Klasyfikacja statków powietrznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2003.139.1333

Akt utracił moc
Wersja od: 5 czerwca 2007 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 15 lipca 2003 r.
w sprawie klasyfikacji statków powietrznych

Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112) zarządza się, co następuje:
Ustala się klasyfikację statków powietrznych ze względu na:
1)
charakterystykę i przeznaczenie statków powietrznych;
2)
przeznaczenie operacyjne statków powietrznych;
3)
sposób unoszenia się w przestrzeni powietrznej.
 Ze względu na charakterystykę i przeznaczenie statki powietrzne dzielą się na:
1)
statki powietrzne objęte obowiązkiem uzyskania certyfikatu typu oraz świadectwa zdatności do lotu zgodnie z rozporządzeniem (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1592/2002 z dnia 15 lipca 2002 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (Dz. Urz. WE L 240 z 07.09.2002; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 7, str. 30, z późn. zm.);
2)
statki powietrzne kategorii specjalnej, o których mowa w załączniku II do rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1592/2002 z dnia 15 lipca 2002 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, objęte obowiązkiem uzyskania pozwolenia na lot, w tym:
a)
bezpilotowe statki powietrzne - statki powietrzne bez pilota, nieprzeznaczone do celów sportowych lub rekreacyjnych, zdolne do lotu autonomicznego programowanego lub zdalnie sterowanego,
b)
modele latające o masie większej niż 25 kg;
3)
ultralekkie statki powietrzne i urządzenia objęte obowiązkiem uzyskania innego niż świadectwo zdatności do lotu dokumentu dopuszczającego do wykonywania lotu, skoku lub użycia, ustanowionym przepisami wydanymi na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze:
a)
urządzenia latające - przeznaczone w szczególności do celów sportowych, rekreacyjnych, pokazowych lub edukacyjnych,
b)
spadochrony;
4)
pozostałe statki powietrzne - nieobjęte obowiązkiem uzyskania dokumentu zdatności do lotu:
a)
modele latające - niezdolne do uniesienia człowieka, przeznaczone do celów sportowych, rekreacyjnych, pokazowych, kolekcjonerskich lub edukacyjnych:
o masie startowej nie większej niż 25 kg - dla modeli latających cięższych od powietrza,
o masie wszystkich składników, bez gazu nośnego, nie większej niż 25 kg - dla modeli latających lżejszych od powietrza,
b)
latawce - statki powietrzne bez napędu, cięższe od powietrza, unoszące się w opływającym je powietrzu na uwięzi połączonej ze stałym lub ruchomym punktem podłoża, niezdolne do uniesienia człowieka i przeznaczone do celów sportowych, rekreacyjnych, pokazowych lub edukacyjnych.
Ze względu na przeznaczenie operacyjne statki powietrzne dzielą się na:
1)
statki powietrzne lądowe - przeznaczone do operowania z lotnisk i lądowisk lądowych oraz lądowisk na pokładach statków morskich i budowli morskich;
2)
statki powietrzne wodne - przeznaczone do operowania wyłącznie z powierzchni wody:
a)
pływakowe - w których pływalność nadają pływaki umocowane do statku powietrznego,
b)
łodzie latające - w których pływalność nadaje kadłub o odpowiednim kształcie;
3)
amfibie - przeznaczone do operowania z lotnisk i lądowisk lądowych, lądowisk na pokładach statków morskich i budowli morskich oraz do operowania z powierzchni wody:
a)
