Rozdział 3 - Oficerowie specjalności mechanicznej. - Kwalifikacje zawodowe członków załóg polskich statków morskich.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1983.52.232

Akt utracił moc
Wersja od: 31 marca 1987 r.

Rozdział  3

Oficerowie specjalności mechanicznej.

§  23.
1.
Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do oficerów specjalności mechanicznej statków morskich objętych rozporządzeniem.
2.
Przez praktykę pływania wymaganą do uzyskania poszczególnych stopni określonych w niniejszym rozdziale rozumie się praktykę nabytą na statkach morskich objętych rozporządzeniem.
§  24.
Dla ustalenia uprawnień zawodowych i praktyki kwalifikacyjnej oficerów specjalności mechanicznej statki morskie dzieli się na następujące kategorie:
1)
kategoria V - statki o mocy napędu głównego powyżej 125 kW (170 KM) do 300 kW (408 KM),
2)
kategoria IV - statki o mocy napędu głównego powyżej 300 kW (408 KM) do 750 kW (1.020 KM),
3)
kategoria III - statki o mocy napędu głównego powyżej 750 kW (1.020 KM) do 1.100 kW (1.496 KM),
4)
kategoria II - statki o mocy napędu głównego powyżej 1.100 kW (1.496 KM) do 3.000 kW (4.080 KM), z wyjątkiem statków rybackich o mocy napędu głównego powyżej 1.800 kW (2.448 KM),
5)
kategoria I - statki o mocy napędu głównego powyżej 3.000 kW (4.080 KM) oraz statki rybackie o mocy napędu głównego powyżej 1.800 kW (2.448 KM).
§  25.
W specjalności mechanicznej ustala się następujące stopnie oficerskie:
1)
oficer mechanik okrętowy V klasy,
2)
oficer mechanik okrętów y IV klasy,
3)
oficer mechanik okrętowy III klasy,
4)
oficer mechanik okrętowy II klasy,
5)
oficer mechanik okrętowy I klasy.
§  26.
1.
W specjalności mechanicznej ustala się następujące stanowiska oficerskie:
1)
asystent maszynowy,
2)
oficer mechanik wachtowy,
3)
II oficer mechanik,
4)
I oficer mechanik,
5)
starszy oficer mechanik.
2.
Urząd morski określa, na których statkach I kategorii występuje stanowisko I oficera mechanika.
§  27.
Do uzyskania stopnia oficerskiego w specjalności mechanicznej wymagane jest spełnienie następujących warunków:
1)
do uzyskania stopnia oficera mechanika okrętowego V klasy:
a)
ukończenie wyższej szkoły morskiej o kierunku mechanicznym w specjalności eksploatacja siłowni okrętowych

albo

b)
posiadanie stopnia motorzysty okrętowego, posiadania dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku motorzysty okrętowego na statkach co najmniej V kategorii oraz złożenie egzaminu przez osoby, które nie ukończyły co najmniej średniej szkoły zawodowej o kierunku budowy lub obsługi maszyn okrętowych lub siłowni okrętowych albo nie posiadają dyplomu inżyniera mechanika o specjalności budowy lub obsługi silników spalinowych,
2)
do uzyskania stopnia oficera mechanika okrętowego IV klasy:
a)
ukończenie wyższej szkoły morskiej o kierunku mechanicznym w specjalności eksploatacja siłowni okrętowych oraz posiadanie 18-miesięcznej praktyki pływania w charakterze członka załogi lub studenta w specjalności mechanicznej, w tym co najmniej 6 miesięcy na stanowisku asystenta maszynowego na statku III kategorii lub powyżej po ukończeniu szkoły; 1/3 ogólnej wymaganej praktyki pływania może być zastąpiona praktyką w stoczniach, zakładach produkcyjnych lub warsztatach mechanicznych przy budowie lub naprawie maszyn okrętowych,

albo

b)
posiadanie dyplomu inżyniera mechanika w zakresie obsługi lub budowy silników spalinowych, posiadanie stopnia motorzysty okrętowego, posiadanie dodatkowej 24-miesięcznej praktyki pływania w charakterze członka załogi w specjalności mechanicznej, w tym co najmniej 12 miesięcy na stanowisku asystenta maszynowego na statku III kategorii lub powyżej (1/3 ogólnej wymaganej praktyki pływania może być zastąpiona praktyką w stoczniach, zakładach produkcyjnych lub warsztatach mechanicznych przy budowie lub naprawie maszyn okrętowych) oraz złożenie egzaminu,

albo

c)
posiadanie stopnia oficera mechanika okrętowego V klasy, posiadanie dodatkowej 18-miesięcznej praktyki pływania w charakterze członka załogi w specjalności mechanicznej, w tym co najmniej 12 miesięcy na stanowisku asystenta maszynowego na statkach III kategorii lub powyżej, oraz złożenie egzaminu,

albo

d)
posiadanie stopnia motorzysty okrętowego, posiadanie dodatkowej 36-miesięcznej praktyki pływania w charakterze członka załogi w specjalności mechanicznej, w tym co najmniej 12 miesięcy na stanowisku asystenta maszynowego na statkach III kategorii lub powyżej, oraz złożenie egzaminu,
3)
do uzyskania stopnia oficera mechanika okrętowego III klasy:
a)
ukończenie wyższej szkoły morskiej o kierunku mechanicznym w specjalności eksploatacja siłowni okrętowych, posiadanie stopnia oficera mechanika okrętowego IV klasy oraz posiadanie dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku oficera mechanika wachtowego na statkach co najmniej III kategorii

albo

b)
posiadanie stopnia oficera mechanika okrętowego IV klasy, posiadanie dodatkowej 24-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku oficera mechanika wachtowego na statkach co najmniej III kategorii oraz złożenie egzaminu,
4)
do uzyskania stopnia oficera mechanika okrętowego II klasy:
a)
ukończenie wyższej szkoły morskiej o kierunku mechanicznym w specjalności eksploatacja siłowni okrętowych, posiadanie stopnia oficera mechanika okrętowego III klasy oraz posiadanie dodatkowej 18-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku oficera mechanika wachtowego na statkach III kategorii lub powyżej, w tym co najmniej 12 miesięcy na stanowisku I oficera mechanika na statkach III kategorii lub II oficera mechanika na statkach II kategorii, lub oficera mechanika wachtowego na statkach I kategorii,

albo

b)
posiadanie stopnia oficera mechanika okrętowego III klasy, posiadanie dodatkowej 24-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku oficera mechanika wachtowego na statkach III kategorii lub powyżej, w tym co najmniej 12 miesięcy na stanowisku I oficera mechanika na statkach III kategorii lub II oficera na statkach II kategorii, lub oficera mechanika wachtowego na statkach I kategorii, oraz złożenie egzaminu,
5)
do uzyskania stopnia oficera mechanika okrętowego I klasy:
a)
ukończenie wyższej szkoły morskiej o kierunku mechanicznym w specjalności eksploatacja siłowni okrętowych, posiadanie stopnia oficera mechanika okrętowego II klasy, posiadanie dodatkowej 18-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku oficera mechanika wachtowego na statkach III kategorii lub powyżej, w tym co najmniej 12 miesięcy na stanowisku I oficera mechanika na statkach II kategorii lub II oficera mechanika na statkach I kategorii, oraz złożenie egzaminu

albo

b)
posiadanie stopnia oficera mechanika okrętowego II klasy, posiadanie dodatkowej 24-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku oficera mechanika wachtowego na statkach III kategorii lub powyżej, w tym co najmniej 12 miesięcy na stanowisku I oficera mechanika na statkach II kategorii lub II oficera mechanika na statkach I kategorii, oraz złożenie egzaminu.
§  28.
Osoby posiadające dyplom inżyniera mechanika specjalności maszyny i siłownie okrętowe oraz w zakresie obsługi lub budowy silników spalinowych uzyskują odpowiednio dyplom oficera mechanika okrętowego III, II lub I klasy na warunkach określonych dla absolwentów wyższej szkoły morskiej, pod warunkiem złożenia egzaminu na każdy stopień.
§  29. 11
 
1.
Ustala się następujące uprawnienia zawodowe oficerów specjalności mechanicznej:
1)
oficer mechanik okrętowy V klasy może być:
a)
I oficerem mechanikiem na statku V kategorii,
b)
II oficerem mechanikiem na statku IV kategorii,
c)
oficerem mechanikiem wachtowym na statku III kategorii,
2)
oficer mechanik okrętowy IV klasy może być:
a)
I oficerem mechanikiem na statku IV kategorii,
b)
II oficerem mechanikiem na statku III kategorii,
c)
oficerem mechanikiem wachtowym na każdym statku,
3)
oficer mechanik okrętowy III klasy może być:
a)
I oficerem mechanikiem na statku III kategorii,
b)
II oficerem mechanikiem na statku II kategorii,
4)
oficer mechanik okrętowy II klasy może być:
a)
I oficerem mechanikiem na statku II kategorii,
b)
II oficerem mechanikiem na każdym statku,
5)
oficer mechanik okrętowy I klasy może być:
a)
starszym oficerem mechanikiem na statku I kategorii,
b)
I oficerem mechanikiem na każdym statku.
2.
Na statkach uprawiających żeglugę krajową i na kutrach rybackich poławiających na Morzu Bałtyckim uprawnienia oficerów mechaników wymienionych w ust. 1 w pkt 1, 2 i 3 są o jedną kategorię statków wyższe, jeżeli posiadają oni dodatkową 36-miesięczną praktykę pływania na stanowiskach oficerskich w specjalności mechanicznej.
§  30.
Asystentem maszynowym może być osoba, która spełniła wszystkie warunki wymagane do uzyskania stopnia oficera mechanika okrętowego IV klasy, z wyjątkiem wymaganej praktyki pływania na stanowisku asystenta maszynowego.
§  31.
Oprócz wymagań określonych w § 29 warunkiem zajmowania stanowisk starszego oficera lub I oficera mechanika oraz I lub II oficera mechanika na:
1)
statkach przeznaczonych do przewozu produktów ropopochodnych, chemikaliów, gazów płynnych oraz innych ładunków mogących stanowić zagrożenie dla załogi, żeglugi lub środowiska - jest posiadanie co najmniej 6-miesięcznej praktyki pływania na tych statkach odpowiednio na stanowiskach oficerskich oraz ukończenie przeszkolenia,
2)
statkach o siłowniach zautomatyzowanych oraz innych statkach uznanych przez urząd morski za posiadające dużą moc napędu głównego - jest posiadanie co najmniej 6-miesięcznej praktyki pływania na tych statkach odpowiednio na stanowiskach oficerskich oraz ukończenie przeszkolenia.
11 § 29 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 12 marca 1987 r. (Dz.U.87.10.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 marca 1987 r.