 30 miesięcy na stanowisku starszego marynarza i 12 miesięcy na stanowisku asystenta pokładowego oraz złożenie egzaminu,
5)
do uzyskania stopnia oficera pokładowego II klasy:
a)
ukończenie wyższej szkoły morskiej o kierunku nawigacyjnym w specjalności transportu morskiego, posiadanie stopnia oficera pokładowego III klasy oraz posiadanie dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na statkach o pojemności brutto powyżej 200 TR w żegludze międzynarodowej (wielkiej) na stanowisku oficera wachtowego

albo

b)
posiadanie stopnia oficera pokładowego III klasy, posiadanie dodatkowej 24-miesięcznej praktyki pływania na statkach o pojemności brutto powyżej 200 TR w żegludze międzynarodowej (wielkiej) na stanowisku oficera wachtowego oraz złożenie egzaminu,
6)
do uzyskania stopnia oficera pokładowego I klasy:
a) 4
ukończenie wyższej szkoły morskiej o kierunku nawigacyjnym w specjalności transportu morskiego, posiadanie stopnia oficera pokładowego II klasy oraz posiadanie dodatkowej 18-miesięcznej praktyki pływania na statkach o pojemności brutto powyżej 200 TR w żegludze międzynarodowej (wielkiej) na stanowisku oficera wachtowego, w tym co najmniej 9 miesięcy na statkach o pojemności brutto powyżej 4.000 TR oraz złożenie egzaminu,

albo

b)
posiadanie stopnia oficera pokładowego II klasy, posiadanie dodatkowej 24-miesięcznej praktyki pływania na statkach o pojemności brutto powyżej 200 TR w żegludze międzynarodowej (wielkiej) na stanowisku oficera wachtowego, w tym co najmniej 12 miesięcy na statkach o pojemności brutto powyżej 4.000 TR, oraz złożenie egzaminu,
7)
do uzyskania stopnia kapitana żeglugi wielkiej:
a)
posiadanie stopnia oficera pokładowego I klasy,
b)
posiadanie dodatkowej 24-miesięcznej praktyki pływania na statkach o pojemności brutto powyżej 4.000 TR w żegludze międzynarodowej (wielkiej) na stanowisku I oficera; do wymaganej praktyki może być zaliczony okres pływania na stanowisku kapitana na statkach o pojemności brutto powyżej 200 TR w żegludze międzynarodowej (wielkiej), nie przekraczający jednak 9 miesięcy; dla absolwentów wyższej szkoły morskiej o kierunku nawigacyjnym w specjalności transportu morskiego ogólny okres wymaganej praktyki pływania jest krótszy o 6 miesięcy,
c)
złożenie egzaminu.
§  11.
Ustala się następujące uprawnienia zawodowe oficerów specjalności pokładowej:
1)
szyper III klasy żeglugi krajowej może być:
a)
kapitanem statku o pojemności brutto do 200 TR w żegludze krajowej oraz statku bez własnego napędu o pojemności brutto do 1.600 TR w żegludze krajowej,
b)
I oficerem na statku o pojemności brutto do 500 TR w żegludze krajowej,
c)
oficerem wachtowym na statku o pojemności brutto do 1.600 TR w żegludze krajowej,
2)
szyper II klasy żeglugi krajowej może być:
a) 5
kapitanem statku o pojemności brutto do 600 TR w żegludze krajowej oraz każdego statku bez własnego napędu w żegludze krajowej,
b)
I oficerem na statku o pojemności brutto do 1.600 TR w żegludze krajowej,
c)
oficerem wachtowym na każdym statku w żegludze krajowej,
3)
szyper I klasy żeglugi krajowej może być:
a)
kapitanem statku o pojemności brutto do 1.600 TR w żegludze krajowej,
b)
I oficerem na każdym statku w żegludze krajowej,
c) 6
kapitanem pogłębiarki w żegludze krajowej o pojemności brutto powyżej 1.600 TR, jeżeli posiada dodatkową 36-miesięczną praktykę pływania na stanowiskach oficerskich w specjalności pokładowej,
4)
oficer pokładowy III klasy może być:
a)
kapitanem statku bez własnego napędu o pojemności do brutto 1.600 TR w żegludze krajowej,
b)
I oficerem na statku o pojemności brutto do 500 TR w żegludze krajowej oraz na statku o pojemności brutto do 200 TR w żegludze międzynarodowej (wielkiej),
c)
oficerem wachtowym na każdym statku,
5)
oficer pokładowy II klasy może być:
a)
kapitanem statku o pojemności brutto do 500 TR w żegludze krajowej, każdego statku bez własnego napędu w żegludze krajowej oraz statku o pojemności brutto do 200 TR w żegludze międzynarodowej (wielkiej),
b)
I oficerem na każdym statku w żegludze krajowej oraz na statku o pojemności brutto do 1.600 TR w żegludze międzynarodowej (wielkiej),
6)
oficer pokładowy I klasy może być:
a)
kapitanem lub starszym oficerem na każdym statku w żegludze krajowej oraz na statku o pojemności brutto do 1.600 TR w żegludze międzynarodowej (wielkiej),
b)
I oficerem na każdym statku,
7)
kapitan żeglugi wielkiej może być kapitanem lub starszym oficerem na każdym statku.
§  12.
Asystentem pokładowym może być osoba, która spełniła wszystkie warunki określone dla uzyskania stopnia oficera pokładowego III klasy, z wyjątkiem wymaganej praktyki pływania na stanowisku asystenta pokładowego.
§  13. 7
 
