Kontrola celno-skarbowa wykonywana w zakresie urządzania i prowadzenia gier hazardowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2017.438

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 marca 2017 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU I FINANSÓW 1
z dnia 24 lutego 2017 r.
w sprawie kontroli celno-skarbowej wykonywanej w zakresie urządzania i prowadzenia gier hazardowych

Na podstawie art. 91 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1947 i 2255 oraz z 2017 r. poz. 88, 244 i 379) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy sposób i tryb kontroli celno-skarbowej urządzania i prowadzenia gier hazardowych, zwanej dalej "kontrolą";
2)
rodzaje dokumentów mających znaczenie dla kontroli oraz rodzaje prowadzonej dokumentacji, jej wzory, a także szczegółowy sposób jej przygotowania i prowadzenia;
3)
tryb przekazywania i zakres zgłoszeń i informacji, zwanych dalej odpowiednio "zgłoszeniem" albo "informacją".
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
podmiot - podmiot podlegający kontroli;
2)
gry hazardowe - gry hazardowe w rozumieniu ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 471, 1948 i 2260 oraz z 2017 r. poz. 88 i 379), zwanej dalej "ustawą";
3)
imienne zaświadczenie o uzyskanej wygranej - zaświadczenie, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy.
1. 
Kontrola polega na:
1)
bezpośrednim uczestniczeniu kontrolującego w czynnościach związanych z działalnością objętą kontrolą;
2)
kontroli dokumentacji, dokumentów oraz urządzeń związanych z działalnością objętą kontrolą;
3)
kontroli prawidłowości i terminowości wpłat podatku od gier.
2. 
Kontrola, o której mowa w ust. 1 pkt 1, może polegać w szczególności na udziale kontrolującego w:
1)
otwarciu i zamknięciu stołów do gry w kasynie gry;
2)
obliczaniu rezultatów gier na stołach do gier i na automatach;
3)
obliczaniu przychodów z gier na automatach;
4)
rozliczeniu żetonów i pieniądza gotówkowego w kasynie gry.
Dokumentami mającymi znaczenie dla kontroli są:
1)
dokumenty wydawane, zatwierdzane lub poświadczane przez organy Krajowej Administracji Skarbowej:
a)
decyzje, w tym koncesje i zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie gier hazardowych,
b)
postanowienia,
c)
regulaminy,
d)
poświadczenia rejestracji automatów lub urządzeń do gier lub urządzeń losujących,
e)
ewidencje imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej,
f)
ewidencje wypłaconych (wydanych) wygranych, o których mowa w art. 20 ust. 5 ustawy;
g)
protokoły;
2)
decyzje i postanowienia wydawane przez inne niż wymienione w pkt 1 organy;
3)
orzeczenia wydawane w sprawach o umyślne przestępstwa lub umyślne przestępstwa skarbowe;
4)
pisemne zaświadczenia o odbyciu szkolenia, wystawione przez podmioty, o których mowa w art. 24b ust. 1 ustawy;
5)
dokumenty potwierdzające dokonanie zabezpieczenia finansowego;
6)
druki imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej, odpisy imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej oraz anulowane imienne zaświadczenia o uzyskanej wygranej;
7)
dokumenty potwierdzające tytuł prawny do automatów, urządzeń do gier lub urządzeń losujących;
8)
opinie techniczne jednostki badającej, która przeprowadziła badania poprzedzające rejestrację automatów, innych urządzeń do gier lub urządzeń losujących lub ich badania sprawdzające;
9)
deklaracje lub inne dokumenty dotyczące podatku od gier i dopłat;
10)
rejestr gości, o którym mowa w art. 15a ust. 3 ustawy;
11)
zapis sygnału audiowizyjnego z audiowizyjnego systemu kontroli gier, o którym mowa w art. 15b ust. 1 ustawy;
12)
ewidencje i rejestry związane z urządzaniem gier hazardowych, a także wydruki lub zapisy na informatycznym nośniku danych z tych ewidencji i rejestrów, jeżeli są one prowadzone z zastosowaniem technik elektronicznego przetwarzania danych, oraz dane w postaci dokumentów elektronicznych przechowywane w urządzeniu archiwizującym, o którym mowa w art. 15d ust. 3 ustawy, jak również wydruki lub zapisy z tego urządzenia;
13)
dokumenty potwierdzające przekazanie dochodu na cel społecznie użyteczny, w szczególności dobroczynny, określony w regulaminie gry oraz w zezwoleniu na urządzanie loterii fantowej lub gry bingo fantowe albo zgłoszeniu, o którym mowa w art. 7 ust. 1a ustawy;
14)
ekspertyzy, w szczególności automatów lub urządzeń do gier lub urządzeń losujących;
15)
dokumenty dotyczące reklamy, promocji oraz informowania o sponsorowaniu gier hazardowych;
16)
dokumenty potwierdzające posiadanie zgody krajowych organizatorów sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt na wykorzystanie jego wyników;
17)
dokumenty potwierdzające realizację praw i obowiązków uczestników gry hazardowej;
18)
dokumenty potwierdzające wykonanie określonych w regulaminie gry hazardowej postanowień dotyczących warunków i zasad gry hazardowej, w tym wygranych, terminów oraz miejsc urządzania i prowadzenia gry hazardowej, oraz w regulaminie odpowiedzialnej gry postanowień dotyczących zasad odpowiedzialnej gry;
19)
dokumenty dotyczące postępowania reklamacyjnego;
20)
dokumenty potwierdzające wysokość kapitału gry hazardowej, przeznaczonego do natychmiastowej wypłaty wygranych;
21)
księgi:
a)
obrotu żetonami i pieniądzem gotówkowym,
b)
obrotu kartonami do gry w salonie gry bingo pieniężne,
c)
eksploatacji automatu do gier;
22)
dokumenty dotyczące rozliczenia wyniku finansowego urządzanej loterii fantowej lub gry bingo fantowe;
23)
dokumenty dotyczące informacji o osobach, które uzyskały wygrane w turnieju gry w pokera, oraz o rozliczeniu podatku od gier;
24)
dokumenty dotyczące powierzenia innemu podmiotowi wykonywania czynności związanych z urządzaniem gier hazardowych;
25)
dokumenty dotyczące struktury kapitału zakładowego;
26)
dokumenty dotyczące składu zarządu lub rady nadzorczej;
27)
dokumenty dotyczące informacji o funkcjonowaniu podmiotów urządzających i prowadzących działalność w zakresie gier hazardowych, w tym zestawienia danych ekonomiczno-finansowych w zakresie bieżącej działalności tych podmiotów, ze szczególnym uwzględnieniem obrotów, wyniku finansowego, wskaźników ekonomicznych, a zwłaszcza wskaźnika zatrudnienia, oraz wskaźników statystycznych uzyskiwanych przez te podmioty;
28)
dokumenty w postaci elektronicznej zawierające dane przechowywane w systemie rejestrującym, o którym mowa w art. 15ba ust. 1 ustawy, jak również wydruki i zapisy z tego systemu;
29)
zgłoszenia, o których mowa w ustawie;
30)
rejestry napiwków w kasynie gry;
31)
inne niż wymienione w pkt 1-30 dokumenty:
a)
faktury, umowy, protokoły, oświadczenia związane z prowadzeniem działalności w zakresie gier hazardowych,
b)
dokumenty potwierdzające dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej albo do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym,
c)
dokumentacja techniczna strony internetowej wykorzystywanej do urządzania zakładów wzajemnych przez sieć Internet,
d)
dokumenty potwierdzające prowadzenie transakcji płatniczych wynikających z gier hazardowych urządzanych przez sieć Internet w sposób, o którym mowa w art. 15e ustawy.
1. 
Podmiot urządzający i prowadzący zakłady wzajemne sporządza miesięczną informację o sumie wpłat, sumie wypłaconych lub wydanych wygranych oraz wystawionych i anulowanych imiennych zaświadczeniach o uzyskanej wygranej, odrębnie dla każdego obszaru, na którym przyjmuje zakłady lub wystawia te zaświadczenia, znajdującego się we właściwości miejscowej właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego, według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. 
Informację, o której mowa w ust. 1, podmiot urządzający i prowadzący zakłady wzajemne przesyła właściwemu naczelnikowi urzędu celno-skarbowego w terminie 10 dni od zakończenia miesiąca, którego informacja dotyczy.
1. 
Podmiot prowadzący kasyno gry:
1)
sporządza raport dzienny i miesięczny wpłat, wypłat i rezultatów gier w kasynie gry, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia;
2)
sporządza miesięczne zestawienie wystawionych i anulowanych w kasynie gry imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej z podaniem numeru i serii zaświadczenia, wysokości wygranej, rodzajów gier i daty wystawienia zaświadczenia.
2. 
Raport miesięczny, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, oraz zestawienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, podmiot prowadzący kasyno gry przesyła do właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego w terminie 3 dni od zakończenia miesiąca, którego raport i zestawienie dotyczą.
1. 
Podmiot prowadzący salon gier na automatach sporządza miesięczne zestawienie wystawionych i anulowanych w salonie gier na automatach imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej z podaniem numeru i serii zaświadczenia, wysokości wygranej i daty wystawienia zaświadczenia.
2. 
Zestawienie, o którym mowa w ust. 1, podmiot prowadzący salon gier na automatach przesyła do właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego w terminie 3 dni od zakończenia miesiąca, którego zestawienie dotyczy.
1. 
Podmiot prowadzący salon gry bingo pieniężne sporządza:
1)
miesięczną informację o wysokości kwoty uzyskanej ze sprzedaży kartonów do gry oraz wysokości kwoty dokonanych wypłat wygranych w salonie gry bingo pieniężne;
2)
