Część 2 - WZAJEMNE UŻYWANIE TABORU KOLEJOWEGO I JEDNOŚĆ TECHNICZNA. - Konwencja i Statut o ustroju międzynarodowym kolei żelaznych wraz z protokółem podpisania. Genewa.1923.12.09.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1928.73.663

Akt obowiązujący
Wersja od: 7 stycznia 1928 r.

CZĘŚĆ II.

WZAJEMNE UŻYWANIE TABORU KOLEJOWEGO I JEDNOŚĆ TECHNICZNA.

Układające się Państwa będą w słusznej mierze, o ile tylko pozwolą na to okoliczności, zachęcały zarządy kolejowe, które pozostają pod ich suwerennością lub władzą i których linje stanowią sieć nieprzerwaną o tej samej szerokości toru, do zawierania między sobą konwencyj, przewidujących wszelkie środki, zmierzające do umożliwienia i ułatwienia wymiany oraz wzajemnego używania taboru kolejowego.

Konwencje te będą mogły przewidywać również pomoc przez dostarczanie próżnych wagonów, gdy pomoc taka jest konieczna dla zaspokojenia potrzeb komunikacji międzynarodowej.

Do środków, będących przedmiotem wspomnianych wyżej konwencyj, nie należą takie, któreby pociągały za sobą zmiany w zasadniczym charakterze danej sieci kolejowej lub danego taboru kolejowego.

Jednakże, w razie, gdyby podobne zmiany wydawały się szczególnie pożądane, z uwagi na intensywność ruchu i względnie niewielki wysiłek dla ich dokonania, Układające się Państwa w tem interesowane, zgadzają się komunikować sobie niezwłocznie wszelkie propozycje co do takich zmian i przyjaźnie je rozpatrywać.

Celem ułatwienia wzajemnego używania taboru, Układające się Państwa ułatwią zawieranie konwencyj w przedmiocie jedności technicznej na kolejach żelaznych, mianowicie dotyczących budowy i utrzymania taboru, tudzież ładowania wagonów, o ile tylko jest to połączone z korzyścią dla należytego prowadzenia ruchu międzynarodowego.

Dla zapewnienia wszelkich pożądanych ułatwień i bezpieczeństwa w ruchu międzynarodowym, konwencje te będą mogły mieć na celu ujednostajnienie warunków budowy i urządzeń technicznych na kolejach żelaznych, zwłaszcza, gdy chodzi o sąsiadujące ze sobą grupy terytorjalne.

Konwencje specjalne będą mogły przewidywać pomoc w materjale trakcyjnym, a w wypadkach, usprawiedliwionych potrzebami danej komunikacji międzynarodowej, pomoc w opale lub energji elektrycznej.

Konwencje specjalne pomiędzy Państwami będą mogły przewidywać, że tabor kolejowy danego zarządu wraz z materjałem trakcyjnym, jako też przedmioty ruchome wszelkiego rodzaju, należące do tego taboru i w nim zawarte, mogą być przedmiotem sekwestru na innem terytorjum, aniżeli terytorjum Państwa, od którego zależy zarząd kolei właścicielki, jedynie na podstawie orzeczenia sądu tego Państwa.

Używanie i obrót w komunikacji międzynarodowej wagonów, należących do osób prywatnych lub organizacyj nie kolejowych, będą przedmiotem umów odrębnych.