Kryteria i tryb przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na organizowanie i finansowanie określonych zadań powierzonych przez ministra.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2007.189.1356
Akt utracił moc Wersja od: 16 października 2007 r.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1
z dnia 25 września 2007 r.
w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na organizowanie i finansowanie określonych zadań powierzonych przez ministra
Na podstawie art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa kryteria i tryb przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę, przeznaczonych na prowadzenie działalności, o której mowa w art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki, zwanej dalej "ustawą".
1.
Środki finansowe, o których mowa w § 1, mogą być przyznawane jednostce organizacyjnej posiadającej osobowość prawną, zwanej dalej "jednostką", która spełnia następujące kryteria:1)
posiada siedzibę w Polsce, strukturę organizacyjną umożliwiającą prawidłową realizację zadań oraz wyposażenie w sprzęt komputerowy, oprogramowanie i infrastrukturę informatyczną z dostępem do sieci informatycznych;2)
zatrudnia lub ma możliwość zatrudnienia pracowników, których liczba, kwalifikacje i doświadczenie zawodowe zapewnią prawidłową realizację poszczególnych rodzajów działalności określonych w art. 17 ust. 1 ustawy, zwanych dalej "zadaniami".2.
Osoby zatrudnione przez jednostkę nie mogą uczestniczyć w realizacji określonych przez ministra właściwego do spraw nauki, zwanego dalej "ministrem", projektów zakwalifikowanych do realizacji, w tym:1)
współfinansowanych ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy,2)
projektów realizowanych w ramach programów lub przedsięwzięć określonych przez ministra, zwanych dalej "projektami",3)
zadań z zakresu działalności wspomagającej badania, zwanych dalej "zadaniami DWB"- finansowanych przez tę jednostkę ze środków finansowych na naukę.
1.
Wniosek o przyznanie środków finansowych na realizację zadań jednostka składa na podstawie ogłoszenia ministra o konkursie na realizację zadania. Ogłoszenie określa w szczególności:1)
podstawę prawną ogłoszenia konkursu;2)
rodzaje projektów i zadań DWB przewidzianych do finansowania w ramach zadania;3)
wysokość i sposób finansowania poszczególnych rodzajów projektów i zadań DWB przewidzianych do finansowania w ramach zadania;4)
termin składania wniosków.2.
Minister zamieszcza ogłoszenie w dzienniku o zasięgu ogólnokrajowym oraz na stronie internetowej urzędu obsługującego ministra.1.
Minister może w szczególnie uzasadnionych przypadkach powierzyć realizację wszystkich lub niektórych rodzajów zadań bez ogłaszania konkursu na realizację zadania jednostce, która:1)
ma doświadczenie w realizacji danego rodzaju zadań lub realizowała zadania powierzone przez ministra;2)
spełnia kryteria, o których mowa w § 2 ust. 1, i wyraża zgodę na realizację danego rodzaju zadań;3)
przedłoży informacje określone w § 5 ust. 2 i w § 6;4)
wyrazi zgodę na dokonanie kontroli, o której mowa w § 7 ust. 1.2.
Przed powierzeniem zadań w trybie określonym w ust. 1, minister zasięga opinii zespołu powołanego na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy albo zespołu zadaniowego powołanego na podstawie art. 30 ust. 2a ustawy, zwanych dalej "zespołem".1.
Jednostka składa wniosek o przyznanie środków finansowych na realizację zadań w urzędzie obsługującym ministra w dwóch egzemplarzach.2.
We wniosku należy podać:1)
nazwę jednostki, adres, numer telefonu, faksu oraz imiona i nazwiska członków organu zarządzającego jednostką;2)
informacje niezbędne do dokonania oceny, czy jednostka spełnia kryteria określone w § 2 ust. 1;3)
dziedziny albo tematy badań naukowych lub prac rozwojowych objętych konkursami - w przypadku wniosków dotyczących organizowania i finansowania konkursów na finansowanie określonych przez ministra rodzajów projektów;4)
sposób oraz harmonogram realizacji zadań;5)
kosztorys realizacji zadań w układzie kalkulacyjnym, w tym wysokość środków finansowych planowanych do przekazania wykonawcom projektów oraz wysokość środków finansowych przeznaczonych na koszty prac organizacyjnych i na obsługę finansową;6)
określenie sposobu zarządzania realizacją zadania;7)
określenie sposobu sprawowania przez jednostkę kontroli nad prawidłowością realizacji poszczególnych rodzajów projektów i zadań DWB przez ich wykonawców.
Do wniosku należy dołączyć:
1)
aktualną informację z Krajowego Rejestru Sądowego;2)
informację o stanie prawnym i majątkowym jednostki, w tym statut lub umowę spółki i roczne sprawozdanie finansowe za rok poprzedzający złożenie wniosku;3)
kopię zaświadczenia o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej NIP i numeru identyfikacyjnego REGON;4)
zaświadczenie właściwego urzędu skarbowego o niezaleganiu z wpłatami z tytułu należności budżetowych;5)
zaświadczenie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne;6)
zaświadczenie banku, w którym prowadzony jest rachunek bieżący, o posiadaniu płynności finansowej.1.
Eksperci wyznaczeni przez ministra mogą, w uzgodnieniu z jednostką, dokonać w jej siedzibie kontroli rzetelności informacji zawartych we wniosku w zakresie niezbędnym do dokonania jego oceny, a w szczególności do ustalenia, czy jednostka spełnia kryteria określone w § 2 ust. 1.2.
