Krajowy rejestr utraconych dóbr kultury.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2015.1275

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 września 2015 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 19 sierpnia 2015 r.
w sprawie krajowego rejestru utraconych dóbr kultury

Na podstawie art. 24f ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2014 r. poz. 1446 oraz z 2015 r. poz. 397 i 774) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa szczegółowy sposób prowadzenia krajowego rejestru utraconych dóbr kultury, zwanego dalej "rejestrem", w tym zakres danych objętych wpisem do rejestru, zasady wydawania odpisów z rejestru oraz wzór formularza wniosku o wpis do rejestru.
Rejestr obejmuje trzy części, w których wpisuje się następujące dane:
1)
w części pierwszej:
a)
w polu pierwszym - numer pozycji rejestru,
b)
w polu drugim - adnotację o wykreśleniu wpisu,
c)
w polu trzecim - datę złożenia wniosku o wpis do rejestru,
d)
w polu czwartym - datę wydania decyzji o wpisie do rejestru,
e)
w polu piątym - datę wpisu do rejestru;
2)
w części drugiej "Przedmiot wpisu":
a)
w polu pierwszym - nazwę rodzajową dobra kultury,
b)
w polu drugim - nazwę indywidualną / tytuł dobra kultury,
c)
w polu trzecim - autorstwo dobra kultury,
d)
w polu czwartym - czas powstania dobra kultury,
e)
w polu piątym - wysokość dobra kultury,
f)
w polu szóstym - szerokość dobra kultury,
g)
w polu siódmym - długość dobra kultury,
h)
w polu ósmym - głębokość / grubość dobra kultury,
i)
w polu dziewiątym - średnicę dobra kultury,
j)
w polu dziesiątym - wagę dobra kultury,
k)
w polu jedenastym - materiał, z którego wykonano dobro kultury,
l)
w polu dwunastym - technikę wykonania dobra kultury,
m)
w polu trzynastym - opis dobra kultury,
n)
w polu czternastym - fotografie dobra kultury;
3)
w części trzeciej "Zmiany, sprostowania, uzupełnienia lub wykreślenia wpisu":
a)
w polu pierwszym - oznaczenie decyzji albo postanowienia stanowiących podstawę zmiany, sprostowania lub uzupełnienia wpisu do rejestru,
b)
w polu drugim - treść zmiany, sprostowania lub uzupełnienia wpisu do rejestru,
c)
w polu trzecim - oznaczenie decyzji o wykreśleniu wpisu z rejestru,
d)
w polu czwartym - datę wykreślenia wpisu z rejestru,
e)
w polu piątym - wzmiankę o zniesieniu z mocą wsteczną skutków prawnych wpisu do rejestru,
f)
w polu szóstym - informacje o innych decyzjach i orzeczeniach dotyczących wpisu do rejestru.
Wniosek o wpis do rejestru obejmuje jedno dobro kultury.
1. 
Wpisu do rejestru dokonuje się pod oddzielną pozycją, oznaczoną kolejnym numerem, zwanym dalej "numerem pozycji rejestru".
2. 
Z chwilą dokonania wpisu do rejestru nadaje się numer pozycji rejestru.
Datą wpisu do rejestru jest data wprowadzenia do rejestru danych zawartych w decyzji o wpisie do rejestru.
1. 
Pola części drugiej rejestru wypełnia się na podstawie danych zawartych w decyzji o wpisie do rejestru.
2. 
Zmiany treści poszczególnych pól części drugiej rejestru dokonuje się na podstawie danych zawartych w odpowiednich decyzjach albo postanowieniach, zmieniających, prostujących lub uzupełniających decyzję o wpisie do rejestru.
Zmianę, sprostowanie lub uzupełnienie wpisu do rejestr lub wykreślenie wpisu z rejestru odnotowuje się w części trzeciej rejestru.
1. 
Datą wykreślenia wpisu z rejestru jest data, w której decyzja o wykreśleniu wpisu z rejestru stała się ostateczna.
2. 
Wpis wykreślony pozostawia się w rejestrze i podlega ujawnieniu.
3. 
Wpis, o którym mowa w ust. 2, oznacza się jako wykreślony w części pierwszej rejestru, w polu drugim.
4. 
W przypadku, o którym mowa w art. 24e ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, w części trzeciej rejestru, w polu piątym umieszcza się wzmiankę o zniesieniu z mocą wsteczną skutków prawnych dokonania wpisu do rejestru.
W przypadku wydania decyzji lub postanowień dotyczących wpisu do rejestru innych niż określone w § 5, § 6 ust. 2 i § 8 ust. 1 albo orzeczeń sądowych dotyczących wpisu do rejestru, w tym uchylających decyzję o wpisie do rejestru albo decyzję o wykreśleniu wpisu z rejestru, albo stwierdzających nieważność tych decyzji, umieszcza się informację o tym w części trzeciej rejestru, w polu szóstym.
D1a każdego dobra kultury prowadzi się odrębne akta rejestrowe, obejmujące dokumenty stanowiące podstawę wpisu do rejestru, dokumenty dotyczące postępowania rejestrowego oraz odpis z rejestru.
Wniosek o wpis do rejestru składa się na urzędowym formularzu, którego wzór jest określony w załączniku do rozporządzenia.
1. 
Wniosek o wydanie odpisu z rejestru zawiera imię i nazwisko albo nazwę podmiotu żądającego wydania odpisu, jego adres zamieszkania albo siedziby oraz numer pozycji rejestru.
2. 
Na odpisie z rejestru umieszcza się datę, pieczęć urzędową oraz podpis osoby, która go sporządziła, z podaniem jej imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego albo uwierzytelnia się go za pomocą bezpiecznego podpisu elektronicznego.
3. 
Odpis przesyła się na adres wskazany we wniosku, pocztą albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

wzór

1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1258).