1.
Stanowisko oficera pożarowego może zajmować osoba posiadająca:
1)
dyplom oficera lub chorążego pożarnictwa oraz 24-miesięczną praktykę na stanowisku inspektora ochrony przeciwpożarowej w przedsiębiorstwach żeglugi morskiej, w urzędach morskich lub w Głównym Inspektoracie Ochrony Przeciwpożarowej Urzędu Gospodarki Morskiej albo na stanowisku oficerskim w portowych strażach pożarnych lub w zawodowych strażach portowych stoczni morskich, albo
2)
dyplom oficera lub chorążego pożarnictwa oraz 36-miesięczną praktykę na stanowisku oficerskim w terenowych zawodowych jednostkach ochrony przeciwpożarowej miast portowych,
3)
co najmniej 3-tygodniową praktykę pływania na stanowiskach asystenta oficera pożarowego lub starszego strażaka okrętowego na statkach morskich objętych rozporządzeniem,
4)
ważne zaświadczenie o złożeniu egzaminu kontrolnego zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.
2.
Stanowisko asystenta oficera pożarowego może zajmować osoba, która spełniła warunki określone w ust. 1 pkt 1 albo pkt 2.
§  14.
Oprócz wymagań określonych w § 11 warunkiem zajmowania stanowisk kapitana, starszego oficera lub I oficera na:
1)
statkach przeznaczonych i używanych do przewozu produktów ropopochodnych, gazów płynnych oraz innych ładunków mogących stanowić zagrożenie dla załogi, żeglugi lub środowiska - jest posiadanie co najmniej 6-miesięcznej praktyki pływania na tych statkach odpowiednio na stanowiskach oficerskich oraz ukończenie przeszkolenia,
2)
statkach uznanych przez urząd morski za posiadające nietypowe właściwości manewrowe - jest posiadanie co najmniej 6-miesięcznej praktyki pływania na tych statkach odpowiednio na stanowiskach oficerskich oraz ukończenie przeszkolenia,
3)
statkach pasażerskich, holownikach oraz statkach ratowniczych - jest posiadanie 6-miesięcznej praktyki pływania na tych statkach odpowiednio na stanowiskach oficerskich.

Oficerowie specjalności pokładowej statków rybackich.

§  15.
1.
Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do oficerów specjalności pokładowej statków rybackich.
2.
Przez praktykę pływania wymaganą do uzyskania poszczególnych stopni określonych w niniejszym rozdziale rozumie się praktykę na statkach przeznaczonych i używanych do rybołówstwa morskiego.
§  16.
W specjalności pokładowej ustala się następujące stopnie oficerskie:
1)
szyper II klasy rybołówstwa morskiego,
2)
szyper I klasy rybołówstwa morskiego,
3)
oficer pokładowy III klasy rybołówstwa morskiego,
4)
oficer pokładowy II klasy rybołówstwa morskiego,
5)
oficer pokładowy I klasy rybołówstwa morskiego,
6)
kapitan żeglugi wielkiej rybołówstwa morskiego.
§  17.
W specjalności pokładowej na statkach rybackich o pojemności brutto do 200 TR ustala się następujące stanowiska oficerskie:
1)
II szyper,
2)
I szyper.
§  18.
1.
W specjalności pokładowej na statkach rybackich o pojemności brutto powyżej 200 TR ustala się następujące stanowiska oficerskie:
1)
asystent pokładowy,
2)
oficer wachtowy,
3)
I oficer,
4)
starszy oficer,
5)
kapitan.
2.
Urząd morski określa statki, na których występuje stanowisko starszego oficera.
3.
Na statkach, na których wymagana jest zgodnie z odrębnymi przepisami okrętowa straż pożarna, ustala się odrębne stanowisko oficera pożarowego, pełniącego funkcję komendanta tej straży.
§  19.
Do uzyskania stopnia oficerskiego w specjalności pokładowej wymagane jest spełnienie następujących warunków:
1) 8
do uzyskania stopnia szypra II klasy rybołówstwa morskiego:
a)
ukończenie wyższej szkoły morskiej o kierunku nawigacyjnym w specjalności połowów morskich oraz posiadanie stopnia starszego rybaka albo
b)
posiadanie wykształcenia średniego zawodowego o kierunku nawigacyjno-połowowym oraz 18-miesięcznej praktyki pływania w charakterze członka załogi lub ucznia w specjalności pokładowej, w tym co najmniej 6 miesięcy na stanowisku starszego rybaka,
c)
posiadanie stopnia starszego rybaka, posiadanie dodatkowej 18-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku starszego rybaka oraz złożenie egzaminu,
2)
do uzyskania stopnia szypra I klasy rybołówstwa morskiego:
a)
ukończenie wyższej szkoły morskiej o kierunku nawigacyjnym w specjalności połowów morskich oraz posiadanie 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowiskach oficerskich w specjalności pokładowej

