Rozdział 1 - Oficerowie specjalności pokładowej statków morskich, z wyjątkiem statków rybackich. - Kwalifikacje zawodowe członków załóg polskich statków morskich.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1983.52.232

Akt utracił moc
Wersja od: 31 marca 1987 r.

Rozdział  1

Oficerowie specjalności pokładowej statków morskich, z wyjątkiem statków rybackich.

§  6.
1.
Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do oficerów specjalności pokładowej statków morskich objętych rozporządzeniem, z wyjątkiem statków rybackich.
2.
Przez praktykę pływania, wymaganą do uzyskania poszczególnych stopni określonych w niniejszym rozdziale, rozumie się praktykę na statkach morskich z własnym napędem innych niż rybackie, z tym że przy ubieganiu się o stopnie oficera pokładowego III, II i I klasy oraz kapitana żeglugi wielkiej praktyka ta powinna być nabyta na statkach przeznaczonych i używanych do przewozu ładunków lub pasażerów w żegludze międzynarodowej.
§  7.
1.
Dla ustalenia uprawnień zawodowych i praktyki kwalifikacyjnej oficerów specjalności pokładowej rozróżnia się następujące rodzaje żeglugi morskiej:
1)
żegluga krajowa,
2)
żegluga międzynarodowa (wielka).
2.
Przez żeglugę krajową rozumie się żeglugę na wodach morskich w odległości nie przekraczającej 20 mil morskich od linii brzegu morskiego Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
3.
Przez żeglugę międzynarodową (wielką) rozumie się żeglugę na pozostałych akwenach morskich.
§  8.
W specjalności pokładowej ustala się następujące stopnie oficerskie:
1)
szyper III klasy żeglugi krajowej,
2)
szyper II klasy żeglugi krajowej,
3)
szyper I klasy żeglugi krajowej,
4)
oficer pokładowy III klasy,
5)
oficer pokładowy II klasy,
6)
oficer pokładowy I klasy,
7)
kapitan żeglugi wielkiej.
§  9.
1.
W specjalności pokładowej ustala się następujące stanowiska oficerskie:
1)
asystent pokładowy,
2)
oficer wachtowy,
3)
I oficer,
4)
starszy oficer,
5)
kapitan.
2.
Urząd morski określa statki, na których występuje stanowisko starszego oficera.
3.
Na statkach, na których wymagana jest zgodnie z odrębnymi przepisami okrętowa straż pożarna, ustala się odrębne stanowisko oficera pożarowego pełniącego funkcję komendanta tej straży.
§  10.
Do uzyskania stopnia oficerskiego w specjalności pokładowej wymagane jest spełnienie następujących warunków:
1) 3
do uzyskania stopnia szypra III klasy żeglugi krajowej:
a)
ukończenie wyższej szkoły morskiej o kierunku nawigacyjnym oraz posiadanie stopnia starszego marynarza albo
b)
posiadanie wykształcenia średniego zawodowego o kierunku pokładowym, posiadanie 18-miesięcznej praktyki pływania w charakterze członka załogi lub ucznia w specjalności pokładowej, w tym co najmniej 6 miesięcy na stanowisku starszego marynarza (1/3 okresu wymienionej praktyki pływania może być odbyta na statkach żeglugi śródlądowej), oraz złożenie egzaminu przez osoby, które ukończyły szkołę żeglugi śródlądowej,
c)
posiadanie stopnia starszego marynarza lub starszego rybaka, posiadanie dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku starszego marynarza lub starszego rybaka oraz złożenie egzaminu,
2)
do uzyskania stopnia szypra II klasy żeglugi krajowej:
a)
ukończenie wyższej szkoły morskiej o kierunku nawigacyjnym oraz posiadanie 9-miesięcznej praktyki pływania na stanowiskach oficerskich w specjalności pokładowej

albo

b)
posiadanie stopnia szypra III klasy żeglugi krajowej, posiadanie dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowiskach oficerskich w specjalności pokładowej oraz złożenie egzaminu,
3)
do uzyskania stopnia szypra I klasy żeglugi krajowej:
a)
ukończenie wyższej szkoły morskiej o kierunku nawigacyjnym oraz posiadanie 18-miesięcznej praktyki pływania na stanowiskach oficerskich w specjalności pokładowej

albo

b)
posiadanie stopnia szypra II klasy żeglugi krajowej, posiadanie dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowiskach oficerskich w specjalności pokładowej oraz złożenie egzaminu,
4)
do uzyskania stopnia oficera pokładowego III klasy:
a)
ukończenie wyższej szkoły morskiej o kierunku nawigacyjnym w specjalności transportu morskiego oraz posiadanie 18-miesięcznej praktyki pływania w charakterze członka załogi lub studenta w specjalności pokładowej, w tym co najmniej 6 miesięcy na stanowisku asystenta pokładowego w żegludze międzynarodowej (wielkiej) po ukończeniu szkoły,

albo

b)
posiadanie stopnia szypra I klasy żeglugi krajowej, posiadanie dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku asystenta pokładowego w żegludze międzynarodowej (wielkiej) oraz złożenie egzaminu,

albo

c)
posiadanie stopnia starszego marynarza, posiadanie dodatkowej 48-miesięcznej praktyki pływania w charakterze członka załogi w specjalności pokładowej, w tym co najmniej 30 miesięcy na stanowisku starszego marynarza i 12 miesięcy na stanowisku asystenta pokładowego oraz złożenie egzaminu,
5)
do uzyskania stopnia oficera pokładowego II klasy:
a)
ukończenie wyższej szkoły morskiej o kierunku nawigacyjnym w specjalności transportu morskiego, posiadanie stopnia oficera pokładowego III klasy oraz posiadanie dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na statkach o pojemności brutto powyżej 200 TR w żegludze międzynarodowej (wielkiej) na stanowisku oficera wachtowego

albo

b)
posiadanie stopnia oficera pokładowego III klasy, posiadanie dodatkowej 24-miesięcznej praktyki pływania na statkach o pojemności brutto powyżej 200 TR w żegludze międzynarodowej (wielkiej) na stanowisku oficera wachtowego oraz złożenie egzaminu,
6)
do uzyskania stopnia oficera pokładowego I klasy:
a) 4
ukończenie wyższej szkoły morskiej o kierunku nawigacyjnym w specjalności transportu morskiego, posiadanie stopnia oficera pokładowego II klasy oraz posiadanie dodatkowej 18-miesięcznej praktyki pływania na statkach o pojemności brutto powyżej 200 TR w żegludze międzynarodowej (wielkiej) na stanowisku oficera wachtowego, w tym co najmniej 9 miesięcy na statkach o pojemności brutto powyżej 4.000 TR oraz złożenie egzaminu,

albo

b)
posiadanie stopnia oficera pokładowego II klasy, posiadanie dodatkowej 24-miesięcznej praktyki pływania na statkach o pojemności brutto powyżej 200 TR w żegludze międzynarodowej (wielkiej) na stanowisku oficera wachtowego, w tym co najmniej 12 miesięcy na statkach o pojemności brutto powyżej 4.000 TR, oraz złożenie egzaminu,
7)
do uzyskania stopnia kapitana żeglugi wielkiej:
a)
posiadanie stopnia oficera pokładowego I klasy,
b)
posiadanie dodatkowej 24-miesięcznej praktyki pływania na statkach o pojemności brutto powyżej 4.000 TR w żegludze międzynarodowej (wielkiej) na stanowisku I oficera; do wymaganej praktyki może być zaliczony okres pływania na stanowisku kapitana na statkach o pojemności brutto powyżej 200 TR w żegludze międzynarodowej (wielkiej), nie przekraczający jednak 9 miesięcy; dla absolwentów wyższej szkoły morskiej o kierunku nawigacyjnym w specjalności transportu morskiego ogólny okres wymaganej praktyki pływania jest krótszy o 6 miesięcy,
c)
złożenie egzaminu.
§  11.
Ustala się następujące uprawnienia zawodowe oficerów specjalności pokładowej:
1)
szyper III klasy żeglugi krajowej może być:
a)
kapitanem statku o pojemności brutto do 200 TR w żegludze krajowej oraz statku bez własnego napędu o pojemności brutto do 1.600 TR w żegludze krajowej,
b)
I oficerem na statku o pojemności brutto do 500 TR w żegludze krajowej,
c)
oficerem wachtowym na statku o pojemności brutto do 1.600 TR w żegludze krajowej,
2)
szyper II klasy żeglugi krajowej może być:
a) 5
kapitanem statku o pojemności brutto do 600 TR w żegludze krajowej oraz każdego statku bez własnego napędu w żegludze krajowej,
b)
I oficerem na statku o pojemności brutto do 1.600 TR w żegludze krajowej,
c)
oficerem wachtowym na każdym statku w żegludze krajowej,
3)
szyper I klasy żeglugi krajowej może być:
a)
kapitanem statku o pojemności brutto do 1.600 TR w żegludze krajowej,
b)
I oficerem na każdym statku w żegludze krajowej,
c) 6
kapitanem pogłębiarki w żegludze krajowej o pojemności brutto powyżej 1.600 TR, jeżeli posiada dodatkową 36-miesięczną praktykę pływania na stanowiskach oficerskich w specjalności pokładowej,
4)
oficer pokładowy III klasy może być:
a)
kapitanem statku bez własnego napędu o pojemności do brutto 1.600 TR w żegludze krajowej,
b)
I oficerem na statku o pojemności brutto do 500 TR w żegludze krajowej oraz na statku o pojemności brutto do 200 TR w żegludze międzynarodowej (wielkiej),
c)
oficerem wachtowym na każdym statku,
5)
oficer pokładowy II klasy może być:
a)
kapitanem statku o pojemności brutto do 500 TR w żegludze krajowej, każdego statku bez własnego napędu w żegludze krajowej oraz statku o pojemności brutto do 200 TR w żegludze międzynarodowej (wielkiej),
b)
I oficerem na każdym statku w żegludze krajowej oraz na statku o pojemności brutto do 1.600 TR w żegludze międzynarodowej (wielkiej),
6)
oficer pokładowy I klasy może być:
a)
kapitanem lub starszym oficerem na każdym statku w żegludze krajowej oraz na statku o pojemności brutto do 1.600 TR w żegludze międzynarodowej (wielkiej),
b)
I oficerem na każdym statku,
7)
kapitan żeglugi wielkiej może być kapitanem lub starszym oficerem na każdym statku.
§  12.
Asystentem pokładowym może być osoba, która spełniła wszystkie warunki określone dla uzyskania stopnia oficera pokładowego III klasy, z wyjątkiem wymaganej praktyki pływania na stanowisku asystenta pokładowego.
§  13. 7
 
