Książeczka żeglarska.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2016.810

Akt utracił moc
Wersja od: 13 listopada 2022 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ 1
z dnia 30 maja 2016 r.
w sprawie książeczki żeglarskiej 2

Na podstawie art. 15 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu (Dz. U. poz. 1569) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
dokumenty, które należy dołączyć do wniosku o wystawienie lub wymianę książeczki żeglarskiej;
2)
tryb postępowania w sprawie wystawiania, wymiany i unieważniania książeczki żeglarskiej;
3)
wzór książeczki żeglarskiej.
1. 
Wniosek o wystawienie lub wymianę książeczki żeglarskiej składa się do dyrektora urzędu morskiego.
2.  3
 Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera nazwisko, imiona, datę i miejsce urodzenia, PESEL (jeżeli go nadano), adres do korespondencji, obywatelstwo, wzrost, kolor oczu, znaki szczególne i podpis osoby składającej wniosek oraz treść żądania.
3. 
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć:
1)
kolorową fotografię o wymiarach 35 x 45 mm, wykonaną w ciągu ostatnich 6 miesięcy na jednolitym jasnym tle, odwzorowującą naturalny kolor skóry, mającą dobrą ostrość oraz pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, a także twarz od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii; fotografia ma przedstawiać osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami;
2)
ważny dokument potwierdzający ukończenie szkolenia podstawowego, o którym mowa w rozdziale VI, Prawidle VI/1 Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, 1978, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 39, poz. 201, z 1999 r. Nr 30, poz. 286 oraz z 2013 r. poz. 1092) - w przypadku gdy wniosek składa osoba, o której mowa w art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu, zwanej dalej "ustawą";
3) 4
 zgodę rodziców lub opiekunów prawnych na wydanie książeczki żeglarskiej, w przypadku ucznia niepełnoletniego, oraz oświadczenie dyrektora szkoły ponadpodstawowej, że osoba składająca wniosek jest uczniem kierowanym na praktykę ujętą w programie nauczania, lub oświadczenie armatora statku o rodzaju zawartej lub zamierzonej umowy o praktyczną naukę zawodu ucznia szkoły ponadpodstawowej - w przypadku gdy wniosek składa uczeń szkoły ponadpodstawowej;
4)
oświadczenie rektora uczelni, że osoba składająca wniosek jest studentem kierowanym na praktykę ujętą w programie kształcenia - w przypadku gdy wniosek składa student;
5)
zgodę rodziców lub opiekunów prawnych młodocianego na wydanie książeczki żeglarskiej oraz oświadczenie armatora statku o zawartej z młodocianym umowie o pracę w celu przygotowania zawodowego - w przypadku gdy wniosek składa młodociany;
6)
oświadczenie armatora statku o zawartej umowie o pracę - w przypadku gdy wniosek składa osoba, o której mowa w art. 9 pkt 5 ustawy;
7)
świadectwo zdrowia stwierdzające zdolność do pracy na statku, wystawione przez uprawnionego lekarza, ważne nie krócej niż przez miesiąc od dnia złożenia wniosku - w przypadku gdy wniosek składa osoba inna niż praktykant;
8)
dowód wniesienia opłaty za wystawienie albo wymianę książeczki żeglarskiej.
4. 
Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania, ubiegająca się o wydanie lub wymianę książeczki żeglarskiej, może złożyć fotografię, o której mowa w ust. 3 pkt 1, przedstawiającą ją w nakryciu głowy, które nie może zakrywać ani zniekształcać owalu twarzy.
5. 
Fotografia dołączana do wniosku, o którym mowa w ust. 1, składanego w postaci papierowej powinna być wykonana na papierze fotograficznym lub papierze fotograficznym przeznaczonym do drukarek.
6. 
W przypadku gdy wniosek, o którym mowa w ust. 1, jest składany w postaci elektronicznej:
1)
do wniosku należy dołączyć:
a)
plik zawierający fotografię o wymiarach co najmniej 492 x 633 pikseli i wielkości nieprzekraczającej 2,5 MB, spełniającą wymogi, o których mowa w ust. 3 pkt 1,
b)
skany dokumentów, o których mowa w ust. 3 pkt 2-8, oraz skan podpisu;
2) 5
 opatruje się go kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym lub uwierzytelnia w sposób zapewniający możliwość potwierdzenia pochodzenia i integralności weryfikowanych danych w postaci elektronicznej.
7. 
W przypadku gdy wnioskodawca składa wniosek, o którym mowa w ust. 1, osobiście, okazuje do wglądu dowód osobisty, a w razie jego braku - paszport.
Wystawiając książeczkę żeglarską, należy:
1) 6
 zweryfikować w Rejestrze Dokumentów Paszportowych, o którym mowa w art. 78 ustawy z dnia 27 stycznia 2022 r. o dokumentach paszportowych (Dz. U. poz. 350 i 583), istnienie wobec wnioskodawcy przesłanek odmowy wydania paszportu;
2)
w przypadku gdy wnioskodawcą jest cudzoziemiec - zasięgnąć opinii właściwego miejscowo organu Straży Granicznej, czy osoba ta legalnie przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
3)
nadrukować na naklejkę personalizacyjną za pomocą drukarki atramentowej fotografię, podpis i dane posiadacza książeczki, organ wydający, datę ważności książeczki oraz datę i miejsce jej wydania;
4)
wkleić naklejkę personalizacją na stronę książeczki przeznaczoną do jej wklejenia;
5)
odcisnąć na pięćdziesiątej piątej stronie książeczki pieczęć urzędu morskiego oraz umieścić obok niej podpis dyrektora urzędu morskiego albo osoby przez niego upoważnionej.
1. 
Książeczkę żeglarską odbiera się osobiście albo za pośrednictwem osoby notarialnie upoważnionej do jej odbioru.
2. 
Osoba odbierająca książeczkę żeglarską przedkłada do wglądu dowód osobisty, a w razie jego braku - paszport, oraz składa podpis potwierdzający odbiór książeczki.
1. 
W przypadku unieważnienia książeczki żeglarskiej dyrektor urzędu morskiego albo osoba przez niego upoważniona odciska w dotychczasowej książeczce prostokątny stempel o wymiarach 90 x 30 mm w kolorze czerwonym o treści "ANULOWANO" na trzeciej stronie okładki i na niewypełnionych stronach książeczki oraz dziurkuje znajdujący się znak holograficzny i strefę odczytu maszynowego umieszczoną w dolnej części naklejki personalizacyjnej, tak aby została ona trwale uszkodzona.
2. 
W przypadku wymiany książeczki żeglarskiej dyrektor urzędu morskiego albo osoba przez niego upoważniona dokonuje czynności, o których mowa w ust. 1, i zwraca książeczkę żeglarską posiadaczowi.
3. 
W przypadku wymiany książeczki żeglarskiej przy jej odbiorze przedstawia się do wglądu dotychczasową książeczkę żeglarską.
Wzór książeczki żeglarskiej jest określony w załączniku do rozporządzenia.
1. 
W przypadku gdy książeczkę żeglarską wystawia konsul Rzeczypospolitej Polskiej, przepisy § 2 ust. 1 i § 3 stosuje się odpowiednio.
2. 
Konsul Rzeczypospolitej Polskiej informuje właściwego dyrektora urzędu morskiego o wystawieniu książeczki żeglarskiej.
W sprawach dotyczących wystawienia, wymiany i unieważnienia książeczki żeglarskiej wszczętych i niezakończonych do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe, z uwzględnieniem art. 125 ust. 2 i 3 ustawy.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 dni od dnia ogłoszenia. 7

