Rozdział 2 - Marynarze służby pokładowej. - Kwalifikacje zawodowe członków załóg polskich statków morskich w żegludze krajowej.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1967.34.171
Akt utracił moc Wersja od: 7 października 1969 r.
Rozdział 2.
Marynarze służby pokładowej.
Marynarze służby pokładowej.
§ 18.
1.
W służbie pokładowej ustala się następujące stopnie i stanowiska marynarskie: 1)
młodszy marynarz, 2)
marynarz pokładowy, 3)
starszy marynarz żeglugi przybrzeżnej, 4)
bosman, 5)
sternik, 6)
sternik-motorzysta.2.
Do zajmowania poszczególnych stanowisk marynarskich w służbie pokładowej wymagane jest posiadanie odpowiednio takiego samego stopnia.§ 19.
Do uzyskania stopni marynarskich w służbie pokładowej wymagane są następujące warunki:1.
do uzyskania stopnia młodszego marynarza - złożenie egzaminu z zakresu bezpieczeństwa pracy na statku;2.
do uzyskania stopnia marynarza pokładowego: 1)
ukończenie zasadniczej szkoły żeglugi śródlądowej lub szkoły równorzędnej w specjalności służby pokładowejalbo
2)
posiadanie stopnia młodszego marynarza, 3)
posiadanie 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku młodszego marynarza;3.
do uzyskania stopnia starszego marynarza żeglugi przybrzeżnej: 1)
posiadanie ukończonych 18 lat życia, 2)
posiadanie 36-miesięcznej praktyki pływania w służbie pokładowej; od osób, które ukończyły zasadniczą szkołę żeglugi śródlądowej lub szkołę równorzędną w specjalności służby pokładowej, okres wymaganej praktyki pływania jest o 12 miesięcy krótszy, 3)
posiadanie świadectwa ratownika, 4)
złożenie egzaminu;4.
do uzyskania stopnia bosmana: 1)
posiadanie stopnia starszego marynarza żeglugi przybrzeżnej, 2)
posiadanie dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku starszego marynarza żeglugi przybrzeżnej, 3)
złożenie egzaminu;5.
do uzyskania stopnia sternika: 1)
posiadanie stopnia starszego marynarza żeglugi przybrzeżnej, 2)
posiadanie dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku starszego marynarza żeglugi przybrzeżnej, 3)
złożenie egzaminu z zakresu umiejętności samodzielnego kierowania statkiem, którego kierownikiem może być sternik;6.
do uzyskania stopnia sternika-motorzysty: 1)
spełnienie warunków przewidzianych w ust. 5, 2)
złożenie egzaminu z zakresu umiejętności obsługi typowych silników spalinowych o mocy do 100 KM.7.
Pływanie na odpowiednich stanowiskach na statkach żeglugi śródlądowej może być zaliczone w ilości połowy praktyki pływania wymaganej do uzyskania stopni wymienionych w ust. 2-6.§ 20.
Ustala się następujące uprawnienia zawodowe marynarzy służby pokładowej:1.
Starszy marynarz żeglugi przybrzeżnej może być kierownikiem statku bez własnego napędu o pojemności poniżej 500 BRT w żegludze portowej, z wyjątkiem statków pasażerskich.2.
Bosman może być kierownikiem statku bez własnego napędu w żegludze na wodach osłoniętych, z wyjątkiem statków pasażerskich.3.
Sternik może być kierownikiem: 1)
statku o długości do 12 metrów z napędem mechanicznym w żegludze portowej, z wyjątkiem statków pasażerskich przewożących ponad 35 pasażerów, 2)
promów wiosłowych i linowych w żegludze portowej, 3)
statku bez własnego napędu w żegludze na wodach osłoniętych i przybrzeżnej.4.
Sternik-motorzysta może być: 1)
kierownikiem statków określonych w ust. 3, 2)
kierownikiem maszyn na statku o mocy silnika spalinowego do 100 KM w żegludze portowej, z wyjątkiem statków pasażerskich przewożących ponad 35 pasażerów,a ponadto może pełnić jednocześnie funkcje kierownika statku i kierownika maszyn na statku wymienionym w ust. 3 pkt 1 o mocy silnika spalinowego do 100 KM, jeżeli manewrowanie silnikiem na tym statku odbywa się ze stanowiska sterowniczego.