miesięczne zestawienie wystawionych i anulowanych w salonie gry bingo pieniężne imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej z podaniem numeru i serii zaświadczenia, wysokości wygranej i daty wystawienia zaświadczenia.
2. 
Informację, o której mowa w ust. 1 pkt 1, oraz zestawienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, podmiot prowadzący salon gry bingo pieniężne przesyła do właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego w terminie 10 dni od zakończenia miesiąca, którego informacja i zestawienie dotyczą.
1. 
Podmiot urządzający gry liczbowe i grę telebingo sporządza i przesyła informacje o ilości wystawionych i anulowanych imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej, zawierające numery i serie zaświadczeń, wysokości wygranych i daty wystawienia zaświadczeń.
2. 
Informacje, o których mowa w ust. 1, podmiot urządzający gry liczbowe i grę telebingo przesyła do właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego za okresy kwartalne w terminie jednego miesiąca od zakończenia kwartału, którego informacja dotyczy.
1. 
Dokumentacja, o której mowa w § 5 ust. 1 oraz § 6 ust. 1 pkt 1, powinna być prowadzona w sposób umożliwiający identyfikację przeprowadzonych czynności związanych z urządzaniem gier hazardowych, przy zachowaniu ciągłości zapisów i bezbłędności stosowanych procedur obliczeniowych.
2. 
Wpisów do dokumentacji, o której mowa w ust. 1, dokonuje się bezpośrednio po zakończeniu okresu, którego dokumentacja dotyczy.
3. 
Wpisów do dokumentacji, o której mowa w ust. 1, należy dokonywać w sposób trwały i czytelny. Zmian i poprawek w dokumentacji dokonuje się w taki sposób, aby przekreślony tekst pierwotny pozostał czytelny, a każdą zmianę lub poprawkę należy potwierdzić podpisem osoby dokonującej zmiany lub poprawki, z podaniem daty ich wprowadzenia, oraz w razie potrzeby opisać je w rubryce "uwagi".
Dokumentacja, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 1, powinna być zarejestrowana i zabezpieczona urzędowo pieczęciami przez właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego, a poszczególne karty dokumentacji - kolejno ponumerowane.
1. 
Zgłoszenie oraz informacja zawierają imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, którego zgłoszenie lub informacja dotyczą, adres siedziby lub miejsca zamieszkania, numer PESEL lub numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz adres poczty elektronicznej.
2. 
Podmiot jest obowiązany do powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego o zmianach danych zawartych w zgłoszeniu lub informacji lub w załącznikach do nich w terminie 14 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana.
Podmiot urządzający gry liczbowe, grę telebingo lub zakłady wzajemne sporządza i przesyła zgłoszenia lub informacje, odrębnie dla każdego obszaru, znajdującego się we właściwości miejscowej właściwego naczelnika urzędu celno- -skarbowego.
Do zgłoszenia o rozpoczęciu urządzania gry liczbowej i gry telebingo podmiot dołącza wykaz miejsc, w których dokonuje się sprzedaży zakładów lub innych dowodów udziału w grze, z podaniem ich adresów oraz nazw podmiotów, w których prowadzona będzie sprzedaż.
W zgłoszeniu o rozpoczęciu urządzania loterii pieniężnej wskazuje się również termin rozpoczęcia sprzedaży losów lub innych dowodów udziału w loterii. Do zgłoszenia o rozpoczęciu urządzania loterii pieniężnej dołącza się regulamin loterii pieniężnej.
1. 
W zgłoszeniu o rozpoczęciu urządzania loterii fantowej i gry bingo fantowe określa się również wykaz miejsc, w których będzie prowadzona sprzedaż losów lub innych dowodów udziału w grze, z podaniem ich adresów oraz nazw podmiotów, w których prowadzona będzie sprzedaż.
2. 
Do zgłoszenia o rozpoczęciu urządzania loterii fantowej lub gry bingo fantowe dołącza się zezwolenie, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, oraz regulamin loterii fantowej lub gry bingo fantowe albo zgłoszenie, o którym mowa w art. 7 ust. 1a ustawy.
1. 
W zgłoszeniu o rozpoczęciu urządzania loterii promocyjnej i loterii audioteksowej wskazuje się również opis sposobu uzyskiwania w loterii jej wyniku od przypadku.
2. 
Do zgłoszenia o rozpoczęciu urządzania loterii promocyjnej i loterii audioteksowej dołącza się:
1)
zezwolenie na urządzanie loterii;
2)
regulamin loterii.
Do zgłoszenia o rozpoczęciu urządzania zakładów wzajemnych:
1)
w punktach przyjmowania zakładów wzajemnych dołącza się wykaz punktów przyjmowania zakładów wzajemnych z podaniem adresów oraz godzin otwarcia i zamknięcia tych punktów,
2)
przez sieć Internet dołącza się wykaz miejsc wystawiania i anulowania imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej

- sporządzony odrębnie dla każdego obszaru, znajdującego się we właściwości miejscowej właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego.

1. 
Podmiot urządzający loterię pieniężną przesyła naczelnikowi urzędu celno-skarbowego, co najmniej na 14 dni przed planowanym zakończeniem loterii, informację o planowanym terminie jej zakończenia.
2. 
Podmiot urządzający loterię pieniężną, w terminie 30 dni od dnia zakończenia loterii pieniężnej, sporządza i przesyła naczelnikowi urzędu celno-skarbowego informacje dotyczące przeprowadzonej loterii pieniężnej, zawierające:
1)
określenie sumy wpływów uzyskanych ze sprzedaży losów lub innych dowodów udziału w loterii;
2)
zestawienie ilości i wysokości uzyskanych wygranych;
3)
zestawienie ilości wystawionych i anulowanych imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej, zawierające numery i serie zaświadczeń, wysokości wygranych i daty wystawienia zaświadczeń.
Podmiot urządzający loterie fantowe lub gry bingo fantowe, w terminie 30 dni od dnia zakończenia loterii fantowej lub gry bingo fantowe, sporządza i przesyła naczelnikowi urzędu celno-skarbowego informacje dotyczące przeprowadzonej loterii fantowej lub gry bingo fantowe, zawierające:
1)
wykaz wydanych wygranych rzeczowych wraz z określeniem ich wartości;
2)
określenie wysokości kwot przekazanego dochodu z gry na cele społecznie użyteczne, w szczególności dobroczynne;
3)
zestawienie ilości wystawionych i anulowanych imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej, zawierające numery i serie zaświadczeń, wysokości wygranych i daty wystawienia zaświadczeń.
Podmiot urządzający loterię promocyjną lub loterię audioteksową, w terminie 30 dni od dnia zakończenia loterii promocyjnej lub loterii audioteksowej, sporządza i przesyła naczelnikowi urzędu celno-skarbowego informacje dotyczące przeprowadzonej loterii promocyjnej lub loterii audioteksowej, zawierające:
1)
wykaz wypłaconych lub wydanych wygranych wraz z określeniem ich wartości;
2)
zestawienie ilości wystawionych i anulowanych imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej, zawierające numery i serie zaświadczeń, wysokości wygranych i daty wystawienia zaświadczeń.
Podmiot urządzający grę w pokera w formie turnieju gry w pokera poza kasynami gry, w terminie 30 dni od dnia zakończenia turnieju gry w pokera, sporządza i przesyła zestawienie ilości wystawionych i anulowanych imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej, zawierające numery i serie zaświadczeń, wysokości wygranych i daty wystawienia.
Zgłoszenie i informacje oraz załączniki do nich mogą być przesyłane w postaci elektronicznej.
Przepisy § 4 pkt 1 lit. d, pkt 7 i pkt 8, w zakresie urządzeń losujących, stosuje się od dnia 1 kwietnia 2017 r.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 marca 2017 r., z wyjątkiem § 4 pkt 4, pkt 28, § 7 i § 22, które wchodzą w życie z dniem 1 kwietnia 2017 r. 2

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

............................................................

(nazwa i adres podmiotu)

na obszarze ........................................... w miesiącu ....................... rok ......................

(wpisać właściwy obszar

lub przez sieć Internet)

..........................................................................................................................

(nazwa podmiotu i adres siedziby)

Lp.Adres punktu przyjmowania zakładów wzajemnych lub adres strony internetowejRodzaj przyjmowanych zakładów wzajemnychSuma wpłat

(w zł)

Suma wygranych

(wypłaconych lub wydanych uczestnikom zakładów wzajemnych, zwróconych stawek)

(w zł)

Wystawione i anulowane imienne zaświadczenia

o uzyskanej wygranej

(seria i nr zaświadczenia, wysokość wygranej lub określenie wygranej rzeczowej i jej wartości, rodzaj zakładu, data wystawienia/ anulowania)

Uwagi
1234567

............................................ ............................. ...............................................

(imię, nazwisko i telefon osoby, (miejscowość, data) (podpis przedstawiciela podmiotu)

która sporządziła informację)

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

.....................................................

(Nazwa i adres podmiotu)

(miejscowość, ulica, numer)

Data: ............................

Lp.Rodzaj gryWpłaty

(w zł)

Suma

(w zł)

Różnica (5-6)

(w zł)

Korekta wypłat (żetony wyniesione/ przyniesione)

(w zł)

Napiwki

(w zł)

Stan wygranej

zakumulowanej na zakończenie

dnia/miesiąca*

Uwagi
w

kasie

na stołach

i do

automatów

wpłat

(3+4)

wypłat

(za

zwrócone żetony i wygranych na

automatach)

wyszczególnieniekwota
123456789101112
Gry

cylindryczne

Gry w karty
Gry w kości
Gry na automatach
Wynik dzienny/miesięczny* kasyna

...................................... ........................................

(główny kasjer) (dyrektor kasyna gry)

*) Niepotrzebne skreślić.

1 Minister Rozwoju i Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 września 2016 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Finansów (Dz. U. poz. 1595).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2009 r. w sprawie kontroli wykonywanych przez Służbę Celną w zakresie urządzania i prowadzenia gier hazardowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 156), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 256 pkt 3 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1948 i 2255 oraz z 2017 r. poz. 379).