Komisja Heraldyczna.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2022.1779 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 25 sierpnia 2022 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 27 lipca 1999 r.
w sprawie Komisji Heraldycznej

Na podstawie art. 2a ust. 5 ustawy z dnia 21 grudnia 1978 r. o odznakach i mundurach (Dz. U. z 2016 r. poz. 38 oraz z 2022 r. poz. 655) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
strukturę,
2)
tryb powoływania i odwoływania,
3)
szczegółowe zasady postępowania

- Komisji Heraldycznej, zwanej dalej "Komisją".

1. 
Komisja składa się z:
1)
przewodniczącego;
2)
zastępcy przewodniczącego;
3)
sekretarza;
4)
10 członków.
2. 
W skład Komisji wchodzą:
1)
5 osób wskazanych przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego;
2)
5 osób wskazanych przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego;
3)
3 osoby wskazane przez ministra właściwego do spraw administracji publicznej.
1. 
Minister właściwy do spraw administracji publicznej zwraca się na piśmie do podmiotów, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1 i 2, o zgłoszenie kandydatów do Komisji.
2. 
Podmioty, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1 i 2, są obowiązane, w terminie miesiąca od otrzymania pisma ministra właściwego do spraw administracji publicznej, zgłosić na piśmie kandydatów do Komisji.
3. 
Do każdej kandydatury dołącza się opis przebiegu pracy zawodowej oraz posiadanych kwalifikacji kandydata, a także jego zgodę na udział w pracach Komisji.
1. 
Odwołanie członka Komisji następuje w przypadku:
1)
wystąpienia organu, który wskazał członka, z wnioskiem o odwołanie;
2)
utraty praw publicznych;
3)
skazania prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione z winy umyślnej;
4)
pisemnego zrzeczenia się członkostwa w Komisji.
2. 
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, należy dołączyć uzasadnienie odwołania członka Komisji.
3. 
Minister właściwy do spraw administracji publicznej, w przypadku odwołania członka Komisji, zwraca się na piśmie o zgłoszenie nowego kandydata do właściwego podmiotu, o którym mowa w § 2 ust. 2 pkt 1 lub 2. Przepisy § 3 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
Przewodniczący organizuje pracę Komisji i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności przewodniczącego zadania przewodniczącego wykonuje jego zastępca.
1. 
Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeb.
2. 
Przewodniczący Komisji może zapraszać na posiedzenia specjalistów z zakresu heraldyki i weksylologii.
3. 
Z posiedzenia sporządza się protokół, który podpisują sekretarz i przewodniczący Komisji.
1. 
Komisja może odbywać posiedzenia oraz podejmować uchwały przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (zdalny tryb obradowania) lub korespondencyjnie (obiegowy tryb obradowania).
2. 
Obradowanie w trybie zdalnym lub trybie obiegowym zarządza przewodniczący Komisji.
1. 
Komisja rozstrzyga, w formie uchwał, sprawy należące do jej zadań.
2. 
Uchwały Komisji są podejmowane większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji, w głosowaniu jawnym.
3. 
W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
4. 
Uchwałę podpisuje przewodniczący Komisji.
Wzory insygniów i symboli oraz projektów wzorcowych aktów prawnych, o których mowa w art. 2a ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 21 grudnia 1978 r. o odznakach i mundurach, Komisja jest obowiązana zaopiniować w terminie 30 dni od dnia ich otrzymania.
Przedstawiciel jednostki samorządu terytorialnego, która zwróciła się o zaopiniowanie wzoru herbu, flagi, emblematu oraz insygniów i innych symboli, może brać udział w posiedzeniach Komisji, bez prawa głosu. W tych przypadkach nie mają zastosowania przepisy § 10 ust. 1 i 2.
1. 
Członkom Komisji z tytułu udziału w posiedzeniu przysługuje za każdy dzień posiedzenia wynagrodzenie w wysokości 20% najniższego miesięcznego wynagrodzenia za pracę pracowników, określonego w odrębnych przepisach.
2. 
Zamiejscowym członkom Komisji przysługują diety i inne należności za czas odbywania podróży, na zasadach regulujących należności za czas podróży służbowych na obszarze kraju.
3. 
Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do pracowników administracji publicznej oraz osób zaproszonych przez przewodniczącego Komisji.
Obsługę organizacyjną, techniczną i kancelaryjno-biurową Komisji zapewnia ministerstwo zapewniające obsługę ministra właściwego do spraw administracji publicznej.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.