Dział 1 - POSTANOWIENIA OGÓLNE. - Konwencja dotycząca traktowania jeńców wojennych. Genewa.1929.07.27.
Dz.U.1932.103.866
Akt utracił mocDział I.
POSTANOWIENIA OGÓLNE.
POSTANOWIENIA OGÓLNE.
Niniejszą konwencję stosuje się bez naruszenia Postanowień Działu VII:
______
*) Regulamin załączony: Art. 1. Ustawy, prawa i obowiązki wojenne, stosują się nietylko do armji lecz również do milicji i do oddziałów ochotniczych, o ile odpowiadają one warunkom następującym:
1) jeżeli mają na czele osobę odpowiedzialną za swych podwładnych,
2) noszą stały i dający się rozpoznać zdaleka znak wy różniący,
3) jawnie noszą broń,
4) przestrzegają w swych działaniach praw i zwyczajów wojennych.
W tych krajach, gdzie milicja lub oddziały ochotnicze stanowią armję. lub wchodzą w jej skład, nazwa armji rozciąga się na nie
Art. 2. Ludność terytorium niezajętego, która przy zbliżeniu się nieprzyjaciela chwyta za broń, aby walczyć z wkraczającemi wojskami i nie miała czasu zorganizować się, zgodnie z art. 1, będzie uważana za stronę wojującą, jeżeli jawnie nosi broń i przestrzega praw i zwyczajów wojennych
Art. 3. Zbrojne siły stron wojujących mogą składać się z walczących i niewalczących. W razie zagarnięcia ich przez nieprzyjaciela, zarówno jednym jak i drugim przysługuje prawo traktowania ich jak jeńców wojennych.
Jeńcy wojenni zostają pod władzą Mocarstwa nieprzyjacielskiego, lecz nie pod władzą osób, lub oddziałów, które ich wzięły do niewoli.
Winni oni być zawsze traktowani w sposób humanitarny, a w szczególności mają być chronieni przed aktami gwałtu, obrazy i ciekawości publicznej.
Środki odwetowe względem nich są zabronione.
Jeńcy wojenni mają prawo do poszanowania swej osoby i czci. Kobiety winny być traktowane ze wszelkiemi względami, należnemi ich płci.
Jeńcy zachowują pełną zdolność cywilną.
Mocarstwo, zatrzymujące jeńców, winno jest łożyć na ich utrzymanie.
Różnice w obchodzeniu się z jeńcami są dozwolone tylko o tyle, o ile oparte są na różnicy stopnia wojskowego, stanu zdrowia fizycznego i psychicznego, uzdolnienia zawodowego lub płci tych, którzy z nich korzystają.