Konwencja o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych. Strasburg.1988.01.25.
Dz.U.1998.141.913
Akt obowiązującyKONWENCJA
o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych,
sporządzona w Strasburgu dnia 25 stycznia 1988 r.
PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
podaje do powszechnej wiadomości:
W dniu 25 stycznia 1988 r. została sporządzona w Strasburgu Konwencja o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych w następującym brzmieniu:
o wzajemnej pomocy administracyjnej
w sprawach podatkowych
PREAMBUŁA
Państwa członkowskie Rady Europy i Państwa członkowskie Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, sygnatariusze niniejszej konwencji,
uważając, że rozwój międzynarodowego przepływu osób, kapitałów, dóbr i usług, aczkolwiek korzystny sam w sobie, zwiększył możliwości unikania i uchylania się od podatków, a tym samym wymaga zwiększonej współpracy między organami podatkowymi;
witając z zadowoleniem poczynione w ostatnich latach różne dwustronne lub wielostronne wysiłki w kierunku zwalczania unikania i uchylania się od podatków w skali międzynarodowej;
uważając, że skoordynowany wysiłek podejmowany między Państwami jest konieczny w celu zacieśnienia wszelkich form pomocy administracyjnej w zakresie każdego rodzaju podatków, przy jednoczesnym zabezpieczeniu właściwej ochrony praw podatników;
uznając, że międzynarodowa współpraca może odegrać ważną rolę w ułatwianiu właściwego ustalenia zobowiązań podatkowych, przy jednoczesnym zapewnieniu pomocy podatnikowi w zabezpieczeniu jego praw;
uważając, że podstawowe zasady uprawniające każdą osobę do posiadania praw i obowiązków zgodnie z właściwą procedurą prawną powinny być uznane za mające zastosowanie do spraw podatkowych we wszystkich Państwach i że Państwa powinny troszczyć się o słuszne interesy podatników, w tym o właściwą ochronę przed dyskryminacją i podwójnym opodatkowaniem;
w przekonaniu, że Państwa powinny podejmować działania lub dostarczać informacje, mając na uwadze konieczność ochrony poufności informacji i uwzględniając międzynarodowe akty w zakresie ochrony praw osobistych i przepływu danych osobowych;
uważając, że powstało nowe środowisko współpracy i że jest celowe aby wielostronny akt pozwalał jak największej liczbie państw uzyskiwać korzyści z nowego środowiska współpracy i jednocześnie stosować najwyższe międzynarodowe standardy współpracy w dziedzinie podatków;
pragnąc zawrzeć konwencję o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych,
uzgodniły, co następuje: 1
ZAKRES STOSOWANIA KONWENCJI
ZAKRES STOSOWANIA KONWENCJI
Zakres przedmiotowy i podmiotowy konwencji
Podatki, których dotyczy konwencja
OGÓLNE DEFINICJE
OGÓLNE DEFINICJE
Definicje
W odniesieniu do każdej Strony, która złoży w tym celu oświadczenie, użyte wyżej określenia będą rozumiane zgodnie z definicją zawartą w załączniku C.
FORMY POMOCY
FORMY POMOCY
Wymiana informacji
Wymiana informacji
Zasady ogólne
Wymiana informacji na żądanie
Automatyczna wymiana informacji
W odniesieniu do określonych przypadków i zgodnie z procedurą uzgodnioną w drodze wzajemnego porozumienia dwie lub więcej Stron będą dokonywać automatycznej wymiany informacji, o której mowa w artykule 4.
Spontaniczna wymiana informacji
Jednoczesne kontrole podatkowe
Kontrola podatkowa za granicą
Informacje sprzeczne
Jeżeli jedna Strona otrzyma od Strony drugiej informacje o sprawach podatkowych osoby, które okażą się sprzeczne z posiadanymi przez nią informacjami, to poinformuje ona o tym Stronę, która informacji dostarczyła.
Pomoc w egzekucji
Pomoc w egzekucji
Egzekucja roszczeń podatkowych
Środki zabezpieczające
Na wniosek Państwa wnioskującego Państwo proszone podejmie w celu egzekucji kwoty podatku środki zabezpieczające, nawet gdy roszczenie jest kwestionowane lub gdy nie ma jeszcze podstawy do egzekucji.
Dokumenty towarzyszące wnioskowi
Terminy zawite
Pierwszeństwo roszczeń
Egzekucja roszczeń podatkowych, dla których została udzielona pomoc, nie będzie miała w Państwie proszonym pierwszeństwa przed priorytetem specjalnie przyznanym roszczeniom podatkowym tego państwa, nawet gdy zastosowana procedura egzekucyjna jest taka, jaka jest stosowana dla jego własnych roszczeń.
Odroczenie płatności
Państwo proszone może zezwolić na przesunięcie płatności lub na rozłożenie płatności w ratach, jeżeli jego ustawodawstwo lub praktyka administracyjna na to zezwalają w podobnych okolicznościach, lecz uprzednio poinformuje ono o tym Państwo wnioskujące.
Dostarczanie dokumentów
Dostarczanie dokumentów
Dostarczanie dokumentów
POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE WSZELKICH FORM POMOCY
POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE WSZELKICH FORM POMOCY
Informacje przedkładane przez Państwo wnioskujące
Odpowiedź na wniosek o udzielenie pomocy
Ochrona osób i granice obowiązku udzielania pomocy
Tajność informacji
Postępowanie
POSTANOWIENIA SZCZEGÓLNE
POSTANOWIENIA SZCZEGÓLNE
Wprowadzenie w życie konwencji
Języki
Wnioski o udzielenie pomocy i udzielane odpowiedzi będą sporządzane w jednym z oficjalnych języków OECD i Rady Europy lub w każdym innym języku uzgodnionym dwustronnie między zainteresowanymi Umawiającymi się Państwami.
Koszty
Jeżeli zainteresowane Strony nie uzgodnią inaczej:
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Inne międzynarodowe umowy lub uregulowania
Podpisanie i wejście w życie konwencji
Terytorialny zakres stosowania konwencji
Zastrzeżenia
Wypowiedzenie
Depozytariusze i ich funkcje
Na dowód czego niżej podpisani, należycie w tym celu upoważnieni, podpisali niniejszą konwencję.
ZAŁĄCZNIKI*)
ZAŁĄCZNIK A
Podatki, do których ma zastosowanie konwencja
Podatki, do których ma zastosowanie konwencja
ZAŁĄCZNIK B
Właściwe organy
Właściwe organy
ZAŁĄCZNIK C
Definicja słowa "obywatel" w rozumieniu konwencji (artykuł 3 ustęp 1 pkt e) konwencji)
Definicja słowa "obywatel" w rozumieniu konwencji (artykuł 3 ustęp 1 pkt e) konwencji)
Oświadczenia i zastrzeżenia państw obejmujące treść załączników A, B i C zawiera oświadczenie rządowe (Dz. U. z 1998 r. Nr 141, poz. 914).
Po zapoznaniu się z powyższą konwencją, w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej oświadczam, że:
- konwencja została uznana za słuszną;
- konwencja jest przyjęta, ratyfikowana oraz potwierdzona z zastrzeżeniami złożonymi na podstawie artykułu 30 ust. 1 pkt a), b) i d) powyższej konwencji i będzie niezmiennie zachowywana.
Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej Polskiej.
Dano w Warszawie dnia 19 maja 1997 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (3)
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (3)
- W jaki sposób można wyegzekwować nienależnie pobrane świadczenia przez Ukrainkę, która wyjechała?
- Czy istnieje możliwość przeprowadzenia postępowania egzekucyjnego wobec obywatela Ukrainy zamieszkałego w Ukrainie?
- Czy od usług wykonywanych na rzecz kolumbijskiego kontrahenta należy płacić zaliczki na podatek dochodowy?
Akty prawne liczba obiektów na liście: (4)
Akty zmieniające liczba obiektów na liście: (1)
Akty wprowadzające liczba obiektów na liście: (3)
- Zmiana zakresu obowiązywania poprzez wycofanie zastrzeżenia zgłoszonego przez Rzeczpospolitą Polską na podstawie art. 30 ust. 1 pkt d Konwencji o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, sporządzonej w Strasburgu dnia 25 stycznia 1988 r.
- Zmiana zakresu obowiązywania poprzez wycofanie zastrzeżenia zgłoszonego przez Rzeczpospolitą Polską na podstawie art. 30 ust. 1 pkt b Konwencji o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, sporządzonej w Strasburgu dnia 25 stycznia 1988 r.
- Ratyfikacja przez Rzeczpospolitą Polską Konwencji o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, sporządzonej w Strasburgu dnia 25 stycznia 1988 r.
Orzeczenia i pisma urzędowe liczba obiektów na liście: (57)
Orzeczenia sądów liczba obiektów na liście: (55)
Pisma urzędowe liczba obiektów na liście: (2)
- 0114-KDIP2-1.4010.22.2020.2.JC, Odliczenie podatku u źródła pobranego w Federacyjnej Republice Brazylii. - Pismo wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
- 0111-KDIB1-2.4010.268.2018.1.AK, Odliczenie podatku zapłaconego w Brazylii. - Pismo wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej