Konkurs na kandydata na stanowisko dyrektora instytucji kultury.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2019.724
Akt obowiązujący Wersja od: 18 kwietnia 2019 r.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 12 kwietnia 2019 r.
w sprawie konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora instytucji kultury
Na podstawie art. 16 ust. 6 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1983 oraz z 2019 r. poz. 115) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa sposób:
1)
podania do publicznej wiadomości informacji o zamiarze ogłoszenia konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora instytucji kultury, o którym mowa w art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, zwanego dalej "konkursem", w tym terminu i miejsca podania tej informacji do publicznej wiadomości;2)
ogłoszenia konkursu, w tym terminu i miejsca publikacji tego ogłoszenia;3)
przeprowadzania konkursu.
Konkurs ogłasza organizator instytucji kultury, o której mowa w art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, zwany dalej "organizatorem".
1.
Informację o zamiarze ogłoszenia konkursu organizator podaje do publicznej wiadomości na swojej stronie podmiotowej w Biuletynie Informacji Publicznej oraz pracownikom instytucji kultury, o której mowa w art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, zwanej dalej "instytucją kultury", w sposób przyjęty w tej instytucji, nie później, niż:1)
na rok przed upływem okresu, na jaki został powołany dotychczasowy dyrektor instytucji artystycznej w rozumieniu art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, zwanej dalej "instytucją artystyczną";2)
na 4 miesiące przed upływem okresu, na jaki został powołany dotychczasowy dyrektor instytucji kultury innej niż instytucja artystyczna.2.
Organizator może podać informację o zamiarze ogłoszenia konkursu w terminie krótszym niż określony w ust. 1, pod warunkiem zawarcia w tej informacji uzasadnienia skrócenia terminu.3.
Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do konkursu przeprowadzanego w związku z:1)
wygaśnięciem aktu powołania albo2)
odwołaniem- dotychczasowego dyrektora instytucji kultury przed upływem okresu, na jaki został powołany, oraz w przypadku konkursu na dyrektora nowej instytucji kultury.
1.
Organizator ogłasza konkurs nie później niż:1)
na pół roku przed upływem okresu, na jaki został powołany dotychczasowy dyrektor instytucji artystycznej;2)
na 3 miesiące przed upływem okresu, na jaki został powołany dotychczasowy dyrektor instytucji kultury innej niż instytucja artystyczna.2.
Przepisów ust. 1 nie stosuje się do konkursu przeprowadzanego w związku z:1)
wygaśnięciem aktu powołania albo2)
odwołaniem- dotychczasowego dyrektora przed upływem okresu, na jaki został powołany.
3.
Ogłoszenie o konkursie zamieszcza się:1)
na stronie podmiotowej w Biuletynie Informacji Publicznej instytucji kultury oraz na jej stronie internetowej;2)
na stronie podmiotowej w Biuletynie Informacji Publicznej organizatora oraz na jego stronie internetowej;3)
w dziennikach lub internetowych wydaniach dzienników:a)
co najmniej jednym o zasięgu ogólnokrajowym,b)
co najmniej jednym regionalnym;4)
w dwóch serwisach internetowych o tematyce związanej z zakresem działania instytucji kultury, a w uzasadnionych przypadkach w innych serwisach internetowych o tematyce kulturalnej.
Organizator udostępnia osobom zainteresowanym udziałem w konkursie, w zakresie niezbędnym do zgłoszenia oferty:
1)
dokumenty dotyczące warunków organizacyjno-finansowych funkcjonowania instytucji kultury, w tym statut, regulamin organizacyjny, sprawozdania finansowe za ostatnie dwa lata, informacje o deklarowanej wysokości finansowania i plany rzeczowe na okresy po rozstrzygnięciu konkursu, jeżeli w danej instytucji plany rzeczowe są opracowywane;2)
informacje o działalności instytucji kultury.
W celu przeprowadzenia konkursu organizator:
1)
ustala szczegółowy regulamin pracy komisji konkursowej, zwanej dalej "komisją";2)
określa harmonogram pracy komisji, w szczególności wyznacza, w uzgodnieniu z członkami komisji, termin pierwszego posiedzenia komisji.
Organizator, występując do podmiotów mających wskazać przedstawicieli do komisji, przekazuje tym podmiotom regulamin pracy komisji.