W przypadku braku zgody jednostki na dokonanie kontroli, wniosek pozostawia się bez dalszego biegu.1.
Minister przekazuje wniosek jednostki do zaopiniowania właściwemu zespołowi, w terminie nie dłuższym niż 45 dni od dnia upływu terminu określonego w ogłoszeniu o konkursie na realizację zadania. Zespół wydaje opinię wraz ze szczegółowym uzasadnieniem dotyczącą spraw, o których mowa w § 5 ust. 2 pkt 4-7.2.
Po uzyskaniu opinii minister wydaje decyzję o przyznaniu jednostce dotacji celowej na realizację wszystkich lub niektórych zadań określonych we wniosku albo zawiadamia tę jednostkę o odmowie przyznania dotacji.
Przy ocenie wniosków o dofinansowanie określonych przez ministra rodzajów projektów i zadań DWB oraz rozliczaniu środków finansowych przyznanych na realizację tych projektów i zadań DWB, jednostka jest obowiązana do stosowania kryteriów przyznawania i rozliczania środków finansowych na naukę określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 5 i 6 oraz art. 15 ust. 3 ustawy.
W umowie zawartej przez ministra z jednostką ustala się szczegółowe warunki i terminy realizacji zadania, w tym:
1)
sposób organizowania i finansowania konkursów na realizację projektów i zadań DWB;2)
sposób przekazywania środków finansowych i dokonywania rozliczeń;3)
wysokość dotacji celowej;4)
zobowiązanie jednostki do przekazywania informacji o wynikach projektów i zadań DWB;5)
warunki zwrotu środków wykorzystanych nieprawidłowo;6)
postanowienia dotyczące kar umownych.1.
Rozliczanie środków finansowych przekazywanych jednostce na realizację zadań jest dokonywane na podstawie raportów rocznych i końcowych.2.
Jednostka jest obowiązana do przedkładania ministrowi:1)
w terminie do dnia 31 marca - rocznego raportu merytorycznego i finansowego dotyczącego realizacji zadań w roku kalendarzowym poprzedzającym rok złożenia raportu, nie wcześniej jednak niż po półrocznym okresie realizacji tych zadań;2)
w terminie 3 miesięcy od dnia zakończenia realizacji zadania - raportu końcowego, zawierającego zbiorcze rozliczenie poniesionych kosztów, opis wykonanych prac i podsumowanie osiągniętych wyników.3.
Raporty składane przez jednostkę są oceniane pod względem zgodności wykonanych prac z zawartą umową.4.
Na podstawie oceny raportu końcowego dokonuje się rozliczenia środków finansowych i zawiadamia jednostkę o uznaniu umowy za:1)
wykonaną i rozliczoną;2)
wykonaną, z wezwaniem do zwrotu niewykorzystanych środków finansowych;3)
niewykonaną w całości lub w części, z równoczesnym wezwaniem do zwrotu środków finansowych wykorzystanych nieprawidłowo oraz wezwaniem do zapłacenia kar umownych.
Niezłożenie przez jednostkę rocznego raportu w terminie, o którym mowa w § 11 ust. 2 pkt 1, stanowi podstawę do wstrzymania dalszego finansowania realizacji zadań określonych w umowie oraz do odstąpienia od umowy.
1.
Należności finansowe wynikające z rozliczenia środków finansowych przyznawanych na prowadzenie działalności, o której mowa w art. 17 ust. 1 ustawy, umarza się, jeżeli wystąpi jedna z następujących przesłanek:1)
dłużnik został wykreślony z właściwego rejestru, a odpowiedzialność za długi nie przeszła na osoby trzecie;2)
zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne;3)
zostały zastosowane umorzenia w ramach zawartego układu z wierzycielami dłużnika;4)
sąd oddalił wniosek o ogłoszenie upadłości dłużnika lub umorzył postępowanie upadłościowe.2.
Minister, na uzasadniony wniosek dłużnika lub z urzędu, może umorzyć należność finansową w całości lub w części, odroczyć termin spłaty lub rozłożyć spłatę na raty, jeżeli wystąpi jedna z następujących przesłanek:1)
wystąpiła nadzwyczajna zmiana stosunków gospodarczych, której strony nie mogły przewidzieć w dniu zawarcia umowy, z powodu której zapłata należności przez dłużnika groziłaby znacznym pogorszeniem jego sytuacji ekonomicznej;2)
wystąpiły ważne okoliczności losowe niezależne od dłużnika;3)
jest to uzasadnione ryzykiem naukowym wynikającym z charakteru wykonywanych badań.3.
Spłata należności finansowej odroczonej lub rozłożonej na raty następuje na podstawie umowy zawartej z dłużnikiem.
W przypadku stwierdzenia przez właściwe organy kontroli lub przez biegłych rewidentów, że przekazane ministrowi rozliczenie zawarte w raporcie końcowym, stanowiące podstawę do uznania umowy za wykonaną i rozliczoną, nie zostało sporządzone prawidłowo lub jest nierzetelne, minister może zarządzić dokonanie ponownej oceny raportu końcowego i prawidłowości wykonania zadań.
1 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 131, poz. 912).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 85, poz. 727 i Nr 179, poz. 1484 oraz z 2007 r. Nr 115, poz. 795.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »