Klasyfikacja statków powietrznych.
Dz.U.2018.1568 t.j.
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ 1
z dnia 7 sierpnia 2013 r.
w sprawie klasyfikacji statków powietrznych
ZAŁĄCZNIK
Klasa | Kategoria | Podkategoria | Dodatkowa charakterystyka | ||||||
A. Samolot | K1. Podstawowa | A1. Transportowy duży | MTOM >8618 kg | ||||||
A2. Transportu lokalnego | MTOM ≤ 8618 kg | ||||||||
A3. Lekki | A3.1. Normalna | MTOM ≤ 5700 kg | |||||||
A3.2. Użytkowa | |||||||||
A3.3. Akrobacyjna | |||||||||
A4. Bardzo lekki | MTOM ≤ 750 kg | ||||||||
K2. Konwencyjna | Nie dotyczy | ||||||||
K3. Specjalna | |||||||||
G. Szybowiec | K1. Podstawowa | G1. Użytkowa | E0. Bez napędu E1. Z napędem E2. Z napędem pomocniczym | ||||||
G2. Akrobacyjna | |||||||||
K2. Konwencyjna | Nie dotyczy | ||||||||
K3. Specjalna | |||||||||
MG. Motoszybowiec | K1. Podstawowa | MG1. Użytkowa | T. Turystyczny | ||||||
MG2. Akrobacyjna | |||||||||
K2. Konwencyjna | Nie dotyczy | ||||||||
K3. Specjalna | |||||||||
H. Śmigłowiec | K1. Podstawowa | H1. Duży | MTOM >3175 kg | ||||||
H2. Mały | MTOM ≤ 3175 kg | ||||||||
H3. Bardzo lekki | MTOM ≤ 600 kg | ||||||||
K2. Konwencyjna | Nie dotyczy | ||||||||
K3. Specjalna | |||||||||
AG. Wiatrakowiec | K1. Podstawowa | Nie dotyczy | |||||||
K2. Konwencyjna | |||||||||
K3. Specjalna | |||||||||
B. Balon | K1. Podstawowa | B1. Gazowy B2. Na ogrzane powietrze B3. Gazowy i na ogrzane powietrze | F. Wolny C. Na uwięzi | ||||||
K2. Konwencyjna | |||||||||
K3. Specjalna | |||||||||
AS. Sterowiec | K1. Podstawowa | AS1. Gazowy AS2. Na ogrzane powietrze AS3. Gazowy i na ogrzane powietrze | Nie dotyczy | ||||||
K2. Konwencyjna | |||||||||
K3. Specjalna | |||||||||
M. Hybryda | K1. Podstawowa | Nie dotyczy | |||||||
K2. Konwencyjna | |||||||||
K3. Specjalna | |||||||||
PR. Spadochron ratowniczy | K1. Podstawowa | Nie dotyczy | Osobowy | ||||||
UMW. Statek powietrzny bezzałogowy ciężki | K1. Podstawowa | Nie dotyczy | MTOM >150 kg | ||||||
K2. Konwencyjna | |||||||||
K3. Specjalna | |||||||||
UML. Statek powietrzny bezzałogowy lekki | K3. Specjalna | UML-150. Bezzałogowy statek powietrzny | MTOM >25 kg i ≤ 150 kg | ||||||
K5. Niekwalifikowana | UML-25. Bezzałogowy statek powietrzny | MTOM ≤ 25 kg | |||||||
UL. Urządzenie latające2) | K6. | H. Historyczna | UL-A. Samolot UL-G. Szybowiec (E0/E1/E2) UL-MG. Motoszybowiec UL-H. Śmigłowiec UL-AG. Wiatrakowiec UL-B. Balon UL-AS. Sterowiec UL-HG1. Lotnia bez napędu UL-HG2. Lotnia z napędem UL-PHG. Motolotnia UL-PPGG. Motoparalotnia UL-PG. Paralotnia bez napędu | UL-PPG. Paralotnia z napędem UL-GG. Wiroszybowiec UL-O. Skrzydłowiec (ornitopter) UL-HP. Mięśniolot UL-M1. Hybryda bez napędu UL-M2. Hybryda z napędem UL-P1. Spadochron osobowy (R/J1/J2) UL-P2. Spadochronowy system ratowniczy UL-P3. Spadochron towarowy | UL-P1.: - R. Ratowniczy - J1. Główny - J2. Zapasowy K6. - MTOM ≤ 600 kg K4. - dodatkową charakterystykę poszczególnych podkategorii określono w tabeli nr 3 | ||||
A. Amatorska | |||||||||
