Kwalifikacje wymagane od nauczycieli szkół artystycznych i placówek kształcenia artystycznego.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2002.14.135
Akt utracił moc Wersja od: 21 lutego 2002 r.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY
z dnia 6 lutego 2002 r.
w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli szkół artystycznych i placówek kształcenia artystycznego.
Na podstawie art. 9 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1118, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 22, poz. 291 i Nr 122, poz. 1323, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194, Nr 128, poz. 1404 i Nr 144, poz. 1615 oraz z 2002 r. Nr 4, poz. 32) zarządza się, co następuje:
1.
Rozporządzenie określa szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli szkół artystycznych i placówek kształcenia artystycznego, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, prowadzących zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia artystycznego, oraz szkoły artystyczne i placówki kształcenia artystycznego, a także wypadki, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.2.
Kwalifikacje nauczycieli do prowadzenia zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego oraz nauczania religii określają odrębne przepisy.1.
Kwalifikacje do nauczania w szkołach muzycznych posiadają osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów magisterskich w wyższej szkole muzycznej na kierunku (specjalności):1)
zgodnym z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć oraz przygotowaniem pedagogicznym,2)
dającym niezbędną wiedzę merytoryczną z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć, zwanym dalej "kierunkiem (specjalnością) zbliżonym do nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć", oraz przygotowaniem pedagogicznym, które posiadają znaczący dorobek artystyczny z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć.2.
Kwalifikacje do nauczania w szkołach muzycznych następujących przedmiotów:1)
historia muzyki z literaturą muzyczną,2)
literatura muzyczna,3)
formy muzyczne,4)
audycje muzyczne,5)
zasady muzykiposiadają także osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów magisterskich na kierunku muzykologia w innej niż wyższa szkoła muzyczna szkole wyższej oraz przygotowaniem pedagogicznym.
3.
Kwalifikacje do nauczania w szkołach muzycznych I stopnia i w ogólnokształcących szkołach muzycznych I stopnia, oprócz osób, o których mowa w ust. 1 i 2, posiadają również osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych zawodowych w wyższej szkole muzycznej na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć oraz przygotowaniem pedagogicznym.4.
Kwalifikacje do nauczania w policealnych szkołach muzycznych, oprócz osób, o których mowa w ust. 1, posiadają również osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów magisterskich w innej niż wyższa szkoła muzyczna wyższej szkole artystycznej na kierunku (specjalności) zgodnym lub zbliżonym do nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć oraz przygotowaniem pedagogicznym.1.
Kwalifikacje do nauczania w szkołach plastycznych i policealnych szkołach plastycznych posiadają osoby legitymujące się dyplomem ukończenia:1)
studiów magisterskich w wyższej szkole plastycznej na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć oraz przygotowaniem pedagogicznym,2)
studiów magisterskich w wyższej szkole plastycznej na innym niż wymieniony w pkt 1 kierunku (specjalności) oraz przygotowaniem pedagogicznym, które posiadają znaczący dorobek artystyczny z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć,3)
studiów magisterskich w innej niż wyższa szkoła artystyczna szkole wyższej na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć oraz przygotowaniem pedagogicznym.2.
Kwalifikacje do prowadzenia zajęć praktycznej nauki zawodu w szkołach, o których mowa w ust. 1, posiada również osoba legitymująca się:1)
świadectwem dojrzałości i dyplomem ukończenia szkoły policealnej w zakresie odpowiedniego kierunku (specjalności), co najmniej dwuletnim stażem pracy lub tytułem robotnika (pracownika) wykwalifikowanego w zawodzie, którego będzie nauczać, oraz przygotowaniem pedagogicznym,2)
świadectwem dojrzałości technikum lub szkoły równorzędnej w zakresie odpowiedniego kierunku (specjalności), co najmniej dwuletnim stażem pracy lub tytułem robotnika (pracownika) wykwalifikowanego w zawodzie, którego będzie nauczać, oraz przygotowaniem pedagogicznym,3)
tytułem mistrza w zawodzie, którego będzie nauczać, oraz przygotowaniem pedagogicznym.1.
Kwalifikacje do nauczania w szkołach baletowych, z zastrzeżeniem ust. 2, posiadają osoby, które uzyskały zawód tancerza oraz legitymują się dyplomem ukończenia:1)
studiów magisterskich na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć oraz przygotowaniem pedagogicznym,2)
studiów magisterskich na kierunku (specjalności) zbliżonym do nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć oraz przygotowaniem pedagogicznym, które posiadają znaczący dorobek z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć,3)
studiów wyższych zawodowych na kierunku (specjalności) zgodnym lub zbliżonym do nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć oraz przygotowaniem pedagogicznym, które posiadają znaczący dorobek z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć.2.
Kwalifikacje do prowadzenia zajęć muzycznych, przewidzianych jako obowiązkowe w ramowym planie nauczania, oraz do realizacji akompaniamentu w szkołach wymienionych w ust. 1 posiadają osoby, o których mowa w § 2.
