Rozdział 2 - Organy i organizacja Instytutu - Instytut Solidarności i Męstwa imienia Witolda Pileckiego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2022.475 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 25 lutego 2022 r.

Rozdział  II

Organy i organizacja Instytutu

Organami Instytutu są:

1)
Dyrektor Instytutu;
2)
Rada Pamięci;
3)
Rada Naukowa.
1. 
Dyrektora Instytutu powołuje i odwołuje minister.
2. 
Kadencja Dyrektora Instytutu trwa 5 lat.
3. 
Na stanowisko Dyrektora Instytutu może być powołana osoba, która:
1)
jest obywatelem polskim;
2)
korzysta z pełni praw publicznych;
3)
nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
4)
posiada wykształcenie wyższe;
5)
wyróżnia się wiedzą z zakresu historii Polski i Narodu Polskiego;
6)
cieszy się nieposzlakowaną opinią i daje rękojmię prawidłowego wykonywania powierzonych zadań;
7)
nie pełniła służby zawodowej ani nie pracowała w organach bezpieczeństwa państwa wymienionych w art. 2 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2021 r. poz. 1633), ani nie była ich współpracownikiem.
4. 
Wynagrodzenie Dyrektora Instytutu ustala minister zgodnie z przepisami ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. z 2019 r. poz. 2136).
5. 
Odwołanie Dyrektora Instytutu przed upływem kadencji następuje w przypadku:
1)
złożenia rezygnacji;
2)
utraty zdolności do pełnienia powierzonych obowiązków na skutek długotrwałej choroby, trwającej dłużej niż 6 miesięcy;
3)
zaprzestania spełniania przez Dyrektora Instytutu któregokolwiek z wymogów określonych w ust. 3 pkt 1-3;
4)
naruszenia przepisów prawa w związku z zajmowanym stanowiskiem;
5)
złożenia niezgodnego z prawdą oświadczenia, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów, stwierdzonego prawomocnym orzeczeniem sądu.
6. 
Kadencja Dyrektora Instytutu wygasa w razie jego śmierci lub odwołania.
7. 
Do czasu powołania Dyrektora Instytutu zgodnie z ust. 1 minister może powierzyć pełnienie obowiązków Dyrektora Instytutu wyznaczonej osobie na okres nie dłuższy niż rok.

Osoba powołana na stanowisko Dyrektora Instytutu nie może:

1)
zajmować innego stanowiska, z wyjątkiem stanowiska naukowo-dydaktycznego lub naukowego w szkole wyższej, Polskiej Akademii Nauk, instytucie badawczym lub innej jednostce naukowej, ani wykonywać innych zajęć zarobkowych niedających się pogodzić z obowiązkami i godnością jego urzędu;
2)
należeć do partii politycznej;
3)
wykonywać innych czynności, które pozostają w sprzeczności z jego obowiązkami albo mogą wywołać podejrzenie o jego stronniczość lub interesowność;
4)
prowadzić działalności publicznej niedającej się pogodzić z obowiązkami i godnością jego urzędu.

Do zadań i obowiązków Dyrektora Instytutu należy:

1)
kierowanie pracami Instytutu;
2)
reprezentowanie Instytutu na zewnątrz;
3)
zapewnienie funkcjonowania i ciągłości pracy Instytutu;
4)
opracowywanie rocznego planu działania Instytutu;
5)
opracowywanie rocznego planu finansowego Instytutu;
6)
opracowywanie rocznego sprawozdania finansowego Instytutu i przedstawianie go ministrowi;
6a)
przedstawianie corocznie, nie później niż do dnia 31 marca, sprawozdania z działalności Instytutu sejmowym i senackim komisjom właściwym ze względu na przedmiotowy zakres ich działania;
7)
sporządzanie rocznego sprawozdania z działalności Instytutu i przedstawianie go ministrowi;
8)
sprawowanie zarządu nad mieniem Instytutu;
9)
prowadzenie gospodarki finansowej Instytutu;
10)
rozliczanie dotacji otrzymanych z budżetu państwa;
11)
podejmowanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy.
1. 
Rada Pamięci jest organem opiniodawczo-doradczym Dyrektora Instytutu.
2. 
Rada Pamięci opiniuje inicjatywy nadania osobom, o których mowa w art. 3 ust. 1, Medalu Virtus et Fraternitas oraz innych odznaczeń, orderów lub wyróżnień.
3. 
Rada Pamięci składa się z nie mniej niż siedmiu i nie więcej niż jedenastu członków, powoływanych i odwoływanych przez ministra spośród osób wyróżniających się wysokimi walorami moralnymi oraz wiedzą z zakresu historii Polski i Narodu Polskiego.
4. 
Pracami Rady Pamięci kieruje przewodniczący, powoływany i odwoływany przez ministra.
5. 
Szczegółowe zadania i kompetencje Rady Pamięci oraz tryb powoływania jej członków określa statut Instytutu.
6. 
Z tytułu działalności w Radzie Pamięci nie przysługuje wynagrodzenie.
7. 
Członkom Rady Pamięci, mającym inne miejsce zamieszkania niż miejsce posiedzeń Rady, przysługują diety, zwrot kosztów przejazdów i noclegów związanych z uczestnictwem w tych posiedzeniach, na zasadach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 775 § 2 Kodeksu pracy.

Do Rady Naukowej nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych w zakresie dotyczącym uchwalania statutu Instytutu oraz opiniowania rocznego planu finansowego Instytutu.