Kasowość i rachunkowość związków komunalnych.
Dz.U.1927.38.345
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I MINISTRA SKARBU
z dnia 28 marca 1927 r.
o kasowości i rachunkowości związków komunalnych.
Kasowość związków komunalnych.
Kasowość związków komunalnych.
Zarząd związku komunalnego może wyznaczyć do przyjmowania niektórych wpływów z danin publicznych specjalnych poborców.
Używanie sum pozabudżetowych obcych (depozytowych i przechodnich) na pokrycie wydatków związku komunalnego jest niedopuszczalne.
Przyjmowania drobnych wpływów oraz wpływów z danin publicznych może być uskuteczniane zarówno przez kasę, jak przez specjalnych poborców (§ 1), na podstawie kwitów z kwitarjusza, jednakże z końcem dnia należy wystawić asygnacje przychodowe na ogólne sumy tych wpływów do kasy według ich rodzajów.
Przekazy pocztowe należy zaraz po ich otrzymaniu wpisać do odpowiedniego rejestru i przychodować dopiero po ich zainkasowaniu.
Przepis powyższy odnosi się również do kwitów z tem, że nie zawierają one danych, wymienionych w punktach 4, 8 i 9.
W razie wystawienia asygnncji z mylną sumą należy ją anulować i wystawić nową asygnację.
Przepis powyższy odnosi się również do kwitów (§ 2, ust. 2).
Anulowane asygnacje i kwity powinny być przechowywane w aktach związku komunalnego.
Na tych rachunkach i dowodach należy zamieszczać datę i numer wystawionej asygnacji.
Kierownik zarządu komunalnego może jednak upoważnić swego zastępcę oraz niektórych członków zarządu komunalnego do wykonywania tej czynności w swojem zastępstwie.
Do ważności asygnacyj przychodowych wystarcza - za zgodą kierownika zarządu komunalnego-tylko podpis osoby, odpowiedzialnej za rachunkowość związku.
Asygnacje należy podpisywać obowiązkowo ręcznie; zamieszczanie na nich "facsimile" jest niedopuszczalne.
Na każdej asygnacji podpisanej powinien być odcisk pieczęci związku komunalnego.
Kasie nie wolno realizować asygnacyj nieformalnych i podpisanych przez niewłaściwe osoby, jak również niezapisanych w dzienniku kasowym.
Wszystkie niezrealizowane asygnacje powinna kasa tego samego dnia zwrócić rachubie względnie osobie, prowadzącej rachunkowość związku komunalnego.
Kwity, na podstawie których kasa związku komunalnego, nie wyłączając kas pomocniczych (§ 19), jak również specjalni poborcy przyjmują wpływy (§ 2), powinny być wystawiane przez rachubę i podpisane przez urzędnika, wystawiającego te kwity oraz kasjera, względnie poborcę.
Na podstawie uchwały zarządu komunalnego niektóre kwity mogą być podpisywane tylko przez poborców.
Przepis ten odnosi się również do przyjęcia i wydania przez kasę komunalną depozytów walorowych (§ 11).
Na pokwitowaniach wydawanych płatnikom powinien być odcisk pieczęci związku komunalnego.
Wikt z personelu kasowego i rachunkowego nie może kwitować za interesanta.
Z końcem każdego dnia należy wyprowadzić w książce kasowej saldo i przenieść je na dzień następny.
Polecenie takie wraz z pokwitowaniem należy przechowywać łącznie z depozytem.
Odbiór depozytu walorowego powinien deponent pokwitować w rejestrze.
Analogiczny rejestr powinien kasjer prowadzić dla walorów własnych związku komunalnego.
Wszelkie nadwyżki kasowe, jakie mogą się okazać, w kasie, należy zaksięgować na rachunku "Nadwyżek kasowych", a po zakończeniu roku obrachunkowego organ uchwalający związku komunalnego powinien zadecydować o ich przeznaczeniu.
Za stan kasy, jak również za znalezione w kasie falsyfikaty pieniężne, kasjer jest osobiście odpowiedzialny wobec związku komunalnego.
Kasa ogniotrwała, względnie schowek kasowy, powinny być zamykane przynajmniej na dwa klucze różne, które nie mogą się znaleźć nigdy w ręku tej samej osoby.
