§ 4. - Instrukcja kancelaryjna, jednolite rzeczowe wykazy akt oraz instrukcja w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2011.14.67

Akt obowiązujący
Wersja od: 8 lutego 2011 r.
§  4. 
1. 
Dokumentacja powstająca w podmiocie i do niego napływająca jest klasyfikowana i kwalifikowana na podstawie jednolitego rzeczowego wykazu akt, zwanego dalej "wykazem akt", przez oznaczanie, rejestrację i łączenie dokumentacji w akta spraw albo jej grupowanie jako dokumentacji nietworzącej akt spraw.
2. 
Wykaz akt dla:
1)
organów gminy i związków międzygminnych oraz urzędów obsługujących te organy i związki stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia;
2)
organów powiatu i starostw powiatowych stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia;
3)
organów samorządu województwa i urzędów marszałkowskich stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia;
4)
organów zespolonej administracji rządowej w województwie i urzędów obsługujących te organy stanowi załącznik nr 5 do rozporządzenia.
3. 
Jeżeli w działalności podmiotu pojawią się nowe zadania, klasy w wykazie akt odpowiadające tym zadaniom wprowadza się przed pojawieniem się dokumentacji związanej z realizacją tych zadań.
4. 
Konstrukcja wykazu akt opiera się na:
1)
jednolitości klasyfikowania dokumentacji w oparciu o kryteria rzeczowe;
2)
systemie klasyfikacji dziesiętnej;
3)
ustaleniu kwalifikacji archiwalnej dla klas na końcowym etapie podziału w wykazie akt.
5. 
Jednolitość klasyfikacji dokumentacji, o której mowa w ust. 4 pkt 1, polega na jej niezależności od struktury organizacyjnej podmiotu i od podziału kompetencji wewnątrz podmiotu.
6. 
Oparcie budowy wykazu akt na systemie klasyfikacji dziesiętnej, o której mowa w ust. 4 pkt 2, polega na dokonaniu podziału wszystkich zagadnień, którymi zajmuje się dany podmiot, a tym samym całości wytwarzanej i gromadzonej w związku z tym dokumentacji, na maksymalnie dziesięć klas pierwszego rzędu, zwanych dalej "klasami głównymi". W ramach każdej klasy głównej dokonuje się podziału na klasy drugiego rzędu (minimum - dwie, maksimum - dziesięć). Dalszy podział klas na klasy kolejnych rzędów jest dokonywany analogicznie, aż do stworzenia klasy końcowej, czyli klasy oznaczonej kategorią archiwalną, dla której prowadzi się spis spraw lub w ramach której grupuje się dokumentację bez wymogu rejestracji w ramach spraw.
7. 
Ustalenie dla klas końcowych kwalifikacji archiwalnej polega na przyporządkowaniu tym klasom oznaczeń kategorii archiwalnej, wynikających odpowiednio z przepisów wydanych na podstawie art. 5 ust. 2 lub ust. 2b ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, zwanej dalej "ustawą".
8. 
Każda klasa otrzymuje symbol klasyfikacyjny stanowiący kombinację cyfr:
1)
dla klas pierwszego rzędu to symbole jednocyfrowe od "0" do "9";
2)
dla klas drugiego rzędu to symbole dwucyfrowe od "00" do "99";
3)
dla klas trzeciego rzędu to symbole trzycyfrowe od "000" do "999";
4)
dla klas czwartego rzędu to symbole czterocyfrowe od "0000" do "9999".
9. 
Wolne klasy wykazu akt mogą być wykorzystane przez podmioty do dodania nowych klas.
10. 
Na opis klasy w wykazie akt składają się:
1)
symbol klasyfikacyjny, o którym mowa w ust. 8;
2)
hasło klasyfikacyjne, czyli sformułowanie nazwy zagadnienia;
3)
w przypadku klas końcowych - kategoria archiwalna, o której mowa w ust. 7.
11. 
Na opis klasy może składać się, w razie potrzeby, uszczegółowienie hasła klasyfikacyjnego przez wyjaśnienia i szczegółowy komentarz na temat rodzaju dokumentacji, sposobu jej prowadzenia, nietypowych metod liczenia okresów przechowywania lub określenia kryteriów dla przyszłej ekspertyzy archiwalnej.