Kryteria i tryb przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na organizowanie i finansowanie określonych zadań powierzonych przez ministra.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2007.189.1356

Akt utracił moc
Wersja od: 16 października 2007 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1
z dnia 25 września 2007 r.
w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na organizowanie i finansowanie określonych zadań powierzonych przez ministra

Na podstawie art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa kryteria i tryb przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę, przeznaczonych na prowadzenie działalności, o której mowa w art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki, zwanej dalej "ustawą".
1.
Środki finansowe, o których mowa w § 1, mogą być przyznawane jednostce organizacyjnej posiadającej osobowość prawną, zwanej dalej "jednostką", która spełnia następujące kryteria:
1)
posiada siedzibę w Polsce, strukturę organizacyjną umożliwiającą prawidłową realizację zadań oraz wyposażenie w sprzęt komputerowy, oprogramowanie i infrastrukturę informatyczną z dostępem do sieci informatycznych;
2)
zatrudnia lub ma możliwość zatrudnienia pracowników, których liczba, kwalifikacje i doświadczenie zawodowe zapewnią prawidłową realizację poszczególnych rodzajów działalności określonych w art. 17 ust. 1 ustawy, zwanych dalej "zadaniami".
2.
Osoby zatrudnione przez jednostkę nie mogą uczestniczyć w realizacji określonych przez ministra właściwego do spraw nauki, zwanego dalej "ministrem", projektów zakwalifikowanych do realizacji, w tym:
1)
współfinansowanych ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy,
2)
projektów realizowanych w ramach programów lub przedsięwzięć określonych przez ministra, zwanych dalej "projektami",
3)
zadań z zakresu działalności wspomagającej badania, zwanych dalej "zadaniami DWB"

- finansowanych przez tę jednostkę ze środków finansowych na naukę.

1.
Wniosek o przyznanie środków finansowych na realizację zadań jednostka składa na podstawie ogłoszenia ministra o konkursie na realizację zadania. Ogłoszenie określa w szczególności:
1)
podstawę prawną ogłoszenia konkursu;
2)
rodzaje projektów i zadań DWB przewidzianych do finansowania w ramach zadania;
3)
wysokość i sposób finansowania poszczególnych rodzajów projektów i zadań DWB przewidzianych do finansowania w ramach zadania;
4)
termin składania wniosków.
2.
Minister zamieszcza ogłoszenie w dzienniku o zasięgu ogólnokrajowym oraz na stronie internetowej urzędu obsługującego ministra.
1.
Minister może w szczególnie uzasadnionych przypadkach powierzyć realizację wszystkich lub niektórych rodzajów zadań bez ogłaszania konkursu na realizację zadania jednostce, która:
1)
ma doświadczenie w realizacji danego rodzaju zadań lub realizowała zadania powierzone przez ministra;
2)
spełnia kryteria, o których mowa w § 2 ust. 1, i wyraża zgodę na realizację danego rodzaju zadań;
3)
przedłoży informacje określone w § 5 ust. 2 i w § 6;
4)
wyrazi zgodę na dokonanie kontroli, o której mowa w § 7 ust. 1.
2.
Przed powierzeniem zadań w trybie określonym w ust. 1, minister zasięga opinii zespołu powołanego na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy albo zespołu zadaniowego powołanego na podstawie art. 30 ust. 2a ustawy, zwanych dalej "zespołem".
1.
Jednostka składa wniosek o przyznanie środków finansowych na realizację zadań w urzędzie obsługującym ministra w dwóch egzemplarzach.
2.
We wniosku należy podać:
1)
nazwę jednostki, adres, numer telefonu, faksu oraz imiona i nazwiska członków organu zarządzającego jednostką;
2)
informacje niezbędne do dokonania oceny, czy jednostka spełnia kryteria określone w § 2 ust. 1;
3)
dziedziny albo tematy badań naukowych lub prac rozwojowych objętych konkursami - w przypadku wniosków dotyczących organizowania i finansowania konkursów na finansowanie określonych przez ministra rodzajów projektów;
4)
sposób oraz harmonogram realizacji zadań;
5)
kosztorys realizacji zadań w układzie kalkulacyjnym, w tym wysokość środków finansowych planowanych do przekazania wykonawcom projektów oraz wysokość środków finansowych przeznaczonych na koszty prac organizacyjnych i na obsługę finansową;
6)
określenie sposobu zarządzania realizacją zadania;
7)
określenie sposobu sprawowania przez jednostkę kontroli nad prawidłowością realizacji poszczególnych rodzajów projektów i zadań DWB przez ich wykonawców.
Do wniosku należy dołączyć:
1)
aktualną informację z Krajowego Rejestru Sądowego;
2)
informację o stanie prawnym i majątkowym jednostki, w tym statut lub umowę spółki i roczne sprawozdanie finansowe za rok poprzedzający złożenie wniosku;
3)
kopię zaświadczenia o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej NIP i numeru identyfikacyjnego REGON;
4)
zaświadczenie właściwego urzędu skarbowego o niezaleganiu z wpłatami z tytułu należności budżetowych;
5)
zaświadczenie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne;
6)
zaświadczenie banku, w którym prowadzony jest rachunek bieżący, o posiadaniu płynności finansowej.
1.
Eksperci wyznaczeni przez ministra mogą, w uzgodnieniu z jednostką, dokonać w jej siedzibie kontroli rzetelności informacji zawartych we wniosku w zakresie niezbędnym do dokonania jego oceny, a w szczególności do ustalenia, czy jednostka spełnia kryteria określone w § 2 ust. 1.
2.
W przypadku braku zgody jednostki na dokonanie kontroli, wniosek pozostawia się bez dalszego biegu.
1.
Minister przekazuje wniosek jednostki do zaopiniowania właściwemu zespołowi, w terminie nie dłuższym niż 45 dni od dnia upływu terminu określonego w ogłoszeniu o konkursie na realizację zadania. Zespół wydaje opinię wraz ze szczegółowym uzasadnieniem dotyczącą spraw, o których mowa w § 5 ust. 2 pkt 4-7.
2.
Po uzyskaniu opinii minister wydaje decyzję o przyznaniu jednostce dotacji celowej na realizację wszystkich lub niektórych zadań określonych we wniosku albo zawiadamia tę jednostkę o odmowie przyznania dotacji.
Przy ocenie wniosków o dofinansowanie określonych przez ministra rodzajów projektów i zadań DWB oraz rozliczaniu środków finansowych przyznanych na realizację tych projektów i zadań DWB, jednostka jest obowiązana do stosowania kryteriów przyznawania i rozliczania środków finansowych na naukę określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 5 i 6 oraz art. 15 ust. 3 ustawy.
W umowie zawartej przez ministra z jednostką ustala się szczegółowe warunki i terminy realizacji zadania, w tym:
1)
sposób organizowania i finansowania konkursów na realizację projektów i zadań DWB;
2)
sposób przekazywania środków finansowych i dokonywania rozliczeń;
3)
wysokość dotacji celowej;
4)
zobowiązanie jednostki do przekazywania informacji o wynikach projektów i zadań DWB;
5)
warunki zwrotu środków wykorzystanych nieprawidłowo;
6)
postanowienia dotyczące kar umownych.
1.
Rozliczanie środków finansowych przekazywanych jednostce na realizację zadań jest dokonywane na podstawie raportów rocznych i końcowych.
2.
Jednostka jest obowiązana do przedkładania ministrowi:
1)
w terminie do dnia 31 marca - rocznego raportu merytorycznego i finansowego dotyczącego realizacji zadań w roku kalendarzowym poprzedzającym rok złożenia raportu, nie wcześniej jednak niż po półrocznym okresie realizacji tych zadań;
2)
w terminie 3 miesięcy od dnia zakończenia realizacji zadania - raportu końcowego, zawierającego zbiorcze rozliczenie poniesionych kosztów, opis wykonanych prac i podsumowanie osiągniętych wyników.
3.
Raporty składane przez jednostkę są oceniane pod względem zgodności wykonanych prac z zawartą umową.
4.
Na podstawie oceny raportu końcowego dokonuje się rozliczenia środków finansowych i zawiadamia jednostkę o uznaniu umowy za:
1)
wykonaną i rozliczoną;
2)
wykonaną, z wezwaniem do zwrotu niewykorzystanych środków finansowych;
3)
niewykonaną w całości lub w części, z równoczesnym wezwaniem do zwrotu środków finansowych wykorzystanych nieprawidłowo oraz wezwaniem do zapłacenia kar umownych.
Niezłożenie przez jednostkę rocznego raportu w terminie, o którym mowa w § 11 ust. 2 pkt 1, stanowi podstawę do wstrzymania dalszego finansowania realizacji zadań określonych w umowie oraz do odstąpienia od umowy.
1.
Należności finansowe wynikające z rozliczenia środków finansowych przyznawanych na prowadzenie działalności, o której mowa w art. 17 ust. 1 ustawy, umarza się, jeżeli wystąpi jedna z następujących przesłanek:
1)
dłużnik został wykreślony z właściwego rejestru, a odpowiedzialność za długi nie przeszła na osoby trzecie;
2)
zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne;
3)
zostały zastosowane umorzenia w ramach zawartego układu z wierzycielami dłużnika;
4)
sąd oddalił wniosek o ogłoszenie upadłości dłużnika lub umorzył postępowanie upadłościowe.
2.
Minister, na uzasadniony wniosek dłużnika lub z urzędu, może umorzyć należność finansową w całości lub w części, odroczyć termin spłaty lub rozłożyć spłatę na raty, jeżeli wystąpi jedna z następujących przesłanek:
1)
wystąpiła nadzwyczajna zmiana stosunków gospodarczych, której strony nie mogły przewidzieć w dniu zawarcia umowy, z powodu której zapłata należności przez dłużnika groziłaby znacznym pogorszeniem jego sytuacji ekonomicznej;
2)
wystąpiły ważne okoliczności losowe niezależne od dłużnika;
3)
jest to uzasadnione ryzykiem naukowym wynikającym z charakteru wykonywanych badań.
3.
Spłata należności finansowej odroczonej lub rozłożonej na raty następuje na podstawie umowy zawartej z dłużnikiem.
W przypadku stwierdzenia przez właściwe organy kontroli lub przez biegłych rewidentów, że przekazane ministrowi rozliczenie zawarte w raporcie końcowym, stanowiące podstawę do uznania umowy za wykonaną i rozliczoną, nie zostało sporządzone prawidłowo lub jest nierzetelne, minister może zarządzić dokonanie ponownej oceny raportu końcowego i prawidłowości wykonania zadań.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 131, poz. 912).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 85, poz. 727 i Nr 179, poz. 1484 oraz z 2007 r. Nr 115, poz. 795.