Rozdział 2 - Marynarze służby pokładowej. - Kwalifikacje zawodowe członków załóg polskich statków morskich w żegludze krajowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1967.34.171

Akt utracił moc
Wersja od: 7 października 1969 r.

Rozdział  2.

Marynarze służby pokładowej.

§  18.
1.
W służbie pokładowej ustala się następujące stopnie i stanowiska marynarskie:
1)
młodszy marynarz,
2)
marynarz pokładowy,
3)
starszy marynarz żeglugi przybrzeżnej,
4)
bosman,
5)
sternik,
6)
sternik-motorzysta.
2.
Do zajmowania poszczególnych stanowisk marynarskich w służbie pokładowej wymagane jest posiadanie odpowiednio takiego samego stopnia.
§  19.
Do uzyskania stopni marynarskich w służbie pokładowej wymagane są następujące warunki:
1.
do uzyskania stopnia młodszego marynarza - złożenie egzaminu z zakresu bezpieczeństwa pracy na statku;
2.
do uzyskania stopnia marynarza pokładowego:
1)
ukończenie zasadniczej szkoły żeglugi śródlądowej lub szkoły równorzędnej w specjalności służby pokładowej

albo

2)
posiadanie stopnia młodszego marynarza,
3)
posiadanie 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku młodszego marynarza;
3.
do uzyskania stopnia starszego marynarza żeglugi przybrzeżnej:
1)
posiadanie ukończonych 18 lat życia,
2)
posiadanie 36-miesięcznej praktyki pływania w służbie pokładowej; od osób, które ukończyły zasadniczą szkołę żeglugi śródlądowej lub szkołę równorzędną w specjalności służby pokładowej, okres wymaganej praktyki pływania jest o 12 miesięcy krótszy,
3)
posiadanie świadectwa ratownika,
4)
złożenie egzaminu;
4.
do uzyskania stopnia bosmana:
1)
posiadanie stopnia starszego marynarza żeglugi przybrzeżnej,
2)
posiadanie dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku starszego marynarza żeglugi przybrzeżnej,
3)
złożenie egzaminu;
5.
do uzyskania stopnia sternika:
1)
posiadanie stopnia starszego marynarza żeglugi przybrzeżnej,
2)
posiadanie dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku starszego marynarza żeglugi przybrzeżnej,
3)
złożenie egzaminu z zakresu umiejętności samodzielnego kierowania statkiem, którego kierownikiem może być sternik;
6.
do uzyskania stopnia sternika-motorzysty:
1)
spełnienie warunków przewidzianych w ust. 5,
2)
złożenie egzaminu z zakresu umiejętności obsługi typowych silników spalinowych o mocy do 100 KM.
7.
Pływanie na odpowiednich stanowiskach na statkach żeglugi śródlądowej może być zaliczone w ilości połowy praktyki pływania wymaganej do uzyskania stopni wymienionych w ust. 2-6.
§  20.
Ustala się następujące uprawnienia zawodowe marynarzy służby pokładowej:
1.
Starszy marynarz żeglugi przybrzeżnej może być kierownikiem statku bez własnego napędu o pojemności poniżej 500 BRT w żegludze portowej, z wyjątkiem statków pasażerskich.
2.
Bosman może być kierownikiem statku bez własnego napędu w żegludze na wodach osłoniętych, z wyjątkiem statków pasażerskich.
3.
Sternik może być kierownikiem:
1)
statku o długości do 12 metrów z napędem mechanicznym w żegludze portowej, z wyjątkiem statków pasażerskich przewożących ponad 35 pasażerów,
2)
promów wiosłowych i linowych w żegludze portowej,
3)
statku bez własnego napędu w żegludze na wodach osłoniętych i przybrzeżnej.
4.
Sternik-motorzysta może być:
1)
kierownikiem statków określonych w ust. 3,
2)
kierownikiem maszyn na statku o mocy silnika spalinowego do 100 KM w żegludze portowej, z wyjątkiem statków pasażerskich przewożących ponad 35 pasażerów,

a ponadto może pełnić jednocześnie funkcje kierownika statku i kierownika maszyn na statku wymienionym w ust. 3 pkt 1 o mocy silnika spalinowego do 100 KM, jeżeli manewrowanie silnikiem na tym statku odbywa się ze stanowiska sterowniczego.