Konwencja o wczesnym powiadamianiu o awarii jądrowej. Wiedeń.1986.09.26.
Dz.U.1988.31.216
Akt obowiązującyKONWENCJA
o wczesnym powiadamianiu o awarii jądrowej,
sporządzona w Wiedniu dnia 26 września 1986 r.
RADA PAŃSTWA
POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
podaje do powszechnej wiadomości:
W dniu 26 września 1986 r. została sporządzona w Wiedniu Konwencja o wczesnym powiadamianiu o awarii jądrowej.
Po zaznajomieniu się z powyższą konwencją Rada Państwa uznała ją i uznaje za słuszną z zastrzeżeniem, że Polska Rzeczpospolita Ludowa nie uważa się za związaną postanowieniami art. 11 ust. 2 tej konwencji; oświadcza, że wymieniona konwencja jest przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona, oraz przyrzeka, że będzie niezmiennie zachowywana.
Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
Dano w Warszawie dnia 22 stycznia 1988 r.
(Tekst konwencji stanowi załącznik do niniejszego numeru)
ZAŁĄCZNIK
KONWENCJA
o wczesnym powiadamianiu o awarii jądrowej,
KONWENCJA
o wczesnym powiadamianiu o awarii jądrowej,
Państwa Strony niniejszej konwencji,
świadome, że działalność jądrowa jest prowadzona w wielu państwach,
stwierdzając, że dla zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa działalności jądrowej były i są podejmowane wszechstronne środki mające na celu zapobieganie awariom jądrowym i minimalizowanie skutków jakiejkolwiek tego rodzaju awarii, w razie jej powstania,
dążąc do dalszego umocnienia współpracy międzynarodowej w dziedzinie bezpiecznego rozwoju i wykorzystywania energii jądrowej,
przekonane o konieczności jak najwcześniejszego przekazywania przez państwa stosownej informacji o awariach jądrowych dla zminimalizowania ponadgranicznych skutków radiologicznych,
odnotowując pożyteczność dwustronnych i wielostronnych porozumień o wymianie informacji w tym zakresie,
uzgodniły, co następuje:
Zakres stosowania
a) wszystkie reaktory jądrowe niezależnie od ich lokalizacji,
b) wszelkie obiekty jądrowe cyklu paliwowego
c) wszelkie obiekty służące do zagospodarowania odpadów promieniotwórczych,
d) przewożenie i magazynowanie paliw jądrowych i odpadów promieniotwórczych,
e) produkcja, stosowani, przechowywanie, trwałe składowanie i transport radioizotopów na potrzeby rolnictwa, przemysłu, służby zdrowia i dla prowadzenia badań naukowych w tych dziedzinach, oraz
f) stosowanie radioizotopów do zasilania w energię obiektów kosmicznych.
Powiadamianie i informacja
W razie awarii określonej w artykule 1 (zwanej dalej "awarią jądrową"), Państwo Strona, o którym mowa w tym samym artykule, będzie:
a) niezwłocznie powiadamiać, bezpośrednio lub za pośrednictwem Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej (zwanej dalej "Agencją"), te państwa, które są lub mogą być fizycznie poddane działaniu, o jakim mowa w artykule 1, oraz Agencję o awarii jądrowej, jej charakterze, czasie, w którym nastąpiła, i dokładnym miejscu, jeśli to istotne, oraz
b) natychmiast dostarczać państwom, o których mowa pod lit. a), bezpośrednio lub za pośrednictwem Agencji oraz samej Agencji, taką posiadaną informację, która jest niezbędna do zminimalizowania skutków radiologicznych w tych państwach, jak to wymieniono w artykule 5.
Inne awarie jądrowe
Mając na względzie zminimalizowanie skutków radiologicznych, Państwa Strony mogą powiadamiać o awariach jądrowych innych niż wymienione w artykule 1.
Funkcje Agencji
Agencja będzie:
a) niezwłocznie powiadamiać Państwa Strony, Państwa Członkowskie i inne państwa, które są lub mogą być fizycznie poddane działaniu, o jakim mowa w artykule 1, oraz odpowiednie międzyrządowe organizacje międzynarodowe (zwane dalej "organizacjami międzynarodowymi") o informacjach otrzymanych zgodnie z artykułem 2 lit. a) oraz
b) na życzenie natychmiast przekazywać każdemu Państwu Stronie, Państwom Członkowskim lub odpowiedniej organizacji międzynarodowej informacje otrzymane zgodnie z artykułem 2 lit. b).
Dostarczane informacje
a) czas, dokładne miejsce, jeśli to istotne, oraz charakter awarii jądrowej,
b) urządzenie lub rodzaj działalności,
c) przypuszczalną lub ustaloną przyczynę oraz przewidywany rozwój awarii jądrowej, związanej z uwolnieniem ponadgranicznym substancji promieniotwórczych,
d) ogólną charakterystykę uwolnienia substancji promieniotwórczych, włączając, jeśli jest to praktycznie możliwe i celowe, charakter, przypuszczalną postać fizyczną i chemiczną, a także ilość, skład i efektywną wysokość uwalniania substancji promieniotwórczych,
e) informacje o istniejących i przewidywanych warunkach meteorologicznych i hydrologicznych, niezbędne dla prognozowania uwolnienia ponadgranicznego substancji promieniotwórczych,
f) wyniki pomiarów kontrolnych środowiska, dotyczące uwolnienia ponadgranicznego substancji promieniotwórczych,
g) podjęte lub planowane środki ochrony na zewnątrz obiektu awarii,
h) przewidywane zachowanie się substancji promieniotwórczych w czasie uwalniania.
