Część 5 - UMOWY FINANSOWE MIĘDZY ZARZĄDAMI KOLEJOWEMI W STOSUNKU DO INTERESÓW KOMUNIKACJI MIĘDZYNARODOWEJ. - Konwencja i Statut o ustroju międzynarodowym kolei żelaznych wraz z protokółem podpisania. Genewa.1923.12.09.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1928.73.663

Akt obowiązujący
Wersja od: 7 stycznia 1928 r.

CZĘŚĆ V.

UMOWY FINANSOWE MIĘDZY ZARZĄDAMI KOLEJOWEMI W STOSUNKU DO INTERESÓW KOMUNIKACJI MIĘDZYNARODOWEJ.

Umowy finansowe pomiędzy Zarządami kolei żelaznych powinny się nadawać do wykonywania dostatecznie sprawnego, aby nie powodować żadnych przeszkód w komunikacji międzynarodowej, w szczególności zaś w stosowaniu jednej umowy przewozowej.

O ile chodzi o dochody kolei żelaznych w układach takich należy mieć na uwadze postanowienia następujące:

a)
Przepisy, dotyczące prawa każdego Zarządu do pobierania przypadającego mu udziału z należności kolei żelaznych;
b)
Przepisy, dotyczące zakresu odpowiedzialności Zarządu kolejowego, który zaniedbał pobrania należności, stanowiącego jego obowiązek;
c)
Zarządzenia, mające na celu zapewnienie ścisłej rachunkowości w razie powierzenia przez jedne Zarządy prowadzenia tej rachunkowości innym Zarządom;
d)
Postanowienia, dotyczące rozrachunków pieniężnych między Zarządami, i mające na celu, o ile tylko okoliczności na to pozwalają, ograniczenie wynikającego z rozrachunków obrotu pieniężnego.

O ile chodzi o należności, jakie kolej żelazna będzie wypłacała swym klijentom, w układach między Zarządami kolejowemi należy mieć na uwadze postanowienia następujące:

a)
Przepisy, dotyczące regresu Zarządu, który wypłacił odszkodowanie, do innych Zarządów, które brały udział w przewozie;
b)
Postanowienia, dotyczące zakresu odpowiedzialności różnych Zarządów kolejowych lub odpowiedzialności, jaką zgodzą się one uważać za wspólną;
c)
Postanowienia, dotyczące regresu między Zarządami, kiedy jednemu z nich wypadnie zwrócić nadpłatę, pobraną ponad sumę należności kolei żelaznej;
d)
Przepisy, dotyczące przejęcia przez inne Zarządy kolejowe orzeczeń sądowych, wydanych przeciwko jednemu z nich i zmuszających go do dokonania pieniężnej wypłaty.

O ileby z powodu sytuacji giełdowej wynikały trudności, stanowiące poważną przeszkodę w komunikacji międzynarodowej, będą podejmowane środki, celem zmniejszenia do minimum tych niedogodności.

Każdy Zarząd kolei żelaznej, narażony na ryzyko poniesienia strat znaczniejszych przy dokonywaniu rozrachunków z powodu wahań kursowych, będzie się mógł zabezpieczyć, przeciwko nim przez stosowanie doliczeń w wysokości racjonalnie ustalanej w stosunku do ryzyka. Umowy, zawierane między Zarządami kolejowemi, będą mogły przewidywać stałe kursy zamiany z zastrzeżeniem perjodycznych rewizyj.

W celu przeszkodzenia, w miarę możności, wszelkim nadużyciom spekulacyjnym, jakich mogliby się dopuszczać pośrednicy przy operacjach, związanych z sytuacją giełdową, będą podejmowane odpowiednie środki.