Kwalifikacje do nauczania i prowadzenia zajęć w placówkach kształcenia artystycznego posiadają osoby legitymujące się dyplomem ukończenia:
1)
studiów magisterskich w wyższej szkole artystycznej na kierunku (specjalności) zgodnym lub zbliżonym do nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć oraz przygotowaniem pedagogicznym,2)
studiów magisterskich w wyższej szkole artystycznej na innym niż wymieniony w pkt 1 kierunku (specjalności) oraz przygotowaniem pedagogicznym, które posiadają znaczący dorobek artystyczny z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć,3)
studiów magisterskich w innej niż wyższa szkoła artystyczna szkole wyższej na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć oraz przygotowaniem pedagogicznym,4)
studiów wyższych zawodowych w wyższej szkole artystycznej na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć oraz przygotowaniem pedagogicznym,5)
szkoły artystycznej w zakresie zgodnym z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć, świadectwem dojrzałości oraz przygotowaniem pedagogicznym.
Kwalifikacje do nauczania w szkole sztuki cyrkowej posiadają osoby legitymujące się dyplomem ukończenia:
1)
studiów magisterskich w wyższej szkole wychowania fizycznego na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć oraz przygotowaniem pedagogicznym,2)
studiów magisterskich w wyższej szkole wychowania fizycznego na innym niż wymieniony w pkt 1 kierunku (specjalności) oraz przygotowaniem pedagogicznym, które posiadają stopień naukowy doktora lub ukończyły studia podyplomowe albo inne prowadzone przez wyższą szkołę wychowania fizycznego z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć lub posiadają znaczący dorobek z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć,3)
studiów wyższych zawodowych w wyższej szkole wychowania fizycznego na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć oraz przygotowaniem pedagogicznym,4)
policealnego studium cyrkowego, świadectwem dojrzałości oraz przygotowaniem pedagogicznym.1.
Kwalifikacje do nauczania w pomaturalnych szkołach bibliotekarskich i animatorów kultury, z zastrzeżeniem ust. 2, posiadają osoby legitymujące się dyplomem ukończenia:1)
studiów magisterskich na kierunku (specjalności) zgodnym lub zbliżonym do nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć oraz przygotowaniem pedagogicznym,2)
studiów wyższych zawodowych na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć oraz przygotowaniem pedagogicznym.2.
Kwalifikacje do nauczania w zakresie specjalizacji tanecznej w pomaturalnych szkołach animatorów kultury posiadają osoby, o których mowa w § 4 ust. 1.
Kwalifikacje do nauczania w szkołach artystycznych i placówkach kształcenia artystycznego posiadają również osoby mające przygotowanie pedagogiczne i które - z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć - uzyskały tytuł naukowy profesora, stopień naukowy doktora habilitowanego lub kwalifikacje II stopnia, stopień naukowy doktora lub kwalifikacje I stopnia, lub ukończyły studia podyplomowe.
Przygotowanie pedagogiczne posiada osoba, która nabyła wiedzę i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej w powiązaniu ze specjalnością kształcenia i praktyką pedagogiczną, potwierdzone dokumentem:
1)
ukończenia studiów magisterskich na kierunku (specjalności) przygotowującym do nauczania w szkołach artystycznych, jeżeli program studiów obejmował przygotowanie pedagogiczne, lub2)
ukończenia studium pedagogicznego w wyższej szkole artystycznej lub w Centralnym Ośrodku Pedagogicznym Szkolnictwa Artystycznego, lub3)
ukończenia kursu kwalifikacyjnego prowadzonego przez wyższą szkołę artystyczną, lub4)
złożenia egzaminu kwalifikacyjnego równoważnego z wyższymi studiami zawodowymi, lub5)
ukończenia kursu kwalifikacyjnego, przeprowadzonego zgodnie z przepisami w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli, lub6)
uzyskania kwalifikacji I lub II stopnia.
Oceny dorobku z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć oraz ustalenia, czy dany kierunek (specjalność) studiów jest zbliżony do nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć, dokonuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego na wniosek dyrektora szkoły artystycznej lub placówki kształcenia artystycznego, a w odniesieniu do dyrektora szkoły artystycznej lub placówki kształcenia artystycznego - na wniosek dyrektora specjalistycznej jednostki nadzoru, utworzonej na podstawie art. 32a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320 oraz z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615).
Do dnia 31 sierpnia 2006 r. kwalifikacje do nauczania praktycznych przedmiotów artystycznych w szkołach baletowych posiadają także osoby legitymujące się świadectwem dojrzałości szkoły baletowej oraz przygotowaniem pedagogicznym, mające wybitne osiągnięcia artystyczne oraz co najmniej pięcioletni staż pracy scenicznej w charakterze solisty baletu.
1.
Nauczyciele zatrudnieni w dniu wejścia w życie rozporządzenia na podstawie mianowania, którzy spełniali wymagania kwalifikacyjne na podstawie dotychczasowych przepisów, zachowują nabyte kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela.2.
Nauczyciele zwolnieni z wymagań kwalifikacyjnych na podstawie dotychczasowych przepisów mogą nadal nauczać w szkołach artystycznych i placówkach kształcenia artystycznego, w zakresie określonym w zwolnieniu.
Traci moc rozporządzenie Ministra Kultury i Sztuki z dnia 10 stycznia 1983 r. w sprawie określenia szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli szkół artystycznych (Dz. U. Nr 2, poz. 17).
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »