Kierowanie ruchem drogowym.
Dz.U.2008.132.839
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 18 lipca 2008 r.
w sprawie kierowania ruchem drogowym
1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 216, poz. 1604).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 109, poz. 925, Nr 175, poz. 1462, Nr 179, poz. 1486 i Nr 180, poz. 1494 i 1497, z 2006 r. Nr 17, poz. 141, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 190, poz. 1400, Nr 191, poz. 1410 i Nr 235, poz. 1701, z 2007 r. Nr 52, poz. 343, Nr 57, poz. 381, Nr 99, poz. 661, Nr 123, poz. 845 i Nr 176, poz. 1238 oraz z 2008 r. Nr 37, poz. 214 i Nr 100, poz. 649.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 52, poz. 452, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, z 2005 r. Nr 100, poz. 835 i 836, z 2006 r. Nr 191, poz. 1410 oraz z 2007 r. Nr 89, poz. 590.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
SPOSÓB PODAWANIA SYGNAŁÓW I POLECEŃ DO KIEROWANIA RUCHEM NA SKRZYŻOWANIU
SPOSÓB PODAWANIA SYGNAŁÓW I POLECEŃ DO KIEROWANIA RUCHEM NA SKRZYŻOWANIU
Czynności opisane w pkt 3 i 4 wykonuje się tylko raz.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
SZCZEGÓŁOWA SPECYFIKACJA TECHNICZNA TARCZY ZNAKU DO ZATRZYMYWANIA POJAZDÓW DLA OSÓB UPRAWNIONYCH DO WSTRZYMYWANIA RUCHU POJAZDÓW W CELU UMOŻLIWIENIA BEZPIECZNEGO PRZEKROCZENIA JEZDNI DZIECIOM
SZCZEGÓŁOWA SPECYFIKACJA TECHNICZNA TARCZY ZNAKU DO ZATRZYMYWANIA POJAZDÓW DLA OSÓB UPRAWNIONYCH DO WSTRZYMYWANIA RUCHU POJAZDÓW W CELU UMOŻLIWIENIA BEZPIECZNEGO PRZEKROCZENIA JEZDNI DZIECIOM
Przedmiotem szczegółowej specyfikacji technicznej są wymagania dotyczące wykonania specjalistycznych znaków do zatrzymywania pojazdów, zwanych dalej "znakami", dla osób uprawnionych do wstrzymywania ruchu pojazdów w celu ułatwienia przejścia przez jezdnię dzieciom.
2. Ogólne warunki dotyczące materiałów
Materiały użyte do produkcji znaków powinny charakteryzować się wysoką jakością, trwałością, odblaskowością oraz mieć odpowiednią kolorystykę. Wszystkie materiały zastosowane w produkcji powinny zapewnić co najmniej 2-letni okres używalności znaków, bez wyraźnego pogorszenia walorów funkcjonalnych.
3. Warunki techniczne dotyczące materiałów
Tarcze znaków powinny być pokryte lub wykonane z materiałów odblaskowych fluorescencyjnych barwy żółtej, według parametrów tabeli nr 3, charakteryzujących się bardzo dobrą widzialnością w różnych porach dnia, trudnych warunkach atmosferycznych oraz w nocy (intensywnie widoczne w światłach reflektorów samochodowych). Barwa materiału zarówno w dzień, jak i oświetlonego w nocy powinna być taka sama.
Minimalny współczynnik odblaskowości znaków nie może być niższy niż określony w tabeli nr 1. Dla folii zadrukowanej dopuszcza się spełnienie wymagań zawartych w tabeli nr 1 obniżonych do 30 % podanych wartości.
4. Warunki wykonania
Tarczę znaku należy wykonać jako znak "STOP" (ośmiokąt wpisany w koło o średnicy 350 mm), umieszczony w polu o kształcie kwadratu o boku 500 mm (±10 mm), wielkość i grubość liter dużych w grupie IV dla znaków małych określonych w przepisach w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania. Zarówno znak "STOP", jak i kwadratowe pole, na którym ma być umieszczony, powinny być wykonane lub pokryte materiałem odblaskowym z minimalnym współczynnikiem odblaskowości określonym w tabeli nr 1.