1.
Stanowisko oficera pożarowego może zajmować osoba posiadająca:
1)
dyplom oficera lub chorążego pożarnictwa oraz 24-miesięczną praktykę na stanowisku inspektora ochrony przeciwpożarowej w przedsiębiorstwach żeglugi morskiej, w urzędach morskich lub w Głównym Inspektoracie Ochrony Przeciwpożarowej Urzędu Gospodarki Morskiej albo na stanowisku oficerskim w portowych strażach pożarnych lub w zawodowych strażach portowych stoczni morskich, albo
2)
dyplom oficera lub chorążego pożarnictwa oraz 36-miesięczną praktykę na stanowisku oficerskim w terenowych zawodowych jednostkach ochrony przeciwpożarowej miast portowych,
3)
co najmniej 3-tygodniową praktykę pływania na stanowiskach asystenta oficera pożarowego lub starszego strażaka okrętowego na statkach morskich objętych rozporządzeniem,
4)
ważne zaświadczenie o złożeniu egzaminu kontrolnego zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.
2.
Stanowisko asystenta oficera pożarowego może zajmować osoba, która spełniła warunki określone w ust. 1 pkt 1 albo pkt 2.
§  14.
Oprócz wymagań określonych w § 11 warunkiem zajmowania stanowisk kapitana, starszego oficera lub I oficera na:
1)
statkach przeznaczonych i używanych do przewozu produktów ropopochodnych, gazów płynnych oraz innych ładunków mogących stanowić zagrożenie dla załogi, żeglugi lub środowiska - jest posiadanie co najmniej 6-miesięcznej praktyki pływania na tych statkach odpowiednio na stanowiskach oficerskich oraz ukończenie przeszkolenia,
2)
statkach uznanych przez urząd morski za posiadające nietypowe właściwości manewrowe - jest posiadanie co najmniej 6-miesięcznej praktyki pływania na tych statkach odpowiednio na stanowiskach oficerskich oraz ukończenie przeszkolenia,
3)
statkach pasażerskich, holownikach oraz statkach ratowniczych - jest posiadanie 6-miesięcznej praktyki pływania na tych statkach odpowiednio na stanowiskach oficerskich.
3 § 10 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 12 marca 1987 r. (Dz.U.87.10.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 marca 1987 r.
4 § 10 pkt 6 lit. a) zmieniona przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 12 marca 1987 r. (Dz.U.87.10.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 marca 1987 r.
5 § 11 pkt 2 lit. a) zmieniona przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia z dnia 12 marca 1987 r. (Dz.U.87.10.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 marca 1987 r.
6 § 11 pkt 3 lit. c) dodana przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia z dnia 12 marca 1987 r. (Dz.U.87.10.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 marca 1987 r.
7 § 13 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 12 marca 1987 r. (Dz.U.87.10.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 marca 1987 r.