Rozdział 2 - Wykaz stanowisk na statkach żeglugi śródlądowej i minimalny skład załogi - Kwalifikacja zawodowa i skład załóg statków żeglugi śródlądowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2014.1686

Akt utracił moc
Wersja od: 20 marca 2018 r.

Rozdział  2

Wykaz stanowisk na statkach żeglugi śródlądowej i minimalny skład załogi

§  4. 
Ustala się następujące stanowiska niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi:
1)
w służbie pokładowej:
a)
młodszy marynarz,
b)
marynarz,
c)
starszy marynarz,
d)
bosman,
e)
sternik,
f)
kierownik statku;
2)
w służbie maszynowej - mechanik.
§  5. 
1. 
Minimalny skład załogi jest uzależniony od czasu pracy statku.
2. 
W zależności od czasu pracy statku ustala się następujące systemy jego eksploatacji:
1)
system A1 - oznaczający żeglugę statku przez okres nieprzekraczający 14 godzin w ciągu doby, przy czym statek powinien zatrzymać się na nieprzerwany, co najmniej 8-godzinny postój;
2)
system A2 - oznaczający żeglugę statku przez okres nieprzekraczający 18 godzin w ciągu doby, przy czym statek powinien zatrzymać się na nieprzerwany, co najmniej 6-godzinny postój;
3)
system B - oznaczający całodobową żeglugę statku.
§  6. 
1. 
Ustala się następujący minimalny skład załogi w przypadku statków bez napędu mechanicznego, wchodzących w skład zestawów holowanych:
Lp.Nośność statkuZałoga statkuSystem eksploatacji statku
A1A2B
1od 15 do 200 tonkierownik statku122
starszy marynarz---
marynarz--1
młodszy marynarz---
2od 201 do 750 tonkierownik statku122
starszy marynarz--1
marynarz1--
młodszy marynarz-1-
3powyżej 750 tonkierownik statku122
starszy marynarz112
marynarz---
młodszy marynarz1--
2. 
W przypadku statków, o których mowa w ust. 1:
1)
nieposiadających urządzeń sterowych, które mogą być obsługiwane przez jedną osobę,
2)
niemających łączności radiotelefonicznej lub przewodowej pomiędzy stanowiskiem sternika a stanowiskami manewrowymi,
3)
nieposiadających wciągarek o napędzie mechanicznym,
4)
niemających możliwości dawania podczas żeglugi, ze stanowiska sternika, sygnałów wizualnych i akustycznych

- zwiększa się stan załogi o 1 marynarza, jeżeli statek jest eksploatowany w systemie A1 lub A2, oraz o 2 marynarzy, jeżeli jest on eksploatowany w systemie B.

3. 
Minimalny skład załogi w przypadku promów bez napędu mechanicznego, urządzeń pływających, innych obiektów pływających oraz scalonych materiałów pływających ustala - na wniosek armatora - dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej, uwzględniając system ich eksploatacji.
§  7. 
1. 
Ustala się następujący minimalny skład załogi w przypadku statków o napędzie mechanicznym, zestawów pchanych i zestawów sprzężonych:
1)
statki towarowe o napędzie mechanicznym:
Lp.Długość statku (L)

