Konwencja o Statucie Szkół Europejskich. Luksemburg.1994.06.21.
Dz.U.2005.3.10
Akt obowiązującyKONWENCJA O STATUCIE SZKÓŁ EUROPEJSKICH,
sporządzona w Luksemburgu dnia 21 czerwca 1994 r.
PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
podaje do powszechnej wiadomości:
W dniu 21 czerwca 1994 r. została sporządzona w Luksemburgu Konwencja o Statucie Szkół Europejskich, w następującym brzmieniu:
Przekład
KONWENCJA O STATUCIE SZKÓŁ EUROPEJSKICH
Preambuła
Wysokie Umawiające się Strony, członkowie Wspólnot Europejskich oraz Wspólnoty Europejskie, zwane dalej "Umawiającymi się Stronami";
uznając, że placówki zwane "Szkołami Europejskimi" były tworzone począwszy od 1957 r. celem wspólnego kształcenia dzieci pracowników Wspólnot Europejskich oraz zapewnienia dobrego funkcjonowania instytucji europejskich;
uznając, że troską Wspólnot Europejskich jest zapewnienie wspólnego kształcenia tych dzieci i że w tym celu przekazują one wkład finansowy do budżetu Szkół Europejskich;
uznając, że system Szkół Europejskich jest systemem sui generis; że system ten stanowi formę współpracy między Państwami Członkowskimi oraz Państwami Członkowskimi i Wspólnotami Europejskimi, w pełni respektując odpowiedzialność Państw Członkowskich za treści kształcenia i organizację ich własnego systemu edukacji, a także ich różnorodność kulturową i językową;
uznając, że:
- należy dokonać konsolidacji Statutu Szkoły Europejskiej, przyjętego w 1957 r., celem uwzględnienia wszystkich związanych z nim dokumentów przyjętych przez Umawiające się Strony;
- należy dokonać jego przyjęcia, uwzględniając ewolucję Wspólnot Europejskich;
- należy zmodyfikować sposób podejmowania decyzji przez organy Szkół;
- należy uwzględnić doświadczenia wynikające z prowadzenia Szkół;
- należy zapewnić stosowną ochronę prawną nauczycielom i innym osobom wymienionym w Statucie przeciw działaniom Rady Zarządzającej lub Rad Administracyjnych; utworzyć w tym celu Izbę Odwoławczą i wyposażyć ją w ściśle określone kompetencje;
- kompetencje Izby Odwoławczej nie mogą naruszać uprawnień narodowych organów wymiaru sprawiedliwości w zakresie odpowiedzialności cywilnej i karnej;
uznając, że Szkoła w Monachium została otwarta na podstawie Protokołu dodatkowego z dnia 15 grudnia 1975 r. celem wspólnego kształcenia dzieci pracowników Europejskiej Organizacji Patentowej,
uzgodniły, co następuje:
Szkoły Europejskie
Szkoły Europejskie
Niniejsza Konwencja określa Statut Szkół Europejskich (zwanych dalej "Szkołami").
Misją Szkół jest wspólne kształcenie dzieci personelu Wspólnot Europejskich. Poza dziećmi korzystającymi z porozumień, o których mowa w artykułach 28 i 29, inne dzieci mogą korzystać z nauczania w Szkołach w ramach limitów ustalanych przez Radę Zarządzającą.
Szkoły zostały wymienione w Załączniku nr I, który może być zmieniany przez Radę Zarządzającą, w myśl artykułów 2, 28 i 31.
Potrzeby w zakresie kształcenia technicznego są, w miarę możliwości, uwzględniane przez Szkołę we współpracy z systemem edukacji kraju przyjmującego.
(b) Wszelkie propozycje zmian dotyczące statusu nauczycieli wymagają jednomyślnego głosowania przez Radę Zarządzającą.
System kształcenia w Szkołach oparty jest na następujących zasadach:
Posiadacze matury europejskiej uzyskanej w Szkole:
(a) korzystają w swoim państwie pochodzenia ze wszystkich korzyści związanych z posiadaniem dyplomu lub świadectwa wydanego na zakończenie kształcenia średniego w tym kraju;
(b) mogą zwracać się o przyjęcie na każdy uniwersytet działający na terytorium każdego Państwa Członkowskiego, korzystając z takich samych praw jak osoby pochodzące z tego państwa i posiadające równoważne dokumenty.
