Rozdział 1 - Przepisy ogólne - Kwalifikacja zawodowa i skład załóg statków żeglugi śródlądowej.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2014.1686
Akt utracił moc Wersja od: 20 marca 2018 r.
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
§ 1.
Rozporządzenie określa:1)
wykaz stanowisk na statkach w zależności od rodzajów statków i dróg wodnych;2)
minimalny skład załogi w zależności od czasu pracy statku;3)
rodzaje i wzory patentów i świadectw, o których mowa w art. 35 ust. 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej, oraz tryb ich uzyskiwania;4)
czas praktyki pływania na statkach żeglugi śródlądowej;5)
zakres wymagań egzaminacyjnych niezbędnych do uzyskania patentów i świadectw;6)
liczbę, skład i regulamin działania komisji egzaminacyjnych, a także warunki wynagradzania członków komisji egzaminacyjnych.§ 2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:1)
statek o napędzie mechanicznym - każdy statek wprowadzany w ruch przez mechaniczne urządzenie napędowe, z wyjątkiem statków, których mechaniczne urządzenie napędowe jest używane tylko do małych przemieszczeń w portach albo do zwiększenia sterowności statków;2)
statek bez napędu mechanicznego - statek nieposiadający mechanicznych urządzeń napędowych przeznaczony do przemieszczania w zestawie pchanym, holowanym lub sprzężonym;3)
statek pasażerski - statek o napędzie mechanicznym przeznaczony i przystosowany do przewozu więcej niż 12 pasażerów;4)
holownik - statek o napędzie mechanicznym przeznaczony albo przystosowany do holowania innych statków;5)
pchacz - statek o napędzie mechanicznym przeznaczony albo przystosowany do pchania innych statków;6)
lodołamacz - statek o napędzie mechanicznym przeznaczony do łamania lodów;7)
prom - statek o napędzie mechanicznym albo bez napędu mechanicznego przeznaczony do przewozu osób lub rzeczy z jednego brzegu drogi wodnej na drugi;8)
łódź przewozowa - statek o napędzie mechanicznym albo bez napędu mechanicznego przeznaczony do przewozu nie więcej niż 12 pasażerów z jednego brzegu drogi wodnej na drugi;9)
mały statek - statek, którego długość kadłuba jest mniejsza niż 20 m, z wyjątkiem:a)
promów,b)
statków przeznaczonych do przewozu więcej niż 12 pasażerów,c)
holowników lub pchaczy- niezależnie od długości ich kadłuba;
10)
poduszkowiec - statek o napędzie mechanicznym poruszający się na poduszce powietrznej;11)
urządzenie pływające - statek przeznaczony do wykonywania prac technicznych, utrzymywania szlaków żeglownych lub eksploatacji złóż kruszyw, posiadający specjalne urządzenia mechaniczne;12)
obiekt pływający - konstrukcję pływającą nieprzeznaczoną do uprawiania żeglugi, wykorzystywaną do celów mieszkalnych, biurowych, gastronomicznych, hotelowych, warsztatowych, jako przystań, dok albo zakład kąpielowy;13)
scalone materiały pływające - konstrukcję przystosowaną do pływania niebędącą statkiem lub obiektem pływającym, w szczególności tratwy, sprzężone łodzie flisackie lub pontony;14)
zestaw pchany - sztywno lub elastycznie połączoną formację, składającą się ze statków, z których przynajmniej jeden znajduje się przed pchaczem;15)
zestaw holowany - formację składającą się z jednego lub więcej statków, obiektów pływających lub scalonych materiałów pływających, holowanych przez holownik;16)
zestaw sprzężony - formację składającą się ze statków połączonych burtami, z których żaden nie znajduje się przed statkiem o napędzie mechanicznym napędzającym formację.§ 3.
1.
Praktyką pływania wymaganą do uzyskania świadectw i patentów jest, z zastrzeżeniem ust. 2, okres pływania na statku żeglugi śródlądowej w charakterze członka załogi, odpowiednio w służbie pokładowej lub mechanicznej, przy czym:1)
za jeden rok praktyki uznaje się 180 faktycznych dni żeglugi odbytej w trakcie następujących po sobie 365 dni;2)
za jeden miesiąc praktyki uznaje się 15 dni faktycznej żeglugi odbytej w trakcie następujących po sobie 30 dni. 2.
Praktykę pływania na statku morskim zalicza się:1)
w służbie pokładowej do uzyskania:a)
świadectwa marynarza i starszego marynarza żeglugi śródlądowej - w całości,b)
świadectwa bosmana i sternika oraz patentu żeglarskiego przewoźnika i patentu żeglarskiego szypra żeglugi śródlądowej - w połowie,c)
patentu żeglarskiego stermotorzysty i patentu żeglarskiego kapitana żeglugi śródlądowej - w jednej trzeciej;2)
w służbie maszynowej do uzyskania patentu mechanika statkowego oraz świadectwa motorzysty żeglugi śródlądowej - w całości.