w m

Załoga statkuSystem eksploatacji statku
A1A2B
1L ≤ 70kierownik statku122
sternik---
bosman--1
starszy marynarz1-1
marynarz-1-
młodszy marynarz---
270 < L ≤ 86kierownik statku122
sternik1--
bosman-12
starszy marynarz---
marynarz---
młodszy marynarz-1-
3L > 86kierownik statku122
sternik1--
bosman-12
starszy marynarz---
marynarz1-1
młodszy marynarz-1-
2)
holowniki i lodołamacze:
Lp.Moc mechanicznego urządzenia napędowego w kW (KM)Załoga statkuSystem eksploatacji statku
A1A2B
1do 150 (200) włączniekierownik statku122
sternik---
bosman-11
starszy marynarz---
marynarz1-1
młodszy marynarz---
2powyżej 150 (200)kierownik statku122
do 300 (400) włączniesternik---
bosman-11
starszy marynarz1--
marynarz---
młodszy marynarz-11
3powyżej 300 (400)kierownik statku122
do 450 (600) włączniesternik1--
bosman-11
starszy marynarz--1
marynarz111
młodszy marynarz---
mechanik111
4powyżej 450 (600)kierownik statku122
sternik1-1
bosman-1-
starszy marynarz112
marynarz---
młodszy marynarz---
mechanik111
3)
statki pasażerskie bez miejsc sypialnych:
Lp.Dopuszczalna liczba pasażerówZałoga statkuSystem eksploatacji statku
A1A2B
1do 75 pasażerówkierownik statku122
sternik---
bosman1-1
starszy marynarz-1-
marynarz--1
młodszy marynarz---
mechanik---
2od 76 do 250 pasażerówkierownik statku122
sternik---
bosman1-1
starszy marynarz-1-
marynarz111
młodszy marynarz--1
mechanik---
3od 251 do 600

pasażerów

kierownik statku122
sternik1-1
bosman-11
starszy marynarz---
marynarz112
młodszy marynarz---
mechanik---
4powyżej 601 pasażerówkierownik statku122
sternik1-1
bosman-1-
starszy marynarz1-1
marynarz111
młodszy marynarz---
mechanik111
4)
statki pasażerskie z miejscami sypialnymi:
Lp.Dopuszczalna liczba pasażerówZałoga statkuSystem eksploatacji statku
A1A2B
1do 50 miejsc sypialnychkierownik statku122
sternik--1
bosman11-
starszy marynarz--1
marynarz111
młodszy marynarz--1
mechanik---
2od 51 do 100 miejsc sypialnychkierownik statku122
sternik1-1
bosman-1-
starszy marynarz--1
marynarz21-
młodszy marynarz---
mechanik-11
3powyżej 100 miejsc sypialnychkierownik statku122
sternik1-1
bosman-11
starszy marynarz111
marynarz111
młodszy marynarz---
mechanik111
5)
zestawy pchane i sprzężone:
Lp.Dopuszczalna liczba pasażerówZałoga statkuSystem eksploatacji statku
A1A2B
1zestaw pchany z jedną barką L ≤ 86 mkierownik statku122
sternik1--
bosman-12
starszy marynarz---
marynarz---
młodszy marynarz---
mechanik---
2zestaw pchany lub sprzężony o L ≤ 125 m i B < 12 mkierownik statku122
sternik1-1
bosman---
starszy marynarz-11
marynarz111
młodszy marynarz---
mechanik---
3zestaw pchany lub sprzężony o L ≤ 125 m i B > 12 m oraz L > 125 m i B ≤ 12 mkierownik statku122
sternik1-1
bosman-1-
starszy marynarz--1
marynarz111
mechanik---
4zestaw pchany lub sprzężony o L > 125 m i B > 12 mkierownik statku122
sternik1-1
bosman-11
starszy marynarz111
marynarz121
młodszy marynarz1--
mechanik---
2. 
W przypadku statków, o których mowa w ust. 1, niespełniających warunków określonych w § 6 ust. 2 oraz nieposiadających:
1)
urządzeń napędowych, które można obsługiwać ze stanowiska sternika,
2)
na stanowisku sternika - przyrządów kontrolnych urządzeń napędowych, sygnalizujących nieprawidłowości w pracy tych urządzeń

- zwiększa się skład załogi o 1 marynarza, jeżeli statek eksploatowany jest w systemie A1 albo A2, oraz o 2 marynarzy, jeżeli jest on eksploatowany w systemie B.

§  8. 
1. 
Na statkach o napędzie mechanicznym wymienionych w § 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 5 jeden z członków załogi powinien mieć uprawnienia do obsługi mechanicznych urządzeń napędowych statku.
2. 
Na statkach pasażerskich wymienionych w § 7 ust. 1 pkt 3 i 4 jeden z członków załogi, poza kierownikiem statku, powinien mieć uprawnienia do obsługi mechanicznych urządzeń napędowych statku.