Koncesjonowana sprzedaż wyrobów tytoniowych.
Dz.U.1932.27.266
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 31 marca 1932 r.
o koncesjonowanej sprzedaży wyrobów tytoniowych.
Koncesjonarjusze obowiązani są prowadzić sprzedaż wyrobów tytoniowych osobiście. Powierzanie prowadzenia sprzedaży innym osobom (zastępcom) jest dopuszczalne tylko za zezwoleniem władzy, nadającej koncesję; do władzy tej, prócz ewentualnie wydania zezwolenia na prowadzenie sprzedaży przez zastępcę, należy także zatwierdzanie osoby zastępcy.
Koncesjonariuszom hurtowej sprzedaży wyrobów tytoniowych, będącym osobami fizycznemi, zezwolenia na prowadzenie sprzedaży przez zastępcę mogą być wydawane tylko w wyjątkowych wypadkach i na ściśle oznaczony okres.
Władza nadająca koncesję może zażądać od koncesjonariusza usunięcia ustanowionego zastępcy w określonym przez władze, terminie:
Przeniesienie przedsiębiorstwa sprzedaży wyrobów tytoniowych do innego lokalu w danej miejscowości lub otworzenie filji przedsiębiorstwa wymaga zezwolenia tej władzy, która koncesje nadaje.
1. Koncesje na sklepy tytoniowe:
2. Koncesje na uliczną sprzedaż wyrobów tytoniowych, wykonywaną w budkach, skrzynkach itd.
3. Koncesje na domową sprzedaż wyrobów tytoniowych, wykonywaną w zakładach gastronomicznych.
4. Koncesje na sprzedaż ruchomą lub okrężną, t. j. sprzedaż detaliczną, nie związaną z pewnym stałym punktem, lecz prowadzoną w pewnym określonym okręgu terytorjalnym lub na określonych linjach komunikacyjnych (sprzedaż na wystawach, lub na ulicach uzdrowisk, w wagonach kolejowych i t. p.).
Koncesjonariusze detaliczni uprawnieni do odprzedaży wyrobów tytoniowych innym detalistom mogą odprzedawać te wyroby tylko detalistom należącym do rejonu tej samej co odprzedawca hurtowni.
Koncesjonariusz samoistnego sklepu tytoniowego może być przez Dyrekcję Polskiego Monopolu Tytoniowego pozbawiony prawa do odprzedaży wyrobów tytoniowych innym detalistom bez podania powodów za jednomiesięcznym terminem wypowiedzenia.
Hurtownie rejonowe będą miały wyznaczane bądź odrębne dla każdej, bądź wspólne dla dwóch lub więcej hurtowni rejony sprzedaży; w przypadkach wyznaczenia dla hurtowni wspólnego rejonu, przedsiębiorstwa detalicznej sprzedaży wyrobów tytoniowych, znajdujące się w ustanowionym dla danych hurtowni wspólnym rejonie, mogą zaopatrywać się w wyroby tytoniowe w dowolnej hurtowni wspólnego rejonu.
dla oceny powyższego stosunku obrotów detalistów wyłączanych z rejonu, a ewentualnie i równocześnie włączanych do rejonu hurtowni, do obrotów hurtowni miarodajne są obroty wspomnianych detalistów i hurtowni w ostatnim roku kalendarzowym;
Uprzedzanie koncesjonarjuszów o zamierzonej zmianie rejonu jest niepotrzebne, jeżeli zmiana ma spowodować powiększenie obrotów hurtowni.
Postanowienia powyższe mają zastosowanie również w razie zmian rejonów wspólnych, wyznaczonych dla kilku hurtowni.
Koncesjonariusze sklepów tytoniowych mieszanych mają prawo sprzedaży tylko wyrobów Polskiego Monopolu Tytoniowego.
Koncesjonariusze sprzedaży ulicznej mają prawo sprzedaży tylko papierosów wyrobu Polskiego Monopolu Tytoniowego.
Koncesjonariusze domowej sprzedaży mają prawo sprzedaży tylko cygar i papierosów wyrobu Polskiego Monopolu Tytoniowego, papierosów zaś i cygar wyrobu gdańskiego monopolu i importowanych tylko w wypadku, gdy otrzymają na to specjalne zezwolenie Dyrekcji Polskiego Monopolu Tytoniowego. Zezwolenie takie może być w każdej chwili cofnięte bez podania powodów.
Uprawnienia koncesjonarjuszów sprzedaży ruchomej lub okrężnej określane będą w dokumencie koncesyjnym.
Koncesjonariusze detaliczni obowiązani są zaopatrywać się w wyroby tytoniowe tylko w monopolowych zakładach lub w koncesjonowanych hurtowniach, do których zostali przydzieleni.
Koncesjonariusze detaliczni mogą zaopatrywać się w wyroby tytoniowe również u innych detalistów uprawnionych do odprzedaży (§ 8), znajdujących się w rejonie danej hurtowni (hurtowni, do której detalista został przydzielony).
Wymieniony w ustępie poprzednim rabat Dyrekcja Polskiego Monopolu Tytoniowego może zmieniać obniżając go lub podwyższając, nie wyżej jednak niż do ustalonej w poprzednim ustępie wysokości.
Obniżenie rabatu koncesjonowanym przedsiębiorstwom hurtowej sprzedaży za zgodą koncesjonariusza może być przeprowadzone w każdym czasie, bez zgody-za wypowiedzeniem koncesjonariuszowi dotychczasowego rabatu:
O ile jednak koncesjonariusze wymienieni pod b) zaopatrywać się będą w wyroby tytoniowe nie bezpośrednio w hurtowniach do których zostali przydzieleni, lecz w sklepach tytoniowych, uprawnionych do odprzedaży wyrobów tytoniowych innym detal stora wówczas otrzymywać będą rabat, ustalony na mocy wzajemnego porozumienia z koncesjonariuszem danego sklepu tytoniowego.
Rabat od ceny taryfowej wyrobów tytoniowych zagranicznych ustala się dla koncesjonowanych przedsiębiorstw detalicznej sprzedaży na:
Koncesjonariusze obowiązani są w szczególności:
Przedsiębiorstwa detalicznej sprzedaży wyrobów tytoniowych obowiązane są sprzedawać wyroby tytoniowe wszystkim zgłaszającym się konsumentom; postanowienie to nie stosuje się do przedsiębiorstw sprzedaży wyrobów tytoniowych wykonywanej przez spółdzielnie, o ile statut tych spółdzielni ogranicza prowadzenie sprzedaży tylko do członków spółdzielni.
W wypadku, gdyby koncesjonariusz nie zastosował się do obowiązku ciążącego na nim w myśl postanowień ustępu poprzedniego, Dyrekcja Polskiego Monopolu Tytoniowego oraz władze skarbowe (urzędy skarbowe akcyz i monopolów państwowych) uprawnione będą do przymusowego zajęcia tych wyrobów przez organa skarbowe za odszkodowaniem płatnem w myśl postanowień ustępu poprzedniego.
W razie wygaśnięcia koncesji w przypadkach przewidzianych w § 28 p. b) i c) władza nadająca koncesję może udzielić członkom rodziny zmarłego koncesjonariusza, względnie likwidatorowi mienia byłej osoby prawnej zezwolenia na dalszą sprzedaż wyrobów tytoniowych na czas potrzebny do zlikwidowania przedsiębiorstwa. Po upływie określonego w zezwoleniu terminu na jaki zostało ono wydane, pozostałe jeszcze wyroby mają być sprzedane z zachowaniem postanowień poprzednich ustępów niniejszego paragrafu.
Postanowienia ustępu poprzedniego mają zastosowanie tylko w stosunku do zapasu wyrobów tytoniowych, posiadanego przez koncesjonarjuszów, o których mowa w tym ustępie, w granicach zapasu określanego przez Dyrekcję Polskiego Monopolu Tytoniowego w myśl § 19 p. c).
Zmiany cen wyrobów tytoniowych, o ile chodzi o innych koncesjonarjuszów, aniżeli wymienionych w ustępie pierwszym niniejszego paragrafu, nie powodują w stosunku do wyrobów pobranych przed zmianą cen, ani obowiązku dopłat ze strony koncesjonarjuszów na rzecz Polskiego Monopolu Tytoniowego, jeżeli ceny 'zostały podwyższone, ani bonifikaty na rzecz koncesjonarjuszów różnicy cen, jeżeli ceny zostały zniżone, choćby pobrane przed zmianą ceny wyroby nie zostały jeszcze przez koncesjonarjuszów sprzedane.
Koncesje na sprzedaż wyrobów tytoniowych mogą być nadawane zarówno osobom fizycznym jak i prawnym.
W tym celu władze winny żądać od osób, ubiegających się o nadanie koncesji przedstawienia właściwych dowodów.
Przy nadawaniu koncesji na detaliczną sprzedaż wyrobów tytoniowych w miejscowościach wiejskich, urzędy skarbowe akcyz i monopolów państwowych mogą uskuteczniać nadawanie koncesyj przy zastosowaniu uproszczonego postępowania, nie żądając od zainteresowanego dowodów odpowiadających postanowieniom ustępów poprzednich, a ograniczając się jedynie do zebrania w najkrótszej drodze opinji o osobie, starającej się o koncesję i stwierdzenia, iż rozporządza ona potrzebnym lokalem; o ile chodzi o miasta, nadanie koncesji w trybie uproszczonego postępowania może być dokonane tylko prowizorycznie na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy.
O ile chodzi o koncesję na hurtową sprzedaż wyrobów tytoniowych, to w dokumencie koncesyjnym powinien być wskazany nadto rabat przyznany koncesjonariuszowi oraz rejon sprzedaży.
O ile chodzi o koncesję na przedsiębiorstwo sprzedaży ruchomej lub okrężnej (§ 6 pkt. 4), w dokumencie koncesyjnym powinny być określone uprawnienia przedsiębiorstwa do sprzedaży wyrobów tytoniowych.
Koncesje na detaliczną sprzedaż wyrobów tytoniowych nadają urzędy skarbowe akcyz i monopolów państwowych.
Cofnięcie koncesji z powodu zmiany rejonu może być zarządzone pomimo możliwości przeprowadzenia takiej zmiany na zasadzie postanowień § 10.
Cofnięcie koncesji w tym przypadku może być zarządzone pomimo możliwości obniżenia dotychczasowemu koncesjonarjuszowi przyznanego mu rabatu (§ 16).
Prawo cofania koncesyj na przedsiębiorstwa hurtowej sprzedaży wyrobów tytoniowych przysługuje Dyrekcji Polskiego Monopolu Tytoniowego.
Prawa i obowiązki koncesjonarjuszów przedsiębiorstw specjalnych co do:
określane będą w dokumencie koncesyjnym odpowiednio do specjalnego rodzaju i warunków sprzedaży.
Cofanie koncesyj na specjalne przedsiębiorstwa sprzedaży oraz orzekanie o ich wygaśnięciu należy do Dyrekcji Polskiego Monopolu Tytoniowego.
Dyrekcji Polskiego Monopolu Tytoniowego oraz upoważnionym przez nią organom Polskiego Monopolu Tytoniowego przysługuje prawo dokonywania lustracyj przedsiębiorstw detalicznej sprzedaży wyrobów tytoniowych i wydawania, w miarę potrzeby, zarządzeń doraźnych, o których powinien być bezzwłocznie powiadomiony właściwy urząd skarbowy akcyz i monopolów państwowych.
Izby skarbowe oraz urzędy skarbowe akcyz i monopolów państwowych obowiązane są do współdziałania z Dyrekcją Polskiego Monopolu Tytoniowego w sprawach wykonywania nadzoru nad przedsiębiorstwami hurtowej i specjalnemi przedsiębiorstwami sprzedaży, a w szczególności do współdziałania z Dyrekcją Polskiego Monopolu Tytoniowego w sprawach:
Odwołania od orzeczeń Dyrekcji Polskiego Monopolu Tytoniowego rozstrzyga Minister Skarbu.
Rozstrzygnięcie, zapadłe w II instancji, jest ostateczne w administracyjnym toku instancyj.
Odwołania winny być wnoszone najpóźniej w ciągu dni 14, licząc od dnia następnego po dniu doręczenia orzeczenia, za pośrednictwem tej władzy, która orzeczenie wydała.
Odwołanie wstrzymuje wykonanie orzeczenia władzy orzekającej aż do rozstrzygnięcia odwołania przez władze wyższej instancji. Wyjątek stanowią orzeczenia o zmianie rabatów dla przedsiębiorstw hurtowej sprzedaży wyrobów tytoniowych i przedsiębiorstw specjalnych; odwołania od tych orzeczeń nic wstrzymują wykonania orzeczenia, natomiast uchylenie lub zmiana orzeczenia powoduje co do wysokości rabatu odpowiednie skutki wstecz od daty, od której zaskarżone orzeczenie weszło w życie. W wypadkach, gdy chodzi o odwołania w sprawach orzeczeń o wygaśnięciu lub cofnięciu koncesji, jeżeli pozostawienie koncesjonarjusza w jego prawach mogłoby narazić interesy Polskiego Monopolu Tytoniowego na straty, władza orzekająca cofnięcie koncesji może zawiesić koncesjonariusza w jego prawach, aż do decyzji władzy odwoławczej.
O decyzjach swych w sprawie nadania i cofnięcia koncesyj oraz o ewentualnych wypadkach wygaśnięcia koncesyj na hurtową sprzedaż wyrobów tytoniowych i na specjalne przedsiębiorstwa sprzedaży Dyrekcja Polskiego Monopolu Tytoniowego będzie zawiadamiała właściwe izby skarbowe i urzędy skarbowe akcyz i monopolów państwowych.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »