§ 2. - Kontrola przestrzegania przepisów oraz decyzji z zakresu lotnictwa cywilnego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2020.1843

Akt obowiązujący
Wersja od: 20 października 2020 r.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
EASA - rozumie się przez to Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego;
2)
kontroli - rozumie się przez to w szczególności kontrolę, audyt, inspekcję, test, praktyczną weryfikację spełnienia wymagań, przegląd, ocenę;
3)
niezgodności:
a)
w odniesieniu do kontroli prowadzonych na podstawie przepisów unijnych - rozumie się przez to:
nieprawidłowości, o których mowa w pkt ARO.RAMP.130 załącznika II do rozporządzenia Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiającego wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. Urz. UE L 296 z 25.10.2012, str. 1, z późn. zm. 2 ) - w odniesieniu do obszaru inspekcji statków powietrznych na płycie (RAMP Inspection) w zakresie wykonywania inspekcji SAFA (Safety Assessment of Foreign Aircraft), SACA (Safety Assessment of Community Aircraft) oraz SANA (Safety Assessment of National Aircraft);
nieprawidłowości, o których mowa w pkt ARO.GEN.350 załącznika II do rozporządzenia Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiającego wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 - w odniesieniu do obszaru operacji lotniczych,
nieprawidłowości, o których mowa w pkt ARA.GEN.350 załącznika VI do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiającego wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. Urz. UE L 311 z 25.11.2011, str. 1, z późn. zm. 3 ) - w odniesieniu do obszaru personelu lotniczego,
nieprawidłowości, o których mowa w pkt ADR.AR.C.055 załącznika II do rozporządzenia Komisji (UE) nr 139/2014 z dnia 12 lutego 2014 r. ustanawiającego wymagania oraz procedury administracyjne dotyczące lotnisk zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. Urz. UE L 44 z 14.02.2014, str. 1, z późn. zm. 4 ) - w odniesieniu do obszaru lotnisk,
ustalenia, o których mowa w pkt 21.A.125B i 21.A.158 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiającego przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dotyczącego certyfikacji organizacji projektujących i produkujących (Dz. Urz. UE L 224 z 21.08.2012, str. 1, z późn. zm. 5 ) - w odniesieniu do obszaru zdatności do lotu dla organizacji produkującej,
niezgodności w obszarze ciągłej zdatności do lotu, o których mowa w:
––
pkt M.A.619 załącznika I oraz w pkt 145.A.95 załącznika II do rozporządzenia nr 1321/2014 - w odniesieniu do organizacji obsługi technicznej,
––
pkt M.A.716 załącznika I, pkt T.A.716 załącznika Va oraz pkt CAМO.A. 150 załącznika Vc do rozporządzenia nr 1321/2014 - w odniesieniu do organizacji zarządzania ciągłą zdatnością do lotu,
––
pkt CAO.A. 115 załącznika Vd do rozporządzenia nr 1321/2014 - w odniesieniu do organizacji kompleksowej zdatności do lotu,
niezgodności, o których mowa w pkt M.A.905 załącznika I oraz pkt MI.A.907 załącznika Vb do rozporządzenia nr 1321/2014 - w odniesieniu do obszaru utrzymania przez statek powietrzny ciągłej zdatności do lotu dla osoby lub organizacji odpowiedzialnej za realizację zadań związanych z zapewnieniem ciągłej zdatności do lotu,
niezgodności, o których mowa w pkt 147.A.160 załącznika IV do rozporządzenia nr 1321/2014 - w odniesieniu do obszaru ciągłej zdatności do lotu oraz do organizacji szkolących mechaników,
niezgodności, o których mowa w pkt ATCO.AR.C.010 i ATCO.AR.E.015 załącznika II do rozporządzenia Komisji (UE) nr 2015/340 z dnia 20 lutego 2015 r. ustanawiającego wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące licencji i certyfikatów kontrolerów ruchu lotniczego zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008, zmieniającego rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 923/2012 i uchylającego rozporządzenie Komisji (UE) nr 805/2011 (Dz. Urz. UE L 63 z 06.03.2015, str. 1) - w odniesieniu do kontrolerów ruchu lotniczego i organizacji szkolących kontrolerów ruchu lotniczego,
niezgodności, o których mowa w ATM/ANS.AR.C.050 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2017/373 z dnia 1 marca 2017 r. ustanawiającego wspólne wymogi dotyczące instytucji zapewniających zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej i inne funkcje sieciowe zarządzania ruchem lotniczym oraz nadzoru nad nimi, uchylającego rozporządzenie (WE) nr 482/2008, rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1034/2011, (UE) nr 1035/2011 i (UE) 2016/1377 oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 677/2011 (Dz. Urz. UE L 62 z 08.03.2017, str. 1, z późn. zm. 6 ) - w odniesieniu do obszaru zarządzania ruchem lotniczym lub służb żeglugi powietrznej,
b)
w odniesieniu do kontroli prowadzonych na podstawie przepisów krajowych w kontekście spełniania wymogów wynikających z przepisów krajowych - rozumie się przez to niespełnienie wymagań przepisów oraz decyzji z zakresu lotnictwa cywilnego, klasyfikowanych jako:
niezgodność poziomu 1 - niezgodność stanowiącą bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa działalności w lotnictwie cywilnym oraz wymagającą natychmiastowego usunięcia jej przyczyn,
niezgodność poziomu 2 - niezgodność:
––
która może doprowadzić do niezgodności poziomu 1 albo trwale obniżyć bezpieczeństwo działalności w lotnictwie cywilnym lub utrudnić spełnienie wymagań bezpieczeństwa działalności w lotnictwie cywilnym i wymaga usunięcia jej przyczyn i skutków w terminie wskazanym w zaakceptowanym przez Prezesa Urzędu programie naprawczym albo w protokole kontroli, albo
––
o charakterze systemowym, która trwale obniża lub utrudnia spełnienie wymagań działalności w lotnictwie cywilnym innych niż dotyczące bezpieczeństwa i która wymaga usunięcia jej przyczyn i skutków w terminie wskazanym w zaakceptowanym przez Prezesa Urzędu programie naprawczym albo w protokole kontroli,
niezgodność odpowiadającą kategoriom ocen stanu ochrony, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 189 ust. 2 ustawy,
c)
w odniesieniu do kontroli na płycie statków powietrznych polskich operatorów statków powietrznych i ich załóg oraz statków powietrznych obcych operatorów statków powietrznych i ich załóg podczas przebywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - prowadzonych w zakresie niezastrzeżonym dla kompetencji EASA - rozumie się przez to niespełnienie wymagań przepisów oraz decyzji z zakresu lotnictwa cywilnego, klasyfikowanych jako niezgodności:
niezgodność poziomu 1 - niezgodność stanowiącą bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa działalności w lotnictwie cywilnym oraz wymagającą natychmiastowego usunięcia jej przyczyn,
niezgodność poziomu 2 - niezgodność, która może doprowadzić do niezgodności poziomu 1 albo trwale obniżyć bezpieczeństwo działalności w lotnictwie cywilnym lub utrudnić spełnienie wymagań bezpieczeństwa działalności w lotnictwie cywilnym i wymaga usunięcia jej przyczyn i skutków w terminie wskazanym w protokole kontroli,
d)
w odniesieniu do prowadzonych na podstawie przepisów krajowych kontroli utrzymania przez statek powietrzny zdatności do lotu - rozumie się przez to niespełnienie wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 33 ust. 2, art. 53c ust. 1 albo 3 ustawy, klasyfikowanych jako:
niezgodność poziomu 1 - niezgodność z wymaganiami przepisów obniżającą standard bezpieczeństwa i poważnie zagrażającą bezpieczeństwu lotu, skutkującą zawieszeniem świadectwa zdatności do lotu, pozwolenia na wykonywanie lotów albo dokumentu równoważnego, która wymaga podjęcia odpowiedniego działania naprawczego przed kolejnym lotem, a także wymaga usunięcia jej przyczyn i skutków w terminie wskazanym w protokole kontroli,
niezgodność poziomu 2 - niezgodność:
––
poważną, która może obniżać standard bezpieczeństwa i zagrażać bezpieczeństwu lotu i wymaga usunięcia jej przyczyn i skutków w terminie wskazanym w protokole kontroli,
––
drobną, która nie ma bezpośredniego wpływu na bezpieczeństwo lotu, jednak stanowi uchybienie przepisom i wymaga usunięcia w terminie wskazanym w protokole kontroli;
4)
operatorze statku powietrznego - rozumie się przez to operatora statku powietrznego w rozumieniu art. 3 pkt 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (Dz. Urz. UE L 212 z 22.08.2018, str. 1);
5)
Prezesie Urzędu - rozumie się przez to Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
6)
programie naprawczym - rozumie się przez to dokumenty, takie jak program naprawczy, plan działań naprawczych, plan naprawczy;
7)
rozporządzeniu nr 1321/2014 - rozumie się przez to rozporządzenie Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz. Urz. UE L 362 z 17.12.2014, str. 1, z późn. zm. 7 );
8)
Urzędzie - rozumie się przez to Urząd Lotnictwa Cywilnego;
9)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;
10)
ustawie - Prawo przedsiębiorców - rozumie się przez to ustawę z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 i 1495 oraz z 2020 r. poz. 424 i 1086);
11)
zespole kontrolującym - rozumie się przez to upoważnionych do przeprowadzenia kontroli pracowników Urzędu, inne osoby upoważnione do przeprowadzenia kontroli oraz osoby upoważnione przez podmioty upoważnione, o których mowa w art. 22 ust. 3 ustawy.
2 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 227 z 24.08.2013, str. 1, Dz. Urz. UE L 23 z 28.01.2014, str. 27, Dz. Urz. UE L 28 z 31.01.2014, str. 17, Dz. Urz. UE L 123 z 24.04.2014, str. 1, Dz. Urz. UE L 24 z 30.01.2015, str. 5, Dz. Urz. UE L 106 z 24.04.2015, str. 18, Dz. Urz. UE L 206 z 01.08.2015, str. 21, Dz. Urz. UE L 330 z 16.12.2015, str. 1, Dz. Urz. UE L 198 z 23.07.2016, str. 13, Dz. Urz. UE L 350 z 22.12.2016, str. 126, Dz. Urz. UE L 55 z 02.03.2017, str. 1, Dz. Urz. UE L 235 z 13.09.2017, str. 32, Dz. Urz. UE L 71 z 14.03.2018, str. 1, Dz. Urz. UE L 188 z 25.07.2018, str. 3, Dz. Urz. UE L 326 z 20.12.2018, str. 53, Dz. Urz. UE L 228 z 04.09.2019, str. 106 oraz Dz. Urz. UE L 229 z 05.09.2019, str. 1.
3 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 100 z 05.04.2012, str. 1, Dz. Urz. UE L 23 z 28.01.2014, str. 25, Dz. Urz. UE L 74 z 14.03.2014, str. 33, Dz. Urz. UE L 74 z 18.03.2015, str. 1, Dz. Urz. UE L 91 z 07.04.2016, str. 1, Dz. Urz. UE L 149 z 13.06.2017, str. 98, Dz. Urz. UE L 192 z 30.07.2018, str. 31, Dz. Urz. UE L 204 z 13.08.2018, str. 13, Dz. Urz. UE L 326 z 20.12.2018, str. 1, Dz. Urz. UE L 8 z 10.01.2019, str. 1, Dz. Urz. UE L 75 z 19.03.2019, str. 66, Dz. Urz. UE L 268 z 22.10.2019, str. 23, Dz. Urz. UE L 67 z 05.03.2020, str. 82 oraz Dz. Urz. UE L 170 z 02.06.2020, str. 1.
4 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 50 z 26.02.2016, str. 37, Dz. Urz. UE L 27 z 01.02.2017, str. 99, Dz. Urz. UE L 72 z 15.03.2018, str. 17, Dz. Urz. UE L 75 z 19.03.2019, str. 41, Dz. Urz. UE L 104 z 03.04.2020, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 282 z 31.08.2020, str. 1.
5 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 4 z 09.01.2013, str. 36, Dz. Urz. UE L 23 z 28.01.2014, str. 12, Dz. Urz. UE L 167 z 01.07.2015, str. 1, Dz. Urz. UE L 3 z 06.01.2016, str. 3, Dz. Urz. UE L 144 z 03.06.2019, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 132 z 27.04.2020, str. 1.
6 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 286 z 07.11.2019, str. 31 oraz Dz. Urz. UE L 104 z 03.04.2020, str. 1.
7 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 176 z 07.07.2015, str. 4, Dz. Urz. UE L 241 z 17.09.2015, str. 16, Dz. Urz. UE L 123 z 16.05.2017, str. 52, Dz. Urz. UE L 141 z 01.06.2017, str. 30, Dz. Urz. UE L 126 z 23.05.2018, str. 1, Dz. Urz. UE L 207 z 16.08.2018, str. 2, Dz. Urz. UE L 228 z 04.09.2019, str. 1 i 106, Dz. Urz. UE L 56 z 27.02.2020, str. 20, Dz. Urz. UE L 203 z 26.06.2020, str. 102 oraz Dz. Urz. UE L 257 z 06.08.2020, str. 14.