Księgi handlowe, uproszczone i podatkowe, wydane co do §§ 2-11 w porozumieniu z Ministrami Przemysłu oraz Aprowizacji i Handlu.
Dz.U.1946.65.365
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 31 października 1946 r.
o księgach handlowych, uproszczonych i podatkowych, wydane co do §§ 2-11 w porozumieniu z Ministrami Przemysłu oraz Aprowizacji i Handlu.
Zestawienia te powinny być ponumerowane i ujęte w osobną dla każdego sprzedającego oprawioną księgę, zaświadczoną przed rozpoczęciem jej prowadzenia przez urząd skarbowy (rewizyjny) właściwy dla podatnika w sprawach podatku obrotowego. Zestawienia sprzedaży powinny być zsumowane codziennie i podpisane przez sprzedającego.
podatnicy prowadzący wszelkie przedsiębiorstwa (zakłady), jeżeli obrót osiągnięty w poprzedzającym okresie rachunkowym obliczony w stosunku rocznym wynosi w przedsiębiorstwach o charakterze wyłącznie usługowym (bez świadczenia rzeczy) więcej niż 2.400.000 zł, a w pozostałych przedsiębiorstwach więcej niż 8.000.000 zł. U podatników, którzy w chwili wejścia w życie niniejszego rozporządzenia prowadzą przedsiębiorstwa (zakłady), podstawę obliczenia obrotu w stosunku rocznym stanowi kwota obrotu osiągniętego w poszczególnych miesiącach 1946 r., przyjęta do ustalenia zaliczek miesięcznych na podatek obrotowy.
ZAŁĄCZNIK 16
..................................................
..................................................
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Objaśnienia do księgi kasowej.
W przypadkach regulowania należności dostawcom wekslami klientów należy weksle traktować jako upłynnione. Wówczas sumę odpowiadającą ściśle sumie weksla należy wprowadzić na przychód kasy jako wpłaconą przez odbiorcę i na rozchód kasy jako wypłacone dostawcy. Wpłatę i wypłatę należy odnotować na rachunkach odbiorcy i dostawcy zgodnie z objaśnieniami zawartymi w pkt 3 (lit. c) i pkt 6 (lit. c) niniejszych objaśnień.
Wzór Nr 3 do § 25
Objaśnienia do księgi obrotów.
Obroty ze sprzedaży towarów oraz za wykonane świadczenia należy księgować na podstawie dziennych raportów obrotów (§ 29 rozporządzenia o księgach).
Towary zakupione za gotówkę lub na kredyt bądź otrzymane do sprzedaży powinny być zaksięgowane w chwili ich otrzymania na przychód księgi obrotów na podstawie rachunków dostawców lub opisów sporządzonych zgodnie z § 20 rozporządzenia o księgach.
Bilans i rachunek wyników.
Wzór Nr 4 § 26
Objaśnienia do wzoru inwentarza.
Wzór Nr 5 do § 29
Objaśnienia do księgi podatkowej Nr 1.
Uwaga: Przez wyraz "towar" użyty w niniejszym objaśnieniu należy rozumieć również surowce, materiały pomocnicze i półwyroby.
Jeżeli otrzymano towar, na który nie jest wymagane posiadanie rachunku, t.j. przy zakupie wytworów gospodarstwa rolnego, nieprzerobionych sposobem przemysłowym, dokonywanym bezpośrednio u rolników na miejscu w gospodarstwie rolnym bądź poza obrębem gospodarstwa rolnego, lecz nie ze stałego miejsca sprzedaży (art. 86 ust. 3 dekretu o postępowaniu podatkowym), należy sporządzić szczegółowy opis tego towaru, podając jego cenę jednostkową i ilość, a ogólną sumę wpisać do rubryki 8, sam zaś opis traktować jak rachunek.
W miarę potrzeby jedną z tych rubryk można przeznaczyć na zapisywanie zwrotów towarowych, jak również bonifikat i opustów, otrzymywanych od dostawców.
Na oddzielnych stronach należy wpisać również remanent towarowy według poszczególnych rodzajów towarów, podając w rubryce 5 rodzaj, ilość oraz cenę jednostkową, zaś w rubryce 8 ogólną wartość poszczególnego rodzaju towaru. Następnie rubrykę 8 należy zsumować, otrzymaną zaś sumę podkreślić dwiema liniami,
Wzór Nr 7 do § 38
Objaśnienia do księgi podatkowej Nr 2.
Wzór Nr 8 do § 39
Objaśnienia do księgi podatkowej Nr 3.
Część pierwsza zawiera 8 rubryk, oznaczonych kolejno numerami 1-8. Część druga zawiera 5 rubryk oznaczonych kolejno numerami 9-13.
Uwaga: Wypełnienie rubryki 12 pozostawia się do uznania podatnika, przy czym w przypadku jej niewypełnienia nie należy również wypełniać rubryk 9, 10, 11, natomiast wypełnianie rubryki 13 oraz zamieszczanie w rubrykach 9, 10, 11 treści, odnoszącej się do sum z rubryki 13, jest obowiązkowe.
Wzór Nr 9 do § 40
Objaśnienia do księgi podatkowej Nr 4.
Wzór Nr 10 do § 41
Wzór Nr 11 do § 41
Objaśnienia do księgi podatkowej Nr 5.
Jeżeli niezależnie od czynszu właściciel nieruchomości pobiera opłaty za świadczenia (woda, światło, wywóz śmieci, czyszczenie kominów, remonty itp.), wówczas obowiązany jest dodatkowo prowadzić arkusz kontroli wpłat za świadczenia na każdy rodzaj świadczeń według wskazówek zawartych w pkt 7 niniejszego objaśnienia - ze zmianą nagłówka rubryki 3.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Akty prawne liczba obiektów na liście: (4)
Akty zmieniające liczba obiektów na liście: (2)
- Zm.: rozporządzenie Ministra Skarbu z dnia 31 października 1946 r. o księgach handlowych, uproszczonych i podatkowych, wydane co do § 1 pkt 1)-5) w porozumieniu z Ministrem Przemysłu i Handlu.
- Zm.: rozporządzenie Ministra Skarbu z dnia 31 października 1946 r. o księgach handlowych, uproszczonych i podatkowych, wydane co do § 1 pkt 1 w porozumieniu z Ministrem Przemysłu i Handlu.