Rozdział 2 - Wykaz stanowisk na statkach żeglugi śródlądowej i minimalny skład załogi - Kwalifikacja zawodowa i skład załóg statków żeglugi śródlądowej.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2014.1686
Akt utracił moc Wersja od: 20 marca 2018 r.
Rozdział 2
Wykaz stanowisk na statkach żeglugi śródlądowej i minimalny skład załogi
Wykaz stanowisk na statkach żeglugi śródlądowej i minimalny skład załogi
§ 4.
Ustala się następujące stanowiska niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi:1)
w służbie pokładowej:a)
młodszy marynarz,b)
marynarz,c)
starszy marynarz,d)
bosman,e)
sternik,f)
kierownik statku;2)
w służbie maszynowej - mechanik.§ 5.
1.
Minimalny skład załogi jest uzależniony od czasu pracy statku.2.
W zależności od czasu pracy statku ustala się następujące systemy jego eksploatacji:1)
system A1 - oznaczający żeglugę statku przez okres nieprzekraczający 14 godzin w ciągu doby, przy czym statek powinien zatrzymać się na nieprzerwany, co najmniej 8-godzinny postój;2)
system A2 - oznaczający żeglugę statku przez okres nieprzekraczający 18 godzin w ciągu doby, przy czym statek powinien zatrzymać się na nieprzerwany, co najmniej 6-godzinny postój;3)
system B - oznaczający całodobową żeglugę statku.§ 6.
1.
Ustala się następujący minimalny skład załogi w przypadku statków bez napędu mechanicznego, wchodzących w skład zestawów holowanych:Lp. | Nośność statku | Załoga statku | System eksploatacji statku | ||
A1 | A2 | B | |||
1 | od 15 do 200 ton | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
starszy marynarz | - | - | - | ||
marynarz | - | - | 1 | ||
młodszy marynarz | - | - | - | ||
2 | od 201 do 750 ton | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
starszy marynarz | - | - | 1 | ||
marynarz | 1 | - | - | ||
młodszy marynarz | - | 1 | - | ||
3 | powyżej 750 ton | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
starszy marynarz | 1 | 1 | 2 | ||
marynarz | - | - | - | ||
młodszy marynarz | 1 | - | - |
2.
W przypadku statków, o których mowa w ust. 1:1)
nieposiadających urządzeń sterowych, które mogą być obsługiwane przez jedną osobę,2)
niemających łączności radiotelefonicznej lub przewodowej pomiędzy stanowiskiem sternika a stanowiskami manewrowymi,3)
nieposiadających wciągarek o napędzie mechanicznym,4)
niemających możliwości dawania podczas żeglugi, ze stanowiska sternika, sygnałów wizualnych i akustycznych- zwiększa się stan załogi o 1 marynarza, jeżeli statek jest eksploatowany w systemie A1 lub A2, oraz o 2 marynarzy, jeżeli jest on eksploatowany w systemie B.
3.
Minimalny skład załogi w przypadku promów bez napędu mechanicznego, urządzeń pływających, innych obiektów pływających oraz scalonych materiałów pływających ustala - na wniosek armatora - dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej, uwzględniając system ich eksploatacji.§ 7.
1.
Ustala się następujący minimalny skład załogi w przypadku statków o napędzie mechanicznym, zestawów pchanych i zestawów sprzężonych:1)
statki towarowe o napędzie mechanicznym:Lp. | Długość statku (L) w m | Załoga statku | System eksploatacji statku | ||
A1 | A2 | B | |||
1 | L ≤ 70 | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | - | - | - | ||
bosman | - | - | 1 | ||
starszy marynarz | 1 | - | 1 | ||
marynarz | - | 1 | - | ||
młodszy marynarz | - | - | - | ||
2 | 70 < L ≤ 86 | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | - | ||
bosman | - | 1 | 2 | ||
starszy marynarz | - | - | - | ||
marynarz | - | - | - | ||
młodszy marynarz | - | 1 | - | ||
3 | L > 86 | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | - | ||
bosman | - | 1 | 2 | ||
starszy marynarz | - | - | - | ||
marynarz | 1 | - | 1 | ||
młodszy marynarz | - | 1 | - |
2)
holowniki i lodołamacze:Lp. | Moc mechanicznego urządzenia napędowego w kW (KM) | Załoga statku | System eksploatacji statku | ||
A1 | A2 | B | |||
1 | do 150 (200) włącznie | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | - | - | - | ||
bosman | - | 1 | 1 | ||
starszy marynarz | - | - | - | ||
marynarz | 1 | - | 1 | ||
młodszy marynarz | - | - | - | ||
2 | powyżej 150 (200) | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
do 300 (400) włącznie | sternik | - | - | - | |
bosman | - | 1 | 1 | ||
starszy marynarz | 1 | - | - | ||
marynarz | - | - | - | ||
młodszy marynarz | - | 1 | 1 | ||
3 | powyżej 300 (400) | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
do 450 (600) włącznie | sternik | 1 | - | - | |
bosman | - | 1 | 1 | ||
starszy marynarz | - | - | 1 | ||
marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
młodszy marynarz | - | - | - | ||
mechanik | 1 | 1 | 1 | ||
4 | powyżej 450 (600) | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | 1 | ||
bosman | - | 1 | - | ||
starszy marynarz | 1 | 1 | 2 | ||
marynarz | - | - | - | ||
młodszy marynarz | - | - | - | ||
mechanik | 1 | 1 | 1 |
3)
statki pasażerskie bez miejsc sypialnych:Lp. | Dopuszczalna liczba pasażerów | Załoga statku | System eksploatacji statku | ||
A1 | A2 | B | |||
1 | do 75 pasażerów | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | - | - | - | ||
bosman | 1 | - | 1 | ||
starszy marynarz | - | 1 | - | ||
marynarz | - | - | 1 | ||
młodszy marynarz | - | - | - | ||
mechanik | - | - | - | ||
2 | od 76 do 250 pasażerów | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | - | - | - | ||
bosman | 1 | - | 1 | ||
starszy marynarz | - | 1 | - | ||
marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
młodszy marynarz | - | - | 1 | ||
mechanik | - | - | - | ||
3 | od 251 do 600 pasażerów | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | 1 | ||
bosman | - | 1 | 1 | ||
starszy marynarz | - | - | - | ||
marynarz | 1 | 1 | 2 | ||
młodszy marynarz | - | - | - | ||
mechanik | - | - | - | ||
4 | powyżej 601 pasażerów | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | 1 | ||
bosman | - | 1 | - | ||
starszy marynarz | 1 | - | 1 | ||
marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
młodszy marynarz | - | - | - | ||
mechanik | 1 | 1 | 1 |
4)
statki pasażerskie z miejscami sypialnymi:Lp. | Dopuszczalna liczba pasażerów | Załoga statku | System eksploatacji statku | ||
A1 | A2 | B | |||
1 | do 50 miejsc sypialnych | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | - | - | 1 | ||
bosman | 1 | 1 | - | ||
starszy marynarz | - | - | 1 | ||
marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
młodszy marynarz | - | - | 1 | ||
mechanik | - | - | - | ||
2 | od 51 do 100 miejsc sypialnych | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | 1 | ||
bosman | - | 1 | - | ||
starszy marynarz | - | - | 1 | ||
marynarz | 2 | 1 | - | ||
młodszy marynarz | - | - | - | ||
mechanik | - | 1 | 1 | ||
3 | powyżej 100 miejsc sypialnych | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | 1 | ||
bosman | - | 1 | 1 | ||
starszy marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
młodszy marynarz | - | - | - | ||
mechanik | 1 | 1 | 1 |
5)
zestawy pchane i sprzężone:Lp. | Dopuszczalna liczba pasażerów | Załoga statku | System eksploatacji statku | ||
A1 | A2 | B | |||
1 | zestaw pchany z jedną barką L ≤ 86 m | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | - | ||
bosman | - | 1 | 2 | ||
starszy marynarz | - | - | - | ||
marynarz | - | - | - | ||
młodszy marynarz | - | - | - | ||
mechanik | - | - | - | ||
2 | zestaw pchany lub sprzężony o L ≤ 125 m i B < 12 m | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | 1 | ||
bosman | - | - | - | ||
starszy marynarz | - | 1 | 1 | ||
marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
młodszy marynarz | - | - | - | ||
mechanik | - | - | - | ||
3 | zestaw pchany lub sprzężony o L ≤ 125 m i B > 12 m oraz L > 125 m i B ≤ 12 m | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | 1 | ||
bosman | - | 1 | - | ||
starszy marynarz | - | - | 1 | ||
marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
mechanik | - | - | - | ||
4 | zestaw pchany lub sprzężony o L > 125 m i B > 12 m | kierownik statku | 1 | 2 | 2 |
sternik | 1 | - | 1 | ||
bosman | - | 1 | 1 | ||
starszy marynarz | 1 | 1 | 1 | ||
marynarz | 1 | 2 | 1 | ||
młodszy marynarz | 1 | - | - | ||
mechanik | - | - | - |
2.
W przypadku statków, o których mowa w ust. 1, niespełniających warunków określonych w § 6 ust. 2 oraz nieposiadających:1)
urządzeń napędowych, które można obsługiwać ze stanowiska sternika,2)
na stanowisku sternika - przyrządów kontrolnych urządzeń napędowych, sygnalizujących nieprawidłowości w pracy tych urządzeń- zwiększa się skład załogi o 1 marynarza, jeżeli statek eksploatowany jest w systemie A1 albo A2, oraz o 2 marynarzy, jeżeli jest on eksploatowany w systemie B.
§ 8.
1.
Na statkach o napędzie mechanicznym wymienionych w § 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 5 jeden z członków załogi powinien mieć uprawnienia do obsługi mechanicznych urządzeń napędowych statku.2.
Na statkach pasażerskich wymienionych w § 7 ust. 1 pkt 3 i 4 jeden z członków załogi, poza kierownikiem statku, powinien mieć uprawnienia do obsługi mechanicznych urządzeń napędowych statku.