Dla celów niniejszej Konwencji termin "uniwersytet" oznacza:
(a) uniwersytety;
(b) instytucje uznawane przez Państwo Członkowskie, na terenie którego się znajdują, za posiadające charakter uniwersytecki.
Każda Szkoła posiada osobowość prawną konieczną do realizowania jej misji tak jak określono w artykule 1. W tym celu posiada ona autonomię w zarządzaniu funduszami zapisanymi w dotyczącej jej sekcji budżetowej, na warunkach ustalonych w Regulaminie Finansowym, o którym mowa w artykule 13 ustęp 1. Może być stroną w procedurach prawnych. Może w szczególności nabywać i zbywać dobra nieruchome i ruchome.
W zakresie swoich praw i obowiązków Szkoła traktowana jest w każdym Państwie Członkowskim, z zastrzeżeniem szczególnych postanowień niniejszej Konwencji, jak placówka szkolna, do której ma zastosowanie prawo publiczne.
Organy Szkół
Organy Szkół
Wspólnymi organami wszystkich Szkół są:
Każda Szkoła jest administrowana przez Radę Administracyjną i zarządzana przez dyrektora.
Rada Zarządzająca
Rada Zarządzająca
(a) przedstawiciela lub przedstawicieli szczebla ministerialnego każdego z Państw Członkowskich Wspólnot Europejskich, upoważnionego(nych) do wypowiadania się w imieniu rządu tego Państwa, w rozumieniu, że każde Państwo dysponuje tylko jednym głosem;
(b) członka Komisji Wspólnot Europejskich;
(c) przedstawiciela wyznaczonego przez Radę Pracowniczą (członka kadry pedagogicznej) zgodnie z artykułem 22;
(d) przedstawiciela rodziców uczniów wskazanego przez Stowarzyszenia Rodziców zgodnie z artykułem 23.
(a) przyjęcie decyzji naruszającej szczególne interesy jednego z Państw Członkowskich, w tym znacząca rozbudowa lub zamknięcie Szkoły znajdującej się na jego terytorium, wymaga głosu "za" przedstawiciela tego Państwa Członkowskiego;
(b) zamknięcie Szkoły wymaga głosu "za" członka Komisji;
(c) przedstawiciel organizacji prawa publicznego, który uzyskał miejsce i prawo głosu w Radzie Zarządzającej, w myśl porozumienia zawartego w oparciu o artykuł 28, bierze udział w głosowaniu dotyczącym wszystkich kwestii związanych ze Szkołą będącą przedmiotem tego porozumienia;
(d) prawo głosu przedstawiciela Rady Pracowniczej, wymienionego w artykule 8 ustęp 1 litera c, oraz przedstawiciela rodziców, wymienionego w artykule 8 ustęp 1 litera d, ograniczone jest do podejmowania decyzji dotyczących spraw kształcenia, o których mowa w artykule 11, z wyłączeniem decyzji dotyczących zmian w Porozumieniu o europejskiej maturze oraz decyzji pociągających za sobą skutki finansowe lub budżetowe.
Rada Zarządzająca czuwa nad stosowaniem niniejszej Konwencji; w tym celu dysponuje niezbędną mocą decyzyjną w zakresie kształcenia, spraw budżetowych i administracyjnych, a także w zakresie negocjacji porozumień wymienionych w artykułach od 28 do 30. Rada może tworzyć komisje, którym zleca przygotowanie swoich decyzji.
Rada Zarządzająca ustala Regulamin Ogólny Szkół.
Co roku Rada Zarządzająca sporządza, na podstawie projektu przygotowanego przez Sekretarza Generalnego, sprawozdanie dotyczące funkcjonowania Szkół i przekazuje go Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
W zakresie spraw pedagogicznych Rada Zarządzająca określa kierunki kształcenia i decyduje o ich organizacji. W szczególności, w oparciu o opinię właściwej Rady Wizytatorów:
W sprawach administracyjnych Rada Zarządzająca:
(b) co roku określa, na podstawie propozycji Sekretarza Generalnego, potrzeby w zakresie personelu administracyjnego i pomocniczego;
(a) określa Regulamin Finansowy, w szczególności wskazując sposoby przygotowania i wykonania budżetu Szkół;
(b) określa budżet Szkół na każdy rok, zgodnie z ustępem 4;
(c) zatwierdza roczny plan wpływów i wydatków i przekazuje go właściwym władzom Wspólnot Europejskich.
Władze budżetowe Wspólnot Europejskich określają wysokość wkładu finansowego Wspólnot w ramach swojej procedury budżetowej.
Sekretarz Generalny reprezentuje Radę Zarządzającą i kieruje Sekretariatem zgodnie z Regulaminem Służbowym Sekretarza Generalnego, o którym mowa w artykule 12 ustęp 1. Reprezentuje on Szkoły w procedurach prawnych. Jest odpowiedzialny przed Radą Zarządzającą.
Rady Wizytatorów
Rady Wizytatorów
Dla potrzeb Szkół tworzy się dwie Rady Wizytatorów: jedną dla przedszkola i szkoły podstawowej, drugą dla szkoły średniej.
Każde z Państw Członkowskich, będących Umawiającą się Stroną, jest reprezentowane w każdej Radzie przez jednego wizytatora. Powoływany jest on przez Radę Zarządzającą na wniosek zainteresowanej Strony.
Radom Wizytatorów przewodniczą zasiadający w nich reprezentanci tego Państwa Członkowskiego, które przewodniczy Radzie Zarządzającej.
Zadaniem Rad Wizytatorów jest nadzór nad jakością kształcenia prowadzonego w Szkołach i przeprowadzanie w tym celu niezbędnych wizytacji.
Przedkładają one Radzie Zarządzającej opinie i propozycje przewidziane odpowiednio w artykułach 11 i 12, a także ewentualnie propozycje dotyczące zmian w programach nauczania oraz w organizacji toku nauczania.
Zadaniem wizytatorów jest:
Uwzględniając potrzeby określone przez Radę Zarządzającą, każde Państwo Członkowskie zapewnia wizytatorom niezbędne warunki umożliwiające pełną realizację ich misji w Szkołach.
Rada Administracyjna
Rada Administracyjna
W skład Rady Administracyjnej, o której mowa w artykule 7, wchodzi 8 członków, z zastrzeżeniem artykułów 28 i 29:
Przedstawiciel Państwa Członkowskiego, na terenie którego znajduje się Szkoła, może uczestniczyć w zebraniach Rady Administracyjnej jako obserwator.
Dwaj przedstawiciele uczniów zapraszani są do udziału w charakterze obserwatorów na zebrania Rady Administracyjnej swojej Szkoły w punktach, które ich dotyczą.
Rada Administracyjna:
Tryb zwoływania posiedzeń oraz podejmowania decyzji Rad Administracyjnych określa Regulamin Ogólny Szkół, o którym mowa w artykule 10.
Dyrektor
Dyrektor
Dyrektor sprawuje swoje funkcje w ramach postanowień Regulaminu Ogólnego, o którym mowa w artykule 10. Podlega mu personel zatrudniony w Szkole zgodnie z procedurami określonymi w artykule 12 ustęp 4 litery a i b.
Powinien on posiadać kompetencje i kwalifikacje wymagane we własnym kraju do kierowania placówką oświatową wydającą świadectwo ukończenia uprawniające do wstępu na uniwersytet. Jest odpowiedzialny przed Radą Zarządzającą.
Reprezentacja personelu
Reprezentacja personelu
Powołuje się Radę Pracowniczą złożoną z wybranych przedstawicieli kadry pedagogicznej oraz personelu administracyjnego i pomocniczego każdej Szkoły.
Rada wnosi wkład w dobre funkcjonowanie Szkół, umożliwiając ujawnianie i wyrażanie opinii personelu.
