Rozdział 2 - Oficerowie służby nawigacyjnej. - Kwalifikacje oficerów w polskiej marynarce handlowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1932.4.24

Akt utracił moc
Wersja od: 9 maja 1945 r.

II.

Oficerowie służby nawigacyjnej.

§  5. 2
Kapitan żeglugi wielkiej ma prawo kierować wszelkiemi statkami handlowemi w każdej żegludze.

Kapitan żeglugi małej ma prawo kierować wszelkiemi statkami w żegludze małej, z wyjątkiem pasażerskich, lub być pomocnikiem kierownika statku (kapitana) na wszelkich statkach w każdej żegludze. Nie może jednak być zastępcą kierownika statku (kapitana) w żegludze wielkiej.

Porucznik żeglugi wielkiej ma prawo kierować statkami handlowemi do 1.000 brutto rejestr. tonn w żegludze małej, z wyjątkiem pasażerskich oraz wszelkiemi statkami w żegludze przybrzeżnej lub być pomocnikiem kierownika statku (kapitana) na wszelkich statkach handlowych w każdej żegludze. Nie może jednak być zastępcą kierownika statku (kapitana) w żegludze wielkiej.

Porucznik żeglugi małej ma prawo być pomocnikiem kierownika statku (kapitana) na wszelkich statkach handlowych w każdej żegludze, nie może być jednak zastępcą kierownika statku.

§  6.
Szyper I klasy ma prawo kierować wszelkiemi statkami handlowemi w żegludze przybrzeżnej oraz statkami rybackiemi i holownikami w żegludze małej; może także być pomocnikiem kierownika statku (kapitana) na wszelkich statkach towarowych w żegludze małej.

Szyper II klasy ma prawo kierować statkami handlowemi do 200 brutto rejestr, tonn w żegludze przybrzeżnej, z wyjątkiem statków pasażerskich, kierować lichterami morskiemi w, każdej żegludze oraz statkami rybackiemi do 35 brutto rejestr, tonn w żegludze małej oraz być pomocnikiem szypra I klasy.

Do prowadzenia statków rybackich, mierzących nie więcej niż 8 m długości, nie jest wymagane posiadanie dyplomu.

§  7. 3
Dla otrzymania dyplomu porucznika żeglugi małej należy:
a)
ukończyć Wydział Nawigacyjny Państwowej Szkoły Morskiej w Gdyni lub innego uznanego przez Ministra Przemysłu i Handlu za równorzędny zakładu naukowego w kraju lub zagranicą, albo po uzyskaniu świadectwa dojrzałości złożyć egzamin teoretyczny i praktyczny podług programu i regulaminu ustalonego przez Ministra Przemysłu i Handlu,
b)
wykazać się 24 miesięczną praktyką w charakterze marynarza pokładowego na statkach morskich, a w tem co najmniej 6 miesięcy na statkach żaglowych. Żegluga przybrzeżna może być zaliczona w rozmiarach najwyżej 12 miesięcy;
c)
oficerowie, posiadający dyplomy aspirantów-poruczników żeglugi małej, mogą otrzymać dyplom porucznika żeglugi małej, po złożeniu egzaminu teoretycznego i praktycznego stosownie do programu ustalonego przez Ministra Przemysłu i Handlu bez potrzeby uzyskania świadectwa dojrzałości liceum wzgl. gimnazjum każdego typu.

Dla otrzymania dyplomu aspiranta-porucznika żeglugi małej należy:

a)
złożyć egzamin teoretyczny i praktyczny podług programu i regulaminu ustalonego przez Ministra Przemysłu i Handlu,
b)
wykazać się 24-o miesięczną praktyką w charakterze marynarza pokładowego na statkach morskich a w tym co najmniej 6 miesięcy na statkach żaglowych. Żegluga przybrzeżna może być zaliczona w rozmiarach najwyżej 12-tu miesięcy.
§  8.
Dla otrzymania dyplomu porucznika żeglugi wielkiej należy:
a)
posiadać dyplom porucznika, żeglugi małej,
b)
wykazać się 24 miesięczną praktyką w żegludze wielkiej lub małej, - odbytej po otrzymaniu dyplomu porucznika żeglugi małej, a w tern co najmniej 12 miesięcy o charakterze pomocnika kierownika statku (kapitana).
§  9.
Dla otrzymania dyplomu kapitana żeglugi małej należy:
a)
posiadać dyplom porucznika żeglugi wielkiej,
b)
wykazać się 12 miesięczną praktyką, odbytą po otrzymaniu dyplomu porucznika żeglugi wielkiej, w charakterze pomocnika kierownika statku (kapitana) w żegludze wielkiej lub małej.
§  10.
Dla otrzymania dyplomu kapitana żeglugi wielkiej należy:
a)
posiadać dyplom kapitana żeglugi małej,
b) 4
wykazać się 12-miesięczną praktyką, odbytą po otrzymaniu dyplomu kapitana żeglugi małej w charakterze pomocnika kierownika statku (kapitana) w żegludze wielkiej lub też 36-miesięczną praktyką w charakterze pomocnika kierownika statku (kapitana) w żegludze małej; w przypadku odbycia praktyki cenzusowej częściowo w żegludze wielkiej, częściowo w małej, każde 3 miesiące pływania w żegludze małej będzie zaliczane jako jeden miesiąc pływania w żegludze wielkiej; kandydaci, którzy nie wykażą się co najmniej 9-miesięczną praktyką w żegludze wielkiej, muszą złożyć egzamin uzupełniający według programu i regulamin, upalonego przez Ministra Przemysłu i Handlu.
§  11.
Dla otrzymania dyplomu szypra II klasy należy:
a)
złożyć egzamin teoretyczny i praktyczny podług programu i regulaminu ustalonego przez Ministra Przemysłu i Handlu,
b)
wykazać się 48 miesięczną praktyką w charakterze marynarza pokładowego na statkach morskich lub 48 miesięczną praktyką na pokładowych statkach rybackich.
§  12.
Dla otrzymania dyplomu szypra I klasy należy:
a)
złożyć egzamin teoretyczny i praktyczny podług programu i regulaminu ustalonego przez Ministra Przemysłu i Handlu,
b)
wykazać się praktyką, odbytą w charakterze marynarza pokładowego na statkach morskich, lub w charakterze szypra II klasy w ogólnej sumie 72 miesięcy.
2 § 5:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 20 lutego 1935 r. (Dz.U.35.15.84) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 marca 1935 r.

- zmieniony przez § 2 rozporządzenia z dnia 26 sierpnia 1940 r. wydanego w porozumieniu z Ministrem Spraw Wojskowych o kwalifikacjach oficerów w polskiej marynarce handlowej (Dz.U.40.13.39) z dniem 28 września 1940 r.

- zmieniony przez § 2 rozporządzenia z dnia 26 sierpnia 1940 r. wydanego w porozumieniu z Ministrem Spraw Wojskowych o kwalifikacjach oficerów w polskiej marynarce handlowej (Dz.U.40.13.39) z dniem 9 maja 1945 r.

3 § 7:

- zmieniony przez § 3 rozporządzenia z dnia 26 sierpnia 1940 r. wydanego w porozumieniu z Ministrem Spraw Wojskowych o kwalifikacjach oficerów w polskiej marynarce handlowej (Dz.U.40.13.39) z dniem 28 września 1940 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 15 września 1941 r. (Dz.U.41.6.15) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 września 1941 r.

- zmieniony przez § 3 rozporządzenia z dnia 26 sierpnia 1940 r. wydanego w porozumieniu z Ministrem Spraw Wojskowych o kwalifikacjach oficerów w polskiej marynarce handlowej (Dz.U.40.13.39) z dniem 9 maja 1945 r.

4 § 10 lit. b) zmieniona przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 20 lutego 1935 r. (Dz.U.35.15.84) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 marca 1935 r.