pływakowe - w których pływalność nadają pływaki umocowane do statku powietrznego,
b)
łodzie latające - w których pływalność nadaje kadłub o odpowiednim kształcie.
Ze względu na sposób unoszenia się w przestrzeni powietrznej statki powietrzne dzielą się na:
1)
aerostaty - których siła nośna powstaje wskutek wyporności w otaczającym powietrzu;
2)
aerodyny - których siła nośna powstaje w wyniku oddziaływań aerodynamicznych na przeznaczonych do tego powierzchniach tych statków.
Aerostaty, o których mowa w § 4 pkt 1, dzielą się na:
1)
balony - statki powietrzne bez napędu, lżejsze od powietrza, które dzieli się w sposób następujący:
a)
ze względu na czynnik zapewniający wyporność:
-
balony gazowe - w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest gaz lżejszy od powietrza,
-
balony na ogrzane powietrze - w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest ogrzane powietrze,
- 3
 balony, w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest gaz lżejszy od powietrza i ogrzane powietrze,
b)
ze względu na sposób operowania:
-
wolne - zdolne do lotu swobodnego w otaczającym powietrzu,
-
na uwięzi - umocowane do stałego lub ruchomego punktu podłoża;
2) 4
 balony wolne z napędem - balony wolne z zamontowanym zespołem napędowym, umożliwiającym lot poziomy, wznoszący lub zniżanie w masie powietrza, z liczbą miejsc dla pilota i pasażerów nie większą niż 5, które dzieli się, ze względu na czynnik zapewniający wyporność, w sposób następujący:
-
balony wolne z napędem - gazowe, w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest gaz lżejszy od powietrza,
-
balony wolne z napędem - na ogrzane powietrze, w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest ogrzane powietrze,
-
balony wolne z napędem - mieszane, w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest gaz lżejszy od powietrza i ogrzane powietrze;
3)
sterowce - statki powietrzne z napędem, lżejsze od powietrza, zdolne w ograniczonych warunkach otoczenia do lotu całkowicie sterowanego, które dzieli się w sposób następujący:
a)
ze względu na czynnik zapewniający wyporność:
-
sterowce gazowe - w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest gaz lżejszy od powietrza,
-
sterowce na ogrzane powietrze - w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest ogrzane powietrze,
- 5
 sterowce - w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest gaz lżejszy od powietrza i ogrzane powietrze,
b) 6
 (uchylona).
Aerodyny, o których mowa w § 4 pkt 2, dzielą się na:
1)
stałopłaty - statki powietrzne cięższe od powietrza, wytwarzające siłę nośną głównie w wyniku oddziaływań aerodynamicznych na jego przeznaczonych do tego celu powierzchniach (powierzchniach nośnych), które pozostają stałe w danych warunkach lotu;
2)
przemiennopłaty - statki powietrzne cięższe od powietrza, wytwarzające siłę nośną głównie w wyniku oddziaływań aerodynamicznych na jego powierzchniach nośnych, które mogą być przestawiane zależnie od warunków lotu;
3)
wiropłaty - statki powietrzne cięższe od powietrza, wytwarzające siłę nośną głównie w wyniku oddziaływania powietrza z jednym lub większą liczbą wirników o osiach zasadniczo pionowych, które dzieli się w sposób następujący:
a)
ze względu na charakterystyki ogólne:
-
wiropłaty o stałym położeniu osi wirników,
-
wiropłaty o zmiennym położeniu osi wirników,
-
wiropłaty kategorii specjalnej,
b)
ze względu na swą konstrukcję:
-
śmigłowce,
-
wiatrakowce,
-
wiroszybowce;
4)
samoloty - stałopłaty z napędem, niebędące szybowcami z napędem pomocniczym ani motoszybowcami, które dzieli się w sposób następujący :
a)
ze względu na charakterystyki ogólne:
-
samoloty ultralekkie (mikroloty) - samoloty o masie startowej nie większej niż 495 kg,
-
samoloty bardzo lekkie kategorii normalnej - samoloty o masie startowej nie większej niż 750 kg,
-
samoloty lekkie kategorii normalnej - samoloty o masie startowej nie większej niż 5.700 kg,
- 7
 samoloty lekkie kategorii akrobacyjnej, w rozumieniu wymagań CS - 23 "Samoloty kategorii normalnej, użytkowej, akrobacyjnej i transportu lokalnego", wprowadzonych do stosowania decyzją nr 2003/14/RM Dyrektora Wykonawczego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego z dnia 14 listopada 2003 r. w sprawie specyfikacji certyfikacyjnych, obejmujących przepisy zdatności do lotu i akceptowalne sposoby spełnienia dla samolotów kategorii normalnej, użytkowej, akrobacyjnej i transportu lokalnego wydaną na podstawie rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1592/2002 z dnia 15 lipca 2002 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego,
- 8
 samoloty lekkie kategorii użytkowej w rozumieniu wymagań CS - 23 "Samoloty kategorii normalnej, użytkowej, akrobacyjnej i transportu lokalnego", wprowadzonych do stosowania decyzją nr 2003/14/RM Dyrektora Wykonawczego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego z dnia 14 listopada 2003 r. w sprawie specyfikacji certyfikacyjnych, obejmujących przepisy zdatności do lotu i akceptowalne sposoby spełnienia dla samolotów kategorii normalnej, użytkowej, akrobacyjnej i transportu lokalnego wydaną na podstawie rozporządzenia, o którym mowa w tiret czwartym,
-
samoloty transportowe - samoloty o masie startowej większej niż 5.700 kg i nie większej niż 8.618 kg,
-
samoloty transportowe duże - samoloty o masie startowej większej niż 8.618 kg,
-
samoloty kategorii specjalnej,
b)
ze względu na przeznaczenie:
-
szkolne,
-
sportowe,
-
pasażerskie,
-
towarowe,
-
rolnicze,
-
gaśnicze,
-
medyczne,
-
ratownicze;
5)
szybowce - stałopłaty bez napędu, przeznaczone głównie do celów sportowych, rekreacyjnych i edukacyjnych, które dzieli się w sposób następujący:
a)
jednomiejscowe,
b)
dwumiejscowe,
c)
szybowce kategorii specjalnej;
6)
szybowce z napędem pomocniczym - stałopłaty przeznaczone głównie do celów sportowych, rekreacyjnych i edukacyjnych, wyposażone w napęd pomocniczy wystarczający do utrzymania ich w ustalonym locie poziomym, lecz niewystarczający do zapewnienia im samodzielnego startu, które dzieli się w sposób następujący:
a)
jednomiejscowe,
b)
dwumiejscowe,
c)
szybowce z napędem pomocniczym kategorii specjalnej;
7)
motoszybowce - stałopłaty przeznaczone głównie do celów sportowych, rekreacyjnych i edukacyjnych, wyposażone w napęd pomocniczy wystarczający do zapewnienia im samodzielnego startu i wznoszenia, które dzieli się w sposób następujący:
a)
jednomiejscowe,
b)
dwumiejscowe,
c)
motoszybowce kategorii specjalnej;
8)
śmigłowce - wiropłaty z napędzanym wirnikiem, które dzieli się w sposób następujący:
a) 9
 ze względu na charakterystyki ogólne:
śmigłowce małe kategorii A,
śmigłowce małe kategorii B,
śmigłowce duże kategorii A,
śmigłowce duże kategorii B

