§ 4. - Instrukcja kancelaryjna, jednolite rzeczowe wykazy akt oraz instrukcja w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2011.14.67
Akt obowiązujący Wersja od: 8 lutego 2011 r.
§ 4.
1.
Dokumentacja powstająca w podmiocie i do niego napływająca jest klasyfikowana i kwalifikowana na podstawie jednolitego rzeczowego wykazu akt, zwanego dalej "wykazem akt", przez oznaczanie, rejestrację i łączenie dokumentacji w akta spraw albo jej grupowanie jako dokumentacji nietworzącej akt spraw.2.
Wykaz akt dla:1)
organów gminy i związków międzygminnych oraz urzędów obsługujących te organy i związki stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia;2)
organów powiatu i starostw powiatowych stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia;3)
organów samorządu województwa i urzędów marszałkowskich stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia;4)
organów zespolonej administracji rządowej w województwie i urzędów obsługujących te organy stanowi załącznik nr 5 do rozporządzenia.3.
Jeżeli w działalności podmiotu pojawią się nowe zadania, klasy w wykazie akt odpowiadające tym zadaniom wprowadza się przed pojawieniem się dokumentacji związanej z realizacją tych zadań.4.
Konstrukcja wykazu akt opiera się na:1)
jednolitości klasyfikowania dokumentacji w oparciu o kryteria rzeczowe;2)
systemie klasyfikacji dziesiętnej;3)
ustaleniu kwalifikacji archiwalnej dla klas na końcowym etapie podziału w wykazie akt.5.
Jednolitość klasyfikacji dokumentacji, o której mowa w ust. 4 pkt 1, polega na jej niezależności od struktury organizacyjnej podmiotu i od podziału kompetencji wewnątrz podmiotu.6.
Oparcie budowy wykazu akt na systemie klasyfikacji dziesiętnej, o której mowa w ust. 4 pkt 2, polega na dokonaniu podziału wszystkich zagadnień, którymi zajmuje się dany podmiot, a tym samym całości wytwarzanej i gromadzonej w związku z tym dokumentacji, na maksymalnie dziesięć klas pierwszego rzędu, zwanych dalej "klasami głównymi". W ramach każdej klasy głównej dokonuje się podziału na klasy drugiego rzędu (minimum - dwie, maksimum - dziesięć). Dalszy podział klas na klasy kolejnych rzędów jest dokonywany analogicznie, aż do stworzenia klasy końcowej, czyli klasy oznaczonej kategorią archiwalną, dla której prowadzi się spis spraw lub w ramach której grupuje się dokumentację bez wymogu rejestracji w ramach spraw.7.
Ustalenie dla klas końcowych kwalifikacji archiwalnej polega na przyporządkowaniu tym klasom oznaczeń kategorii archiwalnej, wynikających odpowiednio z przepisów wydanych na podstawie art. 5 ust. 2 lub ust. 2b ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, zwanej dalej "ustawą".8.
Każda klasa otrzymuje symbol klasyfikacyjny stanowiący kombinację cyfr:1)
dla klas pierwszego rzędu to symbole jednocyfrowe od "0" do "9";2)
dla klas drugiego rzędu to symbole dwucyfrowe od "00" do "99";3)
dla klas trzeciego rzędu to symbole trzycyfrowe od "000" do "999";4)
dla klas czwartego rzędu to symbole czterocyfrowe od "0000" do "9999".9.
Wolne klasy wykazu akt mogą być wykorzystane przez podmioty do dodania nowych klas.10.
Na opis klasy w wykazie akt składają się:1)
symbol klasyfikacyjny, o którym mowa w ust. 8;2)
hasło klasyfikacyjne, czyli sformułowanie nazwy zagadnienia;3)
w przypadku klas końcowych - kategoria archiwalna, o której mowa w ust. 7.11.
Na opis klasy może składać się, w razie potrzeby, uszczegółowienie hasła klasyfikacyjnego przez wyjaśnienia i szczegółowy komentarz na temat rodzaju dokumentacji, sposobu jej prowadzenia, nietypowych metod liczenia okresów przechowywania lub określenia kryteriów dla przyszłej ekspertyzy archiwalnej.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (16)
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (16)
- Czy akta sprawy zawierające wniosek, decyzje powinny być rozdzielone od informacji geologicznej zawierającej projekt prac?
- Czy JST musi drukować decyzje w dwóch egzemplarzach i jeden wpinać w formie papierowej do akt, jeśli prowadzi ewidencję podatkową za pomocą systemu teleinformatycznego?
- Jaki numer zgodnie z instrukcją kancelaryjną powinna mieć teczka, w której są sprawy związane z uproszczonym planem urządzania lasów, prowadzone przez gminę?
Wzory i narzędzia liczba obiektów na liście: (4)
Wzory liczba obiektów na liście: (4)
- Jednolity rzeczowy wykaz akt organów zespolonej administracji rządowej w województwie i urzędów obsługujących te organy
- Jednolity rzeczowy wykaz akt organów samorządu województwa i urzędów marszałkowskich
- Jednolity rzeczowy wykaz akt organów gminy i związków międzygminnych oraz urzędów obsługujących te organy i związki