Rozdział 1 - Przepisy ogólne - Kwalifikacja zawodowa i skład załóg statków żeglugi śródlądowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2014.1686

Akt utracił moc
Wersja od: 20 marca 2018 r.

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
wykaz stanowisk na statkach w zależności od rodzajów statków i dróg wodnych;
2)
minimalny skład załogi w zależności od czasu pracy statku;
3)
rodzaje i wzory patentów i świadectw, o których mowa w art. 35 ust. 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej, oraz tryb ich uzyskiwania;
4)
czas praktyki pływania na statkach żeglugi śródlądowej;
5)
zakres wymagań egzaminacyjnych niezbędnych do uzyskania patentów i świadectw;
6)
liczbę, skład i regulamin działania komisji egzaminacyjnych, a także warunki wynagradzania członków komisji egzaminacyjnych.
§  2. 
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
statek o napędzie mechanicznym - każdy statek wprowadzany w ruch przez mechaniczne urządzenie napędowe, z wyjątkiem statków, których mechaniczne urządzenie napędowe jest używane tylko do małych przemieszczeń w portach albo do zwiększenia sterowności statków;
2)
statek bez napędu mechanicznego - statek nieposiadający mechanicznych urządzeń napędowych przeznaczony do przemieszczania w zestawie pchanym, holowanym lub sprzężonym;
3)
statek pasażerski - statek o napędzie mechanicznym przeznaczony i przystosowany do przewozu więcej niż 12 pasażerów;
4)
holownik - statek o napędzie mechanicznym przeznaczony albo przystosowany do holowania innych statków;
5)
pchacz - statek o napędzie mechanicznym przeznaczony albo przystosowany do pchania innych statków;
6)
lodołamacz - statek o napędzie mechanicznym przeznaczony do łamania lodów;
7)
prom - statek o napędzie mechanicznym albo bez napędu mechanicznego przeznaczony do przewozu osób lub rzeczy z jednego brzegu drogi wodnej na drugi;
8)
łódź przewozowa - statek o napędzie mechanicznym albo bez napędu mechanicznego przeznaczony do przewozu nie więcej niż 12 pasażerów z jednego brzegu drogi wodnej na drugi;
9)
mały statek - statek, którego długość kadłuba jest mniejsza niż 20 m, z wyjątkiem:
a)
promów,
b)
statków przeznaczonych do przewozu więcej niż 12 pasażerów,
c)
holowników lub pchaczy

- niezależnie od długości ich kadłuba;

10)
poduszkowiec - statek o napędzie mechanicznym poruszający się na poduszce powietrznej;
11)
urządzenie pływające - statek przeznaczony do wykonywania prac technicznych, utrzymywania szlaków żeglownych lub eksploatacji złóż kruszyw, posiadający specjalne urządzenia mechaniczne;
12)
obiekt pływający - konstrukcję pływającą nieprzeznaczoną do uprawiania żeglugi, wykorzystywaną do celów mieszkalnych, biurowych, gastronomicznych, hotelowych, warsztatowych, jako przystań, dok albo zakład kąpielowy;
13)
scalone materiały pływające - konstrukcję przystosowaną do pływania niebędącą statkiem lub obiektem pływającym, w szczególności tratwy, sprzężone łodzie flisackie lub pontony;
14)
zestaw pchany - sztywno lub elastycznie połączoną formację, składającą się ze statków, z których przynajmniej jeden znajduje się przed pchaczem;
15)
zestaw holowany - formację składającą się z jednego lub więcej statków, obiektów pływających lub scalonych materiałów pływających, holowanych przez holownik;
16)
zestaw sprzężony - formację składającą się ze statków połączonych burtami, z których żaden nie znajduje się przed statkiem o napędzie mechanicznym napędzającym formację.
§  3. 
1. 
Praktyką pływania wymaganą do uzyskania świadectw i patentów jest, z zastrzeżeniem ust. 2, okres pływania na statku żeglugi śródlądowej w charakterze członka załogi, odpowiednio w służbie pokładowej lub mechanicznej, przy czym:
1)
za jeden rok praktyki uznaje się 180 faktycznych dni żeglugi odbytej w trakcie następujących po sobie 365 dni;
2)
za jeden miesiąc praktyki uznaje się 15 dni faktycznej żeglugi odbytej w trakcie następujących po sobie 30 dni.
2. 
Praktykę pływania na statku morskim zalicza się:
1)
w służbie pokładowej do uzyskania:
a)
świadectwa marynarza i starszego marynarza żeglugi śródlądowej - w całości,
b)
świadectwa bosmana i sternika oraz patentu żeglarskiego przewoźnika i patentu żeglarskiego szypra żeglugi śródlądowej - w połowie,
c)
patentu żeglarskiego stermotorzysty i patentu żeglarskiego kapitana żeglugi śródlądowej - w jednej trzeciej;
2)
w służbie maszynowej do uzyskania patentu mechanika statkowego oraz świadectwa motorzysty żeglugi śródlądowej - w całości.