Za zawartość kasy ogniotrwałej, względnie schowka, ponoszą wspólną odpowiedzialność osoby, posiadające klucze do tej kasy, względnie schowka.
Wolne fundusze powinien związek komunalny lokować na rachunkach bieżących w instytucjach finansowych, wymienionych w rozporządzeniu Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 30 grudnia 1924 r. (Dz. U. R. P. № 117, poz. 1045), tudzież za zgodą władz skarbowych w kasach tych władz.
Również poborcy powinni wyrachowywać się z zainkasowanych wpływów i przelewać je do kasy związku komunalnego w terminach ustalonych przez zarząd związku komunalnego.
Rachunkowość związków komunalnych.
Rachunkowość związków komunalnych.
Księgi kontowe obejmują rachunki sum budżetowych i pozabudżetowych.
Rachunki sum budżetowych powinny odpowiadać, zarówno pod względem liczby, jak i nazwy poszczególnym pozycjom budżetu, względnie paragrafom, o ile nie dzielą się one na pozycje.
Rachunki sum pozabudżetowych powinny odpowiadać poszczególnym rodzajom obrotów pozabudżetowych.
Z ksiąg pomocniczych należy obowiązkowo prowadzić księgi biercze dla kontroli pobieranych przez związek komunalny danin publicznych.
Księgi biercze powinny zawierać wszystkie niezbędne dane, dotyczące wymiaru i poboru danin publicznych.
I. nieruchomości,
II. inwestycje w budowie,
III. ruchomości,
IV. aktywa przedsiębiorstw komunalnych,
V. aktywa fundacyj,
VI. materjały i zapasy,
VII. lokaty,
VIII. sumy komunalne w kasach innych związków komunalnych oraz w kasach skarbowych,
IX. zaległości budżetowe czynne,
X. pozostałości czynne na rachunkach bieżących w instytucjach finansowych,
XI. kasa,
XII. inne aktywa.
Jeżeli związek komunalny posiada urządzenia kanalizacyjne lub inne podobne instalacje, nieobjęte aktywami przedsiębiorstw komunalnych, to należy je wymienić w grupie I a z podaniem ich wartości.
Jako przedostatnią grupę (XIII) należy wymienić "depozyty walorowe" z podaniem ogólnej wartości oraz jako ostatnią grupę (XIV) "niedobór budżetowy".
O ile związek komunalny nie posiada niektórych grup aktywów, wymienionych wyżej, należy obok nazwy grupy zamieścić w odpowiedniej rubryce kreskę poziomą.
Również należy zamieścić kreskę obok grupy "depozyty walorowe" i "niedobór budżetowy", jeżeli związek komunalny nie posiada depozytów walorowych, względnie nie miał niedoboru budżetowego.
Do stanu czynnego nie należy zaliczać dróg publicznych w tej liczbie również ulic, placów publicznych, mostów oraz zadrzewień na tych drogach (skwerów na placach publicznych).
W grupie I. "nieruchomości" należy wymieniać osobno i w następującej kolejności:
W grupie II. "inwestycje w budowie" należy wymieniać osobno każdą inwestycję, będącą w budowie, z oznaczeniem jej przeznaczenia, np. budowa gmachu szpitalnego, szkolnego i t. p.
W grupie III. "ruchomości" należy wymieniać osobno inwentarz żywy, tabor, o ile nie jest traktowany, jako osobne przedsiębiorstwo oraz inne ruchomości, dzieląc je w miarę potrzeby na oddzielne rodzaje.
W grupie IV. "aktywa przedsiębiorstw komunalnych" należy wymieniać w ogólnych sumach aktywa każdego przedsiębiorstwa osobno, np. elektrownia, gazownia i t. p.
W grupie V. "aktywa fundacyj" należy wymieniać w ogólnych sumach aktywa każdej fundacji osobno.
W grupie VI. "materjały i zapasy" należy wymieniać i ogólnej sumie wartość materjałow i zapasów, bądź też podać wartość tych aktywów według poszczególnych ich rodzajów.
W grupie VII. "lokaty" wymieniać należy osobno i w następującej kolejności:
W grupie VIII. "sumy komunalne w kasach innych związków komunalnych oraz w kasach skarbowych" należy podać w ogólnych sumach wpływy, przypadające danemu związkowi komunalnemu od innych związków komunalnych i osobno od kas skarbowych.
W grupie IX. "zaległości budżetowe czynne" należy wymieniać te zaległości w jednej sumie ogólnej.
W grupie X. "pozostałości czynne na rachunkach bieżących w instytucjach finansowych" należy wymieniać pozostałości czynne na rachunkach bieżących w każdej instytucji finansowej osobno.
W grupie XI. "kasa" należy podać pozostałość gotówki w kasie w ostatnim dniu roku obrachunkowego z uwzględnieniem wpływów i wydatków w okresie ulgowym, dotyczących ubiegłego roku obrachunkowego.
W grupie XII. "inne aktywa" należy wymieniać te aktywa, które niż są objęte powyższemi grupami, jak np. weksle obce, należności u dłużników (z wyjątkiem budżetowych) i t. p. W tej grupie należy również wymieniać prawa i przywileje, o ile związek komunalny posiada tego rodzaju aktywa, z podaniem dla każdego prawa i przywileju wartości, równej zł. 1 - (dla ewidencji).
I. długi długoterminowe,
II. pasywa przedsiębiorstw komunalnych (bez kapitałów własnych tych przedsiębiorstw),
III. pasywa fundacyj (bez kapitałów własnych tych fundacyj),
IV. długi krótkoterminowe,
V. sumy przechodnie,
VI. zaległości budżetowe bierne,
VII. fundusze specjalne,
VIII. inne pasywa.
Po wymienieniu powyższych grup pasywów należy wymienić w stanie biernym osobną grupę (IX) "deponenci" z podaniem ogólnej sumy oraz, również jako osobne grupy (X i XI) "majątek związku komunalnego" i "nadwyżka budżetowa".
O ile związek komunalny nie posiada niektórych grup pasywów, wyżej wymienionych, należy obok nazwy grupy zamieścić w odpowiedniej rubryce kreskę poziomą.
Tak samo należy postąpić, jeżeli związek komunalny nie ma deponentów, jak również nadwyżki budżetowej.
W grupie I. "długi długoterminowe" należy wymieniać osobno i w następującej kolejności:
W grupie II. "pasywa przedsiębiorstw komunalnych" należy wymieniać w ogólnych sumach pasywa każdego przedsiębiorstwa osobno np. elektrownia, gazownia i t. p.
W grupie III. "pasywa fundacyj" należy wymieniać w ogólnych sumach pasywa każdej fundacji osobno.
W grupie IV. "długi krótkoterminowe" należy wyodrębnić pożyczki krótkoterminowe i weksle własne (akcepty).
W grupie V. "sumy przechodnie" wymieniać należy w ogólnych sumach osobno i w następującej kolejności:
W grupie VI. "zaległości budżetowe bierne" podać należy ogólną sumę tych zaległości.
W grupie VII. "fundusze specjalne" wymieniać należy w ogólnych sumach:
W grupie VIII. "inne pasywa" należy wymieniać osobno zobowiązania i ciężary natury prawno-prywatnej, o ile związek komunalny posiada tego rodzaju pasywa, wartości równej zł. 1-(dla ewidencji) oraz inne pasywa, nieobjęte powyżej wymienionemi grupami.
W osobnej grupie "majątek związku komunalnego" należy uwidocznić w oddzielnych pozycjach czysty majątek każdej fundacji, kapitały zakładowe każdego przedsiębiorstwa, a następnie w ogólnej sumie czysty majątek związku komunalnego, jako różnicę pomiędzy ogólną sumą stanu czynnego i biernego z uwzględnieniem nadwyżki budżetowej, względnie niedoboru budżetowego.
Do działu "A" należy wpisywać corocznie pod datą ostatniego dnia roku obrachunkowego na podstawie spisów wszystkie aktywa i pasywa związku komunalnego w sposób, podany w §§ 27, 28, 29 i 30.
Dział "B" przeznaczony jest dla prowadzenia stałych oddzielnych inwentarzy majątku trwałego oraz długów długoterminowych.
Oddzielne inwentarze powinny być prowadzone dla
O ile związek komunalny posiada prawa i przywileje oraz zobowiązania wobec osób trzecich natury prawno-prywatnej, oparte na specjalnym tytule prawnym (akcie), o których mowa w §§ 28 (ustęp końcowy) i 30 (ustąp przedostatni), to zarówno dla tych praw i przywilejów, jak dla zobowiązań, należy w dziale "B" prowadzić osobne inwentarze.
W inwentarzach działu "B" należy wymieniać osobno i opisać dokładnie każdy aktyw i pasyw z podaniem ich wartości i poza tem uwidaczniać stale wszelkie zmiany, dotyczące poszczególnych aktywów i pasywów.
Prawa i przywileje oraz ciężary natury prawno-prywatnej należy wykazywać w inwentarzu w wartości równej zł. 1.-(§§ 28 i 30).
Aktywa i pasywa oraz kapitały przedsiębiorstw komunalnych należy przyjąć do inwentarza w ich wartości bilansowej.
Inne aktywa i pasywa należy wykazać w księdze inwentarzowej w ich wartości książkowej.
Wszelkie wykreślenia ruchomości w księdze inwentarzowej mogą być dokonane wyłącznie na podstawie decyzji zarządu związku komunalnego.
O ile związek komunalny wyjątkowo gospodaruje na podstawie prowizorjum budżetowego, należy otworzyć rachunki sum budżetowych na podstawie tych prowizorjów, a z chwilą zatwierdzenia przez władzę nadzorczą budżetu prowadzić je dalej na podstawie tego budżetu.
Zestawienia te powinny obejmować salda z poprzedniego miesiąca, obroty za miesiąc sprawozdawczy i salda na miesiąc następny.
W gminach wiejskich i miejskich, niewydzielonych z powiatowych związków komunalnych, zestawienia rachunkowe mogą być sporządzane co kwartał.
Rachunkowość zakładów i przedsiębiorstw komunalnych.
Rachunkowość zakładów i przedsiębiorstw komunalnych.
W zakładach takich muszą być prowadzone odpowiednie księgi rachunkowe dla zapisywania wszelkich pobieranych wpływów i uskutecznianych wydatków.
Pomiędzy zakładem komunalnym a administracją ogólną związku komunalnego powinny być przynajmniej raz na miesiąc przeprowadzane rozrachunki.
Za stan kasy i rachunkowość zakładu komunalnego odpowiedzialny jest kierownik danego zakładu.
W jednym i drugim wypadku rachunkowość przedsiębiorstwa komunalnego powinna być prowadzona podług zasad księgowości podwójnej, przystosowanej do charakteru danego przedsiębiorstwa.
Sprawozdania roczne i kontrola kasoworachunkowa.
Sprawozdania roczne i kontrola kasoworachunkowa.
Związki komunalne, których preliminarze budżetowe podlegają zatwierdzeniu wydziału powiatowego, przesyłają temuż wydziałowi sprawozdanie roczne w 2-ch egzemplarzach.
W takiej samej liczbie egzemplarzy przedstawiają Ministerstwu Spraw Wewnętrznych swoje sprawozdania roczne związki komunalne, których budżety podlegają zatwierdzaniu tegoż Ministerstwa.
Wszystkie inne związki komunalne przedstawiają właściwej władzy nadzorczej sprawozdania roczne w 3-ch egzemplarzach.
Z liczby przedstawionych do wiadomości egzemplarzy władza nadzorcza zatrzymuje dla siebie jeden egzemplarz sprawozdania rachunkowego wraz z odnośnemi załącznikami, zaś pozostałe egzemplarze z załącznikami przesyła władzy bezpośrednio wyższej w ciągu 2-ch tygodni od dnia otrzymania tych egzemplarzy.
Komisja rewizyjna jest organem stałym, uskutecznia kontrolę w drodze perjodycznych lub sporadycznych rewizyj oraz sprawdza roczne sprawozdania rachunkowe związku komunalnego zgodnie z § 48 niniejszego rozporządzenia.
Rewizje perjodyczne przeprowadza komisja rewizyjna przynajmniej raz na miesiąc.
Z każdej rewizji powinien być sporządzony protokół.
Przepisy końcowe.
Przepisy końcowe.
Jednocześnie tracą swą moc wszystkie przepisy, sprzeczne z przepisami tego rozporządzenia.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »