Rozdział 4 - Zakres i warunki prowadzenia zarobkowego transportu drogowego jako działalności ubocznej. - Krajowy transport drogowy.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1972.34.234

Akt utracił moc
Wersja od: 11 czerwca 1988 r.

Rozdział  4

Zakres i warunki prowadzenia zarobkowego transportu drogowego jako działalności ubocznej.

§  20.
1.
Szczegółowy zakres i warunki prowadzenia zarobkowego transportu drogowego jako działalności ubocznej w stosunku do nietransportowej działalności podstawowej danej jednostki określa zezwolenie.
2.
Zezwolenia udziela się w zakresie potrzeb przewozowych, nie zaspokojonych w pełni na określonym obszarze przez państwowe przedsiębiorstwa transportowe.
§  21.
Zezwolenie na prowadzenie zarobkowego transportu drogowego osób jako działalności ubocznej może być udzielone w zakresie:
1)
przewozu pracowniczego;
2)
przewozu nieregularnego;
a)
zbiorowego,
b)
grupowego;
c)
w formie najmu samochodów osobowych.
§  22.
1.
Zezwolenie na prowadzenie publicznego transportu drogowego osób jako działalności ubocznej, obejmującego wykonywanie przewozu nieregularnego (§ 21 pkt 2), może uzyskać odpowiednio do charakteru swej działalności:
1)
państwowe przedsiębiorstwo prowadzące działalność turystyczną lub hotelową oraz jego placówki terenowe;
2)
spółdzielnia pracy prowadząca działalność turystyczno-wypoczynkową oraz jej placówki terenowe;
3) 28
spółka prowadząca na podstawie zezwolenia właściwego organu administracji państwowej działalność, o której mowa w pkt 1 i 2.
2.
Zezwolenie na prowadzenie transportu drogowego jako działalności ubocznej, obejmującego wykonywanie przewozu tylko określonej grupy osób, może uzyskać odpowiednio do charakteru swej działalności:
1)
w zakresie przewozu pracowniczego - zjednoczenie przedsiębiorstw państwowych posiadające jednostki lub komórki transportowe, prowadzone według zasad pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego - dla obsługi pracowników podległych zakładów pracy;
2)
w zakresie nieregularnego zbiorowego lub grupowego przewozu pasażerów - organizacja społeczna uprawniona do prowadzenia działalności gospodarczej, której działalność podstawową stanowi turystyka, i posiadająca wydzieloną jednostkę organizacyjną do spraw turystyki, oraz oddziały terenowe tej organizacji.
3.
Wnioski w sprawach zezwoleń na prowadzenie transportu jako działalności ubocznej składane przez jednostki wymienione w ust. 1 i ust. 2 pkt 2, powinny być zaopiniowane przez właściwy organ do spraw turystyki.
§  23.
Zezwolenia na prowadzenie zarobkowego ciężarowego transportu drogowego jako działalności ubocznej udziela się w zakresie takich rodzajów przewozu i rodzajów ładunków, jakie odpowiadają charakterowi i zakresowi podstawowej działalności jednostek korzystających z tego transportu.
§  24.
1.
Zezwolenie na prowadzenie zarobkowego ciężarowego transportu drogowego jako działalności ubocznej może uzyskać:
1)
przedsiębiorstwo państwowe lub zjednoczenie przedsiębiorstw państwowych posiadające jednostki lub komórki transportowe prowadzone według zasad pełnego rozrachunku gospodarczego;
2)
organizacja spółdzielcza zrzeszająca spółdzielcze jednostki nietransportowe;
3)
społeczno-gospodarcza lub spółdzielcza organizacja rolnicza; zezwolenie dla tych organizacji może obejmować również ciężarowe pojazdy drogowe należące do ich członków;
4) 29
spółka prowadząca na podstawie zezwolenia właściwego organu administracji państwowej określoną działalność nietransportową, której rodzaj uzasadnia świadczenie również usług przewozowych.
2.
Usługi transportowe, wykonywane na podstawie zezwolenia określonego w ust. 1, mogą być świadczone:
1)
przez jednostki lub komórki transportowe określone w ust. 1 pkt 1 - tylko na rzecz tych jednostek, które podlegają bezpośrednio wspólnej z jednostką lub komórką transportową jednostce nadrzędnej, oraz na rzecz innych jednostek tego samego resortu, znajdujących się w tej samej, co jednostka lub komórka transportowa, miejscowości; ograniczenia tego nie stosuje się do transportu specjalizowanego;
2)
przez organizacje określone w ust. 1 pkt 2 i 3 w zakresie ich branżowej działalności gospodarczej.
3.
Do państwowych jednostek organizacyjnych resortu rolnictwa nie mają zastosowania warunki określone w ust. 1 pkt 1 oraz ograniczenia określone w ust. 2 pkt 1 w stosunku do przewozów wykonywanych dla potrzeb gospodarki rolnej i wsi oraz gospodarki leśnej.
§  25.
1.
Zasięg przewozów w zakresie prowadzonego ubocznie transportu drogowego osób ustala się dla przewozu pracowniczego, biorąc pod uwagę miejscowość, w której znajduje się zakład pracy, i miejscowości, z których przewóz pracowników ma się odbywać.
2. 30
Zasięg nieregularnego przewozu w prowadzonym ubocznie zarobkowym transporcie drogowym ustala się, odpowiednio do rodzaju przewozu, w sposób określony w § 15 ust. 1 i ust. 5.
3. 31
(skreślony).
§  26.
Posiadacz zezwolenia na prowadzenie transportu drogowego jako działalności ubocznej obowiązany jest:
1) 32
uczestniczyć w porozumieniu branżowym transportu samochodowego; nie dotyczy to jednostek organizacyjnych rolnictwa oraz spółek prowadzących transport drogowy jako działalność uboczną;
2)
przestrzegać regulaminu zarobkowego przewozu i taryf - odpowiednio do rodzaju transportu określonego w zezwoleniu - oraz stosować dokumenty eksploatacyjne i przewozowe, przewidziane obowiązującymi przepisami;
3)
wykonywać przewóz pojazdami samochodowymi wymienionymi w zezwoleniu i zgłaszać organowi, który zezwolenia udzielił, wszelkie zmiany w stanie posiadania pojazdów;
4)
zawiadamiać organ, który zezwolenia udzielił, o wszelkich zmianach organizacyjnych i innych, które mogą wpływać na zmianę zakresu udzielonego zezwolenia lub na jego cofnięcie;
5)
dostarczać organowi, który zezwolenia udzielił, wszelkich żądanych przez niego informacji dotyczących prowadzonego transportu oraz udostępniać w tym zakresie inspektorom gospodarki samochodowej odpowiednie dokumenty i zapisy w czasie przeprowadzanej przez nich inspekcji.
§  27.
Zakres i warunki przewozu osób i bagażu samochodami łączności używanymi jednocześnie do przewozu ładunków pocztowych określają odrębne przepisy.
28 § 22 ust. 1 pkt 3 dodany przez § 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności z dnia 27 maja 1988 r. (Dz.U.88.18.126) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 czerwca 1988 r.
29 § 24 ust. 1 pkt 4 dodany przez § 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności z dnia 27 maja 1988 r. (Dz.U.88.18.126) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 czerwca 1988 r.
30 § 25 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia Ministrów Komunikacji oraz Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 3 września 1975 r. (Dz.U.75.31.168) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 września 1975 r.
31 § 25 ust. 3 skreślony przez § 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia Ministrów Komunikacji oraz Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 3 września 1975 r. (Dz.U.75.31.168) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 września 1975 r.
32 § 26 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności z dnia 27 maja 1988 r. (Dz.U.88.18.126) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 czerwca 1988 r.