albo

b)
posiadanie stopnia szypra II klasy rybołówstwa morskiego, posiadanie dodatkowej 18-miesięcznej praktyki pływania na stanowiskach oficerskich w specjalności pokładowej oraz złożenie egzaminu przez osoby, które nie posiadają wykształcenia co najmniej średniego zawodowego o kierunku nawigacyjno-połowowym,
3)
do uzyskania stopnia oficera pokładowego III klasy rybołówstwa morskiego:
a)
ukończenie wyższej szkoły morskiej o kierunku nawigacyjnym w specjalności połowów morskich oraz posiadanie 18-miesięcznej praktyki pływania w charakterze członka załogi lub studenta w specjalności pokładowej na statkach rybackich o pojemności brutto powyżej 200 TR, w tym co najmniej 6 miesięcy na stanowisku asystenta pokładowego po ukończeniu szkoły,

albo

b)
posiadanie stopnia szypra I klasy rybołówstwa morskiego, posiadanie dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku asystenta pokładowego na statkach rybackich o pojemności brutto powyżej 200 TR oraz złożenie egzaminu,

albo

c)
posiadanie stopnia starszego rybaka, posiadanie dodatkowej 48-miesięcznej praktyki pływania w charakterze członka załogi w specjalności pokładowej na statkach rybackich o pojemności brutto powyżej 200 TR, w tym co najmniej 30 miesięcy na stanowisku starszego rybaka i 12 miesięcy na stanowisku asystenta pokładowego, oraz złożenie egzaminu,
4)
do uzyskania stopnia oficera pokładowego II klasy rybołówstwa morskiego:
a)
ukończenie wyższej szkoły morskiej o kierunku nawigacyjnym w specjalności połowów morskich, posiadanie stopnia oficera pokładowego III klasy rybołówstwa morskiego oraz dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na statkach rybackich o pojemności brutto powyżej 200 TR na stanowisku oficera wachtowego

albo

b)
posiadanie stopnia oficera pokładowego III klasy rybołówstwa morskiego, posiadanie dodatkowej 24-miesięcznej praktyki pływania na statkach rybackich o pojemności brutto powyżej 200 TR na stanowisku oficera wachtowego oraz złożenie egzaminu,
5)
do uzyskania stopnia oficera pokładowego I klasy rybołówstwa morskiego:
a) 9
ukończenie wyższej szkoły morskiej o kierunku nawigacyjnym w specjalności połowów morskich, posiadanie stopnia oficera pokładowego II klasy rybołówstwa morskiego oraz posiadanie dodatkowej 18-miesięcznej praktyki pływania na statkach rybackich o pojemności brutto powyżej 500 TR na stanowisku oficera wachtowego oraz złożenie egzaminu

albo

b)
posiadanie stopnia oficera pokładowego II klasy rybołówstwa morskiego, posiadanie dodatkowej 24-miesięcznej praktyki pływania na statkach rybackich o pojemności brutto powyżej 500 TR na stanowisku oficera wachtowego oraz złożenie egzaminu,
6)
do uzyskania stopnia kapitana żeglugi wielkiej rybołówstwa morskiego:
a)
posiadanie stopnia oficera pokładowego I klasy rybołówstwa morskiego,
b)
posiadanie dodatkowej 24-miesięcznej praktyki pływania na statkach rybackich o pojemności brutto powyżej 500 TR na stanowisku I oficera; dla absolwentów wyższej szkoły morskiej o kierunku nawigacyjnym w specjalności połowów morskich ogólny okres wymaganej praktyki pływania jest krótszy o 6 miesięcy,
c)
złożenie egzaminu.
§  20.
Ustala się następujące uprawnienia zawodowe oficerów specjalności pokładowej:
1)
szyper II klasy rybołówstwa morskiego może być:
a)
I szyprem na statku rybackim o pojemności brutto do 80 TR,
b)
II szyprem na statku rybackim o pojemności brutto do 200 TR,
2)
szyper I klasy rybołówstwa morskiego może być I szyprem na statku rybackim o pojemności brutto do 200 TR,
3) 10
oficer pokładowy III klasy rybołówstwa morskiego może być:
a)
I szyprem na statku rybackim o pojemności brutto do 200 TR,
b)
oficerem wachtowym na każdym statku rybackim,
4)
oficer pokładowy II klasy rybołówstwa morskiego może być:
a)
I szyprem na statku rybackim o pojemności brutto do 200 TR,
b)
I oficerem na statku rybackim o pojemności brutto do 800 TR,
c)
oficerem wachtowym na każdym statku rybackim,
5)
oficer pokładowy I klasy rybołówstwa morskiego może być:
a)
kapitanem lub starszym oficerem na statku rybackim o pojemności brutto do 800 TR,
b)
I oficerem na każdym statku rybackim,
6)
kapitan żeglugi wielkiej rybołówstwa morskiego może być kapitanem lub starszym oficerem na każdym statku rybackim.
§  21.
Asystentem pokładowym może być osoba, która spełniła wszystkie warunki określone dla uzyskania stopnia oficera pokładowego III klasy rybołówstwa morskiego, z wyjątkiem wymaganej praktyki pływania na stanowisku asystenta pokładowego.
§  22.
Stanowisko oficera pożarowego może zajmować osoba, która spełniła wymagania określone w § 13.

Oficerowie specjalności mechanicznej.

§  23.
1.
Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do oficerów specjalności mechanicznej statków morskich objętych rozporządzeniem.
2.
Przez praktykę pływania wymaganą do uzyskania poszczególnych stopni określonych w niniejszym rozdziale rozumie się praktykę nabytą na statkach morskich objętych rozporządzeniem.
§  24.
Dla ustalenia uprawnień zawodowych i praktyki kwalifikacyjnej oficerów specjalności mechanicznej statki morskie dzieli się na następujące kategorie:
1)
kategoria V - statki o mocy napędu głównego powyżej 125 kW (170 KM) do 300 kW (408 KM),
2)
kategoria IV - statki o mocy napędu głównego powyżej 300 kW (408 KM) do 750 kW (1.020 KM),
3)
kategoria III - statki o mocy napędu głównego powyżej 750 kW (1.020 KM) do 1.100 kW (1.496 KM),
4)
kategoria II - statki o mocy napędu głównego powyżej 1.100 kW (1.496 KM) do 3.000 kW (4.080 KM), z wyjątkiem statków rybackich o mocy napędu głównego powyżej 1.800 kW (2.448 KM),
5)
kategoria I - statki o mocy napędu głównego powyżej 3.000 kW (4.080 KM) oraz statki rybackie o mocy napędu głównego powyżej 1.800 kW (2.448 KM).
§  25.
W specjalności mechanicznej ustala się następujące stopnie oficerskie:
1)
oficer mechanik okrętowy V klasy,
2)
oficer mechanik okrętów y IV klasy,
3)
oficer mechanik okrętowy III klasy,
4)
oficer mechanik okrętowy II klasy,
5)
oficer mechanik okrętowy I klasy.
§  26.
1.
W specjalności mechanicznej ustala się następujące stanowiska oficerskie:
1)
asystent maszynowy,
2)
oficer mechanik wachtowy,
3)
II oficer mechanik,
4)
I oficer mechanik,
5)
starszy oficer mechanik.
2.
Urząd morski określa, na których statkach I kategorii występuje stanowisko I oficera mechanika.
§  27.
Do uzyskania stopnia oficerskiego w specjalności mechanicznej wymagane jest spełnienie następujących warunków:
1)
do uzyskania stopnia oficera mechanika okrętowego V klasy:
a)
ukończenie wyższej szkoły morskiej o kierunku mechanicznym w specjalności eksploatacja siłowni okrętowych

