Kierowanie ruchem drogowym.
Dz.U.2023.1101 t.j.
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 6 lipca 2010 r.
w sprawie kierowania ruchem drogowym
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
SPOSÓB DAWANIA POLECEŃ I SYGNAŁÓW DO KIEROWANIA RUCHEM NA SKRZYŻOWANIU
SPOSÓB DAWANIA POLECEŃ I SYGNAŁÓW DO KIEROWANIA RUCHEM NA SKRZYŻOWANIU
Czynności opisane w pkt 3 i 4 wykonuje się tylko raz.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
SZCZEGÓŁOWA SPECYFIKACJA TECHNICZNA TARCZY ZNAKU UŻYWANEGO PRZEZ OSOBĘ NADZORUJĄCĄ BEZPIECZNE PRZEJŚCIE DZIECI PRZEZ JEZDNIĘ W WYZNACZONYM PUNKCIE
SZCZEGÓŁOWA SPECYFIKACJA TECHNICZNA TARCZY ZNAKU UŻYWANEGO PRZEZ OSOBĘ NADZORUJĄCĄ BEZPIECZNE PRZEJŚCIE DZIECI PRZEZ JEZDNIĘ W WYZNACZONYM PUNKCIE
I.
Ogólne warunki specyfikacji
Ogólne warunki specyfikacji
Przedmiotem szczegółowej specyfikacji technicznej są wymagania dotyczące wykonania specjalistycznej tarczy znaku używanego przez osobę nadzorującą bezpieczne przejście dzieci przez jezdnię w wyznaczonym punkcie, zwanego dalej "znakiem".
Materiały użyte do produkcji znaku powinny charakteryzować się wysoką jakością, trwałością, odblaskowością oraz mieć odpowiednią kolorystykę, zgodnie z tabelami nr 2 i 3. Wszystkie materiały zastosowane w produkcji powinny zapewnić co najmniej 2-letni okres używalności znaku, bez wyraźnego pogorszenia walorów funkcjonalnych.
Znak powinien być pokryty lub wykonany z materiałów odblaskowych fluorescencyjnych barwy żółtej, według parametrów określonych w tabeli nr 3, charakteryzujących się bardzo dobrą widzialnością w różnych porach dnia, trudnych warunkach atmosferycznych oraz w nocy w szczególności powinny być intensywnie widoczne w światłach reflektorów samochodowych. Barwa materiału zarówno w dzień, jak i oświetlonego w nocy powinna być taka sama.
Minimalny współczynnik odblaskowości znaku nie może być niższy niż określony w tabeli nr 1. Dla folii zadrukowanej dopuszcza się spełnienie wymagań zawartych w tabeli nr 1 obniżonych do 30% podanych wartości.
Znak należy wykonać na wzór znaku B-20 "STOP" (ośmiokąt wpisany w koło o średnicy 350 mm), umieszczony w polu o kształcie kwadratu o boku 500 mm (±10 mm), wielkość i grubość liter dużych w grupie IV dla znaków małych określonych w przepisach w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania. Zarówno znak "STOP", jak i kwadratowe pole, na którym ma być umieszczony, powinny być wykonane lub pokryte materiałem odblaskowym z minimalnym współczynnikiem odblaskowości określonym w tabeli nr 1.
Barwa tła znaku "STOP" - czerwona (tabela nr 2). Barwa napisu i obwódki znaku "STOP" oraz kwadratowego pola - żółta fluorescencyjna (tabela nr 3). Treść znaku powinna być naniesiona metodą sitodruku na podkład odblaskowy.
Znak powinien być wykonany jako obustronny, o identycznych parametrach dla każdej strony.
Tarcza znaku nie może mieć ostrych krawędzi i powinna cechować się niezbędną sztywnością eksploatacyjną.
Tarcza znaku powinna być umieszczona na słupku o średnicy nie większej niż 30 mm, o długości 1500 mm, licząc od dolnej krawędzi tarczy znaku. Dopuszcza się wykonanie słupka z drewna, tworzywa sztucznego lub lekkiego stopu metalu. Barwa słupka powinna być czerwona, szara lub biała.
Znak powinien być zgodny z Polską Normą PN EN 471 w zakresie odblaskowości i barwy materiałów. W przypadku powołań niedatowych tej normy stosuje się ostatnie wydanie powołanej publikacji normy.
II.
Warunki, jakie powinny spełniać materiały do wykonania tarczy znaku
Warunki, jakie powinny spełniać materiały do wykonania tarczy znaku
Kąt obserwacji | Kąt oświetlenia β1 (β2=0) | |||
5° | 20° | 30° | 40° | |
12' | 330 | 290 | 180 | 65 |
20' | 250 | 200 | 170 | 60 |
1° | 25 | 15 | 12 | 10 |
1°30' | 10 | 7 | 5 | 4 |
Tabela nr 2. Barwa materiału podłożowego
Barwa | Współrzędne chromatyczności punktów narożnych | Minimalny współczynnik luminancji | |
x | y | β min | |
1 | 2 | 3 | 4 |
fluorescencyjna pomarańczowoczerwona | 0,610 | 0,390 | 0,40 |
0,535 | 0,375 | ||
0,570 | 0,340 | ||
0,655 | 0,345 | ||
fluorescencyjna czerwona | 0,655 | 0,345 | 0,25 |
0,570 | 0,340 | ||
0,595 | 0,315 | ||
0,690 | 0,310 |
Tabela nr 3. Barwa materiałów o własnościach kombinowanych
Barwa | Współrzędne chromatyczności punktów narożnych | Minimalny współczynnik luminancji | |
x | y | β min | |
fluorescencyjna żółta | 0,387 | 0,610 | 0,70 |
0,356 | 0,494 | ||
0,398 | 0,452 | ||
0,460 | 0,540 |
WZÓR TARCZY ZNAKU
ZAŁĄCZNIK Nr 3
PROGRAM SZKOLENIA W ZAKRESIE KIEROWANIA RUCHEM DROGOWYM
PROGRAM SZKOLENIA W ZAKRESIE KIEROWANIA RUCHEM DROGOWYM
Zagadnienia | Liczba godzin | ||
1 | 2 | ||
I. | Zakres kompetencji osób uprawnionych do kierowania ruchem drogowym | 1 | |
W zależności od podmiotów uczestniczących w szkoleniu wskazanie uprawnień: 1) pracownikom kolejowym na przejazdach kolejowych; 2) osobom działającym w imieniu zarządcy drogi oraz osobom wykonującym roboty na drodze na zlecenie lub za zgodą zarządcy drogi; 3) osobom nadzorującym bezpieczne przejście dzieci przez jezdnię w wyznaczonym miejscu; 4) kierującym autobusem szkolnym w miejscach postoju związanych z wsiadaniem lub wysiadaniem dzieci; 5) ratownikom górskim podczas wykonywania czynności związanych z prowadzeniem akcji ratowniczej; 6) strażnikom leśnym lub funkcjonariuszom Straży Parku - na terenie odpowiednio lasu lub parku narodowego; 7) pilotom - podczas wykonywania czynności związanych z przejazdem pojazdów nienormatywnych; 8) osobom odpowiedzialnym za utrzymanie porządku podczas przemarszu procesji, pielgrzymki, konduktu pogrzebowego lub innej zorganizowanej grupy - jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia ich bezpiecznego przemarszu; 9) osobom odpowiedzialnym za utrzymanie porządku podczas przejazdu pielgrzymki rowerami - jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia ich bezpiecznego przejazdu; 10) strażakom jednostek ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w art. 15 pkt 1a-5 i 8 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2057 oraz z 2023 r. poz. 1088), podczas wykonywania czynności związanych z prowadzeniem akcji ratowniczej; 11) pracownikom nadzoru ruchu komunikacji miejskiej - podczas wykonywania czynności związanych z zapewnieniem płynności ruchu komunikacji miejskiej, zdarzeń drogowych oraz awarii technicznych z udziałem tych pojazdów; 12) członkom zespołu ratownictwa medycznego - podczas akcji prowadzenia medycznych czynności ratunkowych do czasu przybycia na miejsce zdarzenia innych osób uprawnionych do dawania poleceń i sygnałów uczestnikowi ruchu lub innej osobie znajdującej się na drodze. | |||
II. | Podstawowe zasady bezpieczeństwa ruchu drogowego i zagrożenia, jakie mogą powstać ze względu na charakter pracy na drodze. Rodzaj i znaczenie prac wykonywanych na drodze oraz utrudnienia w ruchu, które się z nimi wiążą | 2 | |
Omówienie możliwości wystąpienia: 1) różnych reakcji kierujących pojazdami; 2) konieczności prowadzenia ruchu wahadłowego; 3) różnych warunków atmosferycznych, w szczególności niedostatecznej widoczności; 4) różnych warunków drogowych, w szczególności natężenia ruchu; 5) unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym. | |||
III. | Możliwości reakcji na zachowania uczestników ruchu drogowego niezgodne z prawem | 1 | |
Omówienie treści wybranych przepisów Kodeksu wykroczeń, które sankcjonują niestosowanie się do sygnałów osób uprawnionych do kierowania ruchem drogowym, oraz czynności, jakie należy podjąć w sytuacji zaistnienia zdarzenia drogowego. Wskazanie możliwości skierowania do sądu wniosku o ukaranie osób niestosujących się do poleceń lub sygnałów osoby uprawnionej do kierowania ruchem. Prezentowanie wzoru wniosku o ukaranie i wskazanie zakresu informacji, które powinny zawierać notatka lub pismo przekazane Policji, dotyczące sprawcy wykroczenia i okoliczności popełnionego wykroczenia. | |||
IV. | Zasady odpowiedzialności osób kierujących ruchem drogowym w świetle przepisów prawa wykroczeń oraz prawa karnego | 1 | |
V. | Sposób dawania sygnałów i poleceń w świetle obowiązujących przepisów połączony z ćwiczeniami praktycznymi. Zwrócenie szczególnej uwagi na umiejętności oceniania przez słuchaczy prędkości pojazdów oraz możliwości ich bezpiecznego zatrzymania się | 2 | |
VI. | Sprawdzenie stopnia opanowania materiału w formie testu oraz w warunkach symulowanych (rzeczywistych) | 1 | |
Razem godzin | 8 |
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »