Kryteria i tryb przyznawania i rozliczania środków finansowych na organizowanie i finansowanie konkursów o finansowanie projektów badawczych i konkursów o dofinansowywanie projektów celowych oraz na realizację określonych zadań z zakresu działalności wspomagającej badania.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2001.50.532

Akt utracił moc
Wersja od: 22 maja 2001 r.

ROZPORZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMITETU BADAŃ NAUKOWYCH
z dnia 9 maja 2001 r.
w sprawie kryteriów i trybu przyznawania i rozliczania środków finansowych na organizowanie i finansowanie konkursów o finansowanie projektów badawczych i konkursów o dofinansowywanie projektów celowych oraz na realizację określonych zadań z zakresu działalności wspomagającej badania.

Na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o Komitecie Badań Naukowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 33, poz. 389) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa kryteria i tryb przyznawania i rozliczania środków finansowych ustalanych w budżecie państwa na naukę, przeznaczonych na organizowanie i finansowanie lub dofinansowywanie działalności, o której mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o Komitecie Badań Naukowych, zwanej dalej "zadaniami".
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
Komitecie - rozumie się przez to Komitet Badań Naukowych,
2)
jednostce - rozumie się przez to Polską Akademię Nauk, Polską Akademię Umiejętności oraz inne podmioty działające na rzecz nauki, a w szczególności stowarzyszenia, fundacje, agencje, samorządy województw, a także grupę jednostek posiadających osobowość prawną, reprezentowaną przez jedną z nich.
Środki finansowe, o których mowa w § 1, mogą być przyznane jednostce, która spełnia następujące kryteria:
1)
posiada siedzibę w kraju oraz strukturę organizacyjną umożliwiającą prawidłową realizację zadań, a także niezbędne wyposażenie, w tym sprzęt komputerowy, oprogramowanie i infrastrukturę informatyczną z dostępem do sieci informatycznych,
2)
zatrudnia lub ma możliwość zatrudnienia pracowników, których liczba, kwalifikacje i doświadczenie zawodowe zapewnią prawidłową realizację zadań, z tym że osoby zatrudnione przez jednostkę nie mogą uczestniczyć w wykonywaniu projektów badawczych, projektów celowych oraz zadań z zakresu działalności wspomagającej badania, finansowanych lub dofinansowywanych w ramach zadania realizowanego przez tę jednostkę.
Wniosek o przyznanie środków finansowych na realizację zadań jednostka może złożyć:
1)
z inicjatywy własnej, w ciągu całego roku,
2)
na podstawie oferty przedstawionej jednostce przez Przewodniczącego Komitetu lub ogłoszonej publicznie w dzienniku "Rzeczpospolita" i w biuletynie "Sprawy Nauki", określającej w szczególności:
a)
podstawę prawną przyznania środków finansowych na realizację zadania,
b)
temat i zakres działalności przewidywanej do realizacji w ramach zadania,
c)
termin złożenia wniosku.
1.
Wniosek o przyznanie środków finansowych na realizację zadania jednostka składa w urzędzie Komitetu, w dwóch egzemplarzach.
2.
We wniosku należy podać w szczególności:
1)
nazwę jednostki, jej adres, numer telefonu i faksu oraz imiona i nazwiska, tytuły naukowe, stopnie naukowe, nazwy stanowisk, numery telefonów i faksów osób reprezentujących jednostkę,
2)
informacje niezbędne do dokonania oceny, czy jednostka spełnia kryteria określone w § 3,
3)
w odniesieniu do wniosków dotyczących organizowania i finansowania konkursów o finansowanie projektów badawczych lub dofinansowywanie projektów celowych:
a)
dziedziny albo tematy badań naukowych lub prac rozwojowych objętych konkursami,
b)
liczbę konkursów planowanych do zorganizowania w ciągu roku,
c)
sposób oraz harmonogram realizacji zadania,
d)
kosztorys realizacji zadania, w tym wysokość środków finansowych planowanych do przekazania wykonawcom projektów badawczych lub projektów celowych oraz wysokość środków finansowych przeznaczonych na koszty prac organizacyjnych i na obsługę finansową, w układzie kalkulacyjnym,
e)
sposób sprawowania kontroli nad prawidłowością prowadzenia prac i wydatkowania środków finansowych przez wykonawców projektów,
f)
dodatkowe informacje uznane przez jednostkę za przydatne przy ocenie wniosku,
4)
w odniesieniu do wniosków dotyczących zadań z zakresu działalności wspomagającej badania:
a)
określenie prac planowanych do realizacji i informację o przewidywanych wykonawcach,
b)
informacje wymienione w pkt 3 lit. c)-f) podane odpowiednio do zakresu wniosku.
W razie potrzeby Przewodniczący Komitetu może zwrócić się do jednostki o dostarczenie dodatkowych dokumentów, wyjaśnień lub informacji dotyczących jednostki, niezbędnych do oceny wniosku, a w szczególności:
1)
zaświadczenia o wpisie do Krajowego Rejestru Sądowego,
2)
danych członków organu zarządzającego jednostką, w zakresie określonym w § 5 ust. 2 pkt 1,
3)
informacji o stanie prawnym i majątkowym jednostki, w tym odpowiednio statutu lub umowy spółki i rocznego sprawozdania finansowego za rok poprzedzający rok złożenia wniosku,
4)
kopii zaświadczenia o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej NIP i numeru identyfikacyjnego REGON,
5)
zaświadczenia właściwego urzędu skarbowego o niezaleganiu z wpłatami z tytułu należności budżetowych,
6)
zaświadczenia Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne,
7)
zaświadczenia banku, w którym prowadzony jest rachunek bieżący, o posiadaniu płynności finansowej.
1.
Za zgodą jednostki eksperci wyznaczeni przez Przewodniczącego Komitetu mogą dokonać w jej siedzibie przeglądu w zakresie niezbędnym do dokonania oceny wniosku, a w szczególności do ustalenia, czy jednostka spełnia kryteria określone w § 3.
2.
W razie braku zgody jednostki na dokonanie przeglądu, o którym mowa w ust. 1, wniosek pozostawia się bez dalszego biegu.
1.
W terminie nie dłuższym niż 60 dni od dnia otrzymania pełnej dokumentacji, o której mowa w § 5 ust. 2 i § 6, Przewodniczący Komitetu dokonuje wstępnej oceny wniosku jednostki, zasięgając w razie potrzeby opinii właściwego zespołu Komitetu, zespołu opiniodawczo-doradczego lub właściwych ekspertów i przedstawia tę ocenę Komitetowi w celu zasięgnięcia jego opinii co do zasadności realizacji zadań określonych we wniosku.
2.
Po uzyskaniu opinii Komitetu, o której mowa w ust. 1, Przewodniczący Komitetu wydaje decyzję o przyznaniu jednostce dotacji celowej na realizację zadań określonych we wniosku lub zawiadamia jednostkę o odmowie przyznania tej dotacji.
W umowie zawartej przez Komitet z jednostką ustala się szczegółowe warunki i terminy realizacji zadania, w tym w szczególności sposób organizowania i finansowania konkursów oraz powierzania realizacji zadań z zakresu działalności wspomagającej badania, sposób przekazywania środków finansowych i dokonywania rozliczeń.
1.
Jednostka zapewnia przekazywanie przez wykonawców projektów badawczych i projektów celowych informacji o rozpoczęciu, kontynuacji i o zakończeniu każdego tematu pracy badawczej prowadzonej w ramach realizacji zadania, w celu wprowadzenia tych informacji do bazy danych krajowego systemu informacji o pracach badawczych SYNABA.
2.
Informacje, o których mowa w ust. 1, przekazuje się do Ośrodka Przetwarzania Informacji w Warszawie, prowadzącego bazę danych krajowego systemu informacji o pracach badawczych SYNABA. Informacje są gromadzone, przetwarzane i przechowywane w formie cyfrowej, a ich udostępnianie następuje przez ogólnokrajową sieć komputerową, na nośnikach cyfrowych, a także w razie potrzeby w formie wydruku lub publikacji.
1.
Rozliczanie środków finansowych przekazywanych jednostce na realizację zadań jest dokonywane na podstawie raportów tej jednostki.
2.
Jednostka jest zobowiązana do składania Komitetowi:
1)
w terminie do dnia 31 marca - rocznego raportu merytorycznego i finansowego dotyczącego realizacji zadania w roku poprzedzającym, nie wcześniej jednak niż po półrocznym okresie realizacji tego zadania,
2)
w terminie trzech miesięcy od dnia zakończenia realizacji zadania - raportu końcowego, zawierającego zbiorcze rozliczenie poniesionych kosztów, opis wykonanych prac i podsumowanie osiągniętych wyników.
3.
Raporty składane przez jednostkę są oceniane przez właściwy zespół lub zespoły Komitetu pod względem zgodności wykonanych prac z zawartą umową.
4.
Na podstawie oceny raportu końcowego, o której mowa w ust. 3, urząd Komitetu dokonuje rozliczenia środków finansowych i zawiadamia jednostkę o uznaniu umowy:
1)
za wykonaną i rozliczoną,
2)
za niewykonaną, z równoczesnym wezwaniem do zwrotu środków finansowych wykorzystanych niezgodnie z umową lub niewykorzystanych oraz ewentualnie o zastosowaniu kar umownych.
Niezłożenie rocznego raportu w terminie lub złożenie raportu niespełniającego wymagań, o których mowa w § 11 ust. 2 pkt 1, stanowi podstawę do wstrzymania dalszego finansowania realizacji zadań określonych w umowie, a także do odstąpienia od umowy zawartej przez Komitet z jednostką.
W przypadku stwierdzenia przez właściwe organy kontroli lub przez biegłych rewidentów, że przekazane Komitetowi rozliczenie zawarte w raporcie końcowym, stanowiące podstawę do uznania umowy za wykonaną i rozliczoną, nie zostało sporządzone prawidłowo lub jest nierzetelne, Przewodniczący Komitetu może zarządzić wznowienie postępowania dotyczącego oceny raportu końcowego i prawidłowości wykonania zadań.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.