Barwa tła znaku "STOP" - czerwona (tabela nr 2). Barwa napisu i obwódki znaku "STOP" oraz kwadratowego pola - żółta fluorescencyjna (tabela nr 3). Treść znaku powinna być naniesiona metodą sitodruku na podkład odblaskowy.
Znak powinien być wykonany jako obustronny, o identycznych parametrach dla każdej strony.
Tarcza znaku nie może mieć ostrych krawędzi i powinna cechować się niezbędną sztywnością eksploatacyjną.
Tarcza znaku powinna być umieszczona na słupku o średnicy nie większej niż 30 mm, o długości 1.500 mm, licząc od dolnej krawędzi tarczy znaku. Dopuszcza się wykonanie słupka z drewna, tworzywa sztucznego lub lekkiego stopu metalu. Barwa słupka powinna być czerwona, szara lub biała.
Znak powinien być zgodny z Polską Normą PN EN 471 w zakresie odblaskowości i barwy materiałów. W przypadku powołań niedatowych stosuje się ostatnie wydanie powołanej publikacji normy.
Warunki, jakie powinny spełniać materiały do wykonania tarczy znaku
Tabela nr 1. Minimalne wartości powierzchniowego współczynnika odblasku w cd x 1x-1 x m-2 dla materiału odblaskowego klasy drugiej
Kąt obserwacji | Kąt oświetlenia β1 ((β2=0) | |||
5° | 20° | 30° | 40° | |
12' | 330 | 290 | 180 | 65 |
20' | 250 | 200 | 170 | 60 |
1° | 25 | 15 | 12 | 10 |
1°30' | 10 | 7 | 5 | 4 |
Tabela nr 2. Barwa materiału podłożowego
Barwa | Współrzędne chromatyczności punktów narożnych | Minimalny współczynnik luminancji | |
x | y | β min | |
fluorescencyjna pomarańczowoczerwona | 0,610 | 0,390 | 0,40 |
0,535 | 0,375 | ||
0,570 | 0,340 | ||
0,655 | 0,345 | ||
fluorescencyjna czerwona | 0,655 | 0,345 | 0,25 |
0,570 | 0,340 | ||
0,595 | 0,315 | ||
0,690 | 0,310 |
Tabela nr 3. Barwa materiałów o własnościach kombinowanych
Barwa | Współrzędne chromatyczności punktów narożnych | Minimalny współczynnik luminancji | |
x | y | β min | |
fluorescencyjna żółta | 0,387 | 0,610 | 0,70 |
0,356 | 0,494 | ||
0,398 | 0,452 | ||
0,460 | 0,540 |
Tabele opracowane na podstawie PN EN 471:2005.
WZÓR TARCZY ZNAKU
ZAŁĄCZNIK Nr 3
PROGRAM SZKOLENIA W ZAKRESIE KIEROWANIA RUCHEM DROGOWYM
PROGRAM SZKOLENIA W ZAKRESIE KIEROWANIA RUCHEM DROGOWYM
Zagadnienia | Liczba godzin | |
1 | 2 | |
I. | Zakres kompetencji osób uprawnionych do kierowania ruchem drogowym | 2 |
W zależności od podmiotów uczestniczących w szkoleniu wskazanie uprawnień: | ||
1) pracownikom kolejowym na przejazdach kolejowych; | ||
2) osobom działającym w imieniu zarządcy drogi oraz osobom wykonującym roboty na drodze na zlecenie lub za zgodą zarządcy drogi; | ||
3) osobom nadzorującym bezpieczne przejście dzieci przez jezdnię, w wyznaczonym miejscu; | ||
4) kierującym autobusem szkolnym w miejscach postoju związanych z wsiadaniem lub wysiadaniem dzieci; | ||
5) strażnikom leśnym lub funkcjonariuszom Straży Parku - na terenie odpowiednio lasu lub parku narodowego; | ||
6) osobom odpowiedzialnym za utrzymanie porządku podczas przemarszu procesji, pielgrzymki lub konduktu pogrzebowego - jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia ich bezpiecznego przemarszu; | ||
7) strażakom Państwowej Straży Pożarnej, członkom ochotniczej straży pożarnej oraz strażakom jednostki ochrony przeciwpożarowej; | ||
8) pracownikom nadzoru ruchu komunikacji miejskiej; | ||
9) pilotom pojazdów nienormatywnych - podczas wykonywania czynności związanych z przejazdem tych pojazdów; | ||
10) członkom zespołu ratownictwa medycznego - podczas akcji prowadzenia medycznych czynności ratunkowych, do czasu przybycia na miejsce zdarzenia innych osób uprawnionych do dawania poleceń i sygnałów uczestnikowi ruchu lub innej osobie znajdującej się na drodze | ||
II. | Podstawowe zasady bezpieczeństwa ruchu drogowego i zagrożenia, jakie niesie charakter pracy na drodze. Rodzaj i znaczenie wykonywanych prac na drodze oraz utrudnienia w ruchu, które się z nimi wiążą | 3 |
Omówienie możliwości wystąpienia: | ||
1) różnych reakcji kierujących pojazdami; | ||
2) konieczności prowadzenia ruchu wahadłowego; | ||
3) różnych warunków atmosferycznych (niedostateczna widoczność); | ||
4) różnych warunków drogowych (np. natężenie ruchu); | ||
5) unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym | ||
III. | Możliwości reakcji na zachowania uczestników ruchu drogowego niezgodne z przepisami | 2 |
Omówienie treści wybranych przepisów Kodeksu wykroczeń, które sankcjonują niestosowanie się do sygnałów osób uprawnionych do kierowania ruchem drogowym oraz czynności, jakie należy podjąć w sytuacji zaistnienia zdarzenia drogowego. | ||
Wskazanie możliwości skierowania do sądu wniosku o ukaranie osób niestosujących się do poleceń lub sygnałów osoby uprawnionej do kierowania ruchem. | ||
Prezentowanie wzoru wniosku o ukaranie i wskazanie zakresu informacji, które powinny zawierać notatka lub pismo przekazane Policji - dotyczące sprawcy wykroczenia i okoliczności popełnionego wykroczenia | ||
IV. | Elementy wyposażenia osób uprawnionych do kierowania ruchem drogowym | 1 |
Prezentowanie elementów wyposażenia i ubioru pracowników uprawnionych do kierowania ruchem drogowym: | ||
1) tarczy do zatrzymywania pojazdów; | ||
2) latarki wyposażonej w światło czerwone lub czerwone i zielone; | ||
3) kamizelki odblaskowej; | ||
4) wzoru tablicy, za pomocą której kierowca autobusu daje sygnał do zatrzymania pojazdu; | ||
5) tarczy znaku "STOP" według wzoru określonego w rozporządzeniu oraz ubioru składającego się z płaszcza ostrzegawczego; | ||
6) wzoru zaświadczenia potwierdzającego ukończenie szkolenia | ||
V. | Zasady odpowiedzialności osób kierujących ruchem drogowym w świetle przepisów prawa wykroczeń oraz prawa karnego | 2 |
VI. | Sposób podawania sygnałów i poleceń w świetle obowiązujących przepisów | 3 |
VII. | Praktyczne ćwiczenia podawania sygnałów drogowych ze wskazaniem sposobu podawania poleceń kierującym. Zwrócenie szczególnej uwagi na umiejętności oceniania przez słuchaczy prędkości pojazdów oraz możliwości ich bezpiecznego zatrzymania się | 3 |
VIII. | Sprawdzenie stopnia opanowania materiału w formie testu oraz w warunkach symulowanych (rzeczywistych) | 2 |
Razem godzin | 18 |
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (1)
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (1)
Akty prawne liczba obiektów na liście: (8)
Podstawa prawna liczba obiektów na liście: (2)
Akty uchylające liczba obiektów na liście: (1)
Akty uchylane liczba obiektów na liście: (4)
- Wprowadzenie programu szkolenia pracowników kolejowych w zakresie kierowania ruchem drogowym na przejazdach kolejowych.
- Wprowadzenie programu szkolenia osób upoważnionych do kierowania ruchem drogowym.
- Wprowadzenie programu szkolenia strażaków Państwowej Straży Pożarnej w zakresie kierowania ruchem drogowym podczas wykonywania czynności związanych z prowadzeniem akcji ratowniczych.