Klasyfikacja statków powietrznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2018.1568 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 14 sierpnia 2018 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ 1
z dnia 7 sierpnia 2013 r.
w sprawie klasyfikacji statków powietrznych

Na podstawie art. 33 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2018 r. poz. 1183) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
klasyfikację statków powietrznych;
2)
szczegółowe warunki i wymagania dotyczące używania objętych nimi rodzajów statków powietrznych i sprzętu.
1. 
Ze względu na charakterystykę i przeznaczenie statki powietrzne dzieli się na klasy.
2. 
Ze względu na wymagania techniczne oraz wymagane dokumenty zdatności do lotu statki powietrzne dzieli się na kategorie i podkategorie.
3. 
Wykaz klas, kategorii i podkategorii statków powietrznych oraz ich oznaczeń wraz z dodatkową charakterystyką statków powietrznych określa tabela nr 1 w załączniku do rozporządzenia.
4. 
Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające według kategorii z uwzględnieniem masy i warunków włączenia do kategorii określa tabela nr 2 w załączniku do rozporządzenia.
5. 
Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające kategorii kwalifikowanej ze względu na ograniczenia w zakresie masy, prędkości i liczby miejsc dla poszczególnych podkategorii określa tabela nr 3 w załączniku do rozporządzenia.
Wpisy w dokumentach potwierdzających zdatność do lotu, wydanych przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego lub podmioty, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 marca 2013 r. w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz. U. z 2016 r. poz. 1993 oraz z 2018 r. poz. 1041), w zakresie klas, kategorii i podkategorii statków powietrznych, dokonane przed dniem wejścia w życia niniejszego rozporządzenia zachowują ważność przez okres, na jaki zostały wydane.
Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz. U. poz. 1333 oraz z 2007 r. poz. 592).
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Tabela nr 1. Wykaz klas, kategorii i podkategorii statków powietrznych oraz ich oznaczeń wraz z dodatkową charakterystyką statków powietrznych 1)
KlasaKategoriaPodkategoriaDodatkowa charakterystyka
A.

Samolot

K1. PodstawowaA1. Transportowy dużyMTOM >8618 kg
A2. Transportu lokalnegoMTOM ≤ 8618 kg
A3. LekkiA3.1. NormalnaMTOM ≤ 5700 kg
A3.2. Użytkowa
A3.3. Akrobacyjna
A4. Bardzo lekkiMTOM ≤ 750 kg
K2. KonwencyjnaNie dotyczy
K3. Specjalna
G.

Szybowiec

K1. PodstawowaG1. UżytkowaE0. Bez napędu

E1. Z napędem

E2. Z napędem pomocniczym

G2. Akrobacyjna
K2. KonwencyjnaNie dotyczy
K3. Specjalna
MG.

Motoszybowiec

K1. PodstawowaMG1. UżytkowaT. Turystyczny
MG2. Akrobacyjna
K2. KonwencyjnaNie dotyczy
K3. Specjalna
H.

Śmigłowiec

K1. PodstawowaH1. DużyMTOM >3175 kg
H2. MałyMTOM ≤ 3175 kg
H3. Bardzo lekkiMTOM ≤ 600 kg
K2. KonwencyjnaNie dotyczy
K3. Specjalna
AG.

Wiatrakowiec

K1. PodstawowaNie dotyczy
K2. Konwencyjna
K3. Specjalna
B.

Balon

K1. PodstawowaB1. Gazowy

B2. Na ogrzane powietrze

B3. Gazowy i na ogrzane powietrze

F. Wolny

C. Na uwięzi

K2. Konwencyjna
K3. Specjalna
AS.

Sterowiec

K1. PodstawowaAS1. Gazowy

AS2. Na ogrzane powietrze

AS3. Gazowy i na ogrzane powietrze

Nie dotyczy
K2. Konwencyjna
K3. Specjalna
M.

Hybryda

K1. PodstawowaNie dotyczy
K2. Konwencyjna
K3. Specjalna
PR.

Spadochron ratowniczy

K1. PodstawowaNie dotyczyOsobowy
UMW.

Statek powietrzny bezzałogowy ciężki

K1. PodstawowaNie dotyczyMTOM >150 kg
K2. Konwencyjna
K3. Specjalna
UML.

Statek powietrzny bezzałogowy lekki

K3. SpecjalnaUML-150. Bezzałogowy statek powietrznyMTOM >25 kg i ≤ 150 kg
K5. NiekwalifikowanaUML-25. Bezzałogowy statek powietrznyMTOM ≤ 25 kg
UL.

Urządzenie latające2)

K6. H. HistorycznaUL-A. Samolot

UL-G. Szybowiec (E0/E1/E2)

UL-MG. Motoszybowiec

UL-H. Śmigłowiec

UL-AG. Wiatrakowiec

UL-B. Balon

UL-AS. Sterowiec

UL-HG1. Lotnia bez napędu

UL-HG2. Lotnia z napędem

UL-PHG. Motolotnia

UL-PPGG. Motoparalotnia

UL-PG. Paralotnia bez napędu

UL-PPG. Paralotnia z napędem

UL-GG. Wiroszybowiec

UL-O. Skrzydłowiec (ornitopter)

UL-HP. Mięśniolot

UL-M1. Hybryda bez napędu

UL-M2. Hybryda z napędem

UL-P1. Spadochron osobowy (R/J1/J2)

UL-P2. Spadochronowy system ratowniczy

UL-P3. Spadochron towarowy

UL-P1.:

- R. Ratowniczy

- J1. Główny

- J2. Zapasowy

K6. - MTOM ≤ 600 kg

K4. - dodatkową charakterystykę poszczególnych podkategorii określono w tabeli nr 3

A. Amatorska
R. Replika
E. Eksperymentalna
K4. Kwalifikowana
K5. NiekwalifikowanaUL-P25. Spadochron towarowyMTOM ≤ 25 kg3)
UL-70. Jednoosobowe bez napęduMasa własna ≤ 70 kg
UL-115. Jednoosobowe z napędemMasa własna ≤ 115 kg

1) Niniejsza klasyfikacja dotyczy statków powietrznych lądowych, wodnych i amfibii. W przypadku konieczności wyróżnienia w dokumentach statku powietrznego jego dodatkowej charakterystyki jako amfibii lub statku powietrznego wodnego wykorzystuje się symbole: (Am) dla amfibii i (S) dla statku powietrznego wodnego oraz odpowiednio dodatkowe określenia: statek powietrzny pływakowy lub łódź latająca.

2) Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające według kategorii z uwzględnieniem masy i warunków włączenia do kategorii określa tabela nr 2.

3) W przypadku spadochronów MTOM jest sumą masy spadochronu i masy podwieszonej do niego.

Tabela nr 2. Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające według kategorii z uwzględnieniem masy i warunków włączenia do kategorii

Oznaczenie kategoriiKategoriaMasaWarunki włączenia do kategorii
K6HHistorycznaMTOM ≤ 600 kgNieskomplikowany statek powietrzny, którego pierwotny projekt został stworzony przed dniem 1 stycznia 1955 r. i którego produkcja została zakończona przed dniem 1 stycznia 1975 r., lub statek powietrzny o niewątpliwym znaczeniu historycznym związanym z:

1) udziałem w ważnym wydarzeniu historycznym lub

2) istotnym krokiem w rozwoju lotnictwa, lub

3) istotną rolą, jaką odegrał w siłach zbrojnych państwa członkowskiego Unii Europejskiej

K6AAmatorskaMTOM ≤ 600 kgStatek powietrzny zbudowany w co najmniej 51% przez amatora lub stowarzyszenie amatorów nienastawione na zysk, na ich własny użytek, nie w celach zarobkowych
K6RReplikaMTOM ≤ 600 kgReplika statku powietrznego spełniającego kryteria statku powietrznego historycznego lub replika statku powietrznego wykorzystywanego przez siły zbrojne z wyjątkiem projektów przyjętych przez EASA; projekt struktury jest podobny do projektu struktury oryginalnego statku powietrznego
K6EEksperymentalnaMTOM ≤ 600 kgStatek powietrzny specjalnie zaprojektowany lub zmodyfikowany do celów badawczych, celów eksperymentalnych lub naukowych, budowany w pojedynczym egzemplarzu
K4KwalifikowanaOkreśla tabela nr 3
K5NiekwalifikowanaMasa własna

≤ 70 kg

UL-70. Jednoosobowe bez napędu- używane wyłącznie w celach sportowych lub rekreacyjnych,

- dla których nie wydano żadnego krajowego lub zagranicznego certyfikatu, świadectwa lub innego dokumentu dopuszczającego egzemplarz lub typ do lotu, lub dokumentu potwierdzającego spełnienie wymagań dla danej klasy, kategorii lub podkategorii, w tym deklaracji wyrobu z wyjątkiem nieobowiązkowej deklaracji wyrobu do podkategorii UL-70, UL-115,

- niebędące lotnią lub paralotnią bez napędu, lotnią lub paralotnią z napędem, motoparalotnią lub spadochronem osobowym

Masa własna

≤ 115 kg

UL-115. Jednoosobowe z napędem

- pojemność zbiorników paliwa nie przekracza 20 l,

- nie jest w stanie na pełnej mocy w locie poziomym przekroczyć prędkości 102 km/h (prędkości cechowanej - CAS),

- obciążenie powierzchni nośnej pustego urządzenia latającego, bez pilota

i paliwa, nie przekracza 10 kg/m2,

- masa startowa nie przekracza 200 kg

MTOM ≤ 25 kgUL-P25. Spadochrony towarowe- dla których nie wydano żadnego krajowego lub zagranicznego certyfikatu, świadectwa lub innego dokumentu dopuszczającego egzemplarz lub typ do lotu lub dokumentu potwierdzającego spełnienie wymagań dla danej klasy, kategorii lub podkategorii, w tym deklaracji wyrobu z wyjątkiem nieobowiązkowej deklaracji wyrobu do podkategorii UL-P25

Tabela nr 3. Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające kategorii kwalifikowanej ze względu na ograniczenia w zakresie masy, prędkości i liczby miejsc dla poszczególnych podkategorii

OGRANICZENIA1)STATKI POWIETRZNE2)
UL-A. Samoloty

UL-H. Śmigłowce

UL-PHG. Motolotnie

UL-G.E1. Szybowce z napędem

UL-MG. Motoszybowce

UL-HG2. Lotnie z napędem

UL-M2. Hybrydy z napędem

UL-O. Skrzydłowce (ornitoptery)

UL-AS. Sterowce

UL-B. Balony

UL-GG. Wiroszybowce

UL-HG1. Lotnie bez napędu

UL-PG. Paralotnie bez napędu

UL-G.E0. Szybowce bez napędu

UL-G.E2. Szybowce z napędem

pomocniczym

UL-150. Bezzałogowy statek powietrzny

(skreślona)

UL-AG. WiatrakowceUL-PPG. Motoparalotnie

UL-PPG. Paralotnie z napędem

UL-P1. Spadochrony osobowe (R/J1/J2)

UL-P3. Spadochrony towarowe

UL-P2. Spadochronowe systemy ratownicze

Liczba osób/miejsclądoweamfibie lub wodnenie dotyczy121 lub 21 lub 2nie dotyczy
1212
MTOM (kg)3) 300450330495704)804)1004)560nie dotyczy
MTOM (kg)5) 315472,5nie dotyczynie dotyczy
Prędkość6) 65 km/h (35 węzłów)

1) Ograniczenia w zakresie prędkości i liczby miejsc nie dotyczą statków powietrznych o maksymalnej masie własnej, łącznie z paliwem, nieprzekraczającej 70 kg.

2) Ujęte w tabeli ograniczenia dla statków powietrznych wyposażonych w napęd dotyczą zarówno statków powietrznych wyposażonych w napęd mechaniczny, jak i statków powietrznych napędzanych siłą mięśni pilota lub załogi (mięśniolotów; UL-HP).

3) W przypadku użytkowania statku powietrznego jako statku powietrznego wodnego i lądowego jego masa nie przekracza odpowiednio obu limitów.

4) Dla tych statków powietrznych zamiast MTOM określa się maksymalną masę własną łącznie z paliwem.

5) MTOM ze spadochronowym systemem ratowniczym - dotyczy samolotów, motolotni, szybowców z napędem, motoszybowców i lotni z napędem oraz hybryd posiadających cechy co najmniej jednego z tych statków powietrznych.

6) Prędkość (CAS - Calibrated Air Speed) przeciągnięcia lub prędkość minimalna w locie ustalonym w konfiguracji do lądowania nie większa niż podana w tabeli.

1 Obecnie działem administracji rządowej - transport kieruje Minister Infrastruktury, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz.U.2018.101).