albo

b)
posiadanie stopnia motorzysty okrętowego, posiadania dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku motorzysty okrętowego na statkach co najmniej V kategorii oraz złożenie egzaminu przez osoby, które nie ukończyły co najmniej średniej szkoły zawodowej o kierunku budowy lub obsługi maszyn okrętowych lub siłowni okrętowych albo nie posiadają dyplomu inżyniera mechanika o specjalności budowy lub obsługi silników spalinowych,
2)
do uzyskania stopnia oficera mechanika okrętowego IV klasy:
a)
ukończenie wyższej szkoły morskiej o kierunku mechanicznym w specjalności eksploatacja siłowni okrętowych oraz posiadanie 18-miesięcznej praktyki pływania w charakterze członka załogi lub studenta w specjalności mechanicznej, w tym co najmniej 6 miesięcy na stanowisku asystenta maszynowego na statku III kategorii lub powyżej po ukończeniu szkoły; 1/3 ogólnej wymaganej praktyki pływania może być zastąpiona praktyką w stoczniach, zakładach produkcyjnych lub warsztatach mechanicznych przy budowie lub naprawie maszyn okrętowych,

albo

b)
posiadanie dyplomu inżyniera mechanika w zakresie obsługi lub budowy silników spalinowych, posiadanie stopnia motorzysty okrętowego, posiadanie dodatkowej 24-miesięcznej praktyki pływania w charakterze członka załogi w specjalności mechanicznej, w tym co najmniej 12 miesięcy na stanowisku asystenta maszynowego na statku III kategorii lub powyżej (1/3 ogólnej wymaganej praktyki pływania może być zastąpiona praktyką w stoczniach, zakładach produkcyjnych lub warsztatach mechanicznych przy budowie lub naprawie maszyn okrętowych) oraz złożenie egzaminu,

albo

c)
posiadanie stopnia oficera mechanika okrętowego V klasy, posiadanie dodatkowej 18-miesięcznej praktyki pływania w charakterze członka załogi w specjalności mechanicznej, w tym co najmniej 12 miesięcy na stanowisku asystenta maszynowego na statkach III kategorii lub powyżej, oraz złożenie egzaminu,

albo

d)
posiadanie stopnia motorzysty okrętowego, posiadanie dodatkowej 36-miesięcznej praktyki pływania w charakterze członka załogi w specjalności mechanicznej, w tym co najmniej 12 miesięcy na stanowisku asystenta maszynowego na statkach III kategorii lub powyżej, oraz złożenie egzaminu,
3)
do uzyskania stopnia oficera mechanika okrętowego III klasy:
a)
ukończenie wyższej szkoły morskiej o kierunku mechanicznym w specjalności eksploatacja siłowni okrętowych, posiadanie stopnia oficera mechanika okrętowego IV klasy oraz posiadanie dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku oficera mechanika wachtowego na statkach co najmniej III kategorii

albo

b)
posiadanie stopnia oficera mechanika okrętowego IV klasy, posiadanie dodatkowej 24-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku oficera mechanika wachtowego na statkach co najmniej III kategorii oraz złożenie egzaminu,
4)
do uzyskania stopnia oficera mechanika okrętowego II klasy:
a)
ukończenie wyższej szkoły morskiej o kierunku mechanicznym w specjalności eksploatacja siłowni okrętowych, posiadanie stopnia oficera mechanika okrętowego III klasy oraz posiadanie dodatkowej 18-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku oficera mechanika wachtowego na statkach III kategorii lub powyżej, w tym co najmniej 12 miesięcy na stanowisku I oficera mechanika na statkach III kategorii lub II oficera mechanika na statkach II kategorii, lub oficera mechanika wachtowego na statkach I kategorii,

albo

b)
posiadanie stopnia oficera mechanika okrętowego III klasy, posiadanie dodatkowej 24-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku oficera mechanika wachtowego na statkach III kategorii lub powyżej, w tym co najmniej 12 miesięcy na stanowisku I oficera mechanika na statkach III kategorii lub II oficera na statkach II kategorii, lub oficera mechanika wachtowego na statkach I kategorii, oraz złożenie egzaminu,
5)
do uzyskania stopnia oficera mechanika okrętowego I klasy:
a)
ukończenie wyższej szkoły morskiej o kierunku mechanicznym w specjalności eksploatacja siłowni okrętowych, posiadanie stopnia oficera mechanika okrętowego II klasy, posiadanie dodatkowej 18-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku oficera mechanika wachtowego na statkach III kategorii lub powyżej, w tym co najmniej 12 miesięcy na stanowisku I oficera mechanika na statkach II kategorii lub II oficera mechanika na statkach I kategorii, oraz złożenie egzaminu