Konsultacje
Państwo Strona przekazujące informacje zgodnie z artykułem 2 lit. b) odpowie natychmiast, jeśli to praktycznie możliwe, na życzenie udzielenia dalszych informacji lub przeprowadzenia konsultacji, o jakie występuje Państwo Strona poddane działaniu, o którym mowa w artykule 1 ustęp 1, w celu zminimalizowania skutków radiologicznych w tym państwie.
Kompetentne organy i punkty kontaktowe
Pomoc dla Państw Stron
Zgodnie ze swoim statutem oraz na życzenie Państwa Strony, które nie prowadzi działalności jądrowej i graniczy z państwem realizującym aktywny program jądrowy, lecz nie będącym stroną, Agencja będzie prowadziła badania na temat celowości utworzenia odpowiedniego systemu kontroli poziomu promieniowania w celu ułatwienia osiągnięcia celów niniejszej konwencji.
Porozumienia dwustronne i wielostronne
Mając na względzie korzyści Państwa Strony mogą rozważyć celowość zawarcia dwustronnych lub wielostronnych porozumień dotyczących przedmiotu niniejszej konwencji.
Stosunek do innych porozumień międzynarodowych
Niniejsza konwencja nie narusza wzajemnych praw i zobowiązań Państw Stron, wynikających z istniejących porozumień międzynarodowych, obejmujących zagadnienia uregulowane niniejszą konwencją, lub mogących wynikać z przyszłych porozumień międzynarodowych, zawartych zgodnie z przedmiotem i celem niniejszej konwencji.
Rozstrzyganie sporów
Wejście w życie
b) W sprawach należących do ich kompetencji takie organizacje będą w imieniu własnym stosowały prawa i wypełniały obowiązki, jakie niniejsza konwencja przewiduje dla Państw Stron.
c) Składając swój dokument przystąpienia, taka organizacja złoży depozytariuszowi oświadczenie określające zakres jej kompetencji w odniesieniu do spraw objętych niniejszą konwencją.
d) Organizacji takiej nie będą przysługiwały żadne dodatkowe głosy poza tymi, które przysługują państwom będącym jej członkami.
Stosowanie prowizoryczne
Przy podpisywaniu lub w dowolnym późniejszym terminie państwo może oświadczyć, że będzie ją stosować prowizorycznie, zanim niniejsza konwencja wejdzie w stosunku do niego w życie.
Poprawki
Wypowiedzenie
Depozytariusz
a) każdym podpisaniu niniejszej konwencji lub protokołu poprawek,
b) każdym złożeniu dokumentów ratyfikacyjnych, przyjęcia lub zatwierdzenia albo przystąpienia, dotyczących niniejszej konwencji lub protokołu poprawek,
c) każdym oświadczeniu lub wycofaniu takiego oświadczenia zgodnie z artykułem 11,
d) każdym oświadczeniu o prowizorycznym stosowaniu niniejszej konwencji, zgodnie z artykułem 13,
e) wejściu w życie niniejszej konwencji lub każdej poprawki do niej oraz
f) każdym wypowiedzeniu notyfikowanym zgodnie z artykułem 15.
Teksty oryginalne i poświadczone kopie
Oryginał niniejszej konwencji, której teksty w językach angielskim, arabskim, chińskim, francuskim, hiszpańskim i rosyjskim mają jednakową moc, zostanie złożony u Dyrektora Generalnego Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej, który prześle jego poświadczone kopie Państwom Stronom i wszystkim innym państwom.
Na dowód czego niżej podpisani, odpowiednio upoważnieni, złożyli podpisy na niniejszej konwencji, otwartej do podpisu zgodnie z artykułem 12 ustęp 1.
Przyjęto przez Konferencję Generalną Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej podczas sesji specjalnej w Wiedniu dnia 26 września roku tysiąc dziewięćset osiemdziesiątego szóstego.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Akty prawne liczba obiektów na liście: (3)
Akty wprowadzające liczba obiektów na liście: (3)
- Wycofanie przez Rzeczpospolitą Polską zastrzeżeń dotyczących wyłączenia obowiązkowej jurysdykcji Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości oraz obowiązkowego arbitrażu, które Polska złożyła przy ratyfikacji lub przystąpieniu do niektórych umów międzynarodowych.
- Akt wycofania przez Rzeczpospolitą Polską zastrzeżeń dotyczących wyłączenia obowiązkowej jurysdykcji Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości oraz obowiązkowego arbitrażu, które Polska złożyła przy ratyfikacji lub przystąpieniu do niektórych umów międzynarodowych.
- Ratyfikacja przez Polską Rzeczpospolitą Ludową Konwencji o wczesnym powiadamianiu o awarii jądrowej, sporządzonej w Wiedniu dnia 26 września 1986 r.