w rozumieniu przepisów "CS-Definicje" wprowadzonych do stosowania decyzją nr 2003/11/RM Dyrektora Wykonawczego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego z dnia 5 listopada 2003 r. w sprawie definicji i skrótów stosowanych w specyfikacjach certyfikacyjnych dla wyrobów, części i wyposażenia wydaną na podstawie rozporządzenia, o którym mowa w pkt 4 lit. a tiret czwarte,

śmigłowce bardzo lekkie - o masie startowej nie większej niż 600 kg,
śmigłowce kategorii specjalnej,
b)
ze względu na charakterystyki osiągowe:
-
śmigłowce I klasy osiągowej - śmigłowce, które w przypadku awarii silnika są zdolne do lądowania na opuszczonym miejscu startu lub do bezpiecznego kontynuowania lotu,
-
śmigłowce II klasy osiągowej - śmigłowce, które w przypadku awarii silnika są zdolne do bezpiecznego kontynuowania lotu, z wyjątkiem przypadku, gdy awaria silnika wystąpi przed określonym punktem po starcie lub po określonym punkcie przed lądowaniem, jeżeli awaria ta stworzy konieczność awaryjnego lądowania,
-
śmigłowce III klasy osiągowej - śmigłowce, których awaria silnika w każdym punkcie trajektorii lotu stwarza konieczność lądowania awaryjnego,
c)
ze względu na przeznaczenie:
-
szkolne,
-
sportowe,
-
pasażerskie,
-
towarowe,
-
rolnicze,
-
gaśnicze,
-
medyczne,
-
ratownicze;
9)
wiatrakowce - wiropłaty z napędem niebędące śmigłowcami;
10)
wiroszybowce (żyroszybowce) - wiropłaty bez napędu;
11)
skrzydłowce (ornitoptery) - statki powietrzne o napędzanych powierzchniach nośnych niebędących wirnikami;
12)
mięśnioloty - statki powietrzne z napędem, napędzane siłą mięśni pilota lub załogi;
13) 10
 spadochrony - urządzenia cięższe od powietrza, które wskutek oddziaływania powietrza na ich powierzchnie wytwarzają siłę aerodynamiczną częściowo równoważącą ciężar całkowity (własny i podwieszony) i zmniejszają ich prędkość opadania, które dzieli się w sposób następujący:
a)
spadochrony osobowe - spadochrony przeznaczone do wykonywania skoków:
główne - przewidziane jako zasadniczy środek spowalniania opadania osób,
zapasowe - przeznaczone do spowalniania opadania osób w razie niezadziałania lub nieprawidłowego zadziałania spadochronu głównego,
ratownicze - przeznaczone do ratowania załogi i innych osób znajdujących się na pokładzie statku powietrznego,
b)
spadochrony innego przeznaczenia - spadochrony nieprzeznaczone do wykonywania skoków:
spadochronowe systemy ratownicze - przeznaczone do ratowania statków powietrznych i innych urządzeń lub ich części z załogą lub bez,
towarowe - przeznaczone do spowalniania opadania rzeczy,
inne, niesklasyfikowane, w tym także spadochrony wynoszone w powietrze za pomocą holowania;
14) 11
 paralotnie - urządzenia latające bez napędu, o powierzchniach nośnych pozbawionych elementów zapewniających im sztywność;
15) 12
 paralotnie z napędem - paralotnie wyposażone w zespół napędowy, przeznaczone do startu pieszego;
16) 13
 motoparalotnie - paralotnie wyposażone w zespół napędowy i podwozie;
16a) 14
 paraplany - motoparalotnie o masie pustego statku powietrznego powyżej 70 kg, wyposażone w skrzydło, nieprzeznaczone do startu pieszego;
17) 15
 lotnie - urządzenia latające bez napędu, o powierzchniach nośnych zamocowanych do elementów zapewniających im sztywność, przeznaczone do startu pieszego;
18) 16
 lotnie z napędem - urządzenia latające z zespołem napędowym, o powierzchniach nośnych zamocowanych do elementów zapewniających im sztywność, przeznaczone do startu pieszego;
19) 17
 motolotnie - urządzenia latające mające ruchome powierzchnie nośne, w których podstawowym sposobem sterowania jest przemieszczanie środka masy względem płata, wyposażone w podwozie i co najmniej jeden zespół napędowy.
1.
Wykaz klas i kategorii statków powietrznych określonych w § 2-6 stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2.
Statki powietrzne określone w § 5 i 6 pkt 1 i 3-10 należą do klasyfikacji podstawowej statków powietrznych.
3.
Schemat klasyfikacji podstawowej statków powietrznych stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

  18

WYKAZ KLAS I KATEGORII STATKÓW POWIETRZNYCH

KLASA STATKU POWIETRZNEGOKATEGORIA
SamolotTransportowa o maksymalnej masie startowej powyżej 8.618 kg
Transportowa o maksymalnej masie startowej powyżej 5.700 kg, lecz nie większej niż 8.618 kg
Normalna o maksymalnej masie startowej nie większej niż 5.700 kg
Użytkowa
Akrobacyjna
Bardzo lekki
Specjalna
ŚmigłowiecMały kategorii A
Mały kategorii B
Duży kategorii A
Duży kategorii B
Bardzo lekki
Specjalna
SzybowiecJednomiejscowy
Dwumiejscowy
Z napędem pomocniczymJednomiejscowy
Dwumiejscowy
SpecjalnaJednomiejscowy
Dwumiejscowy
MotoszybowiecJednomiejscowy
Dwumiejscowy
SpecjalnaJednomiejscowy
Dwumiejscowy
WiatrakowiecSpecjalna
WiroszybowiecSpecjalna
BalonGazowyNa uwięzi
Wolny
Z napędem pomocniczym
Na ogrzane powietrzeNa uwięzi
Wolny
Z napędem pomocniczym
Gazowy i na ogrzane powietrzeNa uwięzi
Wolny
Z napędem pomocniczym
SterowiecGazowySztywny
Półsztywny
Niesztywny
Na ogrzane powietrzeSztywny
Półsztywny
Niesztywny
Gazowy i na ogrzane powietrzeSztywny
Półsztywny
Niesztywny
SpadochronOsobowyGłówny
Zapasowy
Ratowniczy
Innego przeznaczeniaSpadochronowy system ratowniczy
Towarowy
Inny niesklasyfikowany
Bezpilotowy statek powietrznySterowany zdalnie
Sterowany autonomicznie
Urządzenie latająceParalotniaJednoosobowa
Dwuosobowa
Paralotnia z napędemJednoosobowa
Dwuosobowa
MotoparalotniaJednoosobowa
Dwuosobowa
ParaplanJednoosobowy
Dwuosobowy
LotniaJednoosobowa
Dwuosobowa
Lotnia z napędemJednoosobowa
Dwuosobowa
MotolotniaJednoosobowa
Dwuosobowa

ZAŁĄCZNIK Nr  2

  19

SCHEMAT KLASYFIKACJI PODSTAWOWEJ STATKÓW POWIETRZNYCH

Statek powietrznyAerostatBalonGazowyNa uwięzi
Wolny
Z napędem
Na ogrzane powietrzeNa uwięzi
Wolny
Z napędem
Gazowy i na ogrzane powietrzeNa uwięzi
Wolny
Z napędem
SterowiecGazowy
Na ogrzane powietrze
Gazowy i na ogrzane powietrze
AerodynaStałopłatBez napęduSzybowiec
Z napędemMotoszybowiec
Samolot
WiropłatBez napęduWiroszybowiec
Z napędemWiatrakowiec
Śmigłowiec
1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165).
2 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 27 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.89.592) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2007 r.
3 § 5 pkt 1 lit. a) tiret trzecie zmienione przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 27 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.89.592) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2007 r.
4 § 5 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 27 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.89.592) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2007 r.
5 § 5 pkt 3 lit. a) tiret trzecie zmienione przez § 1 pkt 2 lit. c) tiret pierwsze rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 27 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.89.592) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2007 r.
6 § 5 pkt 3 lit. b) uchylona przez § 1 pkt 2 lit. c) tiret drugie rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 27 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.89.592) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2007 r.
7 § 6 pkt 4 lit. a) tiret czwarte zmienione przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 27 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.89.592) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2007 r.
8 § 6 pkt 4 lit. a) tiret piąte zmienione przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 27 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.89.592) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2007 r.
9 § 6 pkt 8 lit. a) zmieniona przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 27 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.89.592) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2007 r.
10 § 6 pkt 13 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. c) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 27 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.89.592) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2007 r.
11 § 6 pkt 14 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. d) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 27 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.89.592) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2007 r.
12 § 6 pkt 15 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. d) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 27 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.89.592) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2007 r.
13 § 6 pkt 16 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. d) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 27 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.89.592) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2007 r.
14 § 6 pkt 16a dodany przez § 1 pkt 3 lit. e) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 27 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.89.592) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2007 r.
15 § 6 pkt 17 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. f) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 27 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.89.592) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2007 r.
16 § 6 pkt 18 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. f) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 27 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.89.592) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2007 r.
17 § 6 pkt 19 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. f) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 27 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.89.592) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2007 r.
18 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 27 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.89.592) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2007 r.
19 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 27 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.89.592) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2007 r.