Rozdział 1 - KOMISJE DYSCYPLINARNE. RZECZNICY DYSCYPLINARNI OBRONA. - Komisje dyscyplinarne i postępowanie dyscyplinarne przeciwko funkcjonariuszom państwowym.
Dz.U.1932.92.790
Akt utracił mocRozdział I.
KOMISJE DYSCYPLINARNE. RZECZNICY DYSCYPLINARNI OBRONA.
KOMISJE DYSCYPLINARNE. RZECZNICY DYSCYPLINARNI OBRONA.
O ile poszczególnej komisji dyscyplinarnej powierzono w myśl art. 1 ust. 3 i 4 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 7 października 1932 r. o organizacji komisyj dyscyplinarnych i postępowaniu dyscyplinarnem przeciwko funkcjonarjuszom państwowym (Dz. U. R. P. Nr. 87, poz. 738) orzekanie w sprawach dyscyplinarnych funkcjonarjuszów innej władzy lub szkoły, wówczas właściwa władza naczelna powołuje potrzebną ilość członków z grona funkcjonarjuszów tej władzy, lub szkoły.
W skład komisji dyscyplinarnej dla funkcjonarjuszów szkół, wymienionych w art. 1 ust. 4 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 7 października 1932 r. (Dz. U. R. P. Nr. 87, poz. 738) wchodzić mogą profesorowie tej szkoły, lub tych szkół, dla których komisja jest utworzona.
W skład komisyj dyscyplinarnych w dziale Ministerstwa Spraw Wojskowych mogą wchodzić oficerowie służby czynnej.
W skład komisyj dyscyplinarnych dla funkcjonarjuszów zarządu sprawiedliwości wchodzić mogą sędziowie i prokuratorzy, zatrudnieni w okręgu służbowym tej władzy, przy której komisja została utworzona.
Drugą instancją dla spraw dyscyplinarnych są odwoławcze komisje dyscyplinarne, czynne przy właściwych władzach naczelnych.
Komisją dyscyplinarną, właściwą w sprawach przeciwko funkcjonarjuszom w stanie spoczynku, jest ta komisja, która była właściwa w chwili ustąpienia funkcjonarjusza ze służby czynnej.
W razie współobwinienia o naruszenie obowiązków służbowych kilku funkcjonarjuszów tego samego działu zarządu państwowego, z których jedni podlegają komisji dyscyplinarnej przy władzy, podlegającej bezpośrednio władzy naczelnej, inni zaś komisji dyscyplinarnej przy władzy naczelnej - wszyscy uczestnicy podlegają właściwości komisji dyscyplinarnej przy władzy naczelnej.
Jeżeli komisja dyscyplinarna, ustanowiona przy władzy, podlegającej bezpośrednio władzy naczelnej, nie rozporządza chwilowo ilością członków, potrzebną do utworzenia kompletu orzekającego, właściwa władza naczelna przekazuje sprawę innej komisji dyscyplinarnej.
Spory o właściwość rozstrzyga władza naczelna.
Spory o właściwość między komisjami w różnych działach zarządu państwowego rozstrzyga Prezes Rady Ministrów.
Przewodniczący kompletu winien posiadać wykształcenie prawnicze.
Do kompletu orzekającego powinien należeć, jako członek, co najmniej jeden funkcjonarjusz tej samej kategorji i rodzaju służby, do których należy funkcjonarjusz, odpowiadający dyscyplinarnie przed danym kompletem.
Przepis ustępu poprzedniego niema zastosowania w postępowaniu przed komisją odwoławczą.
Do kompletu utworzonego dla spraw dyscyplinarnych funkcjonarjuszów innej władzy bądź szkoły, wchodzi jeden lub dwóch członków komisji, powołanych w myśl § 1 ust. 2.
Komisja dyscyplinarna wydaje każde postanowienie i orzeczenie nie inaczej, jak po wysłuchaniu zdania rzecznika dyscyplinarnego; przy naradach i głosowaniu kompletu orzekającego rzecznik nie może być obecny.
Rzecznicy dyscyplinarni, działając w ścisłej zależności od swych władz przełożonych, mają obowiązek:
Rzecznika dyscyplinarnego przy komisji niższej instancji może zastąpić w razie potrzeby rzecznik dyscyplinarny przy komisji wyższej instancji; również rzecznika dyscyplinarnego w wyższej instancji może zastąpić w razie potrzeby rzecznik dyscyplinarny przy komisji niższej instancji. O zastępstwie decyduje władza naczelna.
W czasie trwania postępowania sądowo-karnego lub dyscyplinarnego, toczącego się przeciw funkcjonarjuszowi, nie można powoływać go do żadnej czynności urzędowej w komisji dyscyplinarnej. Gdy postępowanie takie zakończy się ukaraniem funkcjonarjusza, traci on stanowisko rzecznika dyscyplinarnego, bądź członka komisji dyscyplinarnej.
Funkcjonarjusza karanego dyscyplinarnie, o ile nie zachodzi przypadek, przewidziany w § 24 ust. 5 - nie można powoływać na członka komisji dyscyplinarnej, ani wyznaczać go na rzecznika dyscyplinarnego lub jego zastępcę.
Obrońcy winna władza udzielić urlopu, nieodzownie potrzebnego do spełnienia tych czynności.
O ile postępowanie dyscyplinarne toczy się poza siedzibą służbową funkcjonarjusza, występującego w charakterze obrońcy, przysługuje mu prawo do zwrotu kosztów podróży i diet na tych samych zasadach, jak przy podróżach służbowych.
Na prośbę obwinionego, zgłoszoną najpóźniej na 7 dni przed terminem rozprawy, władza, przy której jest czynna komisja dyscyplinarna, przydaje obwinionemu z grona podwładnych sobie urzędników obrońcę z urzędu, jeżeli nie przybrał sobie obrońcy z wyboru.
Funkcjonarjuszowi państwowemu, pełniącemu obowiązki służbowe wolno nie podjąć się obrony, z wyjątkiem przypadku ustanowienia go obrońcą z urzędu. Nie wolno mu przyjmować wynagrodzenia za spełnianie czynności obrońcy.