Tryb wyboru i funkcjonowania Rady Pracowniczej jest określony w Regulaminach Służbowych kadry pedagogicznej oraz personelu administracyjnego i pomocniczego, o których mowa w artykule 12 ustęp 1.
Rada Pracownicza wybiera co roku członka i jego zastępcę wyłonionych spośród kadry pedagogicznej jako reprezentantów personelu w Radzie Zarządzającej.
Stowarzyszenie Rodziców
Stowarzyszenie Rodziców
W celu zapewnienia wzajemnych kontaktów między rodzicami uczniów i władzami Szkół Rada Zarządzająca uznaje dla każdej Szkoły jedno reprezentatywne stowarzyszenie rodziców.
Uznane w ten sposób stowarzyszenie co roku wyznacza dwóch przedstawicieli do Rady Administracyjnej danej Szkoły.
Stowarzyszenia Rodziców ze Szkół wyznaczają co roku ze swojego składu członka i jego zastępcę do Rady Zarządzającej.
Budżet
Budżet
Budżet Szkół jest zasilany przez:
Tryb przekazywania wkładu Wspólnot Europejskich jest przedmiotem specjalnego porozumienia między Radą Zarządzającą i Komisją.
Sprawy sporne
Sprawy sporne
Jedynie Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich jest kompetentny w rozstrzyganiu pomiędzy Umawiającymi się Stronami sporów dotyczących interpretacji i stosowania niniejszej Konwencji, które nie mogły zostać rozstrzygnięte przez Radę Zarządzającą.
Warunki i tryb stosowania powyższych procedur są określone, w zależności od przypadku, w Regulaminie Służbowym kadry pedagogicznej lub w przepisach, dotyczących warunków zatrudnienia nauczycieli w niepełnym wymiarze, bądź w Regulaminie Ogólnym Szkół.
Na członków Izby Odwoławczej mogą być mianowane wyłącznie osoby znajdujące się na liście ustanowionej w tym celu przez Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich.
Statut Izby Odwoławczej określa liczbę jej członków, procedurę ich nominacji przez Radę Zarządzającą, długość trwania ich mandatu oraz stosowane w ich przypadku zasady wynagradzania. Statut określa sposób funkcjonowania Izby.
Regulamin wymaga jednomyślnego zatwierdzenia przez Radę Zarządzającą.
Postanowienia szczególne
Postanowienia szczególne
Rada Zarządzająca, działając jednomyślnie, może zawierać porozumienia o uczestnictwie dotyczące istniejącej Szkoły lub placówki, tworzonej zgodnie z artykułem 2, ze wszystkimi organizacjami prawa publicznego, które ze względu na swoje umiejscowienie są zainteresowane funkcjonowaniem tych Szkół. Organizacje te, poprzez zawarcie porozumienia, mogą otrzymać miejsce i jeden głos w Radzie Zarządzającej we wszystkich kwestiach dotyczących danej Szkoły, jeśli ich wkład finansowy pokrywa znaczną część budżetu tej Szkoły. Mogą one również uzyskać miejsce i jeden głos w Radzie Administracyjnej danej Szkoły.
Rada Zarządzająca, działając jednomyślnie, może również negocjować porozumienia inne niż o uczestnictwie z organizacjami lub instytucjami prawa publicznego bądź prywatnego, zainteresowanymi funkcjonowaniem jednej ze Szkół.
Rada Zarządzająca może im przyznać miejsce i jeden głos w Radzie Administracyjnej danej Szkoły.
Rada Zarządzająca może także negocjować z rządem państwa, w którym mieści się siedziba Szkoły, każde inne dodatkowe porozumienie, zapewniające Szkole jak najlepsze warunki funkcjonowania.
Wniosek o przystąpienie do niniejszej Konwencji ze strony każdego Państwa, które zostaje członkiem Wspólnoty, jest kierowany na piśmie do Rządu Luksemburga, który informuje o tym wszystkie pozostałe Umawiające się Strony.
Przystąpienie będzie skuteczne dnia 1 września następującego po dniu złożenia dokumentów przystąpienia do Rządu Luksemburga.
Począwszy od tej daty modyfikowany jest odpowiednio skład organów Szkół.