albo

b)
posiadanie stopnia oficera mechanika okrętowego II klasy, posiadanie dodatkowej 24-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku oficera mechanika wachtowego na statkach III kategorii lub powyżej, w tym co najmniej 12 miesięcy na stanowisku I oficera mechanika na statkach II kategorii lub II oficera mechanika na statkach I kategorii, oraz złożenie egzaminu.
§  28.
Osoby posiadające dyplom inżyniera mechanika specjalności maszyny i siłownie okrętowe oraz w zakresie obsługi lub budowy silników spalinowych uzyskują odpowiednio dyplom oficera mechanika okrętowego III, II lub I klasy na warunkach określonych dla absolwentów wyższej szkoły morskiej, pod warunkiem złożenia egzaminu na każdy stopień.
§  29. 11
 
1.
Ustala się następujące uprawnienia zawodowe oficerów specjalności mechanicznej:
1)
oficer mechanik okrętowy V klasy może być:
a)
I oficerem mechanikiem na statku V kategorii,
b)
II oficerem mechanikiem na statku IV kategorii,
c)
oficerem mechanikiem wachtowym na statku III kategorii,
2)
oficer mechanik okrętowy IV klasy może być:
a)
I oficerem mechanikiem na statku IV kategorii,
b)
II oficerem mechanikiem na statku III kategorii,
c)
oficerem mechanikiem wachtowym na każdym statku,
3)
oficer mechanik okrętowy III klasy może być:
a)
I oficerem mechanikiem na statku III kategorii,
b)
II oficerem mechanikiem na statku II kategorii,
4)
oficer mechanik okrętowy II klasy może być:
a)
I oficerem mechanikiem na statku II kategorii,
b)
II oficerem mechanikiem na każdym statku,
5)
oficer mechanik okrętowy I klasy może być:
a)
starszym oficerem mechanikiem na statku I kategorii,
b)
I oficerem mechanikiem na każdym statku.
2.
Na statkach uprawiających żeglugę krajową i na kutrach rybackich poławiających na Morzu Bałtyckim uprawnienia oficerów mechaników wymienionych w ust. 1 w pkt 1, 2 i 3 są o jedną kategorię statków wyższe, jeżeli posiadają oni dodatkową 36-miesięczną praktykę pływania na stanowiskach oficerskich w specjalności mechanicznej.
§  30.
Asystentem maszynowym może być osoba, która spełniła wszystkie warunki wymagane do uzyskania stopnia oficera mechanika okrętowego IV klasy, z wyjątkiem wymaganej praktyki pływania na stanowisku asystenta maszynowego.
§  31.
Oprócz wymagań określonych w § 29 warunkiem zajmowania stanowisk starszego oficera lub I oficera mechanika oraz I lub II oficera mechanika na:
1)
statkach przeznaczonych do przewozu produktów ropopochodnych, chemikaliów, gazów płynnych oraz innych ładunków mogących stanowić zagrożenie dla załogi, żeglugi lub środowiska - jest posiadanie co najmniej 6-miesięcznej praktyki pływania na tych statkach odpowiednio na stanowiskach oficerskich oraz ukończenie przeszkolenia,
2)
statkach o siłowniach zautomatyzowanych oraz innych statkach uznanych przez urząd morski za posiadające dużą moc napędu głównego - jest posiadanie co najmniej 6-miesięcznej praktyki pływania na tych statkach odpowiednio na stanowiskach oficerskich oraz ukończenie przeszkolenia.

Oficerowie specjalności elektrycznej.

§  32.
1.
Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do oficerów specjalności elektrycznej statków morskich objętych rozporządzeniem.
2.
Przez praktykę pływania, wymaganą do uzyskania poszczególnych stopni, określonych w niniejszym rozdziale, rozumie się praktykę nabytą na statkach morskich objętych rozporządzeniem.
§  33.
Dla ustalenia uprawnień zawodowych i praktyki kwalifikacyjnej oficerów specjalności elektrycznej statki morskie dzieli się na następujące kategorie:
1)
kategoria III - statki o łącznej mocy zainstalowanych urządzeń elektrycznych powyżej 500 kW do 2.700 kW,
2)
kategoria II - statki o łącznej mocy zainstalowanych urządzeń elektrycznych powyżej 2.700 kW do 5.000 kW,
3)
kategoria I - statki o łącznej mocy zainstalowanych urządzeń elektrycznych powyżej 5.000 kW.
§  34.
W specjalności elektrycznej ustala się następujące stopnie oficerskie:
1)
oficer elektryk okrętowy III klasy,
2)
oficer elektryk okrętowy II klasy,
3)
oficer elektryk okrętowy I klasy.
§  35.
W specjalności elektrycznej ustala się następujące stanowiska oficerskie:
1)
asystent elektryka,
2)
II oficer elektryk,
3)
I oficer elektryk.
§  36.
Do uzyskania stopnia oficerskiego w specjalności elektrycznej wymagane jest spełnienie następujących warunków:
1)
do uzyskania stopnia oficera elektryka okrętowego III klasy:
a)
posiadanie wykształcenia wyższego o kierunku elektrotechnicznym w specjalności elektrotechnika okrętowa lub morska, posiadanie 12-miesięcznej praktyki pływania w charakterze członka załogi lub studenta w specjalności elektrycznej, w tym co najmniej 3 miesiące na stanowisku asystenta elektryka lub elektromontera po ukończeniu szkoły; połowa ogólnej wymaganej praktyki pływania może być zastąpiona praktyką w warsztatach elektrycznych ukończonej uczelni albo w warsztatach lub stoczniach - przy naprawie bądź instalowaniu elektrycznych urządzeń okrętowych,

albo

b)
posiadanie wykształcenia wyższego o kierunku elektrycznym, posiadanie stopnia elektromontera okrętowego, posiadanie dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania w charakterze członka załogi w specjalności elektrycznej, w tym co najmniej 3 miesiące na stanowisku asystenta elektryka lub elektromontera,

albo

c)
posiadanie stopnia elektromontera okrętowego, posiadanie dodatkowej 24-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku asystenta elektryka lub elektromontera oraz złożenie egzaminu przez osoby, które nie posiadają wykształcenia co najmniej średniego o kierunku elektrycznym lub elektrotechnicznym,
2)
do uzyskania stopnia oficera elektryka okrętowego II klasy:
a)
posiadanie stopnia oficera elektryka okrętowego III klasy,
b)
posiadanie dodatkowej 24-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku oficera elektryka; dla osób posiadających wykształcenie wyższe o kierunku elektrycznym lub elektrotechnicznym okres wymaganej praktyki pływania ulega zmniejszeniu o 6 miesięcy,
c)
złożenie egzaminu przez osoby, które nie posiadają wykształcenia co najmniej średniego o kierunku elektrycznym lub elektrotechnicznym,
3)
do uzyskania stopnia oficera elektryka okrętowego I klasy:
a)
posiadanie stopnia oficera elektryka okrętowego II klasy,
b)
posiadanie dodatkowej 24-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku I lub II oficera elektryka; dla osób posiadających wykształcenie wyższe o kierunku elektrycznym lub elektrotechnicznym okres wymaganej praktyki pływania ulega zmniejszeniu o 6 miesięcy,
c)
złożenie egzaminu.
§  37.
Ustala się następujące uprawnienia zawodowe oficerów specjalności elektrycznej:
1)
oficer elektryk okrętowy III klasy może być:
a)
I oficerem elektrykiem na statku III kategorii,
b)
II oficerem elektrykiem na statku II kategorii,
2)
oficer elektryk okrętowy II klasy może być:
a)
I oficerem elektrykiem na statku II kategorii,
b)
II oficerem elektrykiem na każdym statku,
3)
oficer elektryk okrętowy I klasy może być I oficerem elektrykiem na każdym statku.
§  38.
Asystentem elektryka może być osoba, która spełniła wszystkie warunki określone dla uzyskania stopnia oficera elektryka okrętowego III klasy, z wyjątkiem wymaganej praktyki pływania na stanowisku asystenta elektryka lub elektromontera.
§  39.
Oprócz wymagań określonych w § 37 warunkiem zajmowania stanowiska I oficera elektryka na statkach o siłowniach zautomatyzowanych jest posiadanie co najmniej 6-miesięcznej praktyki pływania na tych statkach na stanowiskach oficerskich oraz ukończenie przeszkolenia.

Oficerowie specjalności radiokomunikacyjnej.

§  40.
1.
Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do oficerów specjalności radiokomunikacyjnej statków morskich objętych rozporządzeniem.
2.
Przez praktykę pływania wymaganą do uzyskania poszczególnych stopni określonych w niniejszym rozdziale rozumie się praktykę nabytą na statkach morskich objętych rozporządzeniem.
§  41.
Dla ustalenia uprawnień zawodowych i praktyki kwalifikacyjnej oficerów specjalności radiokomunikacyjnej statki morskie dzieli się na następujące kategorie:
1)
kategoria I - statki pasażerskie, szkolne i statki bazy rybackie uprawiające żeglugę międzynarodową (wielką),
2)
kategoria II - inne statki morskie.
§  42.
W specjalności radiokomunikacyjnej ustala się następujące stopnie oficerskie:
1)
radiooficer okrętowy II klasy,
2)
radiooficer okrętowy I klasy.
§  43.
W specjalności radiokomunikacyjnej ustala się następujące stanowiska oficerskie:
1)
asystent radiooficera,
2)
II radiooficer,
3)
I radiooficer.
§  44.
Do uzyskania stopnia oficerskiego w specjalności radiokomunikacyjnej wymagane jest spełnienie następujących warunków:
1)
do uzyskania stopnia radiooficera okrętowego II klasy:
a)
ukończenie wyższej szkoły morskiej o kierunku elektronicznym w specjalności radiokomunikacja morska, posiadanie świadectwa radiotelegrafisty II klasy w służbie morskiej, przewidzianego w przepisach obowiązujących w tym zakresie, oraz posiadanie 12-miesięcznej praktyki pływania w charakterze członka załogi lub studenta w specjalności radiokomunikacyjnej, w tym co najmniej 6 miesięcy na stanowisku asystenta radiooficera po ukończeniu szkoły,

albo

b)
posiadanie wykształcenia wyższego lub średniego o kierunku elektronicznym lub łącznościowym, posiadanie świadectwa radiotelegrafisty II klasy w służbie morskiej, przewidzianego w przepisach obowiązujących w tym zakresie, oraz posiadanie 24-miesięcznej praktyki pływania w charakterze członka załogi w specjalności radiokomunikacyjnej, w tym co najmniej 6 miesięcy na stanowisku asystenta radiooficera; połowa ogólnej wymaganej praktyki pływania może być zastąpiona praktyką na stanowisku samodzielnego radiotelegrafisty na stacjach nadbrzeżnych,

albo

c)
posiadanie świadectwa radiotelegrafisty II klasy w służbie morskiej, przewidzianego w przepisach obowiązujących w tym zakresie, posiadanie 36-miesięcznej praktyki pływania w charakterze członka załogi w specjalności radiokomunikacyjnej, w tym co najmniej 6 miesięcy na stanowisku asystenta radiooficera; połowa ogólnej wymaganej praktyki pływania może być zastąpiona praktyką na stanowisku samodzielnego radiotelegrafisty w stacjach nadbrzeżnych,
2)
do uzyskania stopnia radiooficera okrętowego I klasy:
a)
posiadanie stopnia radiooficera okrętowego II klasy,
b)
posiadanie świadectwa radiotelegrafisty I klasy w służbie morskiej, przewidzianego w przepisach obowiązujących w tym zakresie,
c)
posiadanie dodatkowej 24-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku II radiooficera.
§  45.
Ustala się następujące uprawnienia zawodowe oficerów specjalności radiokomunikacyjnej:
1)
radiooficer okrętowy II klasy może być:
a)
I radiooficerem na statku II kategorii,
b)
II radiooficerem na statku I kategorii,
2)
radiooficer okrętowy I klasy może być I radiooficerem na każdym statku morskim.
§  46.
Asystentem radiooficera może być osoba, która posiada świadectwo określone w § 44 pkt 1 lit. a), b) i c).
3 § 10 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 12 marca 1987 r. (Dz.U.87.10.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 marca 1987 r.
4 § 10 pkt 6 lit. a) zmieniona przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 12 marca 1987 r. (Dz.U.87.10.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 marca 1987 r.
5 § 11 pkt 2 lit. a) zmieniona przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia z dnia 12 marca 1987 r. (Dz.U.87.10.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 marca 1987 r.
6 § 11 pkt 3 lit. c) dodana przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia z dnia 12 marca 1987 r. (Dz.U.87.10.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 marca 1987 r.
7 § 13 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 12 marca 1987 r. (Dz.U.87.10.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 marca 1987 r.
8 § 19 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia z dnia 12 marca 1987 r. (Dz.U.87.10.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 marca 1987 r.
9 § 19 pkt 5 lit. a) zmieniona przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia z dnia 12 marca 1987 r. (Dz.U.87.10.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 marca 1987 r.
10 § 20 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 12 marca 1987 r. (Dz.U.87.10.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 marca 1987 r.
11 § 29 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 12 marca 1987 r. (Dz.U.87.10.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 marca 1987 r.