§ 5. - Homologacja typu tramwajów i trolejbusów.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2015.38 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 9 stycznia 2015 r.
§  5.
Istotne cechy różnicujące typ, wariant lub wersję:
1)
tramwaju:
a)
typ - obejmuje pojazdy, dla których wspólne są wszystkie następujące cechy:
producent,
fabryczne oznaczenie typu,
główne względy konstrukcyjne, w tym:
konstrukcja pudła (oczywiste i podstawowe różnice),
główny napęd trakcyjny (elektryczny sieciowy lub elektryczny autonomiczny),
liczba członów tramwaju,
b)
wariant - w ramach typu pojazdu obejmuje pojazdy, dla których wspólne są wszystkie następujące cechy konstrukcyjne:
rodzaj tramwaju (silnikowy, doczepny czynny, doczepny bierny),
kierunkowość tramwaju (jednokierunkowy lub dwukierunkowy),
nominalne napięcie zasilania,
szerokość toru,
wózki lub podwozie (istotne cechy konstrukcyjne),
osie napędzane (liczba, położenie, powiązanie kinematyczne),
układ osi,
typ i rodzaj silników trakcyjnych elektrycznych (prądu stałego, asynchroniczny albo synchroniczny),
liczba silników i przekształtników trakcyjnych,
typ i rodzaj przekształtników trakcyjnych,
typ i rodzaj układów hamulcowych (elektrodynamiczne, szynowe, tarczowe, szczękowe lub zwalniacze wiroprądowe),
rodzaj układu jazdy autonomicznej (akumulatorowy, zasobnik kondensatorowy albo zasobnik kondensatorowy z baterią akumulatorów),
c)
wersja - w ramach wariantu obejmuje pojazdy, dla których wspólne są wszystkie następujące cechy:
dopuszczalna masa całkowita,
nominalna moc napędu trakcyjnego,
największa liczba miejsc siedzących,
typ i rodzaj przekładni,
typ i rodzaj urządzeń pracujących pod napięciem trakcyjnym, w szczególności odbieraki prądu, urządzenia zabezpieczeń nadmiarowych obwodów sieciowych,
typ i rodzaj podstawowych urządzeń pomocniczych (przetwornice, ogrzewanie, silniki napędów pomocniczych),
miejsce zainstalowania przekształtników trakcyjnych, silników trakcyjnych, przetwornic, silników pomocniczych, elementów układu napędu autonomicznego,
moc dodatkowego napędu autonomicznego;
2)
trolejbusu:
a)
typ - obejmuje pojazdy, dla których wspólne są wszystkie następujące cechy:
producent,
fabryczne oznaczenie typu,
producent napędu trakcyjnego,
główne względy konstrukcyjne, w tym:
podwozie i płyta podłogowa (oczywiste i podstawowe różnice),
liczba członów trolejbusu,
b)
wariant - w ramach typu pojazdu obejmuje pojazdy, dla których wspólne są wszystkie następujące cechy konstrukcyjne:
typ i rodzaj napędu trakcyjnego (rodzaj silnika i przekształtnika trakcyjnego),
liczba silników i przekształtników trakcyjnych,
osie napędzane (liczba, położenie, powiązanie kinematyczne),
osie kierowane (liczba i położenie),
nominalne napięcie zasilania,
rodzaj układu jazdy autonomicznej (akumulatorowy, zasobnik kondensatorowy, zasobnik kondensatorowy z baterią akumulatorów, spalinowo-elektryczny, spalinowo-elektryczny z baterią akumulatorów albo spalinowo-elektryczny z baterią kondensatorów),
c)
wersja - w ramach wariantu obejmuje pojazdy, dla których wspólne są wszystkie następujące cechy:
dopuszczalna masa całkowita,
nominalna moc napędu trakcyjnego,
całkowite przełożenie przekładni napędowej,
typ i rodzaj urządzeń pracujących pod napięciem trakcyjnym, w szczególności odbieraki prądu, urządzenia zabezpieczeń nadmiarowych, rezystory hamowania elektrodynamicznego, styczniki liniowe,
typ i rodzaj urządzeń pomocniczych, w szczególności nagrzewnice, silniki napędów pomocniczych, układy monitoringu stanu izolacji,
miejsce zainstalowania przekształtników trakcyjnych, silników trakcyjnych, przetwornic, silników pomocniczych, elementów układu napędu autonomicznego,
moc dodatkowego napędu autonomicznego.