Kotwice i łańcuchy kotwiczne na polskich morskich statkach handlowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1953.24.97

Akt utracił moc
Wersja od: 30 kwietnia 1953 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŻEGLUGI
z dnia 20 marca 1953 r.
w sprawie kotwic i łańcuchów kotwicznych na polskich morskich statkach handlowych.

Na podstawie art. 4, art. 6 pkt 3 i art. 7 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 listopada 1930 r. o bezpieczeństwie statków morskich (Dz. U. z 1938 r. Nr 46, poz. 376) zarządza się, co następuje:
Kotwice i łańcuchy kotwiczne na polskich morskich statkach handlowych powinny odpowiadać wymaganiom przewidzianym w niniejszym rozporządzeniu.
Kotwice i łańcuchy kotwiczne produkcji krajowej powinny być wykonane zgodnie z normami państwowymi.
1.
Kotwice i łańcuchy kotwiczne powinny posiadać świadectwo próby.
2.
Nie podlegają obowiązkowi określonemu w ust. 1 kotwice o ciężarze poniżej 75 kg oraz łańcuchy kotwiczne o średnicy pręta ogniwa poniżej 6 mm.
1.
Świadectwo próby wystawia upoważniona instytucja klasyfikacyjna po wypróbowaniu, zbadaniu i oznakowaniu kotwicy i łańcucha kotwicznego:
a)
dla statków w żegludze krajowej - według wzorów określonych w załącznikach nr 1 i nr 2,
b)
dla statków w żegludze międzynarodowej - według wzorów określonych w załącznikach nr 3 i nr 4.
2.
Świadectwo próby kotwic i łańcuchów kotwicznych produkcji zagranicznej wystawiają zagraniczne instytucje klasyfikacyjne.
3.
Świadectwa próby kotwic i łańcuchów kotwicznych nieznanego pochodzenia są wydawane według przepisów ust. 1.
Kotwice i łańcuchy kotwiczne znajdujące się w użyciu w dniu wejścia w życie rozporządzenia, lecz nie posiadające świadectwa próby przewidzianego w § 4, powinny być przy pierwszym dorocznym przeglądzie w doku poddane oględzinom zewnętrznym przez upoważnioną instytucję klasyfikacyjną, a w ciągu najbliższej klasyfikacji wypróbowane i zaopatrzone w świadectwa próby, przewidziane w § 4 ust. 1.
1.
Kotwice i łańcuchy kotwiczne powinny być poddawane badaniom okresowym przez instytucje klasyfikacyjne.
2.
Kotwice i łańcuchy kotwiczne podlegają wycofaniu z użycia w razie stwierdzenia, że przepisany ciężar kotwicy lub powierzchnia poprzecznego przekroju pręta ogniwa łańcucha zmniejszyły się o 20%.
Rozporządzenie Ministra Przemysłu i Handlu z dnia 27 marca 1935 r. o wyjęciu niektórych rodzajów statków morskich spod działania ogólnych przepisów o bezpieczeństwie statków (Dz. U. Nr 25, poz. 175) traci moc w sprawach unormowanych niniejszym rozporządzeniem.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

ZAŁĄCZNIK  Nr 4