Niniejsza Konwencja podlega ratyfikacji przez Państwa Członkowskie jako Umawiające się Strony zgodnie z ich odpowiednimi przepisami konstytucyjnymi. W odniesieniu do Wspólnot Europejskich Konwencja jest zawierana zgodnie z powołującymi je Traktatami. Dokumenty ratyfikacyjne i akty notyfikacji zawarcia niniejszej Konwencji są przechowywane przez Rząd Luksemburga, depozytariusza Statutu Szkół Europejskich. Rząd ten notyfikuje fakt złożenia powyższych dokumentów wszystkim pozostałym Umawiającym się Stronom.
Niniejsza Konwencja wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po złożeniu wszystkich dokumentów ratyfikacyjnych przez Państwa Członkowskie oraz aktów notyfikujących zawarcie Konwencji przez Wspólnoty Europejskie.
Niniejsza Konwencja, sporządzona w jednym egzemplarzu, w językach duńskim, niderlandzkim, angielskim, francuskim, niemieckim, greckim, włoskim, portugalskim i hiszpańskim, przy czym wszystkie dziewięć tekstów posiada jednakową moc, będzie złożona w archiwach Rządu Luksemburga, który przekaże kopie potwierdzone jako zgodne z oryginałem każdej z pozostałych Umawiających się Stron.
Niniejsza Konwencja uchyla i zastępuje Statut z dnia 12 kwietnia 1957 r. oraz Protokół do niego z dnia 13 kwietnia 1962 r.
Jeśli niniejsza Konwencja nie stanowi inaczej, Porozumienie o maturze europejskiej pozostaje w mocy.
Niniejsza Konwencja nie narusza Protokołu dodatkowego dotyczącego Szkoły w Monachium, sporządzonego w oparciu o Protokół z dnia 13 kwietnia 1962 r. i podpisanego w Luksemburgu dnia 15 grudnia 1975 r.
Odniesienia w dokumentach dotyczących Szkół wcześniejsze od daty niniejszej Konwencji powinny być rozumiane jako odsyłające do odpowiadających im artykułów niniejszej Konwencji.
SPORZĄDZONO w Luksemburgu, dnia dwudziestego pierwszego czerwca tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiątego czwartego roku.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr I
Szkoły Europejskie, do których odnosi się Statut:
Szkoły Europejskie, do których odnosi się Statut:
Szkoła Europejska BRUKSELA I
Szkoła Europejska BRUKSELA II
Szkoła Europejska BRUKSELA III(*)
Szkoła Europejska w CULHAM
Szkoła Europejska w KARLSRUHE
Szkoła Europejska w LUKSEMBURGU
Szkoła Europejska w MOL
Szkoła Europejska w MONACHIUM
Szkoła Europejska w VARESE
______
(*) Rada Zarządzająca zdecydowała o utworzeniu tej Szkoły podczas spotkania w dniach 27-29 października 1992 r.
ZAŁĄCZNIK Nr II
Języki, w których prowadzone jest nauczanie w podstawowym zakresie:
Języki, w których prowadzone jest nauczanie w podstawowym zakresie:
Język niderlandzki
Język angielski
Język francuski
Język niemiecki
Język grecki
Język włoski
Język portugalski
Język hiszpański
Po zaznajomieniu się z powyższą Konwencją, w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej oświadczam, że:
- została ona uznana za słuszną zarówno w całości, jak i każde z postanowień w niej zawartych,
- Rzeczpospolita Polska postanawia przystąpić do tej Konwencji,
- postanowienia Konwencji są przyjęte, potwierdzone i będą niezmiennie zachowywane.
Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej Polskiej.
Dano w Warszawie dnia 31 sierpnia 2004 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (3)
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (3)
- Czy dzieci do 18 roku życia - obywatele państw europejskich mogą skorzystać ze zwolnienia na podstawie dokumentu potwierdzającego wiek?
- Czy 17-letni uczeń z Ukrainy, który ukończył tam 11 klas, może podjąć studia wyższe?
- Czy okres nauki za granicą należy uwzględnić przy ustalaniu stażu urlopowego pracownika?