Książka obiektu budowlanego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2003.120.1134

Akt utracił moc
Wersja od: 10 lipca 2003 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 3 lipca 2003 r.
w sprawie książki obiektu budowlanego

Na podstawie art. 64 ust. 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2000 r. Nr 106, poz. 1126, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
1. 
Rozporządzenie określa wzór książki obiektu budowlanego, zwanej dalej "książką", oraz sposób jej prowadzenia.
2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o ustawie, należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane.
Książka powinna być założona w dniu przekazania obiektu budowlanego, zwanego dalej "obiektem", do użytkowania i systematycznie prowadzona przez okres jego użytkowania.
1. 
Książka powinna mieć format A-4 i być wykonana w sposób trwały, zapewniający przydatność do użytkowania w całym okresie użytkowania obiektu.
2. 
Wzór książki określa załącznik do rozporządzenia.
1. 
Książka powinna mieć strony ponumerowane oraz zabezpieczone w sposób chroniący przed ich usunięciem lub wymianą.
2. 
W przypadku wypełnienia całej książki zakłada się jej kolejny tom, wpisując na stronie tytułowej numer kolejny tomu oraz datę założenia.
Wpisy do książki obejmują:
1)
podstawowe dane identyfikujące obiekt:
a)
rodzaj obiektu i jego adres,
b)
właściciela, zarządcę - nazwę lub imię i nazwisko,
c)
protokół odbioru obiektu - numer i datę sporządzenia,
d)
pozwolenie na użytkowanie obiektu - nazwę organu, który wydał, numer i datę wydania,
e)
zmianę właściciela lub zarządcy - numer i datę protokołu przejęcia obiektu,
f)
wpis o zamknięciu książki, datę jej założenia;
2)
dane ogólne o obiekcie wraz z wykazem dokumentacji, w tym dokumentacji technicznej przekazanej właścicielowi (zarządcy) przy zakładaniu książki;
3)
plan sytuacyjny obiektu, z zaznaczonymi granicami nieruchomości, określający również usytuowanie miejsc przyłączenia obiektu do sieci uzbrojenia terenu oraz armatury lub urządzeń przeznaczonych do odcięcia czynnika dostarczanego za pomocą tych sieci, a w szczególności gazu, energii elektrycznej i ciepła;
4)
protokoły kontroli oraz badań określonych w art. 62 ust. 1 i 2 ustawy oraz przeprowadzonych remontów i przebudowy obiektu.
1. 
Wpisy do książki powinny być dokonywane w dniu zaistnienia okoliczności, dla której jest wymagane dokonanie odpowiedniego wpisu.
2. 
Wpis do książki powinien:
1)
zawierać dane identyfikujące dokument będący przedmiotem wpisu, określać ważne ustalenia w nim zawarte oraz dane identyfikujące osobę, która dokument wystawiła;
2)
cechować się jednoznacznością i zwięzłością.
3. 
Wpisów, o których mowa w § 5 pkt 1 lit. a i b, dokonuje właściciel lub zarządca obiektu albo osoba upoważniona przez właściciela lub zarządcę.
4. 
Sprostowania błędów we wpisach dokonuje się przez przekreślenie wyrazów pojedynczą linią oraz umieszczenie daty i podpisu osoby dokonującej zmiany.
Książki prowadzone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia prowadzi się na zasadach dotychczasowych, do wypełnienia tomu.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 11 lipca 2003 r.3)
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 109, poz. 1157 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 5, poz. 42, Nr 100, poz. 1085, Nr 110, poz. 1190, Nr 115, poz. 1229, Nr 129, poz. 1439 i Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 74, poz. 676 oraz z 2003 r. Nr 80, poz. 718.

3) Z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia traci moc rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 października 1998 r. w sprawie książki obiektu budowlanego (Dz. U. Nr 135, poz. 882), zachowane w mocy na podstawie art. 78 ustawy z dnia 22 grudnia 2000 r. o zmianie niektórych upoważnień ustawowych do wydawania aktów normatywnych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 120, poz. 1268).