ZAŁĄCZNIK

WZÓR KSIĄŻECZKI ŻEGLARSKIEJ

wzór

Opis:

Książeczka żeglarska:

Format książeczki żeglarskiej: 125 x 88 mm

Książeczka żeglarska zawiera 56 numerowanych stron

Okładka miękka typu paszportowego, wodoodporna

Nadruk w kolorze czarnym

Numeracja typograficzna, siedmiocyfrowa z dwuliterową serią (strony nieparzyste)

Naklejka personalizacyjna:

Format: 119 x 83 mm

Nadruk w kolorze czarnym

Numeracja typograficzna, siedmiocyfrowa, z dwuliterową serią

Pole do zapisu danych odczytywanych maszynowo (MRZ)

1 Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 1909 i 2091).
2 Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia postanowień dyrektywy Rady 2009/13/WE z dnia 16 lutego 2009 r. w sprawie wdrożenia Umowy zawartej między Stowarzyszeniem Armatorów Wspólnoty Europejskiej (ECSA) a Europejską Federacją Pracowników Transportu (ETF) w sprawie Konwencji o pracy na morzu z 2006 r. oraz w sprawie zmiany dyrektywy 1999/63/WE (Dz. Urz. UE L 124 z 20.05.2009, str. 30).
3 § 2 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia z dnia 25 maja 2021 r. (Dz.U.2021.1015) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 czerwca 2021 r.
4 § 2 ust. 3 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia z dnia 25 maja 2021 r. (Dz.U.2021.1015) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 czerwca 2021 r.
5 § 2 ust. 6 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. c rozporządzenia z dnia 25 maja 2021 r. (Dz.U.2021.1015) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 czerwca 2021 r.
6 § 3 pkt 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 25 maja 2021 r. (Dz.U.2021.1015) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 czerwca 2021 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 8 listopada 2022 r. (Dz.U.2022.2296) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 listopada 2022 r.

7 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 2 kwietnia 2003 r. w sprawie książeczki żeglarskiej i opłat za jej wystawienie (Dz. U. poz. 604), które utraciło moc z dniem 10 maja 2016 r. zgodnie z art. 129 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu (Dz. U. poz. 1569).