Art. 11. - Konwencja Międzynarodowa o przewozie towarów kolejami żelaznemi. Berno.1924.10.23.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1928.73.667

Akt utracił moc
Wersja od: 1 maja 1935 r.
Artykuł 11.

Terminy dostawy.

§  1.
Terminy dostawy nie mogą przekraczać następujących norm maksymalnych:
a)
dla przesyłek pośpiesznych:

1. termin odprawy1 doba;

2. termin przewozi za każde rozpoczęte 250 kilometrów odległości

taryfowej1 doba;

b)
dla przesyłek zwyczajnych:

1. termin odprawy2 doby;

2. termin przewozu, za każde rozpoczęte 250 kilometrów odległości

 taryfowej 2 doby.

§  2.
Jeżeli przewóz odbywa się kilkoma kolejami połączonemi ze sobą szynami, termin przewozu oblicza się według taryfowej odległości od stacji nadania do stacji przeznaczenia; termin odprawy liczy się tylko raz jeden, bez względu na ilość kolei żelaznych, uczestniczących w przewozie.
§  3.
Ustawy i regulaminy każdego Państwa określają, w jakiej mierze koleje żelazne, podlegające władzy danego Państwa, mogą ustalać terminy dodatkowe w wypadkach następujących:
a)
dla przewozów dokonywanych częściowo:

bądź morzem, bądź wewnętrznemi drogami wodnemi: promem lub statkiem,

bądź po drodze kołowej bez kolei żelaznej,

bądź po niektórych łącznicach pomiędzy dwiema linjami tej samej sieci lub różnych sieci,

bądź koleją żelazną podrzędnego znaczenia,

bądź po linji o odmiennej szerokości toru niż normalna;

b)
w razie niezwykłych okoliczności powodujących:

bądź to nadmierny wzrost przewozów,

bądź to niezwykłe trudności ruchu.

Terminy dodatkowe muszą być w każdym wypadku ustalone w całych dobach.

§  4.
Terminy dodatkowe, uzasadnione okolicznościami wymienionemi pod literą a) powyższego § 3, winny być zamieszczone w taryfach.

Terminy dodatkowe, przewidziane pod literą b) § 3, muszą być ogłoszone i nie mogą obowiązywać przed ich ogłoszeniem.

§  5.
Termin dostawy rozpoczyna się o północy, następującej po przyjęciu przesyłki do przewozu w sposób, przewidziany w artykule 8, § 1.
§  6.
Termin dostawy jest zachowany, jeżeli przesyłkę wydano przed jego upływem lub o jej przybyciu doniesiono bądź to odbiorcy, bądź to osobie, uprawnionej do jej odbioru, stosownie do regulaminów kolei odbiorczej. Ustawy i regulaminy każdego Państwa określają, w jaki sposób stwierdza się doręczenie pisemnego zawiadomienia.

Dla przesyłek, których kolej żelazna nie dostarcza do mieszkania odbiorcy i co do których zawiadomienie o przybyciu nie jest wymagane, termin dostawy jest zachowany, jeżeli przed jego upływem przesyłka znajduje się na stacji przeznaczenia do dyspozycji odbiorcy.

§  7.
Bieg terminu dostawy wstrzymuje się na cały czas zatrzymania z powodu załatwiania formalności celnych, akcyzowych, skarbowych, policyjnych oraz innych władz administracyjnych, tudzież na czas każdej przerwy w przewozie, powodującej czasowe wstrzymanie wysłania lub dalszego przewozu przesyłki, o ile przerwa powstała nie z winy kolei żelaznej. Bieg terminu dostawy wstrzymuje się również na czas wykonywania czynności przewidzianych w §§ 2 i 3 artykułu 7, jako też na czas zatrzymania, spowodowanego zmianą umowy o przewóz, na skutek zarządzenia nadawcy z mocy artykułu 21.

Nadto, przy przewozie zwierząt żywych, bieg terminu dostawy wstrzymuje się na czas:

a)
zatrzymania tych zwierząt na stacjach pojenia;
b)
zatrzymania wskutek zarządzenia policyjnego;
c)
badania weterynaryjnego.
§  8.
Dla przesyłek zwyczajnych bieg terminu dostawy wstrzymuje się w niedziele i ustawowe dni Świąteczne.

Dla przesyłek pośpiesznych, jeżeli dzień następujący po dniu przyjęcia przesyłki do przewozu przypada w niedzielę lub święto ustawowe, bieg terminu dostawy zaczyna się o dobę później. Również, kiedy ostatni dzień terminu dostawy przypada na niedzielę lub święto ustawowe, termin dostawy upływa dopiero dnia następnego. Postanowień tych nie stosuje się jednak do przesyłek pośpiesznych, dla których w kraju wysłania lub przeznaczenia stacje są otwarte w niedziele i święta.

§  9.
Jeżeli na mocy ustaw lub regulaminów pewnego Państwa przewóz przesyłek pośpiesznych w niedziele i pewne święta ustawowe jest wstrzymany całkowicie lub częściowo, w takim razie terminy dostawy odpowiednio się przedłużają.
§  10.
Jeżeli ustawy i regulaminy jednego z Państw pozwalają na ustanowienie taryf specjalnych, lub wyjątkowych, ze zniżonemi opłatami i przedłużonemi terminami dostawy, koleje żelazne tego Państwa mogą stosować te taryfy z terminami przedłużonemi również w komunikacji międzynarodowej.