Część 5 - UMOWY FINANSOWE MIĘDZY ZARZĄDAMI KOLEJOWEMI W STOSUNKU DO INTERESÓW KOMUNIKACJI MIĘDZYNARODOWEJ. - Konwencja i Statut o ustroju międzynarodowym kolei żelaznych wraz z protokółem podpisania. Genewa.1923.12.09.
Dz.U.1928.73.663
Akt obowiązującyCZĘŚĆ V.
UMOWY FINANSOWE MIĘDZY ZARZĄDAMI KOLEJOWEMI W STOSUNKU DO INTERESÓW KOMUNIKACJI MIĘDZYNARODOWEJ.
UMOWY FINANSOWE MIĘDZY ZARZĄDAMI KOLEJOWEMI W STOSUNKU DO INTERESÓW KOMUNIKACJI MIĘDZYNARODOWEJ.
Umowy finansowe pomiędzy Zarządami kolei żelaznych powinny się nadawać do wykonywania dostatecznie sprawnego, aby nie powodować żadnych przeszkód w komunikacji międzynarodowej, w szczególności zaś w stosowaniu jednej umowy przewozowej.
O ile chodzi o dochody kolei żelaznych w układach takich należy mieć na uwadze postanowienia następujące:
O ile chodzi o należności, jakie kolej żelazna będzie wypłacała swym klijentom, w układach między Zarządami kolejowemi należy mieć na uwadze postanowienia następujące:
O ileby z powodu sytuacji giełdowej wynikały trudności, stanowiące poważną przeszkodę w komunikacji międzynarodowej, będą podejmowane środki, celem zmniejszenia do minimum tych niedogodności.
Każdy Zarząd kolei żelaznej, narażony na ryzyko poniesienia strat znaczniejszych przy dokonywaniu rozrachunków z powodu wahań kursowych, będzie się mógł zabezpieczyć, przeciwko nim przez stosowanie doliczeń w wysokości racjonalnie ustalanej w stosunku do ryzyka. Umowy, zawierane między Zarządami kolejowemi, będą mogły przewidywać stałe kursy zamiany z zastrzeżeniem perjodycznych rewizyj.
W celu przeszkodzenia, w miarę możności, wszelkim nadużyciom spekulacyjnym, jakich mogliby się dopuszczać pośrednicy przy operacjach, związanych z sytuacją giełdową, będą podejmowane odpowiednie środki.