Irlandia-Polska. Układ dotyczący pomiaru tonnażu statków handlowych. Dublin.1934.10.19.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1935.39.270

Akt obowiązujący
Wersja od: 3 czerwca 1935 r.

UKŁAD
między Polską a Irlandją, dotyczący pomiaru tonnażu statków handlowych,
podpisany w Dublinie dnia 19 października 1934 r.

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ,

MY, IGNACY MOŚCICKI,

PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ,

wszem wobec i każdemu zosobna, komu o tem wiedzieć należy, wiadomem czynimy:

W dniu dziewiętnastym października tysiąc dziewięćset trzydziestego czwartego roku podpisany został w Dublinie między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Wolnego Państwa Irlandji układ dotyczący pomiaru tonnażu statków handlowych, o następującym brzmieniu dosłownem:

UKŁAD

pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej i Rządem Wolnego Państwa Irlandzkiego dotyczący pomiaru tonnażu statków handlowych.

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i Rząd Wolnego Państwa Irlandzkiego, uznając za pożądane zawieranie porozumień co do wzajemnego uznawania świadectw rejestracyjnych i innych dokumentów krajowych, dotyczących pomiaru tonnażu statków handlowych, postanowiły zawrzeć w tym celu układ i dlatego wyznaczyły swymi pełnomocnikami: (pominięto),

Którzy, po zakomunikowaniu sobie swych pełnomocnictw, uznanych za dobre i w należytej formie, zgodzili się na to, co następuje:

Wobec faktu, że istniejące w Wolnem Państwie Irlandzkiem ustawy i przepisy, dotyczące pomiaru tonnażu statków handlowych, są, co do istoty swej, zgodne z takiemiż przepisami polskiemi, statki zaopatrzone w świadectwa rejestracyjne oraz inne papiery krajowe wydane w należytej formie przez władze kompetentne Wolnego Państwa Irlandzkiego będą uznane przez władze polskie za posiadające tonnaż wskazany w wymienionych dokumentach i będą zwolnione od powtórnego pomiaru w każdym porcie i miejscowości w obrębie terytorjum polskiego lub w miejscowościach będących pod kontrolą Polski, pod warunkiem, że podobne uprawnienia będą przyznane polskim statkom zaopatrzonym w świadectwa rejestracyjne lub inne dokumenty krajowe wydane w należytej formie przez kompetentne władze polskie przy lub po wejściu w życie układu niniejszego, i że takie statki będą zwolnione od ponownego pomiaru w jakimkolwiek porcie lub miejscowości w obrębie jurysdykcji Wolnego Państwa Irlandzkiego.

Wysokie Umawiające się Strony zgadzają się na to, że Rząd Rzeczypospolitej Polskiej, do którego należy zapewnienie prowadzenia stosunków zagranicznych Wolnego Miasta Gdańska na mocy art. 104 traktatu pokojowego, podpisanego w Wersalu dnia 28 czerwca 1919 oraz artykułów 2 i 6 konwencji zawartej między Polską a Wolnem Miastem Gdańskiem dnia 9 listopada 1920, może w każdym czasie podczas trwania w mocy układu niniejszego oświadczyć przez notyfikację dokonaną w drodze dyplomatycznej, że Wolne Miasto Gdańsk jest stroną umawiającą się w tym układzie i że Wolne Miasto Gdańsk bierze na siebie zobowiązania i uzyskuje prawa z niego wynikające.

Układ niniejszy będzie ratyfikowany i dokumenty ratyfikacyjne zostaną wymienione w Dublinie w czasie możliwie najbliższym. Układ ten wejdzie w życie na 30-ty dzień po dacie wymiany dokumentów ratyfikacyjnych.

Stosowanie układu niniejszego może być zakończone w każdym czasie przez zawiadomienie pisemne z terminem dwunastomiesięcznym skierowane drogą dyplomatyczną przez którąkolwiek ze Stron Umawiających się do drugiej Strony.

Na dowód czego wyżej wymienieni pełnomocnicy podpisali układ niniejszy i wycisnęli na nim swoje pieczęcie.

Sporządzone w dwóch autentycznych egzemplarzach, każdy w języku polskim i angielskim, w Dublinie, 19 października 1934.

Zaznajomiwszy się z powyższym układem, uznaliśmy go i uznajemy za słuszny zarówno w całości, jak i każde z postanowień w nim zawartych; oświadczamy, że jest przyjęty, ratyfikowany i potwierdzony i przyrzekamy, że będzie niezmiennie zachowywany.

Na dowód czego wydaliśmy Akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej.

W Warszawie, dnia 25 lutego 1935 r.