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

KSIĄŻKA

OBIEKTU BUDOWLANEGO

(Strona tytułowa)

Spis treści

Lp.WyszczególnienieStr.
IOsoba upoważniona do dokonania wpisu2
IIDane identyfikacyjne obiektu3
IIISpis dokumentacji dołączonej do książki obiektu4 i 5
IVDane techniczne charakteryzujące obiekt6
VPlan sytuacyjny obiektu7
VIWykaz protokołów okresowych kontroli stanu technicznego obiektu8-21
VIIWykaz protokołów okresowych kontroli stanu technicznego i przydatności do użytkowania obiektu22-29
VIII.1Wykaz opracowań technicznych dotyczących obiektu30-32
VIII.2Dane dotyczące opracowania technicznego33-44
IX.1Wykaz protokołów odbioru robót remontowych w obiekcie45-60
IX.2Dane dotyczące dokumentacji technicznej61-70
XWykaz protokołów awarii i katastrof obiektu71-73
XIWykaz pozwoleń na zmianę sposobu użytkowania obiektu74

(Strona 1)

I. OSOBA UPOWAŻNIONA DO DOKONYWANIA WPISU

Tablica nr 1

Lp.Nazwisko i imięPodpisOkres
oddo

(Strona 2)

II. DANE IDENTYFIKACYJNE OBIEKTU

Tablica nr 2

1.Nazwa obiektu ........................................
2.Funkcja obiektu ......................................
3.Rok zakończenia budowy ...............................
4.Adres obiektu:

.............. .................... .....................

kod miejscowość gmina

................... ........................

ulica numer

5.Właściciel obiektu:

............................... ...........................

nazwa/nazwisko kod i miejscowość

............ ............... ............. .....................

gmina ulica numer numer telefonu

5.1Zmiana właściciela obiektu:

............................... ...........................

nazwa/nazwisko kod i miejscowość

............ ............... ............. .....................

gmina ulica numer numer telefonu

6.Zarządca obiektu:

............................... ...........................

nazwa/nazwisko kod i miejscowość

............ ............... ............. .....................

gmina ulica numer numer telefonu

6.1Zmiana zarządca obiektu:

............................... ...........................

nazwa/nazwisko kod i miejscowość

............ ............... ............. .....................

gmina ulica numer numer telefonu

7.Księga wieczysta nr: ........ znajduje się w sądzie .......................
8.Numer ewidencyjny gruntów: ................................................
9.Protokół odbioru obiektu z dnia ......................... nr ..............
10Pozwolenie na użytkowanie obiektu z dnia ................... nr ...........

wydane przez ..............................................................

(Strona 3)

III. SPIS DOKUMENTACJI DOŁĄCZONEJ DO KSIĄŻKI OBIEKTU

Tablica nr 3

Lp.Nazwa dołączonego dokumentuIlość stronData dołączeniaPodpis
1Pozwolenie na budowę
2Dokumentacja budowy
3Dokumentacja powykonawcza
4Protokół odbioru obiektu
5Pozwolenie na użytkowanie obiektu
6Instrukcja eksploatacji obiektu (jeśli znajduje się w posiadaniu właściciela obiektu)
7Protokoły okresowych kontroli stanu technicznego obiektu (według wykazu w tablicy nr 4)
8Protokoły okresowych kontroli stanu technicznego i przydatności do użytkowania obiektu (według wykazu w tablicy nr 5)
9Opracowania techniczne dotyczące obiektu (według wykazu w tablicy nr 6)
10Dokumentacja techniczna dotycząca remontów obiektu (według wykazu w tablicach nr 8 i 11)
11Protokoły awarii i katastrof obiektu (według wykazu w tablicy nr 10)
12Dokumenty pozwolenia na zmianę sposobu użytkowania obiektu (według wykazu w tablicy nr 11)

(Strony 4 i 5)

IV. DANE TECHNICZNE CHARAKTERYZUJĄCE OBIEKT

(Strona 6)

V. PLAN SYTUACYJNY OBIEKTU

Plan sytuacyjny obiektu, z zaznaczonymi granicami nieruchomości, określający również usytuowanie miejsc przyłączenia obiektu do sieci uzbrojenia terenu oraz armatury lub urządzeń przeznaczonych do odcięcia czynnika dostarczającego za pomocą tych sieci

(Strona 7)

VI. WYKAZ PROTOKOŁÓW OKRESOWYCH KONTROLI STANU TECHNICZNEGO OBIEKTU

(przeprowadzanych co najmniej raz w roku; art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy)

Tablica nr 4

Lp.Data kontroliNr protokołu kontroliZakres robót remontowych określonych w protokole kontroliData wykonania robót
12345

(Strony 8-21)

VII. WYKAZ PROTOKOŁÓW OKRESOWYCH KONTROLI STANU TECHNICZNEGO I PRZYDATNOŚCI DO UŻYTKOWANIA OBIEKTU

(przeprowadzanych co najmniej raz na 5 lat; art. 62 ust. 1 pkt 2 ustawy)

Tablica nr 5

Lp.Data kontroliNr protokołu kontroliZakres robót remontowych określonych w protokole kontroliData wykonania robót
12345

(Strony 22-29)

VIII.1. WYKAZ OPRACOWAŃ TECHNICZNYCH DOTYCZĄCYCH OBIEKTU

EKSPERTYZY, BADANIA TECHNICZNE OBIEKTU, OPINIE, ORZECZENIA TECHNICZNE, DOKUMENTACJA TECHNICZNA I INNE OPRACOWANIA DOTYCZĄCE OBIEKTU

Tablica nr 6

Lp.NazwaDataPrzedmiot opracowania iData
opracowaniazlecenia opracowaniaodbioru opracowaniasposób wykorzystaniawykonania robót
123456

(Strony 30-32)

VIII.2. DANE DOTYCZĄCE OPRACOWANIA TECHNICZNEGO

(lp. ....... z tablicy nr 6)

Tablica nr 7

................... .........................................................

(rodzaj opracowania)

Lp.WyszczególnienieOpis
123
1Powód zlecenia
2Autor
3Data opracowania
4Sposób realizacji wniosków i zaleceń (*)

(*) Nie dotyczy dokumentacji technicznej.

UWAGI:

(Strony 33-44)

IX.1. WYKAZ PROTOKOŁÓW ODBIORU ROBÓT REMONTOWYCH W OBIEKCIE

Tablica nr 8

Lp.Nr pozwolenia na budowę (*)Podstawa realizacji robót (**)Zakres remontówProtokół odbioru

Nr i data

12345

(*) Jeżeli jest wymagane.

(**) Podać lp. z tablicy nr 6 zawierającą dane dotyczące dokumentacji technicznej.

(Strony 45-60)

IX.2. DANE DOTYCZĄCE DOKUMENTACJI TECHNICZNEJ(*)

(lp. ....... z tablicy nr 8)

Tablica nr 9

................... .........................................................

(rodzaj opracowania technicznego)

Lp.WyszczególnienieOpis
123
1Autor
2Data odbioru opracowania
3Zakres robót przewidzianych dokumentacją techniczną

(*) Informacje uzupełniające do kolumny 3 w tablicy nr 8.

UWAGI:

(Strony 61-70)

X. WYKAZ PROTOKOŁÓW AWARII I KATASTROF OBIEKTU

(art. 78 ust. 1 ustawy)

Tablica nr 10

Lp.Data awarii lub katastrofyData i nr protokołuZakres uszkodzeńPrzyczyny awarii lub katastrofyData usunięcia uszkodzeń
123456

UWAGI:

(Strona 71-73)

XI. WYKAZ POZWOLEŃ NA ZMIANĘ SPOSOBU UŻYTKOWANIA OBIEKTU

(art. 71 ustawy)

Tablica nr 11

Lp.Numer i dataZakresSposób użytkowania
pozwolenia na budowę (*)protokołu odbioru (**)pozwolenia na zmianę sposobu użytkowaniadokonanych zmianprzed zmianąpo zmianie

(*) Jeśli jest wymagane.

(**) Jeśli sporządzono protokół.

UWAGI:

(Strona 74)