Rozdział 4 - Zapobieganie występowaniu konfliktów interesów - Kontrola wewnętrzna, ewidencja zawartych transakcji, zapobieganie występowaniu konfliktów interesów oraz dokumentowanie źródeł będących podstawą decyzji inwestycyjnych w towarzystwie funduszy inwestycyjnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2009.45.364

Akt utracił moc
Wersja od: 20 marca 2009 r.

Rozdział  4

Zapobieganie występowaniu konfliktów interesów

§  8.
1.
Wewnętrzna struktura organizacyjna towarzystwa powinna zapobiegać powstawaniu konfliktów interesów, a w przypadku powstania takiego konfliktu zapewnić ochronę interesów uczestników funduszy inwestycyjnych lub zbiorczych portfeli papierów wartościowych oraz klientów towarzystwa przed szkodliwym wpływem tego konfliktu.
2.
Przez konflikt interesów rozumie się znane towarzystwu okoliczności mogące doprowadzić do powstania sprzeczności między interesem towarzystwa lub osoby obowiązanej a obowiązkiem działania przez towarzystwo w sposób rzetelny, z uwzględnieniem najlepiej pojętego interesu uczestników funduszu inwestycyjnego lub zbiorczych portfeli papierów wartościowych oraz klientów towarzystwa, jak również znane towarzystwu okoliczności mogące doprowadzić do sprzeczności pomiędzy interesami uczestników funduszy inwestycyjnych lub zbiorczych portfeli papierów wartościowych, lub klientów towarzystwa.
3.
Konflikt interesów może powstać w szczególności, gdy:
1)
towarzystwo lub osoba obowiązana może uzyskać korzyść lub uniknąć straty wskutek poniesienia straty lub nieuzyskania korzyści przez co najmniej jednego klienta tego towarzystwa, fundusz inwestycyjny lub zbiorczy portfel papierów wartościowych;
2)
towarzystwo lub osoba obowiązana posiada obiektywny powód, aby preferować klienta, grupę klientów, fundusz inwestycyjny lub zbiorczy portfel papierów wartościowych w stosunku do innego klienta, funduszu inwestycyjnego lub zbiorczego portfela papierów wartościowych;
3)
towarzystwo lub osoba obowiązana posiada interes rozbieżny z interesem klienta, funduszu inwestycyjnego lub zbiorczego portfela papierów wartościowych;
4)
towarzystwo lub osoba obowiązana prowadzi taką samą działalność jak działalność prowadzona przez klienta towarzystwa;
5)
towarzystwo lub osoba obowiązana otrzyma od osoby innej niż klient, fundusz inwestycyjny lub zbiorczy portfel papierów wartościowych korzyść majątkową, inną niż standardowe prowizje i opłaty, w związku z usługą świadczoną na rzecz klienta lub zarządzaniem funduszem inwestycyjnym lub zbiorczym portfelem papierów wartościowych.
§  9.
1.
Towarzystwo jest obowiązane opracować i wdrożyć regulamin zarządzania konfliktami interesów, określający sposób postępowania towarzystwa w celu przeciwdziałania powstawaniu konfliktów interesów, uwzględniający organizację wewnętrzną towarzystwa, jak również rodzaj i zakres prowadzonej przez towarzystwo działalności. W przypadku towarzystwa, które wchodzi w skład grupy kapitałowej, regulamin zarządzania konfliktami interesów powinien określać sposób postępowania towarzystwa w celu przeciwdziałania powstawaniu konfliktów interesów, dostosowany również do struktury grupy kapitałowej oraz rodzaju działalności innych członków tej grupy kapitałowej.
2.
Regulamin zarządzania konfliktami interesów uchwalany jest przez właściwe organy towarzystwa.
3.
Regulamin zarządzania konfliktami interesów powinien określać w szczególności:
1)
okoliczności, które w odniesieniu do poszczególnych czynności z zakresu działalności towarzystwa powodują lub mogą powodować powstanie konfliktu interesów, związanego z istotnym ryzykiem naruszenia interesów klientów i uczestników funduszu inwestycyjnego lub zbiorczego portfela papierów wartościowych, oraz
2)
sposób zarządzania konfliktami interesów.
4.
Sposób zarządzania konfliktami interesów, o ile jest to uzasadnione rodzajem i rozmiarem prowadzonej działalności oraz poziomem ryzyka naruszenia interesów klientów i uczestników funduszu inwestycyjnego lub zbiorczego portfela papierów wartościowych, powinien w szczególności:
1)
zapobiegać przepływowi informacji pomiędzy osobami wykonującymi poszczególne czynności z zakresu działalności towarzystwa, które mogą powodować powstanie konfliktu interesów, lub zapewniać nadzór nad takim przepływem informacji, jeżeli jest on konieczny;
2)
zapewniać nadzór nad osobami wykonującymi czynności w ramach działalności prowadzonej przez towarzystwo, których interesy są sprzeczne z interesem klientów, uczestników funduszu inwestycyjnego lub zbiorczego portfela papierów wartościowych lub które mogą reprezentować interesy sprzeczne z interesem klientów, uczestników funduszu inwestycyjnego lub zbiorczego portfela papierów wartościowych;
3)
zapobiegać istnieniu bezpośrednich zależności wysokości wynagrodzenia osób wykonujących określone czynności w ramach działalności prowadzonej przez towarzystwo od wynagrodzenia lub zysków osiąganych przez osoby wykonujące czynności innego rodzaju, które powodują lub mogłyby spowodować powstanie konfliktu interesów;
4)
zapobiegać możliwości wywierania niekorzystnego wpływu na sposób wykonywania przez osobę obowiązaną czynności w ramach działalności prowadzonej przez towarzystwo;
5)
zapobiegać przypadkom jednoczesnego lub następującego bezpośrednio po sobie wykonywania przez tę samą osobę obowiązaną czynności z zakresu działalności towarzystwa, jeżeli mogłoby to wywrzeć niekorzystny wpływ na prawidłowe zarządzanie konfliktami interesów, lub zapewniać nadzór nad takim sposobem wykonywania czynności, jeżeli jest on konieczny;
6)
zapewnić osobom obowiązanym zaangażowanym w wykonywanie działalności towarzystwa niezależność wykonywania ich czynności;
7)
określać zasady zawierania transakcji pomiędzy:
a)
funduszami inwestycyjnymi zarządzanymi przez towarzystwo,
b)
towarzystwem działającym na rachunek własny a zarządzanym przez niego funduszem,
c)
towarzystwem działającym na rachunek własny albo zbiorczego portfela papierów wartościowych a klientami towarzystwa,
d)
funduszem zarządzanym przez towarzystwo a klientami towarzystwa,
e)
towarzystwem działającym na rachunek własny albo zbiorczego portfela papierów wartościowych a funduszem zarządzanym przez towarzystwo;
8)
zapobiegać wykorzystaniu lub ujawnianiu posiadanych informacji przez osoby obowiązane uczestniczące w wykonywaniu czynności z zakresu działalności towarzystwa, powodujących lub mogących spowodować powstanie konfliktu interesów, lub osoby obowiązane mające dostęp do informacji poufnych lub stanowiących tajemnicę zawodową, poprzez:
a)
zawieranie transakcji własnych, które:
stanowią manipulację lub związane są z wykorzystaniem informacji poufnej,
związane są z ujawnieniem lub wykorzystaniem informacji stanowiącej tajemnicę zawodową lub
stanowią naruszenie przepisów regulujących prowadzenie działalności przez towarzystwo lub fundusze inwestycyjne,
b)
doradzanie lub nakłanianie innej osoby do zawarcia transakcji spełniającej warunki określone w lit. a lub do zawarcia transakcji z wykorzystaniem będących w posiadaniu tej osoby obowiązanej informacji dotyczących zleceń składanych przez klientów towarzystwa,
c)
ujawnianie innej osobie informacji, których wynikiem jest lub może być podjęcie przez tę osobę decyzji o zawarciu transakcji, o której mowa w lit. b, lub doradzanie przez tę osobę lub nakłanianie do zawarcia transakcji, o której mowa w lit. b.
5.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, obejmuje także:
1)
zasady informowania osób obowiązanych o istniejących ograniczeniach w zawieraniu transakcji własnych oraz o sposobie postępowania w związku z zawieraniem takich transakcji przez osoby obowiązane;
2)
wymóg informowania towarzystwa przez osoby obowiązane o zawieranych transakcjach własnych;
3)
zasady prowadzenia rejestru zawieranych przez osoby obowiązane transakcji własnych oraz rejestru zgód udzielonych na zawarcie takich transakcji.
6.
Ograniczenia w zawieraniu transakcji własnych nie dotyczą zawieranych przez osoby obowiązane transakcji własnych lub transakcji na rachunek innych osób, jeżeli:
1)
zawierane są przez podmiot prowadzący działalność maklerską, któremu ta osoba obowiązana zleciła zarządzanie portfelem instrumentów finansowych w sposób wyłączający ingerencję tej osoby w podejmowane na jej rachunek decyzje inwestycyjne, lub
2)
przedmiotem tych transakcji są jednostki uczestnictwa funduszy inwestycyjnych otwartych lub tytuły uczestnictwa funduszy zagranicznych, o których mowa w art. 2 pkt 9 ustawy.
§  10.
1.
Towarzystwo jest obowiązane prowadzić rejestr zawieranych przez osoby obowiązane transakcji własnych oraz rejestr zgód udzielonych na zawarcie takich transakcji.
2.
Towarzystwo jest obowiązane prowadzić rejestr rodzajów działalności wykonywanej przez towarzystwo we własnym imieniu lub wykonywanej przez inny podmiot na rzecz towarzystwa, w związku z którymi powstał lub może powstać konflikt interesów związany z istotnym ryzykiem naruszenia interesów klienta, funduszu inwestycyjnego lub uczestników funduszu inwestycyjnego.