Rozdział 4 - Sprawozdania roczne i kontrola kasoworachunkowa. - Kasowość i rachunkowość związków komunalnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1927.38.345

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lipca 1927 r.

IV.

Sprawozdania roczne i kontrola kasoworachunkowa.

§  45.
Sprawozdanie roczne, przewidziane w § 9 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 17 czerwca 1924 r. (Dz. U. R. P. № 51, poz. 522) powinno się składać:
I.
ze sprawozdania rachunkowego z wykonania budżetu administracyjnego za rok sprawozdawczy, do którego należy dołączyć:
1)
sprawozdanie rachunkowe z wykonania budżetu każdego przedsiębiorstwa,
2)
szczegółowe zestawienie wydatków preliminowanych i dokonanych przez te zakłady komunalne, których wydatki zamieszczone zostały w budżecie administracyjnym w ogólnej sumie (§ 40),
3)
wykaz ogólnych sum umorzonych każdego podatku za rok sprawozdawczy,
4)
sprawozdanie o stanie zaległości czynnych z lat poprzedzających rok sprawozdawczy, ułożone w sposób następujący:
a)
pozostawało zaległości czynnych na początku roku sprawozdawczego: a) z podatków samoistnych i dodatków do podatków państwowych, b) z innych dochodów, c) razem;
b)
pobrano: a) podatków samoistnych i dodatków do podatków państwowych, b) innych zaległości, c) razem;
c)
umorzono: a) podatków samoistnych i dodatków do podatków państwowych, b) innych zaległości, c) razem;
d)
pozostaje do pobrania na rok następny: a) podatków samoistnych i dodatków do podatków państwowych, b) innych zaległości, c) razem;
II.
z rocznego zamknięcia wszystkich rachunków sum pozabudżetowych.
§  46.
Sprawozdanie roczne z wykonania budżetu powinno zawierać:
1)
sumy preliminowane dochodów i wydatków za rok sprawozdawczy, wymienione w ten sam sposób, jak w budżecie po uwzględnieniu wszystkich zmian, jakie zostały wprowadzone do budżetu w ciągu roku,
2)
sumy wykonania budżetu z podziałem ich na następujące rubryki:
a)
wypłacono, względnie otrzymano,
b)
zaległości,
c)
razem;
3)
różnice pomiędzy sumami preliminowanemi, a sumami wykonania budżetu; do poważniejszych różnic powinny być przytoczone odpowiednie wyjaśnienia.
§  47.
Do sprawozdania rocznego (§ 46) należy dołączyć:
1)
odpis działu "A" księgi inwentarzowej (§ 31), wraz z bilansami rocznemi wszystkich przedsiębiorstw i odpisami działu "A" księgi inwentarzowej każdej fundacji,
2)
opis rezultatów działalności zarządu związku komunalnego na podstawie wykonanego budżetu nadzwyczajnego.
§  48.
Sprawozdanie roczne, zanim zostanie rozpatrzone przez organ uchwalający związku komunalnego, powinno być sprawdzone przez komisję rewizyjną, powołaną przez ten organ, która zaopatruje je w swoje uwagi i wnioski.
§  49.
O przyjęciu sprawozdania rocznego i uznaniu go za rzetelne, organ uchwalający związku komunalnego powinien powziąć odpowiednią uchwałę. Przyjęte przez ten organ sprawozdanie roczne wraz z odpowiednią uchwalą tego organu należy najdalej w ciągu 6 miesięcy po upływie roku obrachunkowego przedstawić władzy nadzorczej do wiadomości.

Związki komunalne, których preliminarze budżetowe podlegają zatwierdzeniu wydziału powiatowego, przesyłają temuż wydziałowi sprawozdanie roczne w 2-ch egzemplarzach.

W takiej samej liczbie egzemplarzy przedstawiają Ministerstwu Spraw Wewnętrznych swoje sprawozdania roczne związki komunalne, których budżety podlegają zatwierdzaniu tegoż Ministerstwa.

Wszystkie inne związki komunalne przedstawiają właściwej władzy nadzorczej sprawozdania roczne w 3-ch egzemplarzach.

Z liczby przedstawionych do wiadomości egzemplarzy władza nadzorcza zatrzymuje dla siebie jeden egzemplarz sprawozdania rachunkowego wraz z odnośnemi załącznikami, zaś pozostałe egzemplarze z załącznikami przesyła władzy bezpośrednio wyższej w ciągu 2-ch tygodni od dnia otrzymania tych egzemplarzy.

§  50.
Nad całokształtem czynności kasowo-rachunkowych organa związku komunalnego powinny roztoczyć dokładną kontrole. Kontrola ta ma na celu badanie, czy kasa i rachuba funkcjonuje zgodnie z obowiązującemi przepisami prawnemi, czy budżet jest prawidłowo wykonywany oraz czy majątek związku komunalnego jest należycie administrowany i nie ulega uszczupleniu.
§  51.
Obowiązek kontroli nad całokształtem czynności kasowo-rachunkowych związku komunalnego należy:
1)
do zarządu związku komunalnego w osobie jego kierownika, który wykonywa ten obowiązek bądź osobiście, bądź za pośrednictwem upoważnionych przez siebie innych członków zarządu komunalnego, bądź też przez wyznaczonych do tych czynności urzędników (kontrolerów),
2)
do organu uchwalającego, który wykonywa ten obowiązek za pośrednictwem powołanej przez siebie komisji rewizyjnej,
3)
do właściwych władz nadzorczych.
§  52.
W skład komisji rewizyjnej wchodzić powinny osoby, obeznane z rachunkowością i skarbowością komunalną.

Komisja rewizyjna jest organem stałym, uskutecznia kontrolę w drodze perjodycznych lub sporadycznych rewizyj oraz sprawdza roczne sprawozdania rachunkowe związku komunalnego zgodnie z § 48 niniejszego rozporządzenia.

Rewizje perjodyczne przeprowadza komisja rewizyjna przynajmniej raz na miesiąc.

Z każdej rewizji powinien być sporządzony protokół.