§ 6. - Klasyfikacja statków powietrznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2003.139.1333

Akt utracił moc
Wersja od: 5 czerwca 2007 r.
§  6.
Aerodyny, o których mowa w § 4 pkt 2, dzielą się na:
1)
stałopłaty - statki powietrzne cięższe od powietrza, wytwarzające siłę nośną głównie w wyniku oddziaływań aerodynamicznych na jego przeznaczonych do tego celu powierzchniach (powierzchniach nośnych), które pozostają stałe w danych warunkach lotu;
2)
przemiennopłaty - statki powietrzne cięższe od powietrza, wytwarzające siłę nośną głównie w wyniku oddziaływań aerodynamicznych na jego powierzchniach nośnych, które mogą być przestawiane zależnie od warunków lotu;
3)
wiropłaty - statki powietrzne cięższe od powietrza, wytwarzające siłę nośną głównie w wyniku oddziaływania powietrza z jednym lub większą liczbą wirników o osiach zasadniczo pionowych, które dzieli się w sposób następujący:
a)
ze względu na charakterystyki ogólne:
-
wiropłaty o stałym położeniu osi wirników,
-
wiropłaty o zmiennym położeniu osi wirników,
-
wiropłaty kategorii specjalnej,
b)
ze względu na swą konstrukcję:
-
śmigłowce,
-
wiatrakowce,
-
wiroszybowce;
4)
samoloty - stałopłaty z napędem, niebędące szybowcami z napędem pomocniczym ani motoszybowcami, które dzieli się w sposób następujący :
a)
ze względu na charakterystyki ogólne:
-
samoloty ultralekkie (mikroloty) - samoloty o masie startowej nie większej niż 495 kg,
-
samoloty bardzo lekkie kategorii normalnej - samoloty o masie startowej nie większej niż 750 kg,
-
samoloty lekkie kategorii normalnej - samoloty o masie startowej nie większej niż 5.700 kg,
- 7
 samoloty lekkie kategorii akrobacyjnej, w rozumieniu wymagań CS - 23 "Samoloty kategorii normalnej, użytkowej, akrobacyjnej i transportu lokalnego", wprowadzonych do stosowania decyzją nr 2003/14/RM Dyrektora Wykonawczego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego z dnia 14 listopada 2003 r. w sprawie specyfikacji certyfikacyjnych, obejmujących przepisy zdatności do lotu i akceptowalne sposoby spełnienia dla samolotów kategorii normalnej, użytkowej, akrobacyjnej i transportu lokalnego wydaną na podstawie rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1592/2002 z dnia 15 lipca 2002 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego,
- 8
 samoloty lekkie kategorii użytkowej w rozumieniu wymagań CS - 23 "Samoloty kategorii normalnej, użytkowej, akrobacyjnej i transportu lokalnego", wprowadzonych do stosowania decyzją nr 2003/14/RM Dyrektora Wykonawczego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego z dnia 14 listopada 2003 r. w sprawie specyfikacji certyfikacyjnych, obejmujących przepisy zdatności do lotu i akceptowalne sposoby spełnienia dla samolotów kategorii normalnej, użytkowej, akrobacyjnej i transportu lokalnego wydaną na podstawie rozporządzenia, o którym mowa w tiret czwartym,
-
samoloty transportowe - samoloty o masie startowej większej niż 5.700 kg i nie większej niż 8.618 kg,
-
samoloty transportowe duże - samoloty o masie startowej większej niż 8.618 kg,
-
samoloty kategorii specjalnej,
b)
ze względu na przeznaczenie:
-
szkolne,
-
sportowe,
-
pasażerskie,
-
towarowe,
-
rolnicze,
-
gaśnicze,
-
medyczne,
-
ratownicze;
5)
szybowce - stałopłaty bez napędu, przeznaczone głównie do celów sportowych, rekreacyjnych i edukacyjnych, które dzieli się w sposób następujący:
a)
jednomiejscowe,
b)
dwumiejscowe,
c)
szybowce kategorii specjalnej;
6)
szybowce z napędem pomocniczym - stałopłaty przeznaczone głównie do celów sportowych, rekreacyjnych i edukacyjnych, wyposażone w napęd pomocniczy wystarczający do utrzymania ich w ustalonym locie poziomym, lecz niewystarczający do zapewnienia im samodzielnego startu, które dzieli się w sposób następujący:
a)
jednomiejscowe,
b)
dwumiejscowe,
c)
szybowce z napędem pomocniczym kategorii specjalnej;
7)
motoszybowce - stałopłaty przeznaczone głównie do celów sportowych, rekreacyjnych i edukacyjnych, wyposażone w napęd pomocniczy wystarczający do zapewnienia im samodzielnego startu i wznoszenia, które dzieli się w sposób następujący:
a)
jednomiejscowe,
b)
dwumiejscowe,
c)
motoszybowce kategorii specjalnej;
8)
śmigłowce - wiropłaty z napędzanym wirnikiem, które dzieli się w sposób następujący:
a) 9
 ze względu na charakterystyki ogólne:
śmigłowce małe kategorii A,
śmigłowce małe kategorii B,
śmigłowce duże kategorii A,
śmigłowce duże kategorii B

w rozumieniu przepisów "CS-Definicje" wprowadzonych do stosowania decyzją nr 2003/11/RM Dyrektora Wykonawczego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego z dnia 5 listopada 2003 r. w sprawie definicji i skrótów stosowanych w specyfikacjach certyfikacyjnych dla wyrobów, części i wyposażenia wydaną na podstawie rozporządzenia, o którym mowa w pkt 4 lit. a tiret czwarte,

śmigłowce bardzo lekkie - o masie startowej nie większej niż 600 kg,
śmigłowce kategorii specjalnej,
b)
ze względu na charakterystyki osiągowe:
-
śmigłowce I klasy osiągowej - śmigłowce, które w przypadku awarii silnika są zdolne do lądowania na opuszczonym miejscu startu lub do bezpiecznego kontynuowania lotu,
-
śmigłowce II klasy osiągowej - śmigłowce, które w przypadku awarii silnika są zdolne do bezpiecznego kontynuowania lotu, z wyjątkiem przypadku, gdy awaria silnika wystąpi przed określonym punktem po starcie lub po określonym punkcie przed lądowaniem, jeżeli awaria ta stworzy konieczność awaryjnego lądowania,
-
śmigłowce III klasy osiągowej - śmigłowce, których awaria silnika w każdym punkcie trajektorii lotu stwarza konieczność lądowania awaryjnego,
c)
ze względu na przeznaczenie:
-
szkolne,
-
sportowe,
-
pasażerskie,
-
towarowe,
-
rolnicze,
-
gaśnicze,
-
medyczne,
-
ratownicze;
9)
wiatrakowce - wiropłaty z napędem niebędące śmigłowcami;
10)
wiroszybowce (żyroszybowce) - wiropłaty bez napędu;
11)
skrzydłowce (ornitoptery) - statki powietrzne o napędzanych powierzchniach nośnych niebędących wirnikami;
12)
mięśnioloty - statki powietrzne z napędem, napędzane siłą mięśni pilota lub załogi;
13) 10
 spadochrony - urządzenia cięższe od powietrza, które wskutek oddziaływania powietrza na ich powierzchnie wytwarzają siłę aerodynamiczną częściowo równoważącą ciężar całkowity (własny i podwieszony) i zmniejszają ich prędkość opadania, które dzieli się w sposób następujący:
a)
spadochrony osobowe - spadochrony przeznaczone do wykonywania skoków:
główne - przewidziane jako zasadniczy środek spowalniania opadania osób,
zapasowe - przeznaczone do spowalniania opadania osób w razie niezadziałania lub nieprawidłowego zadziałania spadochronu głównego,
ratownicze - przeznaczone do ratowania załogi i innych osób znajdujących się na pokładzie statku powietrznego,
b)
spadochrony innego przeznaczenia - spadochrony nieprzeznaczone do wykonywania skoków:
spadochronowe systemy ratownicze - przeznaczone do ratowania statków powietrznych i innych urządzeń lub ich części z załogą lub bez,
towarowe - przeznaczone do spowalniania opadania rzeczy,
inne, niesklasyfikowane, w tym także spadochrony wynoszone w powietrze za pomocą holowania;
14) 11
 paralotnie - urządzenia latające bez napędu, o powierzchniach nośnych pozbawionych elementów zapewniających im sztywność;
15) 12
 paralotnie z napędem - paralotnie wyposażone w zespół napędowy, przeznaczone do startu pieszego;
16) 13
 motoparalotnie - paralotnie wyposażone w zespół napędowy i podwozie;
16a) 14
 paraplany - motoparalotnie o masie pustego statku powietrznego powyżej 70 kg, wyposażone w skrzydło, nieprzeznaczone do startu pieszego;
17) 15
 lotnie - urządzenia latające bez napędu, o powierzchniach nośnych zamocowanych do elementów zapewniających im sztywność, przeznaczone do startu pieszego;
18) 16
 lotnie z napędem - urządzenia latające z zespołem napędowym, o powierzchniach nośnych zamocowanych do elementów zapewniających im sztywność, przeznaczone do startu pieszego;
19) 17
 motolotnie - urządzenia latające mające ruchome powierzchnie nośne, w których podstawowym sposobem sterowania jest przemieszczanie środka masy względem płata, wyposażone w podwozie i co najmniej jeden zespół napędowy.
7 § 6 pkt 4 lit. a) tiret czwarte zmienione przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 27 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.89.592) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2007 r.
8 § 6 pkt 4 lit. a) tiret piąte zmienione przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 27 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.89.592) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2007 r.
9 § 6 pkt 8 lit. a) zmieniona przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 27 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.89.592) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2007 r.
10 § 6 pkt 13 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. c) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 27 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.89.592) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2007 r.
11 § 6 pkt 14 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. d) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 27 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.89.592) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2007 r.
12 § 6 pkt 15 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. d) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 27 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.89.592) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2007 r.
13 § 6 pkt 16 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. d) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 27 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.89.592) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2007 r.
14 § 6 pkt 16a dodany przez § 1 pkt 3 lit. e) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 27 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.89.592) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2007 r.
15 § 6 pkt 17 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. f) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 27 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.89.592) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2007 r.
16 § 6 pkt 18 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. f) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 27 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.89.592) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2007 r.
17 § 6 pkt 19 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. f) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 27 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.89.592) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2007 r.