Rozdział 4 - Metodologia prowadzenia audytu - Krajowy Program Kontroli Jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2005.25.208

Akt utracił moc
Wersja od: 11 lutego 2005 r.

Rozdział  4

Metodologia prowadzenia audytu

§  18.
1.
Audyt przeprowadzany jest zgodnie z metodami audytu, o których mowa w § 5, po uzyskaniu upoważnienia do przeprowadzenia audytu, wydanego przez Prezesa Urzędu, a w przypadku lotnisk współużytkowanych - po uzyskaniu upoważnienia wydanego przez Prezesa Urzędu w porozumieniu odpowiednio z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych lub Ministrem Obrony Narodowej.
2.
W przypadku lotnisk współużytkowanych czynności audytorskie przeprowadza się odpowiednio w porozumieniu ze służbami podległymi Ministrowi Obrony Narodowej lub ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.
3.
Podczas przeprowadzania audytu uwzględnia się:
1)
wyniki krajowych audytów w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego;
2)
wyniki audytów w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego, przeprowadzonych przez audytorów Unii Europejskiej, ICAO oraz ECAC;
3)
wytyczne Rady do spraw Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego;
4)
uwagi zarządzającego lotniskiem, przewoźnika lotniczego lub innego podmiotu prowadzącego lotniczą działalność gospodarczą odnośnie do prawidłowości funkcjonowania podmiotu audytowanego;
5)
konsekwencje zaistniałych uchybień w systemie ochrony podmiotu audytowanego;
6)
uwagi instytucji i służb państwowych odnośnie do procedur ochrony w zakresie lotnictwa cywilnego.
§  19.
Metodę prowadzenia audytu oraz kolejność wykonywania czynności kontrolnych ustala się przy uwzględnieniu:
1)
analizy poziomu zagrożenia podmiotu audytowanego;
2)
terminu ostatnio przeprowadzonego audytu wewnętrznego w podmiocie audytowanym;
3)
wniosków pokontrolnych sformułowanych podczas ostatnio przeprowadzonego audytu;
4)
poziomu wdrożenia przez podmiot audytowany przepisów z zakresu ochrony lotnictwa cywilnego, a w szczególności Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego, ustalonego podczas poprzednich audytów;
5)
natężenia ruchu pasażerskiego w porcie lotniczym, częstotliwości operacji lotniczych oraz ilości zatrudnionego personelu w podmiocie audytowanym.
§  20.
1.
Ustala się następujące terminy przeprowadzania poszczególnych metod audytu, o których mowa w § 5:
1)
dla audytu ochrony - nie rzadziej niż cztery razy w danym roku kalendarzowym;
2)
dla inspekcji ochrony - nie rzadziej niż cztery razy w danym roku, z uwzględnieniem oceny stanu zagrożenia lotnictwa cywilnego aktami bezprawnej ingerencji;
3)
dla przeglądu ochrony - w zależności od potrzeb w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego, w tym w ramach prowadzonych certyfikacji;
4)
dla testu ochrony - nie rzadziej niż cztery razy w danym roku kalendarzowym;
5)
dla ćwiczenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego - nie rzadziej niż raz w roku kalendarzowym;
6)
dla badania systemu ochrony - w zależności od potrzeb w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego.
2.
Ustala się następujące terminy informowania podmiotu audytowanego o planowanym podjęciu czynności audytorskich:
1)
dla audytu ochrony - nie później niż miesiąc przed planowaną datą jego rozpoczęcia;
2)
dla inspekcji ochrony - nie później niż 48 godzin przed planowaną datą rozpoczęcia;
3)
dla przeglądu ochrony - nie później niż 24 godziny przed planowaną datą rozpoczęcia;
4)
dla testu ochrony - nie później niż 7 dni przed planowaną datą jego rozpoczęcia;
5)
ćwiczenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego - nie później niż trzy miesiące przed planowaną datą jego rozpoczęcia.
3.
W przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 2-4, a także w przypadku badania systemu ochrony, dopuszcza się wykonywanie czynności audytorskich bez uprzedniego powiadomienia podmiotu audytowanego.
4.
Przepisów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie stosuje się do analizy dokumentacji przedaudytowej, o której mowa w § 5 pkt 7.
§  21.
1.
Zakres czynności audytorskich obejmuje w szczególności:
1)
w przypadku audytu ochrony, inspekcji ochrony oraz przeglądu ochrony:
a)
analizę dokumentacji przedaudytowej,
b)
przeprowadzanie wywiadów z osobami dysponującymi informacjami niezbędnymi dla realizacji audytu,
c)
obserwację infrastruktury, statków powietrznych oraz innego wyposażenia i sprzętu wykorzystywanego do prowadzenia lotniczej działalności gospodarczej oraz ochrony lotnictwa cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji,
d)
obserwację stosowanych procedur ochrony lotnictwa cywilnego,
e)
utrwalanie obrazu i dźwięku na wszelkich możliwych nośnikach danych;
2)
w przypadku testu ochrony:
a)
czynności audytorskie, o których mowa w pkt 1,
b)
wprowadzanie do stref lotniska próbek symulujących materiały wybuchowe i inne zabronione substancje, bez wiedzy testowanych osób,
c)
wprowadzanie przedmiotów zabronionych do przewozu w transporcie lotniczym lub ich imitacji, a w przypadku broni palnej bojowej, materiałów i urządzeń wybuchowych - ich egzemplarzy trwale zabezpieczonych przed użyciem, bez wiedzy testowanych osób,
d)
symulowanie zachowań naruszających zasady ochrony lotnictwa cywilnego, bez wiedzy testowanych osób;
3)
w przypadku ćwiczenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego:
a)
czynności audytorskie, o których mowa w pkt 1,
b)
opracowanie scenariusza ćwiczenia w porozumieniu ze wszystkimi podmiotami uczestniczącymi w danym przedsięwzięciu i przesłanie do wiadomości Prezesa Urzędu w terminie 14 dni przed rozpoczęciem ćwiczenia,
c)
wprowadzanie do stref lotniska próbek symulujących materiały wybuchowe i inne zabronione substancje,
d)
wprowadzanie przedmiotów zabronionych do przewozu w transporcie lotniczym lub ich imitacji, a w przypadku broni palnej bojowej, materiałów i urządzeń wybuchowych - ich egzemplarzy trwale zabezpieczonych przed użyciem,
e)
symulowanie zachowań naruszających zasady ochrony lotnictwa cywilnego.
2.
Testy ochrony, o których mowa w ust. 1 pkt 2, prowadzi się w sposób zapewniający:
1)
ich zgodność z obowiązującym prawem;
2)
bezpieczeństwo osób postronnych i personelu;
3)
bezpieczeństwo statku powietrznego, obiektów oraz urządzeń należących do testowanego podmiotu;
4)
uniknięcie zakłóceń operacyjnych oraz minimalizację niedogodności dla osób, które nie są poddawane testowaniu;
5)
zachowanie poufności.
3.
Test ochrony przeprowadza się zgodnie z planem testu ochrony, określanym przez Prezesa Urzędu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, a w przypadku lotnisk wojskowych wykorzystywanych przez lotnictwo cywilne - również z Ministrem Obrony Narodowej.
4.
Ćwiczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, przeprowadza się w sposób określony w ust. 2 pkt 1-4, a jeżeli ujawnienie wyników ćwiczenia stanowiłoby zagrożenie dla lotnictwa cywilnego również z uwzględnieniem ust. 2 pkt 5.
5.
Ćwiczenie, którego przebieg ujawnił znaczne uchybienia w systemie bądź procedurach ochrony podmiotu audytowanego, należy powtórzyć w ciągu 6 miesięcy od dnia jego przeprowadzenia.