Przeprowadzenie konkursu przez komisję następuje w trakcie co najmniej dwóch posiedzeń komisji, z tym że posiedzenie komisji, na którym są przeprowadzane rozmowy z uczestnikami konkursu, może się odbyć nie wcześniej niż po upływie 7 dni od dnia posiedzenia komisji, na którym nastąpiło ustalenie spełnienia warunków określonych w ogłoszeniu o konkursie przez uczestników konkursu lub stwierdzenie uchybień lub braków w złożonych ofertach.
1.
Posiedzenie komisji odbywa się, jeżeli w posiedzeniu uczestniczy co najmniej 2/3 składu komisji.2.
Z zastrzeżeniem § 10, komisja podejmuje uchwały na posiedzeniu zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.3.
Każdy członek komisji dysponuje jednym głosem.1.
Spośród uczestników konkursu, których oferty spełniły warunki określone w ogłoszeniu o konkursie, komisja wyłania kandydata na dyrektora bezwzględną większością głosów członków komisji obecnych na posiedzeniu.2.
Jeżeli pierwsze głosowanie nie wyłoni kandydata na dyrektora, a oferty co najmniej dwóch uczestników konkursu spełniły warunki określone w ogłoszeniu o konkursie, przeprowadza się drugie głosowanie. Drugie głosowanie dotyczy dwóch uczestników konkursu, którzy uzyskali najwięcej głosów, a jeżeli według powyższej zasady nie można wyłonić dwóch uczestników konkursu, wszystkich uczestników konkursu, którzy uzyskali dwie największe liczby głosów.3.
Jeżeli w drugim głosowaniu kandydat na dyrektora nie zostanie wyłoniony zgodnie z ust. 1, komisja konkursowa może przeprowadzić trzecie głosowanie według reguł określonych w ust. 2.
Z posiedzeń komisji są sporządzane protokoły, które podpisują członkowie komisji obecni na posiedzeniu.
1.
Protokół końcowy, o którym mowa w art. 16 ust. 5a pkt 3 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, zawiera:1)
imiona i nazwiska:a)
przewodniczącego komisji oraz pozostałych członków komisji,b)
uczestników konkursu oraz2)
co najmniej:a)
informację o liczbie głosów uzyskanych przez poszczególnych uczestników konkursu w kolejnych głosowaniach,b)
informację o wyniku postępowania konkursowego wraz z uzasadnieniem.2.
Do protokołu końcowego załącza się dokumenty określające spełnienie kryteriów oceny uczestników konkursu.3.
Protokół końcowy bez załączników udostępnia się na stronie podmiotowej w Biuletynie Informacji Publicznej organizatora, do czasu powołania dyrektora instytucji kultury albo ogłoszenia kolejnego konkursu zgodnie z art. 16 ust. 13 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, nie krócej niż na okres 30 dni i nie dłużej niż na okres 2 lat.4.
Komisja kończy działalność po przekazaniu organizatorowi wyników konkursu wraz z jego dokumentacją.
W przypadku gdy kadencja dotychczasowego dyrektora instytucji kultury kończy się przed dniem 19 kwietnia 2020 r. i dochowanie terminów, o których mowa w § 3 ust. 1 i § 4 ust. 1, jest niemożliwe, stosuje się § 3 ust. 2.
1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 2321).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Kultury z dnia 30 czerwca 2004 r. w sprawie organizacji i trybu przeprowadzania konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora instytucji kultury (Dz. U. poz. 1629), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2019 r. poz. 115).
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (3)
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (3)
- Czy po podpisaniu porozumienia o rozwiązaniu stosunku pracy można od razu ogłaszać nabór na dyrektora gminnego ośrodka kultury?
- Czy organizator w punktach dotyczących wymagań stawianych kandydatom na dyrektora samorządowej instytucji kultury może uwzględnić działalność gospodarczą jako staż pracy?
- Jak długo powinny być przechowywane protokoły z ustaleń komisji konkursowych z konkursu na dyrektora podmiotu publicznego (instytucji kultury) zawierające dane osobowe uczestników konkursu?
Akty prawne liczba obiektów na liście: (2)
Podstawa prawna liczba obiektów na liście: (1)
Akty zastępowane liczba obiektów na liście: (1)
Orzeczenia i pisma urzędowe liczba obiektów na liście: (3)
Orzeczenia sądów liczba obiektów na liście: (3)
- VII SA/Wa 325/23 - Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie
- III SAB/Gl 203/22 - Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach
- II OSK 1239/20, Dokumentowanie kwalifikacji zawodowych kandydatów na stanowisko dyrektora samorządowej instytucji kultury. - Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego