Rozdział 3 - Tranzyt wojskowy. - Konwencja między Polską i Wolnem Miastem Gdańskiem a Niemcami w sprawie wolności tranzytu pomiędzy Prusami Wschodniemi a resztą Niemiec. Paryż.1921.04.21.
Dz.U.1922.61.549
Akt utracił mocROZDZIAŁ III.
Tranzyt wojskowy.
Tranzyt wojskowy.
Przewóz tranzytem wojskowych niemieckich oraz niemieckiego mienia wojskowego odbywać się będzie według przepisów następujących:
Korzystanie z innych pociągów osobom tym jest wzbronione.
kursować może w obu kierunkach jeden pociąg wojskowy na tydzień. Wojskowi w ubraniu cywilnem będą mogli korzystać z tych pociągów.
Broń i amunicja nie mogą być naogół przewożone tym pociągiem. Niemniej jednak wojskowi, korzystający z tego pociągu, będą mieli prawo zabierania ze sobą do pociągu broni białej, karabinów, pistoletów, rewolwerów, z amunicją podręczną w ilości, przez regulamin przepisanej.
Władze niemieckie obowiązane będą zawiadamiać władze polskie o wyjeździe takiego pociągu przynajmniej na 24 godziny przed jego uruchomieniem.
Wagony, przeznaczone dla podróżnych wojskowych, będą łączone w grupę i będą eskortowane przez funkcjonarjuszów celnych w myśl art. 82.
W razie przerwy ruchu, lub powstania trudności na tej linji, transporty wykonywane będą na linji, jaka ustalona będzie przez zainteresowane władze kolejowe.
W pociągach mieszanych, przewidzianych przez § 4 (dla wojskowych i dla mienia wojskowego), ładunek jednego wagonu towarowego będzie uważany, przy zastosowaniu ustępu poprzedniego, za równoważny 16 podróżnym.
Jednakże w celu ułatwienia Niemcom uruchomienia pociągów, przewidzianych przez § 4, w wypadku, gdyby ilość wojskowych i ładunek mienia wojskowego, które mają być przewiezione temi pociągami, były mniejsze od ilości wyżej wymienionej, Niemcy będą mogły w drodze wyjątku dołączyć do tych pociągów pewną ilość wagonów naładowanych tranzytowym towarem cywilnym, aż do ilości, niezbędnej do zużycia siły pociągowej parowozu. W celu stosowania określonego powyżej minimum 400 podróżnych ładunek każdego wagonu z towarem cywilnym uważany będzie także za równoważny 16 podróżnym.
Środki, niezbędne do zapewnienia łączności pomiędzy zainteresowanemi władzami, jak również i specjalne przepisy odnośnie do tranzytu pociągów wojskowych, ustalone są w Przepisach wykonawczych.
W razie przerwy w komunikacji kolejowej, telegraficznej i telefonicznej Niemcy będą mogły, w celu utrzymania łączności pomiędzy Prusami Wschodniemi a resztą Niemiec, korzystać z oddzielnych samochodów, z których każdy przewozić będzie dwie osoby, ubrane w mundur wojskowy, posiadające wyłącznie broń białą, nie licząc szofera i jego pomocnika. Samochody te nie będą podlegały przepisom celnym, ani paszportowym, jednakowoż każdemu samochodowi towarzyszyć winien funkcjonarjusz kraju tranzytowego.
Wojskowi niemieccy obowiązani będą stosować się do wskazówek tych funkcjonarjuszów, dotyczących przepisów celnych oraz porządku publicznego. Samochody, o których mowa, jeździć będą drogami, przewidzianemi przez Konwencję niniejszą, dla ruchu samochodów tranzytowych.
Przewóz wojskowych polskich oraz mienia wojskowego polskiego przez obszar niemiecki, położony na prawym brzegu Wisły, zostaje zapewniony na rzecz Polski ściśle według warunków, jakie są przyznane na rzecz Niemiec, na mocy Konwencji niniejszej.
Wyżej przytoczone przepisy odnośnie do transportów workowych niemieckich stosowane będą analogicznie do transportów wojskowych polskich.
Jako linja tranzytowa uznana zostaje linja Deutsch Eylau -Manenourg.
Koszta eskorty i konwojentów obciążają stroną wysyłającą a to stosownie do przepisów, ustanowionych przez Konwencję niniejszą dla uprzywilejowanego ruchu tranzytowego.
O ile postanowienia rozdziału niniejszego oraz Przepisów wykonawczych nie stanowią inaczej, do tranzytu wojskowego stosowane będą ogólne przepisy Konwencji niniejszej, dotyczące tranzytu cywilnego.
Mienie wojskowe, przewożone drogami wodne-mi, poddane będzie przepisom ustanowionym dla transportu tranzytowego towarów cywilnych w rozdziałach V i VII Konwencji niniejszej.