Kontrola obrotu dewizowego związanego z celami specjalnymi w Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz jednostkach wojskowych podporządkowanych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.93.1036

Akt utracił moc
Wersja od: 3 listopada 2000 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 11 października 2000 r.
w sprawie kontroli obrotu dewizowego związanego z celami specjalnymi w Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz jednostkach wojskowych podporządkowanych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.

Na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. - Prawo dewizowe (Dz. U. Nr 160, poz. 1063 i z 1999 r. Nr 83, poz. 931) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
organy właściwe do przeprowadzania kontroli obrotu dewizowego związanego z celami specjalnymi w Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz jednostkach wojskowych podporządkowanych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych,
2)
szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania kontroli.
Kontrole dewizowe w odniesieniu do obrotu dewizowego związanego z celami specjalnymi, określonymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 24 marca 1998 r. w sprawie określenia celów specjalnych, na które są wykorzystywane środki budżetowe i mienie państwowe w jednostkach podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, w Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, jednostkach wojskowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa, jak również organów, zasad i trybu przeprowadzania kontroli w tym zakresie (Dz. U. Nr 44, poz. 261), wykonuje w Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz jednostkach wojskowych podporządkowanych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych Dyrektor Departamentu Nadzoru i Kontroli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, zwany dalej "Dyrektorem Departamentu Nadzoru i Kontroli", oraz wyznaczeni przez niego inspektorzy kontroli.
1.
Kontrola dewizowa, zwana dalej "kontrolą", jest prowadzona na podstawie planu kontroli.
2.
Plany kontroli ustala Dyrektor Departamentu Nadzoru i Kontroli.
3.
Dyrektor Departamentu Nadzoru i Kontroli może zlecić przeprowadzenie kontroli poza planem kontroli, o którym mowa w ust. 1, jeżeli uzasadniają to okoliczności faktyczne sprawy.
1.
Kontrolę wszczyna inspektor kontroli, zwany dalej "inspektorem", po okazaniu kierownikowi jednostki kontrolowanej określonej w § 1 pkt 1, zwanemu dalej "kontrolowanym", legitymacji służbowej i pisemnego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, z równoczesnym doręczeniem zawiadomienia o kontroli.
2.
Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego lub osoby upoważnionej do działania w jego imieniu.
3.
W przypadku nieobecności kontrolowanego czynności kontrolne mogą być przeprowadzone po okazaniu dokumentów, o których mowa w ust. 1, osobie upoważnionej do działania w imieniu kontrolowanego; z czynności tych sporządza się protokół i przedstawia niezwłocznie kontrolowanemu lub osobie upoważnionej do działania w jego imieniu.
1.
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli jest wydawane przez Dyrektora Departamentu Nadzoru i Kontroli i zawiera:
1)
imię i nazwisko inspektora,
2)
numer legitymacji służbowej inspektora,
3)
oznaczenie kontrolowanego,
4)
termin ważności upoważnienia do przeprowadzenia kontroli,
5)
określenie organu, który wystawił upoważnienie do przeprowadzenia kontroli.
2.
Zawiadomienie o kontroli jest wystawiane przez organ kontroli i zawiera:
1)
podstawę prawną przeprowadzania kontroli,
2)
imię i nazwisko inspektora,
3)
czas trwania kontroli,
4)
miejsce prowadzenia kontroli,
5)
cel i zakres kontroli,
6)
określenie organu, który wystawił zawiadomienie.
1.
Inspektor jest obowiązany zapoznać kontrolowanego z jego prawami i obowiązkami; kontrolowany potwierdza własnoręcznym podpisem na zawiadomieniu o kontroli, że zapoznał się z tymi prawami i obowiązkami.
2.
Kontrolowany ma obowiązek wskazać na piśmie, w dniu wszczęcia postępowania kontrolnego, osobę upoważnioną do działania w jego imieniu, w szczególności podczas nieobecności kontrolowanego.
1.
Inspektor podlega wyłączeniu, na wniosek lub z urzędu, z postępowania kontrolnego, jeżeli wyniki kontroli mogłyby wpłynąć na:
1)
prawa lub obowiązki inspektora,
2)
prawa lub obowiązki małżonka inspektora albo osoby pozostającej z nim w faktycznym współżyciu,
3)
krewnych i powinowatych inspektora do drugiego stopnia,
4)
osoby związane z inspektorem z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli.

Powody wyłączenia trwają także po ustaniu jego przyczyny.

2.
Inspektor może być wyłączony, na wniosek lub z urzędu, z postępowania kontrolnego w każdym czasie, jeżeli zachodzą uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności.
3.
O przyczynach uzasadniających wyłączenie inspektor niezwłocznie zawiadamia organ kontroli, który podejmuje decyzję o wyłączeniu.
4.
Do czasu podjęcia decyzji, o której mowa w ust. 3, inspektor podejmuje wyłącznie czynności nie cierpiące zwłoki.
Kontrola może być przeprowadzona w siedzibie kontrolowanego oraz w innych miejscach związanych z prowadzoną przez kontrolowanego działalnością i w godzinach jej prowadzenia.
1.
Kontrolowany jest obowiązany, nieodpłatnie, umożliwić inspektorowi dokonanie czynności kontrolnych, a w szczególności:
1)
udostępnić obiekty, urządzenia i składniki majątkowe, których badanie wchodzi w zakres kontroli,
2)
zapewnić wgląd w dokumentację i prowadzone ewidencje objęte zakresem kontroli,
3)
sporządzać kopie dokumentów określonych przez inspektora,
4)
zapewnić warunki do pracy, w tym, w miarę możliwości, samodzielne pomieszczenie i miejsce do przechowywania dokumentów,
5)
umożliwić filmowanie i fotografowanie oraz dokonywanie nagrań dźwiękowych, jeżeli film, fotografia lub nagranie mogą stanowić dowód lub przyczynić się do utrwalenia dowodu w sprawie będącej przedmiotem kontroli,
6)
udostępnić środki łączności, a także inne konieczne środki techniczne, jakimi dysponuje kontrolowany, w zakresie niezbędnym do wykonania czynności kontrolnych,
7)
przeprowadzić inwentaryzację na żądanie i w niezbędnym zakresie określonym przez inspektora.
2.
W przypadku gdy kontrolowany nie jest w stanie zapewnić warunków pracy, o których mowa w ust. 1 pkt 4, na żądanie inspektora, wydaje ewidencje i dokumenty na czas trwania kontroli; czynności w tym zakresie są przeprowadzane w jednostce organizacyjnej kontroli dewizowej. Z wydania ewidencji i dokumentów sporządza się protokół, który podpisuje również kontrolowany.
3.
W sprawach objętych zakresem kontroli kontrolowany jest obowiązany, w wyznaczonym terminie, udzielić wyjaśnień lub dostarczyć żądany dokument inspektorowi dokonującemu czynności kontrolnych.
1.
W toku kontroli inspektor może w szczególności:
1)
badać dokumenty i ewidencje objęte zakresem kontroli,
2)
zabezpieczać zebrane dowody,
3)
zarządzać inwentaryzację wraz z rozliczeniem jej wyników,
4)
dokonywać oględzin,
5)
przyjmować wyjaśnienia od kontrolowanego lub jego pracowników,
6)
zasięgać opinii biegłych,
7)
zbierać inne niezbędne materiały w zakresie objętym kontrolą.
2.
W czynnościach, o których mowa w ust. 1, może uczestniczyć kontrolowany lub osoba przez niego upoważniona.
Kontrolowany powinien być powiadamiany o miejscu i terminie przeprowadzania czynności, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 4-6, wyznaczonym w sposób umożliwiający udział kontrolowanego.
1.
Czynności kontrolne mające znaczenie dla wyniku kontroli podlegają dokumentowaniu. Zakres tych czynności ustala inspektor.
2.
Dokumentowanie czynności kontrolnych polega w szczególności na sporządzaniu protokołów:
1)
badania dokumentów i ewidencji,
2)
zabezpieczenia dokumentów i dowodów rzeczowych,
3)
inwentaryzacji,
4)
oględzin,
5)
przyjmowania wyjaśnień od kontrolowanego lub jego pracowników.
3.
Stan faktyczny może być także utrwalony za pomocą aparatury rejestrującej obraz i dźwięk oraz magnetycznych nośników informacji.
4.
Z czynności kontrolnych dokonanych pod nieobecność kontrolowanego lub osoby upoważnionej sporządza się protokół.
1.
Protokoły, o których mowa w § 12 ust. 2 i 4, podpisują osoby uczestniczące w czynności kontrolnej.
2.
Kontrolowany w terminie 3 dni od dnia podpisania protokołu może:
1)
złożyć na piśmie wyjaśnienia,
2)
zgłosić zastrzeżenia do treści protokołu,

wobec których inspektor jest obowiązany ustosunkować się na piśmie bez zbędnej zwłoki.

1.
Po zgromadzeniu dokumentacji kontroli inspektor zapoznaje kontrolowanego z treścią dokumentów i ustaleniami kontroli.
2.
Z czynności, o których mowa w ust. 1, inspektor sporządza notatkę, którą podpisuje również kontrolowany.
3.
Kontrolowany ma prawo, w terminie 3 dni od dnia zapoznania się z dokumentacją i ustaleniami kontroli, zażądać na piśmie:
1)
uzupełnienia dokumentacji przez wskazanie czynności kontrolnych, które należałoby podjąć, i dokumentów, które należałoby włączyć do akt sprawy,
2)
przeprowadzenia ponownej oceny zebranej dokumentacji.
1.
Inspektor jest obowiązany rozpatrzyć zastrzeżenia, o których mowa w § 14 ust. 3, oraz zawiadomić kontrolowanego o sposobie ich załatwienia w terminie 3 dni od daty ich otrzymania.
2.
Po rozpatrzeniu zastrzeżeń inspektor sporządza wynik kontroli.
3.
Wynik kontroli powinien zawierać:
1)
oznaczenie organu kontroli dewizowej,
2)
oznaczenie kontrolowanego,
3)
datę wydania,
4)
zakres kontroli,
5)
powołanie podstawy prawnej przeprowadzonej kontroli,
6)
końcowe ustalenia i wnioski,
7)
termin usunięcia nieprawidłowości wskazanych przez inspektora,
8)
pieczęć urzędową i podpis inspektora.
1.
Wynik kontroli doręcza się kontrolowanemu.
2.
Dysponentowi części budżetu doręcza się wynik kontroli oraz dokumentację z czynności kontrolnych.
3.
Kontrolowany jest obowiązany, w ciągu 30 dni po upływie terminu określonego w § 15 ust. 3 pkt 7, poinformować inspektora o sposobie usunięcia wskazanych nieprawidłowości.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.