Rozdział 2 - Kontrola wewnętrzna w towarzystwie - Kontrola wewnętrzna, ewidencja zawartych transakcji, zapobieganie występowaniu konfliktów interesów oraz dokumentowanie źródeł będących podstawą decyzji inwestycyjnych w towarzystwie funduszy inwestycyjnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2009.45.364

Akt utracił moc
Wersja od: 20 marca 2009 r.

Rozdział  2

Kontrola wewnętrzna w towarzystwie

§  3.
1.
Towarzystwo jest obowiązane opracować i wdrożyć system kontroli wewnętrznej służący zapobieganiu przypadkom działania niezgodnego z prawem i procedurami wewnętrznymi przyjętymi przez towarzystwo, z zastrzeżeniem § 4 ust. 8.
2.
Celem systemu kontroli wewnętrznej jest zapewnienie:
1)
nadzoru nad przepływem informacji poufnych i informacji stanowiących tajemnicę zawodową, zabezpieczenia dostępu do nich oraz przeciwdziałanie wykorzystywaniu ich przez osoby obowiązane;
2)
kontrolowania przestrzegania procedur i regulaminów wewnętrznych obowiązujących w towarzystwie;
3)
kontrolowania prawidłowości dokumentowania źródeł będących podstawą decyzji inwestycyjnych;
4)
terminowości i kompletności przekazywanych sprawozdań finansowych sporządzanych przez towarzystwo i zarządzane przez nie fundusze inwestycyjne;
5)
terminowości, kompletności, prawidłowości i jakości raportów i informacji przekazywanych przez towarzystwo i zarządzane przez nie fundusze inwestycyjne innych niż wskazane w pkt 4;
6)
nadzoru nad przestrzeganiem reguł postępowania w celu przeciwdziałania wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł.
3.
Przyjęty przez towarzystwo system kontroli wewnętrznej powinien uwzględniać rodzaj i zakres działalności prowadzonej przez towarzystwo, w tym w szczególności rodzaj i wielkość zarządzanych przez nie funduszy inwestycyjnych.
4.
W ramach systemu kontroli wewnętrznej w towarzystwie jest prowadzona i aktualizowana książka procedur zawierająca wszystkie procedury i regulaminy związane z prowadzoną działalnością towarzystwa. Książka procedur może być prowadzona w formie zapisu elektronicznego.
5.
Zasady przyjętego przez towarzystwo systemu kontroli wewnętrznej określa regulamin kontroli wewnętrznej, uchwalany przez właściwe organy towarzystwa.
6.
Regulamin kontroli wewnętrznej powinien określać w szczególności:
1)
zakres kompetencji inspektora nadzoru oraz funkcjonowanie komórki kontroli wewnętrznej, w tym zasady wyznaczania osoby wykonującej obowiązki inspektora nadzoru w przypadku jego czasowej nieobecności;
2)
zakres przeprowadzanych kontroli wewnętrznych;
3)
tryb i zasady przeprowadzania kontroli wewnętrznej;
4)
zasady sporządzania raportów z kontroli;
5)
zasady raportowania o wynikach kontroli.
§  4.
1.
Towarzystwo jest obowiązane wydzielić w swojej strukturze stałą komórkę kontroli wewnętrznej, którą kieruje inspektor nadzoru. W przypadku gdy uzasadnia to rodzaj i zakres działalności prowadzonej przez towarzystwo oraz jeśli nie zagraża to interesom klientów i uczestników funduszu, czynności kontroli wewnętrznej mogą być wykonywane przez inspektora nadzoru w ramach stanowiska jednoosobowego. W takim przypadku do stanowiska jednoosobowego stosuje się przepisy rozporządzenia dotyczące komórki kontroli wewnętrznej.
2.
Inspektor nadzoru niebędący członkiem zarządu podlega bezpośrednio prezesowi zarządu towarzystwa, a w przypadku gdy prezes nie został powołany - zarządowi towarzystwa, który zapewnia komórce niezależność organizacyjną umożliwiającą prawidłowe wykonywanie obowiązków.
3.
Do zakresu działania komórki kontroli wewnętrznej należy:
1)
ujawnianie i zapobieganie naruszaniu przez towarzystwo i zarządzane przez nie fundusze inwestycyjne obowiązków wynikających z przepisów prawa regulujących działalność towarzystwa i funduszy inwestycyjnych;
2)
kontrolowanie przestrzegania procedur i regulaminów wewnętrznych obowiązujących w towarzystwie;
3)
nadzór nad przepływem informacji poufnych i informacji stanowiących tajemnicę zawodową, zabezpieczenie dostępu do nich oraz przeciwdziałanie wykorzystywaniu ich przez osoby obowiązane w sposób niezgodny z prawem lub obowiązującymi w towarzystwie procedurami wewnętrznymi;
4)
nadzorowanie rozpatrywania skarg uczestników zarządzanych przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych oraz klientów towarzystwa, a także nadzorowanie prowadzenia rejestru skarg;
5)
kontrolowanie sposobu prowadzenia ewidencji zawartych transakcji, o której mowa w § 7;
6)
kontrolowanie prawidłowości dokumentowania źródeł będących podstawą decyzji inwestycyjnych;
7)
stałe monitorowanie dokonanych przez fundusze inwestycyjne zarządzane przez towarzystwo przekroczeń i dostosowań ograniczeń inwestycyjnych wynikających z ustawy lub statutu funduszu, spowodowanych przez:
a)
zmiany cen składników lokat posiadanych przez fundusz,
b)
zmiany wartości aktywów funduszy, występujące w okresie pomiędzy zawarciem transakcji nabycia składnika lokat a jej rozliczeniem, związane z obowiązkiem jej ujęcia w księgach rachunkowych w dacie zawarcia umowy,
c)
zmiany wartości aktywów funduszy wynikające z transakcji przy zobowiązaniu się funduszu do odkupu,
d)
zmiany wartości aktywów funduszu związane ze zbywaniem lub odkupywaniem jednostek uczestnictwa funduszy albo emisją lub wykupywaniem certyfikatów inwestycyjnych

- a także analiza przyczyn ich występowania;

8)
badanie i regularna ocena adekwatności i skuteczności przyjętego systemu nadzoru wewnętrznego, jak również działań podejmowanych w celu wypełniania przez towarzystwo i zarządzane przez nie fundusze inwestycyjne obowiązków wynikających z przepisów prawa;
9)
przeprowadzanie systematycznych kontroli w zakresie, o którym mowa w pkt 1-7.
4.
Towarzystwo zapewnia osobom wykonującym zadania z zakresu kontroli wewnętrznej stosowne uprawnienia, środki i dostęp do wszelkich niezbędnych informacji i pomieszczeń. Osoby te powinny posiadać odpowiednie kwalifikacje w zakresie niezbędnym do wykonywania tych zadań.
5.
Towarzystwo zapewnia, aby osoby wykonujące zadania kontroli wewnętrznej nie brały udziału w wykonywaniu czynności z zakresu działalności, która jest przedmiotem sprawowanej przez nie kontroli wewnętrznej, a sposób wynagradzania tych osób umożliwiał zapewnienie ich obiektywizmu.
6.
Inspektor nadzoru, nie rzadziej niż raz do roku, sporządza i przekazuje zarządowi i radzie nadzorczej towarzystwa raport z funkcjonowania nadzoru wewnętrznego. Raport powinien w szczególności zawierać zestawienie wyników przeprowadzonych kontroli wewnętrznych oraz ocenę adekwatności, o której mowa w ust. 3 pkt 8.
7.
Inspektor nadzoru odbiera od podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych dokonującego badania lub przeglądu sprawozdań finansowych funduszy inwestycyjnych zarządzanych przez towarzystwo:
1)
coroczne oświadczenie potwierdzające jego niezależność i niezależność biegłych rewidentów dokonujących badania lub przeglądu;
2)
coroczne informacje dotyczące innych usług świadczonych przez podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych na rzecz funduszy inwestycyjnych zarządzanych przez towarzystwo;
3)
informacje o zagrożeniach niezależności podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych oraz czynnościach zastosowanych w celu ograniczenia tych zagrożeń.
8.
Towarzystwo prowadzące działalność w zakresie zarządzania portfelami lub doradztwa inwestycyjnego, w odniesieniu do systemu kontroli wewnętrznej, powinno dodatkowo uwzględniać warunki określone w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 7 ustawy.
§  5.
1.
W przypadku stwierdzenia w trakcie kontroli naruszenia przepisów prawa lub istotnych postanowień obowiązujących w towarzystwie regulaminów lub procedur wewnętrznych, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 2, inspektor nadzoru lub upoważniony pracownik komórki nadzoru wewnętrznego sporządza raport i przekazuje go niezwłocznie zarządowi towarzystwa.
2.
Inspektor nadzoru przekazuje zarządowi oraz radzie nadzorczej towarzystwa informację o naruszeniu przez członka zarządu lub rady nadzorczej towarzystwa przepisów prawa lub istotnych postanowień obowiązujących w towarzystwie regulaminów lub procedur wewnętrznych, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 2.
§  6.
1.
Inspektor nadzoru prowadzi dziennik kontroli zawierający dane dotyczące kontroli wewnętrznych przeprowadzanych w towarzystwie w ciągu danego roku kalendarzowego.
2.
W dzienniku kontroli umieszcza się następujące dane:
1)
oznaczenie podmiotu kontrolującego;
2)
zakres kontroli;
3)
datę rozpoczęcia kontroli;
4)
datę zakończenia kontroli;
5)
wnioski z kontroli lub zalecenia pokontrolne.
3.
Dane, o których mowa w ust. 2 pkt 1-3, podlegają wpisowi do dziennika kontroli, nie później niż w dniu rozpoczęcia kontroli, a dane, o których mowa w ust. 2 pkt 4 i 5 - niezwłocznie po zakończeniu kontroli.