R. Replika | |||||||||
E. Eksperymentalna | |||||||||
K4. Kwalifikowana | |||||||||
K5. Niekwalifikowana | UL-P25. Spadochron towarowy | MTOM ≤ 25 kg3) | |||||||
UL-70. Jednoosobowe bez napędu | Masa własna ≤ 70 kg | ||||||||
UL-115. Jednoosobowe z napędem | Masa własna ≤ 115 kg |
1) Niniejsza klasyfikacja dotyczy statków powietrznych lądowych, wodnych i amfibii. W przypadku konieczności wyróżnienia w dokumentach statku powietrznego jego dodatkowej charakterystyki jako amfibii lub statku powietrznego wodnego wykorzystuje się symbole: (Am) dla amfibii i (S) dla statku powietrznego wodnego oraz odpowiednio dodatkowe określenia: statek powietrzny pływakowy lub łódź latająca.
2) Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające według kategorii z uwzględnieniem masy i warunków włączenia do kategorii określa tabela nr 2.
3) W przypadku spadochronów MTOM jest sumą masy spadochronu i masy podwieszonej do niego.
Tabela nr 2. Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające według kategorii z uwzględnieniem masy i warunków włączenia do kategorii
Oznaczenie kategorii | Kategoria | Masa | Warunki włączenia do kategorii | ||
K6H | Historyczna | MTOM ≤ 600 kg | Nieskomplikowany statek powietrzny, którego pierwotny projekt został stworzony przed dniem 1 stycznia 1955 r. i którego produkcja została zakończona przed dniem 1 stycznia 1975 r., lub statek powietrzny o niewątpliwym znaczeniu historycznym związanym z: 1) udziałem w ważnym wydarzeniu historycznym lub 2) istotnym krokiem w rozwoju lotnictwa, lub 3) istotną rolą, jaką odegrał w siłach zbrojnych państwa członkowskiego Unii Europejskiej | ||
K6A | Amatorska | MTOM ≤ 600 kg | Statek powietrzny zbudowany w co najmniej 51% przez amatora lub stowarzyszenie amatorów nienastawione na zysk, na ich własny użytek, nie w celach zarobkowych | ||
K6R | Replika | MTOM ≤ 600 kg | Replika statku powietrznego spełniającego kryteria statku powietrznego historycznego lub replika statku powietrznego wykorzystywanego przez siły zbrojne z wyjątkiem projektów przyjętych przez EASA; projekt struktury jest podobny do projektu struktury oryginalnego statku powietrznego | ||
K6E | Eksperymentalna | MTOM ≤ 600 kg | Statek powietrzny specjalnie zaprojektowany lub zmodyfikowany do celów badawczych, celów eksperymentalnych lub naukowych, budowany w pojedynczym egzemplarzu | ||
K4 | Kwalifikowana | Określa tabela nr 3 | |||
K5 | Niekwalifikowana | Masa własna ≤ 70 kg | UL-70. Jednoosobowe bez napędu | - używane wyłącznie w celach sportowych lub rekreacyjnych, - dla których nie wydano żadnego krajowego lub zagranicznego certyfikatu, świadectwa lub innego dokumentu dopuszczającego egzemplarz lub typ do lotu, lub dokumentu potwierdzającego spełnienie wymagań dla danej klasy, kategorii lub podkategorii, w tym deklaracji wyrobu z wyjątkiem nieobowiązkowej deklaracji wyrobu do podkategorii UL-70, UL-115, - niebędące lotnią lub paralotnią bez napędu, lotnią lub paralotnią z napędem, motoparalotnią lub spadochronem osobowym | |
Masa własna ≤ 115 kg | UL-115. Jednoosobowe z napędem - pojemność zbiorników paliwa nie przekracza 20 l, - nie jest w stanie na pełnej mocy w locie poziomym przekroczyć prędkości 102 km/h (prędkości cechowanej - CAS), - obciążenie powierzchni nośnej pustego urządzenia latającego, bez pilota i paliwa, nie przekracza 10 kg/m2, - masa startowa nie przekracza 200 kg | ||||
MTOM ≤ 25 kg | UL-P25. Spadochrony towarowe | - dla których nie wydano żadnego krajowego lub zagranicznego certyfikatu, świadectwa lub innego dokumentu dopuszczającego egzemplarz lub typ do lotu lub dokumentu potwierdzającego spełnienie wymagań dla danej klasy, kategorii lub podkategorii, w tym deklaracji wyrobu z wyjątkiem nieobowiązkowej deklaracji wyrobu do podkategorii UL-P25 |
Tabela nr 3. Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające kategorii kwalifikowanej ze względu na ograniczenia w zakresie masy, prędkości i liczby miejsc dla poszczególnych podkategorii
OGRANICZENIA1) | STATKI POWIETRZNE2) | ||||||||||
UL-A. Samoloty UL-H. Śmigłowce UL-PHG. Motolotnie UL-G.E1. Szybowce z napędem UL-MG. Motoszybowce UL-HG2. Lotnie z napędem UL-M2. Hybrydy z napędem UL-O. Skrzydłowce (ornitoptery) | UL-AS. Sterowce UL-B. Balony | UL-GG. Wiroszybowce UL-HG1. Lotnie bez napędu UL-PG. Paralotnie bez napędu UL-G.E0. Szybowce bez napędu UL-G.E2. Szybowce z napędem pomocniczym | UL-150. Bezzałogowy statek powietrzny (skreślona) | UL-AG. Wiatrakowce | UL-PPG. Motoparalotnie UL-PPG. Paralotnie z napędem UL-P1. Spadochrony osobowe (R/J1/J2) | UL-P3. Spadochrony towarowe UL-P2. Spadochronowe systemy ratownicze | |||||
Liczba osób/miejsc | lądowe | amfibie lub wodne | nie dotyczy | 1 | 2 | 1 lub 2 | 1 lub 2 | nie dotyczy | |||
1 | 2 | 1 | 2 | ||||||||
MTOM (kg)3) ≤ | 300 | 450 | 330 | 495 | 704) | 804) | 1004) | 560 | nie dotyczy | ||
MTOM (kg)5) ≤ | 315 | 472,5 | nie dotyczy | nie dotyczy | |||||||
Prędkość6) ≤ | 65 km/h (35 węzłów) |
1) Ograniczenia w zakresie prędkości i liczby miejsc nie dotyczą statków powietrznych o maksymalnej masie własnej, łącznie z paliwem, nieprzekraczającej 70 kg.
2) Ujęte w tabeli ograniczenia dla statków powietrznych wyposażonych w napęd dotyczą zarówno statków powietrznych wyposażonych w napęd mechaniczny, jak i statków powietrznych napędzanych siłą mięśni pilota lub załogi (mięśniolotów; UL-HP).
3) W przypadku użytkowania statku powietrznego jako statku powietrznego wodnego i lądowego jego masa nie przekracza odpowiednio obu limitów.
4) Dla tych statków powietrznych zamiast MTOM określa się maksymalną masę własną łącznie z paliwem.
5) MTOM ze spadochronowym systemem ratowniczym - dotyczy samolotów, motolotni, szybowców z napędem, motoszybowców i lotni z napędem oraz hybryd posiadających cechy co najmniej jednego z tych statków powietrznych.
6) Prędkość (CAS - Calibrated Air Speed) przeciągnięcia lub prędkość minimalna w locie ustalonym w konfiguracji do lądowania nie większa niż podana w tabeli.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »